Friday, April 25, 2014

EMAIL :: benar2 bermanfaat ker playrooms anak ni..??


salam aty fared...

saya suka betul baca blog awak..kira saya silent reader tegar...hari2 tak pernah missed..kalau awak tak update..saya frust..lepas tu kejap2 bukak kot awak lambat update hari tu...sekarang aty jarang update blog saya perasan...kenapa..?? 

sebenarnya saya nak tanya awak... saya dah ada anak perempuan sorang berusia 3 tahun...dan saye sedang mengandung anak kedua.. dulu saya tak terpikir nak buat bilik anak walaupon rumah saya ada banyak bilik kosong... tapi sejak baca blog aty ni lah saya jatuh cinta dan terus berkira2 nak buat bilik main tuk anak2 saya ni...buat masa ni..anak masih tidur dengan saya..jadi bila saya ajukan pada suami untuk buat bilik anak..suami saya kata membazir sebab anak tidur dengan kami... sedih..

suami saya selalu cakap membazir sebab takut nanti anak tak nak guna..anak masih kecil tak tau main dan sebagai nya...
tapi saya tau..banyak manfaat nya sebenarnya kan.. saye pernah baca satu entry aty yang lama dulu dalam setahun lepas tentang kenapa anak perlu ada ruang dan bilik sendiri...dari situ la saya tertarik... sekarang semua mainan dia bersepah depan ruang tengok tv...kekadang saya sendiri rimas dengan keadaan berselerak...tapi nak simpan kesian pada anak...pernah saya terpijak mainan kecil anak sampai saya tergelincir dan terseliuh...tu yang membuatkan saya lagi berkobar2 nak buat bilik anak..

aty...betul2 bermanfaat ker playrooms untuk anak ni...?? saya nak juga buat sebelum bersalin anak kedua ni...tapi tak tau mana nak mula...dan apa yang nak di beli...boleh tak aty bagi pendapat aty... selalu pendapat2 aty tentang dekorasi dan perkembangan anak agak bernas dan membuka minda saya...jadi harap aty dapat bantu saya berkenaan hal ini... 

kalau aty sudi jawap pasti saya gembira..tapi kalau tak..saya paham aty mungkin sibuk..maaf jika email ni menganggu dan akan menyusahkan aty..

terima kasih in advance 
-Amira-


alahai..giler lama draft entry email dari salah sorang pembaca blog aku ni...
maaf yer Amira..
bile belek2 semula draft post...
baru perasan ada banyak entry tak siap2..
tak terjawap2..

aku rasa..email ni tahun lepas lagi
dah beranak pon agak nya amira ni..
dah siap pon agak nya playroom anak die..

tapi takper..aku cuba memenuhi janji..
biar lambat..asalkan tetap reply...

berkait soalan ngan tajuk tu...
yeerrpp.. aku ada entry dalam 2-3 tahun lepas..kot..
tentang kenapa pentingnya bilik anak tu..
tapi mungkin sebelum tu menulis berdasarkan asas..
bukan praktikaliti..
yer ar...dulu anak kecik - atau kot masa entry tu aku belum beranak lagi-
jadi..tak pasti dengan sebenar2 fungsi ruang...
tapi sekarang..insyaa Allah..
aku boleh menjawap dengan praktikaliti nya sekali...

bagi aku...jawapan masih sama..
sangat penting tuk anak ada ruang nye sendiri..
win-win situation..
untuk anak dan jugak makpak nya sendiri..
untuk anak..dan tentu lah tu adalah ruang die sendiri..
tak semesti nya playrooms semata..
mungkin kalau anak dah 3 tahun keatas..
boleh wujudkan bilik tidur mereka..
haaa..bilik tidur..sesuatu yang lebih peribadi..
derang akan membesar penuh dengan imiginasi..
jadi..kat situ lah tempat derang akan mengekspresikan diri..
dari bilik jugak kite boleh belajar mendisiplin kan derang...anak2 ni..

kelebihan tuk makpak nya..
dah tentu ar barang2 derang..
kain baju bajan..segala mainan..peralatan..
tak akan bersepah satu rumah..
ada ruang khas tuk menyimpan segala berkaitan ngan derang..
kat situ lah wujud nya fungsi ruang..

sebenarnya...
tak semua orang berminat nak buat playrooms tuk anak..
tapi lebih mudah kalau aku buat ayat..wujudkan bilik tidur tuk dia..

kalau tak de bilik..??
mungkin sekadar play area di salah satu ruang rumah..

sebenarnya..tanpa ko sedar..
ko dah wujudkan pon area bermain tersebut tuk anak..
contoh kat ruang tamu..
ko letak barang menan anak kat satu sudut..
tuk memudahkan anak capai dan main..
dan kalao ko mengemas..kat situ jugak tempat ko letak kan barang2 tersebut..
jadi secare tak langsung dah wujud pon play area tu..
cuma ko jer tak sedar..

atau mungkin..ko tak buat area tu mengikut fungsi..
sekadar meletak mainan..
aku rasa..kalau sekadar satu area kecil pon di wujudkan tuk anak..
mesti anak tu gembira..
dan tau..tu adalah 'kawasan' dia..
dari situ kite pon boleh ajar mendisiplinkan anak tu..

kalau tanya dari pengalaman aku samaada membazir atau tak wujudkan playrooms qaleef..
aku jawap -langsung tak-
malah sangat2 membantu..
dari baby lagi playrooms atau bilik khas tuk qaleef dah diwujudkan..
dan qaleef benar2 memanfaatkan nya..
takde istilah membazir atau anak tak tau guna..
kite makpak yang sendiri kene pandai menggunakan ruang tersebut..
memang membazir kalau dah ada bilik tapi kite letak mainan bersepah2 merata satu rumah..

anak masih tidur dengan kite..??
anak aku pon...
tu pasal..aku cakap..tu playrooms tuk qaleef..
lebih fungsi nya dari bilik tidur..
katil pon tak ada lagi dalam bilik tu..
tapi dalam bilik tu..segala yang berkait dengan qaleef..
mainan...perlatan..bag2..kain baju bajan..
semua dalam bilik tu..
mudah nak mengemas..menyimpan..dan mencarik..serta gunakan nya nanti..
ruang khas tuk menyenangkan mata sendiri...

qaleef..seawal setahun..
biler2 ada kawan2 baya2 die datang rumah..
qaleef sendiri gigih mengajak kawan2 tu naik atas..
main kat bilik dia..!!!
die tak bawak kawan2 tu main kat bilik makpak nya..
atau kat luar..
atau kat mana2 ruang lain..
tapi bawak masuk bilik die sendiri..
seawal setahun tau..
bila die dah tau makne nak berkawan dan bersosial..
jadi.. dari situ..aku tau sangat..
die memang gembira dan tau kewujudan bilik tu khusus tuk dia..dan untuk bermain..

haaa..kan seronok tu..
jadi..tak de istilah pembaziran..
okeh..mungkin ada orang cakap membazir beli barang2 itu..barang2 ini..
perkara tu subjektif dan bergantung pada bajet serta kesukaan makpak nya..
macam aku..sebab suka sangat dekorasi..
suka sangat susun atur..
suka sangat membeli..
jadi..aku tak kisah nak melabur untuk bende2 tu semua..
jangan amik kire tentang kos..
amik kire tentang praktikaliti kegunaan barang..
kalau barang tersebut murah sekali pon..
tapi tetap ada kegunaan nya dan praktikal..
tak de salah pon...
contoh macam rak..
konon si A mampu tuk beli dengan harga rm1000 [contoh]
si B berangan bende yang sama..
tapi ada kekangan kewangan..
bukan alasan tuk langsung tak buat apa2..
masih banyak perabot yang harga nya hanya puluhan ringgit tapi lebih kurang sama bentuk dan penggunaan nya...
banyak jual...yang cantik2..
yang penting..kegunaan nya tu sendiri untuk apa..
tak perlu terlalu mengikut2 orang lain..
kite buat ikut citarasa sendiri...
sebab bukan orang lain nak duduk bilik tu..
tapi anak kite sendiri..
buat ikut kemampuan dan apa kite rasa gembira...

pokok pangkal nya...kite sendiri kene manfaatkan nya..
buat dulu...
tak kisah bilik besar atau kecik..cantik atau tak...
tak penting...
in fact..kalau sekadar ruang area di mana2 sudut rumah pon tak ada masalah..
yang penting..wujudkan satu ruang tuk anak..tuk barang menan anak..

mungkin ko sekadar tengok kat blog aku atau beberapa blog lain..
tapi..percaya lah..sekarang dah ramai yang buat..
dan memberi kesan positif...
menyebarkan seseuatu yang menyeronok kan..
ko boleh amik banyak idea yang kawan2 dalam group 'kami suka susun atur' ni kongsi
percaya lah..ko akan jumpa banyak bende menarik..
nak joint group tu..jom ke FB -kami suka susun atur-
jom memeriahkan dengan memberi lebih banyak pendapat dan idea ebsh lagi gempak..
ade orang tak de blog..dan teringin nak sama2 berkongsi..
jadi..ni lah masa nya..berkongsi dalam group..

















aku dah biasa share gambar2 playrooms..
ni aku share gambar2 playarea pulak..
kot memberi inspirasi









okeh..harap jawapan aku membantu..
walaupon rasa macam tak cukup point..ngeee...

nanti2 aku cuba update lagi kat sini..
nak setel keje dulu...

daaaaaa....