Saturday, February 14, 2015

kehormatan yang DIA beri pada Nya.......



seharian semalam dari pagi sampai ke malam aku tak de umah..
penat badan alahai..toksah nak cakap..
pagi2 gi KL amik stock Ephyra yang dah licin.. 
bulan ni 2 kali aku topap stock ephyra..
12 ctn.. alhamdulillah..
ephyra semakin dipercayai..

dari KL terus aku ke Klang amik stock barang jualan..
hantar qaleef ker umah Tina macam biasa..
pos barang..
dan laju2 kejar masa-kerje..
sebab fared takde..
aku dok umah tina sampai malam baru balik..
pelan2 drive.. sebab sendi2 rasa nak relai..
orang mengandung ni lain macam sikit 'lelah' nya..

semalam.. suasana perjalanan aku dari rawang ke KL sampai lah ke klang..
dan balik shah alam umah tina..
mendung redup berangin..
suasana sayu..
aku tak dapat tengok tivi live kat awani pengebumian allahyarham TG Nik Aziz..
tapi kat radio ulang kali bacaan yasin serta fatihah berkemundang..
nasyid2 dan selawat sepanjang hari selang seli ngan lagu2 slow dan ketuhanan..

kemuliaan yang Allah berikan pada beliau..
Allah campak kan di hati kite di hati manusia..
Hati semua..
Beliau hanya la bekas menteri besar..
Yang dah tak ada kuasa pon..
Tapi penghormatan yang diberikan lebih dari itu..
Satu malayasia seolah2 berkabung..
Menghormati kedudukan beliau...
Hampir semua stesen tv juga menyiarkan mengenai beliau..
Nampak kan.. Betapa Allah sendiri letakkan beliau di kedudukan mulia dimata hati manusia juga..

Aura nya tersendiri!!! 


Allahu... sebak rasa hati biler berpikir akan hal ni..

Bagamana ditunjukkan pada kite mati nya seorang SYAHID!! 

sesekejap waktu berenti kat trafic light bukak fb melalui henpon...
allhuakbar..kagum nya aku melihat entah berapa ratus ribu orang 
yang menghadiri majlis pengebumian arwah..
betapa Allah sedang memuliakan beliau sangat2...
rasa nak nangis tengok semua tu..!!
terpikir pasal diri sendiri..
waktu mati nanti..kat mana pulak bahagian aku..
tak yah nak berangan seramai tu..
kalau dapat kumpulkan 40 orang pon dah bersyukur sangat dah kot...Allah.....
untuk mendoakan kesejahteraan aku nanti...

sampai umah tina..
tu topik kiteorang semalam..
bercerite pasal kemuliaan kehormatan yang Allah berikan pada beliau..
sangat2 di kagumi...

" na... ko ingat tak kite pernah pergi umah TG Nik Aziz ni masa kite kecik2 ?? "

Tina :: ingat ingat..!!

betul.. masa aku darjah 2...
ayah aku pernah bawak kiteorang gi umah TGNA ni tau..
kat Kelantan...
perkara tersebut sangat2 aku ingat..
tu pertama kali aku gi kelantan..
hantar abang ke-2 aku ke sekolah pondok - Al balaghul-mubin- tuk belajar alquran
tak pasti sekolah tu ada lagi ke tak sekarang..
sebab masih darjah 2.. aku tak ingat pon exactly area tempat2 aku pergi masa tu..
tapi aku seronok gi kelantan masa tu..

balik dari hantar abang aku..
ayah bawak gi umah arwah..
ayah kate.. kite gi umah menteri besar...
hanya rumah papan tau..!!!
dan aku kire..rumah kiteorang [keluarga aku] jauh lagi besar dari rumah beliau..
sedangkan masa tu beliau adalah menteri besar...
umah papan beratapkan zink..
ngan perabot2 sederhana dan lama..
bagi aku..umah tersebut agak uzur..
kiteorang di jemput masuk ke rumah..
masa tu.. hanya ada isteri arwah.. 
dan beberapa anak mereka yang lebih kurang baya2 aku jer kot-masa tu..
arwah tak de..sebab hari tu hari bekerje...
dan tak silap aku..
aku dengar isteri arwah kate.. beliau ada urusan luar..

sekejap jer singgah..
tapi aku masih ingat ngan jelas sampai umur aku 32 tahun ni..
keadaan kedudukan umah arwah waktu tu..
keadaan fizikal..susun atur perabot nya..warna langsir nya semua..
waktu tu.. aku tak pikir apa2 pon..
sebab tak tau pon pasal jawatan menteri besar ke hapa..
tapi satu2 perkara aku tau..
dari kecik..memang aku kenal sapa arwah TGNA..
beliau seorang ulama'..
jadi... biler tengok keadaan umah beliau waktu tu..
aku seperti tak heran ngan keadaan tu walaupon die seorang menteri besar..
aku membesar dengan mendengar nama beliau...
ayah aku ahli politik PAS yang sangat kuat..
Aku membesar ngan dunia politik..
Walaupon aku tak minat politik..
Tapi aku tak boleh nafikan semua ni dekat ngan aku..
Aku sendiri pernah bekerje rapat ngan ahli politik hebat selangor - sekejap - taknak cerite akan hal ni..
Cuma nak bagitau..betapa aku sangat mengakugumi TGNA dari aku kecik..

walaupon aku ingat..
masa aku kecik2.. ada orang ejek2 aku..pasal politik..
aku tak paham kenapa -masih telalu kecik tuk paham-
masa tu zaman hebat pembangunan..
menyokong pas dan islam waktu tu..ibarat satu kekolotan
Dan macam menjadi kecaman..
tapi aku tak pernah malu akan hal tu..
Aku tak malu bergelar anak pas..
dan aku pertahan kan sampai saat ni..
walaupon keadaan politik sangat 'hebat' sekarang ni..
tapi hati aku masih sama..
aku tetap percaya apa yang di bawa oleh arwah...
apa yang dipertahan kan...
iaitu bukan kemajuan..bukan pembangunan..
tapi sebuah negara islam yang benar2 islam...
[insyaa Allah satu hari nanti agama pasti akan menang seperti janji Allah]
Sebab aku percaya.. Kalau kite kejar agama..
Iaitu akhirat..dunia pasti akn mengikut kite..
Insyaa allah..tak kan kolot seperti yg sesetengah orng mungkin takut jika islam menguasai malaysia..

berbalik cerite aku pergi umah beliau masa aku kecik2 dulu...

balik dari umah arwah waktu tu...
kiteorang lalu di kediaman rasmi menteri besar...
Rumah banglo..dan nampak mewah..
warna putih..
ni dulu yer.. masa aku 8 tahun..darjah 2...[sekarang aku dah 32 tahun]
tapi tak de kereta pon depan tu..
jadi ayah kate.. mungkin TGNA tak ada..
Mungkin di pejabat..
so kiteorang tak singgah pon...
terus jer berjalan ke tempat lain masa tu...
dalam perjalanan.. ayah cerite kan kat kiteorang adik beradik..
tentang arwah..
aku tanya gak..kenapa beliau tak nak duduk umah mewah tu...
dalam pala otak aku..yang masih budak..
kenapa die tak nak duduk umah mewah tu kan..
berbanding umah yang di duduk waktu tu -umah papan-
jadi ayah aku cerita lah akan kerendahan hati beliau...
Rumah tersebut kata nya hanya tuk urusan kerje..
Dan macam2 lagi yg ayah mak aku ceritekan..

dan sejak tu.. betapa aku mengkagumi beliau..
sampai saat ni..

dan di saat akhir nya semalam..
bahagia sangat rasa hati melihat kemuliaan yang Allah berikan pada nya..
walaupon sedih sayu..sebak di hati kehilangan seorang ulama tersohor..
tapi kehormatan yang di beri pada arwah..
memang layak di berikan pada beliau...Allahu...
bayangkan.. masa fared bagitau aku die dah meninggal malam sebelum tu..
dari petang tu.. angin begitu banyak....
hujan renyai2 turun sekejap kat  sini malam tersebut selepas berapa lama tak hujan..!!
seperti hujan rahmat..Allah dan warga langit sedang menunggu kedatangan beliau.. Allahu...
sangat sekejap tapi cukup memberikan tanda...mungkin tak ramai orang perasan pon..
mak aku cakap "ada orang 'besar' meninggal"
iyeerr.. selayak nya allahyarham TGNA seperti orang besar tersebut...
dan pada malam jumaat....
kite ni.. banyak2 kan lah berdoa..agar pergi pada hari2 mulia seperti malam jumaat tersebut..
iyeerr.. Rasulullah pon tak wafat pada hari tersebut..
tapi jangan di banding kan kedudukan baginda...
tempat Baginda dah tentu2 lah kan..
kite ni ha.. tak tau mana lah Allah nak letak...Allahu....
jadi.. di hadiahkan perkara2 hebat macam ni pon -meninggal malam jumaat-
dah satu rahmat dah tuk kite yang mungkin tak layak nak terima nya..
tapi sapa tak nak kan...

macam TGNA sendiri...
selepas siang nya [semalam]..sepanjang2 hari...
cuaca redup...tenang.. 
aku sedar semua tu..sebab sepanjang2 hari semalam aku kat luar...
Allahu... hati terdetik... kehormatan apa kah ni.....besar nya 'kedudukan' beliau di sisi Allah..
hingga di muliakan sebegitu rupa...



Alfatihah untuk Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.....

Salam takziah untuk keluarga beliau juga.....