Tuesday, July 08, 2014

KUAH KACANG MAMA






STICKY POST ENTRY






aku tringat dulu2 time arwah mak aku ada..

kuah kacang mak..memang peberet sepanjang zaman..!!
tapi... rugi nya rasa sebab tak sempat belajar...sobsob..
ni menu wajib ada waktu raya..
sehari sbelum raya..memang berkecah lah dapur kiteorang memasak segala...
rindu nya saat tu.. rindu saat2 ngan mak....
aahh...sudaaaahh.. jangan mula aty...jangan...
kang yang melolong.. ko jugak...

okeh..okeh...

nak crite pasal kuah kacang...
macam aku cakap tadi.. kuah kacang menu wajib kiteorang..
yang mak aku masak..
pernah sekali tina buat..kemahen masin dan langsung tak sama macam maka aku punya..
jadi skali tu jer orang lain buat..
lepas tu...mesti mention.. nak kuah kacang yang mak buat...hahaha...kesian tina..
aku..?? eerrr.. selalu tolong2 jewwww....
tolong gorengkan kacang tanah lepas tu tolong blend...
dah siap tu.. aku tak tengok pon acaner mak aku buat..
sebab.. lepas tu banyak lagi kerje nak buat..
kire macam kitchen helper lah..tolong potong2 jer..
nak buat rendang bagai..ketupat lagi..
agar2 puding bagai..
aaahhh... rinduuuuuuuuuu nyaaaa.....

tahun lepas..fes time tak merasa kuah kacang mak aku...

rindu yang sangat panjang....
ko dah tak kan dapat merasa dah tuk seumur hidup ko air tangan masakan mak ko...
nyesal sangat tak sempat belajar dulu ngan arwah...
jadi..sekarang..pandai2 lah ko buat sendiri..
pandai2 lah terlebih terkurang ekjas sendiri gamak nya..



dan buat masa ni..

aku tak pernah buat lagi...
nak gak ar hidang kat tetamu kot nak datang raya nanti...
mempelbagaikan menu kekdah nya..
kuah kacang kan boleh makan ngan macam2 gak kan..
boleh buat kuah pecal..makan ngan nasik impit/ketupat..buat kuah tahu sumbat..
aiyoooo...sedap nyaaaaa.... hahahaha...



jadi..sebab orang kate tak expert lagi kan..

malu nak hidang kat orang kot kalau tak jadi...
aku 'telah berkenalan' dengan kuah kacang segera....hahaha...kemahen ayat ko..
Home made KUAH KACANG MAMA yang bagi aku sangat mudah penyedian nya...
untuk aku yang baru2 nak belajar ni..
memang sesuai sangat lah kan...

cuma perlu didihkan air...

lepas tu masuk kan KUAH KACANG MAMA ni..
then kacau sampai mendidih...
lepas tu..SIAP...!!!
senang gileeerrrrr....!!!!
tak yah aku nak goreng2 kacang bagai..
yer lah.. time2 kate open house...
atau tetamu tetibe last minit nak datang kot kan..
lagi mudah pakai KUAH KACANG MAMA ni....
sap sap soi jer siap hidang dah...

kalau ko nak tau.. KUAH KACANG MAMA ni bukan produk baru tau..

penjual nya [Miza] kata.. dari die sekolah lagi sampai sekarang anak dah 2..
mak die yang buat sendiri...
so memang aku yakin.. KUAH KACANG MAMA ni sedap sebab boleh bertahan lama..
maksud nya sentiasa ada permintaan
cuma baru2 ni baru nak berniaga secare online..
yer ar... teknologi kan di hujung jari..
kuah kacang pon boleh beli dari umah jer hokeh..ngeeee.


jangan risau beli awal pon..

sebab KUAH KACANG MAMA ni jenis kering..
kalau ko nak simpan..sampai 6 bulan pon boleh..takde masalah insyaa Allah..







so..korang yang nak beli tu.. boleh terus direct jer ngan Miza ni..

harga utk 1paket 500g rm15
(exclude postage)

untuk tempahan boleh hubungi 0139357137 miza 
email viceroy_gurlz@yahoo.com
area kuantan boleh COD



tengok.. macam2 ko boleh buat untuk hidangan open house pada tetamu nanti..
nak makan sendiri time berbuka puasa pon boleh...


notatanganAty :: dah banyak review aku baca pasal KUAH KACANG MAMA ni memang terbaikkk dan sedaaaaappp...!! cuba lah dulu...