Wednesday, August 20, 2014

cerita suri Rumah :: sabun jenis apa ko suka tuk buat basuh pinggan mangkuk ??



kemahen ko tajuk..
dah lama tak buat2 cerite cegini..
tajuk nak lah gempak sikit kan..
gempak la sangat... pang sikit... ngehngehngeh...

ah ko..sebenar nya ko tak tau kan apa kenama jenis sabun tu kan aty ooii..

uhuk uhukk..

jenis tau.. bukan jenama....

aku ni sebenarnya nak letak tajuk entry lain..
nak tanya kat ko..ko suka gune jenis sabun jenis cecair ker atau yang lagi satu tu...
ayang lagi satu tu lah aku tak tau nama..
alaaa..yang keras2 macam axion ker aziah tu... hahaha...
ape ke nama nyer jenis sabun tu..
dah aku tak tau..tu aku tukar tajuk panjang sikit...lalalala...

okeh..balik ko cerite pasal sabun ni ha..
tetibe nak kecoh kan pasal hal ni..
sabun basuh pinggan umah aku dah habes..
"sayang.. balik keje ni singgah beli sabun basuh pinggan..dah nak habes " -pesanan tuk fared
sempat ko aty...men pesan2 kat sini jeww... agagaga...

teringat mak mertua aku ritu masa aku balik kampung..
kemas2 kan lemari kabinet die..
jumpe sabut axion tu...
mak mertua soh aku amik bawak balik...
dah kenapa..??
sabun jer kot...bukan periuk vision kan...kahkahkah..
kemahen ko menhantu...
kalau set vision mak mertua soh bawak balik...
memang laju aku hangkut....muwahahaha...
tapi ni sabun basuh axion tu...heran gak lah...
rupernyer nya..die kata...dah lama beli tak guna2 
sebab tak suka guna jenis keras cegitu...
mertua aku suka jenis cecair...

memang aku tau..dari awal kawen..
aku balik kampung..tengok umah mertua aku guna sabun pencuci pinggan mangkuk jenis cecair..sunlight hijau...
dari awal kawen..sampai la ni haa...
tak pernah bertukar...


 pencuci jenis cecair
gambar sebagai contoh


dah aku ni pulak..jenis tak suka sabun jenis cecair tu...
aku pakai yang keras2 beku tu...
ada sekali aku beli sunlight masa baru kawen..botol besar...
ko nak tau berapa lama habes...??
3 tahun lebih hokeh...3 tahun..!!!!
tu pon aku guna sebab kalau pencuci aku dah habes dan tak sempat nak beli lagi...

aku tak suka pakai jenis tu..
eerr..bukan lah tak suka apa..
wangi jer...elok jer...bersih jer...
tapi aku cuma rimas kene ada bekas2 lain rendam2 span bancuh siap dulu...
haaa..tu jer...
lepas tu.. aku rasa macam tak berbuih jer..
ker aku yang jimat letak sikit2...agagaga..
tu yang sampai 3 tahun tu...
kate ko setitik dah boleh cuci beribu pinggan..giteeewww ko...kahkahkah..
tapi memang tak berapa nak gemar sangat lah..
tak puas lah pakai kire nya..




gambar sebagai contoh


tu aku pakai yang jenis axion tu jer..
dah dari kecik aku tengok mak aku pakai..
dah biasa gamak nya..
tu aku pon suka pakai tu jer sampai sekarang..
tapi jenama axion jer lah..
sebab yang tu susah nak lembik cair..
kalau letak span sekali dalam tu pon..
die tak melekat2 ngan sabun yang ada dalam tu..
sebab die lebih keras..
kalau ada jenama lain tah apa aku tak ingat..
melokek sabun kat span..
habes cepat sabun aku..
lepas tu melekat2 gak kat pinggan mangkuk tu..

yang jenis gel pon ada gak kan..jeli2 giteeww...
pon aku tak gemar..
cepat jer nanti habes nya..
melekat2 kat span...-kalau aku terendam sekali dalam bekas tu-
dan lagi..aku rasa macam tak bersih..
die macam tak berbuih...

aahh ko... orang lain pakai elok jer....

bende2 ni penting kan..
nampak macam keciiiikkk jer...
tapi peranan dalam umah tu adalah sangat besar...ecceceah....

ker..ko ada care lain nak basuh pinggan tak pakai sabun atau chemical..??
cer cerite sikit...

tapi majeriti tu aku rasa..
memang guna sabun pencuci..
cume cara dan jenis jer berbeza..
macam aku suka macam tu..
macam ko suka macam ni...

macam mak mertua aku cakap lah kan..
tak suka pakai jenis keras2 tu kata nya macam tak bersih pinggan mangkuk tu haaa..
aku pulak rasa sebalik nya...

melawan jer keje ko kan...mihmihmih....


tu lah aku cakap..
lain orang..lain suka nya...

tapi kalau jenis cecair tu..aku perasan..
kalau kuali minyak2 tu..
aku tuang banyak2 dalam kuali tu..
buih2 letak air.. senang gak lah nak tanggal kan nya..
tapi tu lah..
sakan ko menuang bai...kalau dah cegitu ghopernya..mau sebotol seminggu..pheewww..

giteeww lah suri rumah...
eeaahh..tak jadi suri rumah pon memang biasa dah buat2 kerje basuh pinggan mangkuk ni kan..
dulu anak2 dara tinggal ngan makpak lagi..
ko hengat ko ada bibik nak tolong buat semua tu...???
nan hado aty ooii..
ko gilir2 lah basuh ngan adik ko tina tu..
tu aku punye jenis pulak..
garang menyinga..
ngan adik2 abang2.. ko jangan harap nak lepas tangan makan tak gheti2 nak basuh pinggan sebijik..
untung lah laki ni ha ringan tulang..
walau kekadang cekelat..
tapi.. tengok bini jenuh memasak..
die tolong2 basuh pinggan mangkuk pekakas masak bagai tu...alhamdulillah...
tapi kalau datang time malas tu...malas jugak...puuffttt.....

eeerr...aku nak cerite pasal sabun basuh sebenarnya..


haaaa... lagi satu...pasal sabun ni..
tak kisah lah nak basuh baju ker..jamban ker..pinggan mangkuk ker..
kene tengok jugak lah..
ada tu jenis chemical reaction pada kulit..
bolh jadi merah panas menggelupas kulit tangan
habs jari jemari ai yang halus mulus ini taawww.... 
ambooii koooo... kulit tuan puteri sangat nih... kahkahkah...
tampau sikit....

tapi yer lah... ada orang memang sensitip..
aku pon tengok gak ar..
pakai serbuk tuk basuh baju tak boleh..
mau pijau tangan aku.. ko tau pijau tu..??
alaaa..yang macam ko potong cili tuuu...panaaass jer rasa...
aku pakai dynamo.. jenis cecair..
haaa..yang ni aku suka pulak jenis2 ni...agagaga..
dah elok wangi...tu malas aku nak tukar2 tu..pakai jer lah selagi mampu...
selagi tak di boikot....lalalala...

apa cerite sabun basuh pinggan mangkuk ko pulak..??
ko suka jenis cecair atau keras tu...??
asyik cerite pasal raya jer kaaann..
mey cerite besh sikit pasal hal basuh pinggan mangkuk nih....


notatanganAty :: salah satu petua murah rezki [dalam islam] - Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah
digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan. [wallahualam]




47 comments:

Farida Badaruddin said...

haha tergelak baca pasal sabun basuh pinggan..

Nurzakiah Hanum said...

suka guna glo

Rahayu Abdul Rashid said...

suka axion kuning.
penah cuba axion pink...tp jari jadi kasar gile... ewah! sedih bila rasa jari jemari tak sehalus masa kerja dulu...sobb sobbbbb drama sangat kakyu pepagi ni hahaha.

tp suka jugak pakai GLO cecair tu.. sekejap je sebotol abes...sedap guna boros2 :)

Ayu azmir said...

dulu pakai sunlight... tapi mahal sangat... lepas tu tukar kuat harimau... beli yang 5 liter... hahhh.... lama tahan... penat nak beli banyak kali.. hehehe

Jueliza Jamani said...

saya suka hat cair.. masukkan dalam bekas tekan2 tu tambah air.. kalo yg axion bekas bulat tu kulit tangan jadi kering..

Masya said...

tak berkisah sgt janji jgn yg serbuk hahahaha .. naya².. pernah pergi rumah sedara sabun basuh pinggan dgn baju dia sabun serbuk yg sama gegegege .. tanjat gegirl lgsg x jadi nak tlg basuh.. tlg bilas jer...

kat rumah salunya pakai yg cosway yg cecair tu jimat pun jimat.. kata penjual cosway hihihihi...

ettyzukhair said...

etty guna Glo..kite glo kan aje..xsukelah axion ke aziah ni...sbb cm berpasir2 ke camne..ade white2 kesan cam xbersih..dedulu kecik2 mmg pakai aziah ni gak kot..bile dh anak dara etty sendri request kat mama everytime nk beli brg2 basuh2 ni ikot taste etty haha;p kalau x xmau tlg basuh pinggan..lg 1 etty just pakai glo je sbb tu je serasi ngn kulit..xde kerengsaan kulit gitu...hehehe

Hayatie Hashim said...

sama..sy pun suke jenis yg mcm axion ke kuat harimau ke etc janji bukan cecair..hihi

fifi said...

Salu baca je malas nak komen.tapi sy nak komen yg ni..kak,saya suka jenis liquid tu.sy beli dalam botol besar...yg jenis botol macam tong tu.pastu saya refill dalam bekas mcm sunlight tu.sy suka jenis cecair sebab saya excited picit liquid tu banyak2.yg cam axion tu sy x suka sebab ehhhh..bila nak abis ni..boring asik guna.jadi sy suka liquid.dalam.sebulan kompem abis sebotol.hahaha..

nurulhuda said...

nurul suka sunlight n zip, dedua nii banyak buih & kira bersih laa cuci pnggan.. sebulan 1botol, hehehe.. yang jenis keras tu tak boleh, macam kak aty ckap laa panas kat tangan (mengelupas) ^_^

cik hani said...

saya hentam jer apa yang ada..
Sunlight guna,,
Axion pun guna..

Tapi pilihan hati adalah yang berasaskan epal. Kalau ada yang lime, amik jugak la kalau dah takde pilihan sangat

yana Jasni said...

aty.. kita pakai jenis cecair.. x suka jenis paste..hehhe..rasa macam x cuci jew.. mih mih mih..

MizzTina said...

sy mcm mak mertua akak, suka yg cecair.. hehehe..


nota akak tu btl rsnya sbb mcm ada bc..

Chekgu Azrine said...

vote for axion..
sebab akk suka benda yang jimat
dan berbuih
kompiden bila basuh gitewwww

Fahreen Fredo said...

Kite suke GLO atau Sunlight. Yang lain mcm cair sangat. Cepat ilang buih

IdaShazana said...

akak suka axion yang warna kuning

lepas tu utk vontot dan bahagian luar periuk, try la guna sabun cap kapak yang warna kuning. berkilat-kilat je

Cnidaria said...

dish washer brand cosway aty... mmg terbaek lah setakat ni. b4 dis dah try belaka axion lah, sunlight lah, glo lah. tp bila try cosway punya, mmg taknak dah yg lain.

NinaAz said...

nina guna campur2. mcm2 hdo. hehe

Nor Arinee Mat Saaud said...

High five for sunlight .

Liyana said...

saya suka JOY hahahaha.

tapi betul ke sabun Joy boleh cuci beribu pinggan dari Mlysia ke Singapura?. ahahahahah

eamy milea said...

mak mertua Aty sama dengan mak mertua eamy, pakai sabun pencuci pinggan jenis cecair. eamy pun suka yang jenis buku dalam bekas tu..lambat sikit habis, n lebih banyak buih.hhehehe

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak aty, sheila pula dah terbiasa kat rumah mak guna jenis cecair. ahha suka yang buih2 tu. hahah

khairiah Mohd said...

sy semua boleh hehehe tp sejak prgnt alah dgn bau sunlight...guna axion,tp kt rumah wajib ada dua2 asben x suka axion hehehehe

fazianbatrisyia said...

ye...petua tu mmg bagus diamalkan tak tinggalkan dapur x berkemas. sy guna cecair...joi mahal sgt sy guna sunlight...ada 6 botol kot stok. aritu jalan2 mydin ada promo RM8/2 murah dah tu. mana nak dapat 1=RM4.00.
x kisah ar...janji bersih perkakas kita kan....ikut tgn juga, serasi dgn kita ke tidak.

Mademoiselle Aqilah said...

saye guna sunlight gk..sehari sekali tukar air sabun. span mmg xletak dlm sabun tu sbb nnt bakteria merebak kt span..span saye keringkan dan letak kt bekas untuk sabun buku tu. span pun saye tukar sebulan sekali. tahan 2 bulan gak kalau pakai sunlight besar..hehe..

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

hhihi..bukan maen pjg lagi entry pasal sabun basuh pinggan.sy pun dh xpakai yg cecair.penah sekali habis tumpah, fuhh nangis!

Noura Qifays said...

akk, try GLO plakkkk...

ameris said...

betul aty. akk pun pakai axion, xsuka yg cait dalam botol tu. remeh laa nak tuang dlm mangkuk, tambah air bancuh tu. adehh... leceh... kite yg keje ni semua nak cepat je.
sokong aty 100%.axion paling jimat sbb keras tak melekat kat span mcm yg jeli2 tu.

LYAfrina said...

Lya mmg suka pkai y cecair.. tp suka pkai grand GLO.. sesekali sunlight.. lya lak xleh pkai y dlm bks tu.. bila kna tgan rsa cam pns2.. dia cam.kesat sikit kan..
Cam lya span mmg x rendam dlm bekas.. gna y mcm pukat tu.. nk guna taruk air sikit n sabun.. budget nk basuh waktu tu.. biasa pukat bsuh pinggan tu mmg ltk dlm bkas khas.. klo gna jnis span maybe akn blendir kot.. dh rendam lama2 dlm air sabun+ lembap lg

Rizziela said...

saya suka yg jenis liquied...senang kot :D

Azanna Radzuan said...

sy pulak jenis suka yg cecair tu..senang n cepat minyak2 kat periuk kuali tu kluar.. brand sunlight ataupun cosway x rosakkan tangan..suka guna dua2 ni..bole tahan smpai dua bulan lebih..
tapi ikut masing2 yg sesuai la kan..mak kat kampung pun guna axion jugak..

rini.borhan said...

guna pencuci yang cecair la best.. skang guna hand dish wash Shaklee. basuh pinggan mangkuk botol anak semua guna tu je.

Scha Nur said...

Suka jenis cecair sebab berbuih n puas nak basuh pinggan. Sunlight + joy. Bersih terus segala minyak2 bagai.

nadiah hanum said...

Cik Nad suka yang cecair,dari dulu lagi...paling suka sunlight, best arr haruman nyer...:)

mystitchycraft said...

saya suka sunlight & glo..klau beli yg labour or brand lain rasa kena tuang byk br byk buih..sunlight boh skit dh byk buih..

ida said...

vote untuk sabuh cosway, sebab banyak buih, xrosakkan tangan, biodegreable, handal menghilangkan minyak, n senang sekali harung boleh basuh botol susu anak..

CikNaa said...

ohoo.. nota last tu baru tau..mekasih bg info aty..

lieyalatif said...

lieya pakai due2 jens kat umah..cecair ade, jenis yg mcm axion pun ade....

umie shahidah said...

gune axion jgk... mertua gune sunlight tu... klu blk kg.. cpt abes je.. sbb sronok duk tekan sunlight tu byk2 bile nk bsuh pinggan//haha

Tautan Hati NabilaHasyim said...

Sy suka cecair.
Refill dlm botol pic it sabun mandi

Nurul Aziz said...

dua2 pun boleh, jangan guna sabun basuh serbuk tu dah la.. kang rasa panas je tangan. pernah pergi rumah sedara, sekali sabun basuh pinggan habis, dorang guna sabun serbuk tu pulak.. alahai.. rasa nyesal lak nak offer diri nak basuh2. haha..

err lagi satu, mak pernah cakap.. beras kat rumah jangan sampai habis.. kena sentiasa ada.. supaya rezeki tak putus2.. walahualam.. kita ikut je petua tu.. :)

mama amir said...

suka guna yang keras, bukan cecair...sebab kalau cecair macam cepat abis jer pulak

ShirVen said...

suka guna yang beku jenama goodmaid, tak mudah mencair lembut. tapi if heavy berminyak drop Joy skit. if berkerak taruh zip. ZipZap3! depend dengan jenis kotoran. eh cap pakar lak! heheheheeee...

Fiza Rahman said...

Saya pakai campur² aty. Kekadang pakai cecair. Kekadang pakai axion. Kekadang terlupa sabun basuh pinggan dah habis, pakai jer serbuh basuh baju...ekekeke...terdesak lettew ☺

MamaDaniel said...

alamak.. dan dan nak balik basuh pinggan..

nur hifzan said...

Cer try yang ni ---> http://www.vitaminsuci.com/search/label/dish%20wash

Thanks! Cantik rumah. Kreatif dan kemas.

Leeya Asyikin said...

Asalnya nak belek susun atur dapur. Tetiba terjumpa entri yg mencuit hati ni. Sy pun suka guna jenis paste..samada axion or harimau kuat blh je janji byk buih. Kalau guna jenis cecair..maunya 3 hari je kut riwayatnya sbb mcm tak puas dan kita asyik dok refill je. Mak mertua pulak tak reti guna paste. Guna cecair je. Sbb tu kalau basuh pinggan kat umh mak mertua takut gak cepat habis pencuci tu sbb sy asyik dok refill je. Dahlah guna pencuci cosway yg botol hijau tu. Mahal tu. Aduhaii..