Friday, August 01, 2014

cerita #RayaAtyFared di Johor




salam syawal untuk semua..
masih lagi mud bercuti...??
ramai lagi masih bercuti...
tapi aku tau.. ada yang dah start kerje...
yang kerje tu..lemau kaaaannn.....
hahahaha... aku tau tuuuuuuuuuu.....

tahun ni aku nak update cerite raya laju2..
sebab.. tak nak jadi macam tahun lepas..
lepas raya bizi balik..
banyak cerite tak sempat nak share..
termasuk cerite open house yang 2-3 kali sempat buat kat umah ni..
tak sempat jugak nak cerite pasal macamane aku handle n masak sendiri laki binik untuk tetamu yang datang..
tahun lepas memang ramai betul orang yang datang umah tak renti2..alhamdulillah..
tahun ni tak pasti pulak macamana...
tu kalau lah ada..
aku nak update cepat2..
tak nak keseduhan nya..
entry raya tapi sendu nak kuarkan lepas raya..
macam tak besh jer pulak.. agagaga.....

okeh.. nak cerite pasal raya tahun ni..
kalau ikut turn..memang turn beraya aku...
kiteorang dah plan nak beraya kat seremban dah sebenarnya...
kampung aku tu.. ramai sedare...ramai gilerrr....
tapi aku sendiri yang ngajak laki aku beraya kat kampung die [mertua aku] kat Johor..
aku kesian kat mertua aku..
tahun ni.. ipar2 aku semua turn beraya umah mertua..[ada 2 ipar jer]
maknenya.. pagi raya tak de orang kat umah tu..
dan lagi.. mak mertua aku tu sihat [baru kene potong kaki sebab kencing manis]
memikirkan sapa nak nolong buat kerje umah..
tu aku decide ngan rela hati beraya ke sana dulu...

boleh jer kalau aku nak beraya kat seremban kampung belah aku..
lagi meriah...
tapi tak per lah.. sementara mak  mertua masih ada...
aku nak fared sendiri berbakti lebih pada die...
menggembirakan selagi masih ada..
orang tua tu pon dah uzur sangat dah aku tengok..
tak sampai hati aku ni ha....

waaahh wahh koooo... mithali sangat pulak bunyik nya.... hahahaha...

aku ikhlas oiii..
kalau ikutkan..laki aku tu lagi tak kisah..
bagi die asalkan beraya ngan anak bini...
kalau gamaknya raya kat rawang ni jer pon die ok...
aku siyes ni...haaa...tu memang laki aku...
jadi.. aku ni lah kene tolak ansur...pikir kan untuk die dan keluarga die...
walaupon beraya kat johor tu tak de sapa sangat..
sebab keluarga mertua aku ni kecik jer..
adik beradik tak ramai..
sedara mare pon sama...
setakat pergi satu dua umah dah setel..
raya kedua dah tido baring kat umah...tak besh...
tu aku decide.. raya fes beraya sana.. raya kedua raya belah aku..
so boleh beraya lama sikit... sebab sedare mara aku ramai..
lagipon.. dah bincang adik beradik raya kedua jumpa kat semban...

giteeww kisah sebelum raye...
tak sempat nak cerite kat ko ritu..
ni aku cerite hari ni...

jadi nya.. kiteorang pon balik johor subuh2 ahad tu..
sabtu tu sempat gi shoping balang kuih raya kat SSF...agagaga..
tu nanti2 aku cerite...
ni nak cerite pasal raya pertama kiteorang kat johor...



macam ko tau...
tema raya pilihan si suami adalah Royal blue..
aku ok jer..asal kan bukan hijau lagi.. mihmihmih...
tu ko tengok.. suar anak aku...labuh bergulung2 tu..
sampin pakai tahun lepas punya..
bukan nak pakai lama pon..
tu lepas2 tu..dah londeh dah tak nak die pakai...ggrrr....


qaleef Eeman 2 tahun 3 bulan yang kacak...agagaga...
baju ready made beli kat PKNS sebab kat Jakel takde saiz...
besar sikit..boleh pakai raya kedua tahun depan...
ko tengok mak ko bajet...dah siap plan tuk raya kedua tahun depan dah ooii..
yer ar..pakai baju melayu ni kejap jer..
anak aku ni kaki cepat panjang..
tu baju hijau raya tahun lepas..
seluar dah senteng menteng dah...langsung tak boleh pakai..sayang betul pakai setakat sekali jer..
yang biru ni..harap nya boleh lah sarung sampai tahun depan... ngeeeee



gambar kami raya pertama sebelum gi mesjid..
tahun ni aku ikut laki sekali ngan qaleef gi mesjid...





sebelum gi solat raya...sunat makan dulu
hidangan raya johor style jawa..takde lemang..
rendang ngan kuah kacang pon orang kasi..sob sobbb... 
untuk aku yang bukan jawa ni..memang pelik ar menu nya kan..
rasa macam ada yang kurang jer tak masak kuah kacang rendang bagai..
tapi tu lah kan.. lain negeri..lain style nya...
kat Johor standed masak lodeh..sambal goreng..ayam kicap tu...
aku tak makan sangat.. sebab memang tak berapa suka...
aku makan yang orang kasi rendang ngan kuah kacang jer..
ohoooii... susah nak ekjas tekak ni...





dengan mak mertua aku..
tak berapa sihat tu.. tu pon dah nampak berisi balik banding ngan 2-3 bulan lepas kene potong kaki tu..
alhamdulillah.. ni die dah ok sikit..
walaupon terhad nak berjalan tu kan..tapi boleh jugak lah.. ni nak beraya..


alololo...mithali sangat lah pulak menantu nya ni kan...ngeeeee....




sesi2 bersalam kat johor ni pon simple jer..yang aku tengok lah..
ni pon dah nak kuar gi batu pahat kakak abah mertua aku tu...
tak de pon sesi2 bergambar sekeluarga bagai..
takper.. aku redhooooo.....dah 3 kali beraya kat johor sejak 4 tahun kawen...
dah tau daaaaaaaaaaahhh......


lagi sekeping gambar kami bertiga raya pertama berdondon-dondon royal blue....


tengok anak aku dah hilang sampin nya...





raya pertama jer kiteorang kat johor..
petang tu kiteorang terus grak ke seremban raya belah aku pulak..
adil lah kan.. aku dah mengalah turn aku tapi raya umah mertua..
jadi.. tak dapat nak lama lah duk sana..
aku pon nak beraya ngan kuarga aku pulak keeeenn...

okeh.. 2nd day raya aku update laju2 nanti....