Tuesday, April 08, 2014

Pendapat Dekorasi :: hiasan kufi orang kata tak sesuai...??






kufi ni.....
macam biasa tengok jeeeerrrrr....kwang kwang kwang....

memang laaaaa...
ni kufi yang sama aku tempah dari blogger Ekin tu...
tapi sebelum ni aku letak kat bilik tidur utama..
biler alih2...alih lah kat bawah pulak..
kat ruang makan..
kosong nau nampak....

ko tau tak ni ayat apa...???
okeh..mungkin sebab jauh...ko tak perasan...
tak apa...di maaf kan...
ni ayat kufi 4 qul...
4qul tak tau...??
paaaaaannngggg...!!!! memang nak kene....




cakap pasal hiasan ayat al-quran berbentuk kufi ni..
ada orang mempertikaikan..
cantik... tapi susah nak baca..-tidak akan membawa sebarang makna kepada pemilik-
atau dengan kata lain... macam tak elok ar..
konon2 buat nak kasi cantik jer..
tapi tak bawak menapaat..

sapa kate tu......??
meh sini aku nak kasi pencerahan...




contoh ayat ni...ada orang pernah cakap ngan aku -susah nya nak baca-
aku macam.... krik krik krik.....
bersangka baik..aku anggap orang tu mungkin bukan tak amalkan..
ayat semudah LAILAHAILALLAH - tak kaaaaaaaaaannnn la ko tak amal kan kan kan
mungkin betul..bagi orang tu ayat berbentuk kufi ni susah nak dibaca..
atau MUNGKIN TAK BIASA bila huruf jawi ayat tu di modern kan..
yeerr..macam biasa...sejak dulu...kite hanya biasa tengok tulisan khat tu..
tapi kalau ko betul2 tau pasal tulisan ni..
tulisan ni datang dari mesir kuno...
ayat al quran dulu...atau tulisan arab dulu2..
dah guna tulisan bentuk macam ni...
jadi..bende ni bukan lah sesuatu yang di modern kan..
cuma..ianya di variasi kan lagi...
dan baru tuk kita...orang malaysia..
ko kalau dok sekolah pondok..atau ko tanya orang2 yang belajar kat situ..
mesti biasa jumpa tulisan arab macam ni...
mungkin kite kurang ilmu..kurang pengetahuan tentang hal berkaitan ni..
jadi..jangan nak mempertikaikan sesuatu yang kite tak tau..
dengan meletak kan hukuman seolah2 seperti satu dosa..

bagi aku...hanya akan jadi tak elok..kalau ianya sekadar perhiasan..
dan langsung tak di amalkan....
tak kisah lah kalau ko letak ayat alquran dalam bahasa melayu sekalipon..
kalau tak baca...takde makne nye jugak...

jadi...apa yang ko nak kisah kan sangat pasal ayat berbentuk kufi ni...
tetibe ko nak cakap...
susah nak baca...
tak bawak manapaat..
sekadar nak cantik..
pokok pangkal nya adala diri sendiri...
kalau umah orang nak letak..
tak yah ko sibuk2 nak pertikaikan orang tu boleh baca ker tak ayat tu...
yang penting..ko tanya diri sendiri dulu..
apa yang nak di letak..ko baca dan amal kan atau tak...
sekalipon ko letak ayat Allah dan Muhammad...


pendapat peribadi aku...tentang ayat berbentuk kufi..
langsung tak susah pon nak baca kalau kite memang tau apa 'pengisian' nya..
macam biasa...baca dari kanan...sama macam ayat2 lain..
kalau yang bentuk kotak..
baca hati hujung paling kanan bahagian bawah dan pusing terus ke atas mengikut arah jam..
tak ada masalah akan timbul..
asalkan ko memang tau baca dalam tulisan arab[jawi]..
masalah hanya akan timbul biler..
ko baca alfatihah pon tergagap2..
atau ko tak boleh membaca jawi dengan fasih.
atau..ko tak biasa dengan sesetengah ayat...
atau paling teruk..ko langsung tak pandai membaca jawi...
lepas tu nak pertikaikan bacaan arab[jawi] tu...apehaaaaalll kan...


okeh...aku bukan nak cakap yang aku ni teror lah sangat membaca arab ker hapa..
nak tunjuk kat ko aku dah cukup bagus..
ohhoooiii.... takde maknenyaaaaaaa....
tak dapat apa2 pon kalau aku buat macam tu..
aku cume nak menegas kan tentang sesuatu yang orang suka nau nak pertikaikan...
nak panjang2 kan cerite..
nak bangkang sesaje lah kate orang..
contoh macam ayat kufi ni..

aku rasa...aku sendiri dah banyak kali hadapi situasi macam ni..
orang pertikaikan hiasan kufi yang aku letak kat umah aku..
dan ada jugak a few kawan aku mengadu bende yang sama dari orang2 sekeliling..
haaa..tu aku tak paham..
ape masalah ko ngan ayat kufi ni..
terlalu sinis dengan perkembangan sesuatu dekorasi...
orang melayu...terlalu sensitif tak kene tempat...
sebenarnya..langsung tak arif pooonn hakikatnya...
tak tau nak baca...susah nak paham...
dan terus meletak kan hukum yang bende ni tak akan bawak manapaat..
iyeerrr...tak bawak manapaat tuk orang macam tu..
tuk orang lain yang lebih memahami..tak de masalah pon...

aku nak tanya ko..
kalau bukan ayat2 kufi yang ko letak..
ko letak ayat2 biasa...ayat jawi khat yang biasa orang buat hiasan sebelum2 ni..
ko baca..??
ko dok hadap depan frame dan tadah tangan baca..??
jujur jawap ngan aku...

sapa yang betul2 buat macam tu..??

okeh..kalau betul...alhamdulillah...

kalau ko tak buat macam tu..
bukan lah aku nak cakap ko tak baca semua ko buat hiasan tu...
tapi mungkin ngan kekdah berbeza..
mungkin ko memang dah hapal..
ko pandang sekali imbas..
dan ko baca walaupon sekadar dalam hati...

contoh...ayat seribu dinar ko letak kat ruang tamu besar gedabak..
sapa kat sini hapal ayat tu..??

ohooiii...rugi ko kalau ada tapi tak amalkan..
rugi bai...rugiiiiiiiiii....

haaa..tu baru nama nya hiasan semata..
tak kisah lah kalau bukan bentuk kufi sekalipon..
kalau ko letak al quran hantaran depan mata pon..
kalau ko tak baca...tak bawak sebarang makne jugak..
jangan hanya kata -umah orang islam... macamane moden pon..
kene gak letak ayat2 alquran..sekadar perhiasan-
iyeeerrr...memang bagus...
memang di galak kan..
tapi...macam aku cakap tu lah..
sekadar letak..
untuk hiasan...
tak amal kan..
tak ada makne nyer deeerrrr......

yang aku nak tekan kan kat sini..
adalah....
tak kisah lah ayat kufi atau ayat jawi berbentuk khat..
apetah lagi ayat alquran dalam bahasa melayu sekalipon....
aku nak tanya... ko buat hiasan dinding ayat pintu kaabah...
ko baca apa ayat kat situ..??
10 tahun ko gantung..
ko hapal..??
ayat khat jer tu kan...
cantik lagi berseni..
mudah nak baca...
jadi..kalau ko tak mampu nak baca yang tu..
kenapa nak mempertikaikan ayat alquran berbentuk kufi yang orang buat hiasan sekarang..??

apa yang penting sekarang adalah..
ko pandang...ko mungkin hapal..
dan terus ko baca sebagai dzikir...
walaupon ko tak duduk mengadap frame ayat tu sambil tadah tangan..
jarang aku tengok orang masuk2 umah orang lain yang ada ayat2 alquran..
terus2 pergi kat ayat tu...dan dok mengadap tadah tangan..
melainkan..kat rumah Allah..

ni pendapat peribadi aku lah..
ko jangan nak sentap2 pulak..
aku rasa..kalau ko biasa baca...
ko tau caranya nak membaca..
apa2 ayat pon..insyaa Allah..ko akan jumpal 'permulaan' ayat nya..
dan insya Allah...tanpa diberitahu pon.
ko pasti boleh baca apa yang terkandung dalam hiasan tersebut...

sebab..ayat2 macam ni ni...
yang orang buat hiasan...bukan satu dua ayat jer.
bukan setakan alfatihah atau ayat qursi...
ada banyaaaaaakkk...
amalan dari ayat2 doa tu..bukan setakat ko baca kat dinding hiasan..
tapi apa yang ko amal kan dalam kehidupan seharian..
tak pandang...tak tengok hiasan dinding pon..
ko tetap akan baca...kene baca...

tapi..kalau pandang..dan baca..
tu baru betul2 bawak manapaat dan dapat pahala..
jangan sekadar buat hiasan jer..
kalo ko sendiri biler ditanya ayat kat umah ko buat perhiasan tu ko hapal ker idak..
terkebil2 menjawap.....
sedangkan...frame hiasan ayat tu... dah nak 20 tahun letak kat situ...

jadi...tu aku cakap..
tak kisah lah ape jenis hiasan pon...
kalau sekadar tulisan 'bismillah' bahasa melayu tulis dan letak depan pintu masuk.. 
senang di lihat dan di baca...
tapi tak di amalkan pon...takde makne nyer jugaaaaaak....


notatanganAty :: pandang jer pon dapat pahala.. lebih baik lah dari langsung ko tak nak mermartabatkan ayat2 alquran dalam rumah sendiri..kalau dibaca dan di amalkan...pasti akan berganda2 kebaikan nya kaaaaaann..... [insyaa Allah]



15 comments:

Nurzakiah Hanum said...

MONING :)

mOoN IzzaN said...

haaaa....gigih baca entry kak aty... if dalam word 5 muka surat ni...hehehe... apapun, suka baca entry panjang yg bebel bermanfaat macam ni.. :D

huhu...ada je yg gantung ayat2 al-Quran dalam frame tu tpi x pandang pun...sekadar gantung je... bersihkan? setahun sekali kot... tu pun masa nak raya... yg x sentuh langsung pun ada rasanya..

Mommy_Cha said...

umah aku satu haram pon takde benda yang bergantung.
hahahahaha.
ke aku yg pemalas nak gantung sebenonye.
ape pon cantik nye lahai kufi tu letak kat situ.
hiks :)

O'gosh Iskandar said...

laa..itu pun isu...kan itu ayat hafazan..dah patut hafal pun...bukan salah pun letak ayat kufi macam tu..malah menggalakkan lagi orang2 moden ni meletak ayat Quran dalam rumah...bangsa pesimis cam tu xyah layan Aty

YanaUjang said...

thanks utk pencerahan..aku pn ada dgr psl ni jugak..

rmh aku..err mmg takde gantung pape lg..muahaha asek x tau nk tepek belah mana..hehh -.-'

Xeea said...

I love Kufi too!

Perception orang macam2, kan.

But for me, indirectly, kufi ni macam trigger kot utk orang berfikir & tenung betul2 nak bagi faham ayat apa yg dipaparkan. Tak macam hiasan khat biasa kite jumpa tu which org tgk sekali lalu je.

Nurul Aziz said...

kufi ni macam moden2 sikit, cantik je.. :) dulu-dulu pun macam tak reti nak baca kufi ni, jenuh pusing carik kat mana mula ayat semua.. tapi sebenarnya kalau kita mmg dah hafal ayat-ayat or surah tu, takde la susah pun nak baca kufi ni.cuma kena tahu mana permulaan apa semua tu la. bergantung kat orang jugak, kalau letak sekadar hiasan, or letak mmg nak pandang dan baca.. tepuk dada tanya selera, manusia ni lain-lain kan. :)

p/s : entry panjang, komen pun panjang. kikiki.

Nad MamaZN said...

nice sharing!

Salhah Suhot said...

Saya bole baca jawi. Tapi nak tangkap ejaan style kufi ni mmg x berapa pandai. Hehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Thanks info dan pencerahan Aty..

SyimaSyaz said...

ada 2 jenis orang baca jawi ni

1-dia pandai baca jawi lama. ejaan jawi lama lain skit dari jawi moden.
2-dia pandai baca jawi baru.ejaan jawi baru sama macam bahasa melayu.ejaan nya satu-satu.... so macam baca tulisan BM je

rugi kalau tak pandai 2-2... atleast 1 lah... hehe......

amira anas said...

Salam.
Cantik hiasan kufi ni.
Pada sy, biarlah kita tahu ape yg kita letakkan tu kan sis..
Bukan saje2 letak pn..

Salam kenal kak aty..
ceritaibuanas.blogspot.com

~ fArhA ~ said...

Kufi sangat in la sekarang especially umah modern..ikut cita rasa masing2 la..

amawife.blogspot.com

ESEL GREEN said...

boleh tempah dgn sy juga klu sape2 berminat 010-2027466

fiza mnor said...

salam. puan, boleh sy tau ukuran frame putih tu x? bli kat ikea ke? klu bole nk sebiji macam puan buat ni. hehe..harap xkeberatan berkongsi idea.