Tuesday, November 18, 2014

kita tak boleh suruh orang berenti kerje dan jadi suri rumah sepenuh masa..



kecuali ko laki die..
dan ko mempunyai syarat yang kuat tuk menyuruh isteri secare mutlak meletak jawatan..
lagi2 untuk isteri melepas kan sesuatu yang disukai nya...


********************************


kalau ada orang tanya aku.. mintak pendapat..
untuk berhenti kerje..dan jadi suri rumah sepenuh masa -macam aku konon nya-

aku akan tanya dulu..
soalan paling utama..

" ada beban hutang jangkamasa panjang..?? "

macam hutang belajar ker.. hutang kereta ker...
hutang loan bank..hutang itu..hutang ini..

hutang kad kredit pon boleh gak aku consider hutang jangkamasa panjang..
sebab.. ingat senang ker nak bayar lepas guna belanja sakan..*hakikat

atau tanggungan pada keluarga.. 
pada mak ayah..
adik beradik...


kalau ada..

" dah bincang ngan suami tak.. ?? " [tentang hutang2 atau tanggungan tersebut]


samaada die boleh tolong tanggung beban tersebut...


kalau boleh..syukur..alhamdulillah...
sekurang2 nya 'fes step' kearah cita2 tuk jadi suri rumah sepenuh masa tu dah dipermudahkan...


jika tidak..

mungkin boleh pikir cara lain..

kalau benar2 mahu kan nya..


***********************



aku tak pernah lagi.. bila mana2 orang..
samaada kenal rapat atau tidak..atau sekadar pembaca meminta pendapat..
Untuk memberi kata putus -berhenti kerje sebagai pilihan utama-

Memang tidak pernah...

itu bukan pilihan utama dalam hidup kite..

walaupon kate -demi mu anak-

tapi banyak perkara perlu amik kire..

aku dulu jugak.. amik kire banyak faktor..



terpanggil berkongsi pendapat tak seberapa ni..
menerima satu komen dari tak bernama..dari satu entry lama..
tapi tak di publish -demi mengelakkan rasa tersinggung orang lain-

Beliau secare terus memberi jawap balas pada komentar lain yang aku kenal..

Aku tidak menjawap untuk membela..
tapi sekadar memberi pendapat peribadi sendiri untuk tidak bersetuju dengan komen tersebut..

orang mengadu..
tak semesti nya kite perlu bagi 'jalan direct'..
adakala wanita suka meluah perasaan.. dan hanya mahu orang lain mendengar..

sebab..kadangkala..
bukan pendapat diperlukan..
tapi..sekadar berkongsi perasaan...

mungkin aku silap..
tapi.. untuk seseorang yang aku kenal [walaupon bukan kenal rapat]
aku anggap maklumbalas komen dari 'peng-komen tanpa nama' tersebut
agak.... terlalu keras.. untuk menerima maklumbalas dari seseorang orang lain yang tidak langsung mengenali nya..

untuk terus2 disuruh berhenti kerja..
dengan bahasa yang tajam..
Agak sukar tuk diterima..
Maaf..


Kawan..mengadu akan rasa kasih dan kesian pada anak yang ditinggalkan pada orang lain..itu sahaja..
tapi berhenti kerje..bukan pilihan..
terpaksa melalui nya..
pasti ada sebab...

tapi apa pilihan yang die ada..??
kalau beliau perlu membantu suami sama2 mencari rezki..
ia...pasti ada sebab nya...
mungkin bukan semata tuk beli hand bag berjenama..
atau mahu bermewah2 dengan segala yang ada...


aku sangat pasti..
sebab yang ada membuatkan die..atau wanita dan ibu lain perlu sama2 menggalas tangungjawap untuk bekerje...

yang tak semua orang pon tau..
atau tak patut tau sebab nya...


aku dulu pon.. bekerje ada sebab nya...

Penat bekerje..dan menguruskan rumahtangga..

Mempertaruhkan anak pada orang lain...

Belum lagi ngan masalah pengasuh atau penjaga yg tak tak menjalankan amanah..

Ingat hati ibu ni kental sangat ker tuk semua tu..

Tapi.. Untuk sesetengah orang..
Berehnti kerja masih bukan lg pilihan yang baik..

tapi jangan lupa jugak..
niat bekerje kerana Allah jugak akan dapat pahala...

kalau duduk rumah..beban hutang berselirit..
hati tak rasa senang..
tak dapat membantu atau berbakti mak abah atau adik beradik..
tak mempunyai keperluan yang mencukupi tuk memberi yang terbaik pada anak..
jugak motif tak tercapai akhirnya kan...

bukan nak cakap duit segala2 nya..
tapi perlu seimbangkan...

hati tenang.. nak beribadah jugak senang..
beribadah.. bukan sekadar duduk atas tikar sejadah..
tapi pada suami.. pada ruamhtangga.. pada anak..pada orang tua..
pada ilmu..pada agama...
pada kehidupan sendiri jugak...

ada orang.. memang memilih tuk terus bekerja..
sapa lah kita nak berkata...

pasti ada sebab nya...

Lain lah kalau semua orang.. SEMUA yg bekerje mempunyai tangga gaji yang sama tak kire pangkat...
Haaaaaa... Tu baru ko boleh cakap kenapa -aku boleh ko tak boleh-

Itu lah hakikatnya...


aku dikelilingi orang2 [wanita dan ibu] yang bekerje..
orang2 yang rapat..
dan masing2 punya sebab serta cerita..

kite hormat saja..
Yg kerje tak yah pandang rendah pada org tak kerje..
Dan macam tu sebalik nya..


macam perenggan pertama tadi..

kalau masih ada beban hutang [yang aku kire normal] tuk zaman sekarang..
pikir lah banyak kali..
hutang jugak salah satu tangungjawap berat..
selain amanah mendidik anak..


atau..mohon lah pada NYA agak di berikan jalan..
dan dipermudahkan urusan..
insyaa Allah.. DIA sebaik2 pemberi keputusan..

Jangab lupa juga..
Tak semua orang ada rasa untuk berhenti bekerje dan jadi full time housewife...
Ada orang begitu mencintai kerjaya nya..

ada orang2 yang aku kenal jugak..
gaji suami lebih dari mampu..
bekerje hebat2..
tapi isteri masih lagi mahu bekerje..
untuk apa..??
pasti ada sebab nya kan...

fared sendiri selalu cerite kat aku..
ada antara kawan2 kerje die.. gaji belas2 ribu sebulan..
dan ada yang lebih..
tapi masih izinkan isteri untuk bekerja..
bukan tak mintak si isteri untuk berhenti kerje..
tapi semua nya atas pilihan si isteri sendiri..

asalkan suami redho..
apa salah nya kan..

jadi.. tu aku cakap..
kite tak boleh nak suruh orang berhenti kerje gitu2 jer..
semua orang pasti ada alasan sendiri..pasti..









20 comments:

mama amir said...

tepuk dada, tanya diri..masing-masing ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan...kalau ikutkan, saya pon nak duduk rumah jadi surirumah...takpela, mohon dipermudahkan segala urusan yang berkaitan...insya Allah, aamiin

Nurzakiah Hanum said...

setuju

Siti Fatimah said...

Da lame tak comment kat entry Aty. Sebulan 1/2 saya jd surirumah [sebab contract keje da tamat] Semua budget terbabas..Loan payment da xcantek..Jd mmg kene fikir byk kali kalo nk benti keje. Seronok jaga anak sdr, tapi bak kata Aty, bebanan hutang yang menghalang cita2 utk jd surirumah...

Mila Hilas said...

btl tu..ada yg jenis x reti jaga perasaan org lain, main sedap ckp je.ingat seme org senang mcm dia.suami ada kerjaya besar, blh tanggung dia.. xsemua suami mcm tu..so terpaksa isteri tlg sm..kenapa perlu bg ayat2 pedas kalo diri sendiri xtahu apa mslh org hadapi :-(

mommychaa said...

ikut hati nak benti keje dan jaga anak.
dah pulak nak masuk anak 3 ni. tapi apekan daya kos sara hidup semakin meningkat dan kitaorang lakik binik takmampu noks..so kena jugakla keja.
mohle bokojo la kite sekueknyooo!

LisaLisut said...

setuju

Balkidz Hunny said...

aku belum cukup kuat lagi nak berenti keje. teringin memang teringin sangat. tapi tue lah. belum lagi kuat!

sweetpink said...

Saya seorang suri rumah. Dulu saya bekerja, then saya benti kerja sebab nak uruskan rumahtangga dan jaga anak.. memang betul kalau nak jadi suri rumah, biar lepas dulu bebanan hutang, baru lah hati tenang dapat tengok anak 24 jam sehari.. Kes saya, Alhamdulillah, saya langsaikan hutang-hutang saya dahulu sebelum saya berhenti kerja. Alhamdulillah tenang sangat. sekarang tengah concentrate buat phd jugak dalam masa yang sama. =))

Yana Ujang said...

betul aty...yg bekerja x perlu perlekehkn suri rumah...yg suri rmh pn xperlu nk perlekehkan, pertikaikan ibu² berkerjaya...pilihan masing²...bknnya budak² nk kena suruh buat itu buat ini...

doakan je yg baik² utk semua org... :)

CikLily Putih said...

ye betul tuh.. kite agree

Ayu Rashid said...

rezeki masing-masing..dan ketentuan hidup masing-masing yg Allah dah tentukan. sehebat mana kita merancang, DIA lagi hebat.

So, nikmati jalan hidup masing-masing. tak payah nak banding-bandingkan. sebab hujung2 citer pun, kita sendiri yang lalui hidup kita ni.

Fara said...

Betul tu aty. Stuju 200%. kita tak boleh bagi kata putus untuk org lain...cuma boleh bagi pendapat dan cadangan je. kita semua berbeza...

SemuaTentangKita said...

Lamanyaaaa tak singgah sini.

Memang best duduk rumah jaga anak sendiri..puas hati. Anak2 demam ke apa tkyah fikir nak amik cuti..

Akk ni dari dulu suami dah hint2 suh berenti. Tapi saja buat2 x faham ;)

Chekgu Azrine said...

Ye akk setuju dgn entry aty..
Semua org ada niat memasing utk bekerja..
Akk bekerja pun sbb suami xmmpu nak sara hidup kami..even dia bt bisnes..tp bisnes ada turun naik dia jugakkan..nak xnak kena kerja jgk..

Diana Rashid said...

setuju sangt..kalau nak kerja,kerja je la..selagi tak membebankan diri sendiri apa salahnya kerja...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Lama Kak Mirror tak singgah mengomen kat sini.. sejak on9 guna hp... mcm terbatas sikit pergerakan.

Kak Mirror setuju ngn Aty.. yg keja jgn pandang rendah pd yg x keja, yg x keja.. jgn pikir bukan2 pd yg keja. Masing2 ada kelebihan & kekurangan.

ameris said...

kena pikir byk2, istikharah.
bukan senang nak ambil keputusan tu wpun akk nekad benti bila anak masuk skolah.

eima said...

hmmmm betui la ..
klu mampu boleh jd suri rumah .. tak mampu mental dan duit ... kena la bekerja

nadiah hanum said...

perjalanan hidup semua org tak sama..yg penting kita sentiasa berfikiran positif & lakukan yg terbaik utk org2 yg kita sayang...saya dah 10 thn jadi fulltime mommy,Alhamdulillah...saya happy

Cik Sal said...

saya setujuntu kak, memasing punya sebab tersendiri.. saya pon surirumah juga..