Friday, June 20, 2014

dalam banyak2 kerje rumah..kerja apa yang malas nak buat ??




iyeerr..ramai orang tau... aku memang malas gilerz nak melipat kain baju...
aku rasa... dah banyak entry dah aku cakap aku memang malas part ni...
isu ni tak pernah habes walaupon dah masuk 4 tahun aku kawen..
kahkahkah..gasak lah ko nak kutuk ker hapa kan..
ohooii.. macam aku kesah pulak...agagaga...

aku rasa... dalam banyak2 kerje umah tugas hakiki seorang bini..
tu lah kerje yang paling liat aku nak buat..
tapi kene gak buat..
takde sapa nak tolong buat kan..
sebab.. dalam banyak2 kerje umah pon..
tu jugak lah kerje yang memang laki aku tak nak buat langsung..
nyampah tau...
ada lah tolong sikit2... aku dah lipat 10 helai..
die baru lipat satu helai..
tu pon baju anak....

aku ni kan..siap kekadang offer kat laki..
sayang kalau tolong orang lipat kain -3 bakul - ni..
orang upah sayang sekian2 hengget.. 
kahkahkah...ko tengok bini laki aku ni...
main duit sesaja ko kan pulak..
ko hengat die nak heran ngan duit aku tu...hahahaa..lempang diri sendiri..
kalau adik2 aku tu boleh lah aku umpan macam tu kan..
giteewww ko aty...

tah biler lah nak insap ni..
tah biler la semangat rajin melipat kain ni nak mendatang dalam diri aku ni..
selalu lipat pon sebab terpaksa..
yer lah..dah kalau aku tak buat..
sapa lagi nak buat kan..
dah tu tak kan aku nak biar jer belonggok2 berminggu2 dalam bakul tu..
sakit gak mata aku ni di buat nya..
rasa macam ada kerje tak siap jer walaupon kata macamane rumah aku atas bawah berkilat pon..
peti ais licin bersih suci..
habuk langsung tak ada..
tapi kalau kain baju tak berlipat..
aku tetap rasa kerje aku macam banyak jer lagi tak siap..
sebab..memang selalu kain baju tak berlipat tu banyak oooii aku longgok..-dalam bakul-
punya lah pemalas kan..haiihh la...binik sapa lah ni..again...kahkahkah..
tapi tak insap2 jugak ko kan...


setiap kali lepas siap lipat baju..
mesti aku akan bezanji... konon2 tekad..
nak ubah perangai yang satu tu..
tak nak dan konon tak akan bertangguh lipat kain baju..
angkat2 terus lipat kekdah nya..
tak yah nak longgok sampai bakul dah tak ada nak isi baju lain..
sebab setiap kali lepas lipat jer baju mesti rasa lapang..
mesti rasa semua kerja aku dah setel..
mesti rasa..alaaa..tak lah susah pon kan..
tapi...nan hado...!!
sejak sekian lama.. tabiat buruk yang satu ni sangat sukar nak di ubah..


tapi tu lah..macam aku cakap tadi.. nak ke tak nak ker..
memang tak de pilihan..
aku jugak lah yang mengadap nya semua tu kan..
ada jer dobi kat sini yang boleh lipatkan..ko hulur duit jer lah..
senang hidup ko...
tapi macam tak kose pulak aku nak hangkut sebakul-2-3 bakul tu..
malu kat orang oooii..
kalau orang bekerja tu...paham lah kan..
kot longgok kain baju lipat seminggu sekali..
tak pon ada alasan nak bagi upah orang lain lipat..
ni suri rumah sepenuh masa ooii... sepenuh masa...puuffttt....
cukup lah baju2 laki aku hantar dobi gosok kan kaknon..
kahkahkah..kantoi...

jadi...gigih lah aku melipat..
nak mula jer tu susah..
biler dah mula...okeh jer kan..laju jer siap sebenarnya..
kekadang laki aku nolong gak lah..
kekadang tu maksud nya jarang2..
laki aku jenis ringan tulang..[alhamdulillah]
semua kerje umah ni die boleh buat dan pernah buat serta biasa buat..
tapi.. biler bab kat melipat baju..memang failed..!!
walaupon selalu aku memang tak pernah pekenan cara die melipat kain baju tu..
tapi kalau die dah nak nolong tu..aku memang sengeh2 macam kupang...hahaha..
tapi aku bagi baju anak jer soh die lipat..
tu pon kekadang..seluar anak lipat nya tak matching2 ngan baju jer yang datang sepasang..
2 kali kerja aku membetul kan nyer nanti..
tapi tak per... sekurang2 nya kurang sikit lah keeenn...

selain melipat ni..takde kot kerje umah aku tak suka..
kalau malas biasa2 tu..biasalah kan..agagaga...
cuma sebab aku ni suka bende tersusun dan bersih tu yang macam rajin sikit..
rajin menyapu...rajin mengemop..
tak suka tengok sinki penuh2 kotor2 longgok..
tak ley tengok bilik air berkeladak..
sakit mata tengok habuk celah tangga..
jadi..gigih tak gigih..aku buat jugak lah hari2...
tu nampak macam rajin jer buat semua kerje umah..
macam jer hokeh..hahahaha.... 
yang penting..kene maintain..
tu jer rahsianya..hahaha...siap ada rahsia lagi ko..
ini semua poyo aty...

sepatut nya kain baju tu pon kene macam tu gak kan..
kene maintain..buat hari2 macamana aku bersihkan umah atas bawah luar dalam hari2 kan..
tu boleh pulak ko kan..
keje peluh2 rajin je pulak..
keje lipat baju yang sepatut nya langsung tak keluar peluh..
duduk sesaja bawah kipas.. sambil ngadap tivi...
tapi kemahen liat ko nak buat..
kenapa eh eh.. pelik gak ni..
saiko ke hapa ni sebenarnya....
adooyyy laaaaa.....
aty ooii... insap pleeeaseee....


pakkal lah umah aku ni 2 tingkat..so letak baju longgok2 kat atas tak perasan sangat...kahkahkah...dasar sangat ko kan aty....


-gambar sekadar perhiasan..muwahahaha...lempang sedas-

eeaaah sebenarnya...bukan lah nak kutuk diri sendiri...
tapi aku nak tanya korang..
saja nak share2 cerite suri rumah..
aku tak percaya ada yang betul2 sempurna..
yang memang gila kental tahap cindirella rajin nya..
yang kalau ko tengok.. ko boleh menanges lah sebab terlampau rajin..
yang memang smua kerje umah...tugas2 hakiki..
memang semua nya die suka...
langsung tak de sikit pon 'bunyi' biler buat..walma terpikir pon..
ade ker..??
takde kan kan kan.. hahahaha...


jadi aku nak tau...kerja rumah apa paling RAJIN ko nak buat.. 
dan paling ko TAK SUKA buat..??







53 comments:

Nurzakiah Hanum said...

hehe singgah jumaat sis

yana Jasni said...

hahah.. sama la kita aty ... yana pun malas la nak buat perkara yang melibatkan baju..dari iron baju sampai la ke lipat baju ..sob sob sob...

Nadt said...

sama la paling tak suka keja2 berkaitan ngan baju.basuh baju, sidai baju, lipat baju, iron baju semua xsuka muahaha..la ni seb baik hubby bagi greenlight hantar baju ke dobi, senang sket keja baju da siap berlipat yeah!! just tinggal nak basuh sendiri baju saif n baju2 dalaman je..heeee..

Leya peja said...

aty... akk pon same cam ko dik.. umah akk xd la sebesor umah ko.. tp kemas jugak la.. perasan mata mmg perfect.. buleh terima la.. mmg part lain sumer alhamdulillah.. tp part kain tu aty ooii.. lebih kurg je mcm ko.. silap kalo ko kata kain ko longgok seminggu// hakak ni leh simpan dan longgok smpai tahap bebudak kat umah tu jenuh mencari kain baju nk pkai... kikikkiki... penat la aty.. kalo lipat hari2 pun.. tetap letih.. sbb nk setel yg satu hari tu pun da menimbun.. anak akak dah 3 org.. adik ipar sorg.. baju laki lagikk.. baju hakak lagikk.. mihihihi,, memg sesekali klau dikuarkan yg dikumpulkan tu menggunung.. smpai xnmpk nk tgk tibi... hahahaha... bwk bersabor suda... buat takat mana yg larat je la...

mOoN IzzaN said...

haaaaaaa.. x suka lipat kain tauuu...huhuhu...bkn apa,, kita lipat sebakul anak sepah sebakul juga.. pengsan!

Nad MamaZN said...

paling suka lipat baju & iron baju
paling tak suka sapu sampah, sapu mcm2 sawang, mop lantai haha!

O'gosh Iskandar said...

Hahaha...setiap orang mesti ada kelemahannya kan..ai paling rajin lipat baju ngan gosok..baju husband semua sampai ke t-shirt bergosok..tapi part nak menyimpan..nak kemas masuk lemari..itu yang STRESS....huhu

nadiah hanum said...
This comment has been removed by the author.
nadiah hanum said...
This comment has been removed by the author.
nadiah hanum said...

hai Aty..kalau saya la kannn rasanya paling saya suka uruskan kain baju. dari cuci wangi2, lipat cantik2 pastu susun kemas2.Ha..kepuasan tu! Paling saya malas mop lantai...hehe..

Nursaila Norman said...

kalau kita, paling malas paling meluat paling nak menangis berguling2 bt kerja rmh seharusnya menggosok baju. sanggup upah adik2 dulu masa zaman bujang..skrg suami amek alih..hehehe! paling kita suka basuh pinggang hekhek!

Nur Alya said...

gimme 5 Aty. saya pun malas lipat baju.borak dengan kawan yg lain, dorang pun ada kemalasan yg sama. :))

Azanna Radzuan said...

tak gigih nak lipat baju kalau dah menimbun..hehe..slalu lipat baju seminggu skali time weekend.. bpeluh2 nak clearkan bilik timbunan baju..
paling rajin membasuh baju..plg mls menyidai,melipat n mengemop lantai..

Yana Ujang said...

paling rajin skrg susun atur..mengemas..

paling malas sama cam ko..melipat kain..x sabo tggu ank dara aku besar nk ajar dia lipat kain..muahaha! :p

Fizah said...

sy jenis follower..klu ada jadual mudah ikut walaupun tak suka buat..hehe...kalu ikut byk list masuk dlm tak suka buat tp kalu nk ikut plg tak suka..iron baju kot..yg plg suka..hurmmmmm apa ek...mcm takde jeee...hahaha

Fiza Rahman said...

Hahaha...ramai yang ada sindrom tak suka melipat ni termasuk lah iols. Bertimbun atas katil ko.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

hahahhaa samalah dengan akak Aty.. malas betul nak lipat kain :)

joijoi80 said...

saya pun x suka lipat kain..tapi akan cuba lipat kain time tengok tv.. itu kalau merasa dapat tengok siaran pilihan sendiri. kalau tv dah di qonguer org lain x berlipat juga .. cuma sejak dua menjakni adalah azm yang kuat iaitu sentiasa rasa positif bila pandang kain yg tak berlipat.. buat rasa sakit kepala bila tengok kain berlonggok. barula laju tangan melipat kain.sanggup lewat masuk tido gitu.. yg bekerjani lagila perit pasal rasa masa tak cukup.. dekat rumah pun takda pembantu .heheheh

Rai Ourkizuna said...

rasanya aku lagi teruk dari ni kot.. siap pk nak beli bakul utk setiap sorang ahli keluarga.. sapa nak kain dia berlipat.. lipat sendiri.. wakakaka..

mak aku datang rumah siap tolong lipat kain.. punya la pemalas.. haishh..

Chekgu Azrine said...

samala kita aty..
tak suka lipat kain
memang paling tak suka..hahahaha

Diana said...

Malas -mop lantai

Uiii malas sungguh bab yang satu ni...

Basuh dan lipat baju..malas jugak..tp takat ni rajin la jugak lagi berbanding nak mop lantai.... kadang suruh en.suami yang mopkan je...tak puas hati pun ngan kualiti kerja..apa leh buat...dah malas kan...kiki..

Rajin ape ek... mmm...mmm...kemas rumah kot...

Mademoiselle Aqilah said...

same xsuka lipat n susun kain baju..dulu gigih le angkat terus lipat..tahan 4 hari pastu longgok balik.huhu..

nyummcakes said...

sm lah. part lipat kain paling liat. mmg setuju bila setel lipat kain tu rs lega yg amat sgt. rs solehah terus

Nurizzah Majif said...

kak aty, guna clothes folder.hehehe

fazianbatrisyia said...

paling rajin & x berapa la nak rajin ikut angin gak...masak, buat kek.
paling x rajin sama la...lipat baju. tp yg tu angin rajin rasa semua nak dilipat. yg byknya tak rajin.

Azziah Nawawi said...

basuh baju rajinnnnnnnnnnnnnnn.. lipat kain ni nak tunggu rajin tu alahaiiiiiiiiii. sesekali nak melipat, duk bersila tu mau semput kut nak habiskan.. hahahah..

ija shariza said...

Samalah kita.. keje tu la yg pling malas. Tu belum kira anak menyepahkan balik.. tapi Alhamdulillah dapat suami yang rajin melipat kain.. HaHa..

ira_violet_bee said...

hahahaha...sama lar kiterrrrrrr..malas giler nak lipat baju..xtau la kenapa..sama jea perangai lps habis lipat konon2 berazam lepas nie taknak lengah2 kan..tapi...non hadoooo..sama jea mcm sebelum nie...adoiiiii...

ain.ya.nun. said...

Sama dengan ko ti, lipat baju adalah kerja yang paling last dibuat tu pun tengok kalau rasa nak buat, buat. Kalau tak, biar je.

Paling rajin adalah tengok TV. Haha. Kerja ke tu? :p

ikafantasi said...

yg paling rajin deco la..yg malas of coz lipat & susun baju..letih..haha

ameris said...

sama laa aty, suri rumah ke , bekerja ke mesti tak suka lipat kain. ehh tp kan smlm suami akak lipat kain 3 longgok sbb mak mertua nak mai umah. miahahah...

Gieyana said...

Pangg...aku mmg x suka melipat tp klau x lipat ssh juga nk mncari bj..x sempat nk lipat weh bila kerja ni..tlg lipatkn utk aku leh? Ekeke

Riana said...

ok.kita sama..baru ku sedar tiada yg sempurna..slalu rasa diri ni teruk sgt.hu3..mmg anti lipat baju..da sampai tahap laki bising carik boxer takjumpa baru insap lipat kain..kah3

MisZ FyZa said...

Aty ..same..i dont like lipat baju..n smemangnye amat jarang mlipat baju..sbb laki yg buat...haha..naseb dpt laki yg rimas ngk baju dlm bakul..slamatla bini..hihi

Suraya said...

Sama.. Paling X suka lipat kain lah..
*high five!
Yg paling suka plak apa eik.. Basuh baju lah..sbb mesin basuh kan..hehe..

MamaAliya said...

Kerja rumah yg paling suka ialah mop lantai.happy je bila tengok lantai berkilat.paling malas opkos la melipat kain.nak tak nak kene juga buat.hihi..

Shakina Farhan said...

tak suka iron baju..paling suka mengemop lantai..:P

Mar Mansor said...

bab melipat kain ni memang malas sikit lah..

Fifi Nadhrah said...

tak suke semue.. haha.. tal suke basuh pinggan.. mop lantai.. sapu rumah.. tapi fifi suke sikit la lipat baju.. sebab tak payah gerak2 jalan2.. boleh buat sambil tgk tv..

suami fifi pon tak suke lipat baju.. jadi kerje fifi memang lipat baju.. kerje rumah lain semue suami buat.. basuh sidai angkat, kemas rumas basuh pinggan semue die..

Saye Zahidahadi said...

same la sis. sy pun x suke lipat baju. belonggokk dalam bakul. husband pon x suke. kalau mntk die tolong lipat die sengih2 je. haaha

Anak Lebah Comot said...

lipat ok lagi..leh lipat sambil tgok tv...tapi paling malas nak menyidai....sebab kene kuar rumah...askar yg sorang tue confirm2 nak ikutnyer...ermmmm...sabo jerlah

Emy Ezzha said...

Emy kej mgemas memg suker tp bab memasAk kantoi..hu9 tp nk brubah kene kuat semangat :)

Emy Ezzha said...

Emy kej mgemas memg suker tp bab memasAk kantoi..hu9 tp nk brubah kene kuat semangat :)

ciknana said...

kalo kak atie yg surirumah x ske lipat kain...apetah lagi saya yg bekerja..satu masalah besar ni...hihi

ciknana said...

kalo kak atie yg surirumah x ske lipat kain...apetah lagi saya yg bekerja..satu masalah besar ni...hihi

MumMe said...

huk huk huk...sama lah kita...beban itu semakin besar bila anak2 dh sekolah...kena manage baju skulah mereka pula...sehari 2 pasang...skulah agama dan sk...nak haiyen (iron)sedih betul weekend mumme...tp sekali sekale bile dtg angin mummenye,ke3-3 nya kena kerah....sila hang baju senirikkkkk

Nur_cahayamataku said...

hi, sama la kita- paling tak suka lipat baju, kesudahan nya, beli rak ampai baju banyak2. beli hangar baju banyak2. Lepas basuh, keringkan, gantung je. lepas tu pakai balik, gitu la sampai bila2. hehehe

cinet said...

Kikiki saye pon slalu gak ckp nak upah2 tu...tp xpnah bg dan dpt ponnn..hihi

farah@nina said...

Sy x lipat baju sbb memang pemalas giler. Disebabkan malas lipat baju dan nak rumah sentiasa cantik, semua baju sy gantung. Baju rumah, baju kerja, baju jalan, tuala, apa2 je la sume sy gantung guna hanger. Hanya yg baju bahagian dalam je berlipat. Sidai baju pun gantung guna hanger. So bila dah kering hanya masukkan dalam almari je. Lagipun kalau lipat time nak ambik tu baju akan bertaburan. Lagi2 kalau anak2 yg ambil baju. Alahamdulillah.. almari sy xde baju bersepah2.. tapi almari harus besar gedabak. :))

Sha Nikitasakura said...

tak suka iron baju..panasss...ngade kan..lempang lagi dua das..

Nurul Aziz said...

apa-apa melibatkan baju, suka! termasuk beli baju baru. hahaha.. suami pun faham, kalau balik dari kampung or berjalan mana-mana,sampai rumah 2/3pagi pun isteri dia ni takkan duduk terus. mesti akan setelkan baju,sidai,lipat,susun dalam almri bla bla kain baju tu dulu. kalau tak, tak tenang rasanya. rimas tengok benda berlonggok camtu. ocd ke? taklah kot.


paling tak suka, MASAK
kahkahkah bertabah jela perangai macam ni, tak suka masak tapi sebab nafsu makan macam bela jin, naktaknak kena masak gak la.. hehe.

Rahayu Abdul Rashid said...

Paling rajin: gubah bunga ahhaha
Paling malas tahap dewa-dewata: LIPAT KAIN!

#EH... samalah kita...

nurul hidhayah said...

Basuh baju, lipat baju my fav. Plg suke lipat baju..bglh baju bertimbun, mmg suka duduk dan lipat. Haha..kdg tu dh lipat, buka balik, sbb x simetri. Haha..plg suke mop lantai. Satu hari 3 kali mop. Haha... plg x suke..jeng..jeng...kupas bwg. Argghhhhj.....