Wednesday, April 16, 2014

katil baru qaleef - sampai masa tuk asing tempat tidur dengan anak




ritu macam ada teaser pasal katil baru untuk qaleef...
tapi lupa nak cerite..

eeerrr...lupa..??

bukan..

aku tak sempat nak bercerita..

sebulan lepas kan..
ker 2 bulan lepas..??
ker lama lagi...

sungguh..aku pon tak hengat biler beli..hahaha..
tapi tak ar lama sangat pon kan...mihmihmih..

ohooii..beranak czer ni urat putus lebih sikit...-alasan klise sangat-






dah lama aku pekenan nak beli katil ni..
tunggu masa yang sesuai..
ni qaleef dah 2 tahun..
dalam proses pisah susu badan..
jadi..sedang elok lah kalau nak pisah katil jugak kaaaaann...

konon2 hadiah besday qaleef nih....
mak ko jimat..
beli hadiah yang praktikal..
boleh pakai lama...
tak yah dah ko pikir nak menan bagai..
mak ko dengar pon boleh muntah...
jadi..hadiah besday..kite pilih sesuatu yang lebih bermanfaat tuk jangkamasa panjang..
bijak tak...bijak tak....muwahahahaha...

eerr...sedangkan..qaleef tak tau pon hadiah tu apa..
dapat atau tak..die tak amik peduli pon...
makpak ko yang lebih....

krik krik krik...


okey..fineeeee...

sebenarnya..makpaknya dah tak tahan qaleef sekarang tidur melasak ya hampun..
aku selalu kene tidur kat kaki..sobsobs..
tak sadis lagi tu...
sadis biler laki aku selalu mengalah bentang tilam tidur kat bawah...
kesian kat laki aku...
sebab die kate..kalau tidur sekali ngan qaleef..
tak dapat tidur lena asyik terjaga2 sebab tetibe kaki qaleef landing baik punya atas kepala..
dah tu..esok nya..apak ko nak gi keje...
ohoooii..laki bini tak elok tidur asing2..cetan suka...
tak barakah...miahahaha....


jadi...kiteorang decide..
nak pisahkan qaleef tempat tidur...
pelan2 ajar..
pisah katil dulu..
dah biasa nanti..
baru pisah bilik pulak...
muwahahahaha..gelak keji..
mak ko sukeeerrrr....!!!


macam biasa...kat IKEA jer lah banyak pilihan2 katil yang praktikal aku pekenan...
katil IKEA ni aku suka sebab saiz nya..
dan design nyer sendiri...
saje aku pilih design ni..
katil ni boleh buat sebagai tempat duduk jugak..
macam kerusi santai...
susun2 bantal kat tepi2 tu kan..
haa..tu idea..nanti2 lah aku buat..
biler dah letak kat bilik qaleef...
buat masa ni..aku pilih sebab ada palang keliling tu..
demi keselamatan kekdah nya..

kalau nak dibanding kan dengan katil bujang biasa..
katil ni lebih pendek..
sesuai lah kalau aku nak letak kat bilik qaleef nanti...
bilik qaleef tu nampak macam luas..
tapi tak pon sebenarnya..
ko letak katil panjang bujang biasa tu..
terus sempit..
ade sesetengah bahagian tak boleh letak..
nanti pintu tak ley tutup lah..
kene kat laluan pintu bilik air atau tingkap..
tak sesuwaaaiii...
jadi tu aku beli katil yang lebih tepat ukuran nya..
yang ngam2 boleh letak kat bahagian aku nak letak..
yang penting masih boleh di gunakan dalam tempoh jangkamasa panjang..
dari aku beli baby cot kan..
yang setakat boleh guna masa baby..
katil macam ni aku rasa lebih sesuai..
aku rasa..kalau boleh tahan tu..
mau sampai 7-8 tahun gak kot..
atau mungkin lebih...
atau mungkin selagi kalau tak memanjang dengan drastik..
tu pon kot lah aku tak jemu..atau tak rosak....mihmihmih..




buat masa ni..tuk permulaan..
katil qaleef ni letak kat bilik makpak nya...
tak pasal macam terencat jer dekorasi bilik..
tapi tak per..demi mu anak...demi muuuuuuuuu....
letak kat bahagian tepi hujung..
tak berapa nak nampak sangat lah..
dan tak halang laluan..
dulu..tu tempat solat..
tapi takper..
ada lagi satu bahagian sebelah sini..-ruang lebih kurang sama besar nya-
jadi tak ada masalah pon..

pelan2 ajar...
ajar pisah katil dulu..tidur asing..
biar qaleef biasakan dengan katil dia..
rapatkan ke katil kiteorang..

nanti2 jarak kan pulak katil tu...
tengok keadaan die macamane..
haaa..sampai masa yang sesuai..baru alih katil ni masuk bilik die pulak..
ajar tidur asing..

pelan2....
tak ley drastik sangat..
bende2 ni..macam proses pisah susu badan jugak..
penuh emosi dan drama..
mak ko okeh jer..
tapi qaleef tu sendiri...
risau gak lah kan..
nak 2 tahun dok mengimpit jer kan 
tetibe nak pisah2...harus lah banyak drama swasta giteeeww...





dan sejak kali pertama qaleef tidur kat katil sendiri..
aku rasa nikmat betul tidur sekarang..muwahahaha....
dah ar sekarang qaleef tidur tak bangun2 malam nak menyusu dah..
jadi..memang rasa lapaaaaaanggg jer....
kahkahkah..keji kan mak ko ni...
aku ok jer...
takde emosi bagai sangat..
mungkin sebab..aku lebih suka kalau qaleef lebih berdikari..
24/7 dengan aku..buat qaleef sangat manja..
jadi..kalau ade sesetengah perkara yang boleh buat qaleef belajar tuk 'bersendirian'..
atau lebih berdikari..
apa salah nya..
tak yah nak emosi sangat lah kan...
sampai biler nak tido bawah tiak mak ko..mihmihmih..

alhamdulillah...qaleef ok sangat2..
dia pon teruja aku nengok nya..
asal nak tidor sekarang..
tau naik katil sendiri..
sekarang kan dah tak yah nak mengempeng sangat sebelum tidur..
jadi..memang takde banyak drama sangat...
nak tidur pon senang...
cume sesekali jer..kekadang terjaga tengah malam...
tetibe dah menyelit kat tengah2..
kalau lasak sangat..aku alih balik..
kalau tak..aku biarkan jer..
die suka tidur berpeluk...manja kekdah nya anak aku tu oooii...
rasa waaaarrmmm je kan...

aku sendiri kalau fared takde gi out stesen..
suka kalau die tidur sebelah aku..
kalau die tak peluk..aku sibuk nak peluk dia..
macam suwit2 konon nya...kahkahkah...
ohoooii.... tak pernah pisah...
anak baru sorang..harus la keeeeeennnn....