Thursday, August 07, 2014

#RayaAtyFared - keluarga besar kami..




raya ke enam... hari sabtu...
masa untuk keluarga aku datang ke rumah kiteorang..
memang dah plan dari puasa lagi..
Raya ke enam tu.. berkumpul keluarga kat umah aku...
sebab kan tahun ni aku tak sempat nak ngajak derang semua berbuka kat umah..
tu aku dah set ngan semua..
minggu pertama berkumpul semua..
lagi pon..masa raya pertama tak dapat jumpe semua..
abang aku 2-3 hari sebelum raya dah balik kampung mertua kat kelantan..




yang tengah depan tu abang aku..
adik badik aku ada 7 orang..
sorang dah meninggal 5 tahun lepas..
yang sulong tak berapa rapat sangat..dan masa ni pon die tak datang..
memang selalu die tak ada pon..
jadi.. yang ni jer lah rapat nya pon...

gambar2 tak mengikut susunan..
gambar atas ni...gambar time2 dah setel makan semua..
masa memula menjemput tu..
aku ajak adik badik aku ni ha...
ngajak sekali ayah aku..tapi ayah aku tu memang banyak jer program die..
so kate tak dapat datang..
sekali tup tup.. ayah aku yang sampai dulu...
ngan mak baru...
kiteorang panggil ummi...
aku gelabah jugak lah..sebab masak ala kadar jer tuk makan tengahari adik beradik..
sekali ayah datang ngan mak baru ngan 2 orang anak ummi..kire adik tiri aku lah..
dah lah tu... tak pulak bagitau aku..
yang ayah aku ngajak semua anak2 tiri die sekali datang beraya umah aku..!!!

okeh.. aku sikit pon tak kisah...
derang nak datang ramai2..
nama pon raya kan... rumah aku sentiasa terbuka..
lagi2 untuk keluarga...
kire adik badik tiri kan..so ok jer lah..consider beraya umah kakak tiri lah kan..
tapi masalah nya..
aku ni rasa macam nak phitam sebab masak tak cukup...!!!
yer lah.. ayah aku tu pon..
tak gheti pulak nak kol bagitau aku... gggrrrrr.....
jadi... jam2 tu.. aku yang dah siap masak..
terus keluarkan apa yang ada dalam esbok..
pheewwww... panik gak ar..
gambar memang tak dapat nak amik sebab kelam kabut masak dan menghidang..
memang licin lah semua nya... agagaga..
aku masak ikan pari asam pedas... 
- seb baik laki aku beli ikan pari banyak...aku siap bising2 lagi kenapa beli banyak sangat..
ruper nya ada hikmah tetamu datang ramai-
rezki derang lah tu...
nasik pon dah masak sebelum tu..
terus tambah lagi 7 pot...
lagi aku masak ayam goreng rempah sekor habes
udang masak sambal petai..
sayur kailan ikan masin..
tambah sayur petola lemak -ni aku masak tambah kendian-
goreng lagi ikan pekasam 4-5 ketul [itu jer yang ada]
buah tembikai..ngan kek batik licin...
aku ni redah jer lah bagi orang makan..
sedap ker idak aku tak tau...
kot kalau adik badik sendiri tu..tak kisah lah kan sedap sangat ke idak...hahaha..
ni yang baru fes time makan ni ha...adeyyhh... aku pasrah..
derang pon redho gamak nya....agagaga....




masa ni derang semua dah setel makan..
makan kat depan tivi bentang tikar
sebab memang tak muat lah kan meja makan aku tu..
gambar derang makan tak ada sebab aku naik tukar baju n solat zohor
jadi.. ni semua ngah lepak2 sambil tunggu abang aku yang baru sampai tu makan pulak..
sebab lepas ni.. nak bergambar reramai...


keluarga aku memang masing2 ada monopod
dah kate kakak nya jual keeennn....ngeee..
sebab masing2 memang hantu selfie.. agagaga....


ko tengok.. ayah aku pon bermonopod selfie sementara fared setting camera
pakai tripod self timer


tak ready lagi.. fared ngan budak2 pon tak masuk frame lagi
aku ngah gigih panggil qaleef masa ni..
die main berdua ngan si Lu'lu


nampak macam gambar dari monopod kan..
tak pon sebenarnya...tapi masa ni ngan bergambar dari monopod..
fared masih lagi tak masuk frame.. 


semua dah ada..tapi kelam kabut..
ayah aku ngan monopod lagi.. qaleef nampak rambut jer.. sian anak aku..



one more time..
ini lah keluarga aku sekarang..bertambah besar..alhamdulillah
ni pon tak cukup semua ada..
abang aku sulung tadi awal dah bagitau..
yang belah keluarga baru..kurang 2 orang anak lelaki dan menantu lelaki ummie
yang sebelah ayah aku tu lah ummi..
dan yang selain adik beradik aku tu.. adalah anak2 ummie yang dah jadi adik2 tiri aku..
yang sulung perempuan pakai tudung kelabu belakang ayah aku tu..
dah kawen..muda lagi dari aku dan Tina..
yang bongsu baru 13 tahun.. kot..tu yang laki terselit kat belakang tu...

alhamdulillah.. keluarga yang baik2..bersyukur ayah aku berkahwin ngan orang yang baik2..
[ummie ni balu kematian suami]
yang bangganya...anak2 nyer semua belajar tinggi dan ada 2 orang tahfiz...




ko tengok lah.. memang penyakit keturunan ni..hahaha...
lagi2 adik bongsu aku tu...kat camera aku ni jer ha..muka die sesajer...




ni ngan kakak ipar aku.. jarang ada dalam frame family..
sebab die sibuk.. ada kedai dobi 2 bijik...ada bisnes menjahit lagi siap ada pekerje..
memang hebat lah kak nor ni..rajin giler..
kakak ipau aku ni orang kelantan..
kiteorang suka die.. mak aku pon sama..
sebab die ni jenis ilek2 jer..puting beliung apa jadi kat umah atau dalam keluarga pon..
die macam tak de apa2 berlaku pon..
tah tau tak idak kekadang..hahaha..



lepas ayah dan keluarga ummie balik..
adik badik aku lepak lagi sampai ke petang..
mula lah kiteorang bergambar sakan...
macam biasa.. ni tim laki aku ngan set camera..pakai tripod self timer


okeh.. ready...aku pon dah tukar baju sebab lepas tu jalan raya ngan derang lagi sampai ke malam
anak aku kalau dapat tab..haaiihh...


baru cun..free style konon nya...ahaaakkss...


jadi... ni lah die cerite raya ke enam bersama keluarga aku yang bertambah besar...
ada orang tanya pasal ayah aku kawen lain ni..
tak timbul isu pon..
cepat atau lambat..tu adalah jodoh die..
anak2 sikit pon tak de halangan...
masa awal2 tu ada lah rasa sedih dan terkilan sikit..
geram pon ada..hahaha
sebab terlalu awal ayah aku carik pengganti..
yer lah.. selalu yang tekesan anak pompuan lah..
biasa lah tu..benda2 macam ni memang sensitif kan..
lagi pulak masa tu baru kehilangan mak...
masa tu terpikir2..
keadaan pasti berubah...
macamana kata mak baru tu baik sekalipon..
tapi pasti berbeza...
tak de lah timbul cemburu ke hapa..tak kose tau..
tapi.. dapat bayangkan keadaan selepas tu..
sesuatu yang susah nak di cerite kan...
tapi semua tu hanya terpendalam dalam hati..
doa jer agar semua nya baik2 saja...

tak marah pon..sikit pon takde halangan kat hati..
untuk menerima atau masuk dalam keluarga baru..
kite amik dari sudut lebih baik..
die berhak tentukan apa yang die nak dalam kehidupan dia..
anak2 tak mampu jaga die macamane seorang isteri menjaga kebajikan suami..
dan lagi pon.. ayah aku pilih wanita [ummie] yang baik2..
keluarga ummie pon baik2...
alhamdulillah...

kalau ikutkan.. ni pertama kali berkumpul ramai macam ni..
kire jumpe semua..
masih baru lagi..jadi tak rapat sangat..
tapi tak lah bergaduh ke hapa kan..
masing2 ada kehidupan sendiri..
macam kiteorang adik beradik.. pon bizi ngan kerja dan keluarga sendiri..
sama macam anak2 ummie.. 
ada yang dah kawen 2 orang tu..pon ada kehidupan dan keluarga sendiri..
yang anak ke tiga lelaki belajar tahfiz..masih tak kawen..
yang ke empat asrama penuh..
yang bongsu lelaki tu jer tinggal sama sekali lah tu ngan adik aku 2 orang tu..
sama macam adik beradik aku yang masing2 dah berkahwin dan ada rumah sendiri..
bende2 lain hal ayah atau adik badik tiri langsung aku tak risau..
cuma risau kan adik2 bongsu aku tu jer..
tapi adik2 aku tu pon dah bujang..
dan pandai bawak diri..cuma si bongsu yang masih sekolah tu manja sikit..
asalkan samaada di pihak ummie atau di pihak adik2 aku tu tak buat perangai..
insyaa Allah semua baik2 dan ok jer..
dan moga ukhwah ni akan kekal baik dan berpanjangan...insyaa Allah...

okeh..dah..tu jer aku nak cerite..
pasal raya keluarga kiteorang..
raya ke enam baru dapat beraya sama ngan keluarga aku..
kire betul2 jumpe kat umah lah..
dan umah pertama umah aku sendiri..seronok rasanya...


notatanganAty :: ada yang hantar email sebelum raya ritu tanya pasal macamane penerimaan dan kehidupan biler menerima keluarga baru.. aku masih tak sempat nak reply.. maaf yer.. insyaa Allah..aku akan reply secpat mungkin.. tapi.. kalau tak pon.. harap aku cerite ni secare tak langsung dapat memberi jawapan..