Thursday, April 09, 2015

Ruang Tamu :: pasang sendiri 'wall tv cabinet'



tetibe dah ada wall tv kabinet..

hahaha...

sesungguh nya.. aku tak pernah rasa pon nak pakai almari tv pasang siap kat ruang tamu..
kalau ikut perancangan awal2 pindah dulu..
lagi lah.. tak rasa nak letak tv pon kat ruang tamu tu..
tapi alih2.. pasang wall tv kabinet ko.. 

biasa lah tu..perancangan berubah2...
ikut mud aku...

sebenarnya.. tak rancang langsung pon nak pasang wall tv cabinet ni..
maksud nya.. idak lah aku plan lama..
tak de pon dalam wish list aku tuk ruang tamu pon..
tapi tu lah.. memang tetibe..

hari yang kot ko perasan ada aku up satu entry jual tv kabinet tu..
hari tu baru aku tetibe rasa nak pasang wall cabinet ni.. 
siyes ni..

laki aku kat site masa tu..
aku wassap die hantar gambar wall tv cabinet ni..
terus cakap.. yang aku dah nak jual rak tv sedia ada tu.. hahaha..
sebab aku plan nak pasang wall tv cabinet tu lah..

tu maknenya.. bukan tanya pendapat..
tapi aku hanya bagitau keputusan... lalala...
abah sado is ok jewww..
janji pemilihan wall tv kabinet tu nanti.. di buat sama2.. tu yang penting nya..

amik masa gak lah nak jual tv kabinet sedia ada tu..
ramai yang tanya.. nak beli..
tapi sebab tak de pengangkutan..leceh sikit lah..
lemari tu panjang 6 kaki.. berat lak tu..
memang kene hangkut pakai lori..
van ke mpv ker memang tak muat..

aku pon tak terburu2 pon..
aku hanya akan pasang wall cabinet tu biler rak tv sedia ada tu ada orang amik..
so.. ritu.. lepas je ada orang beli dan amik..
laju2 kiteorang gi deal tuk urusan wall tv cabinet pulak..

haaaa..part ni lah nak cerite tu..

kiteorang beli panel sendiri..
DIY sendiri.. pasang sendiri jer..!!


aku cari kedai-kilang yang memang direct buat
biasanya.. kalau gi direct-tempah sendiri..
harga akan jauh lebih murah berbanding ko deal ngan contractor
boleh jimat sehingga 50%

pastu kene ada transport tuk angkut bawak balik sendiri
biler kate hangkut sendiri tu..
maknenya.. ko kene lah pasang sendiri..
macam kiteorang... hangkut paki triton je..
besar hokeh..!! tapi ekjas sampai boleh... hahaha...
sebab tak harapkan kilang hantar-pasang..
jumpe sendiri owner die.. yer lah..amik sendiri kan..
siap boleh mintak kurang dari harga asal..
bodek punye bodek.. dapat lah kurang sehingga rm 300 tau..!!
banyaaaaaakk sangat tu..

peralatan tuk pertukangan pasang kene cukup..
ko nak pasang tu.. banyak guna kan tools..
terutama drill..screw bagai..wall plug...penimbang..
lagi satu.. nak pasang wall tv kabinet ni...
ada kene buat wiring..
pon penting gak..
biasanya.. orang yang ko upah pasang tu dah caj siap2 sekali..
tapi.. kalau lah kate macam kiteorang kata nya nya hangkut dan nak pasang sendiri..
untung lah abah sado tu memang teror bab2 tu..
lampu belakang tu pulak.. tak silap aku derang caj rm 100-150 kot..
aku tak hengat..
mahal hokeh..!! ko beli jer lah sendiri.. siyes jauh lah sangat2 murah..
sebatang tu baru berapa hngget je sebenarnya...

kat contractor tu lagi lah kan.. biasa akan amik untung sekali ganda..
kate beli ni biasa boleh dapat dalam rm 1500..
tapi sebab amik ngan kontraktor.. caj bagai sampai rm 3000
tu maksud aku jimat dan untung...
lagi2 part ko beli sendiri kat kilang tu.. jumpe bos die sendiri..
mau tak dapat ko dapat kurang kan...
untung bos kilang tak berkira..alhamdulillah

tapi.. tu lah kan.. memang dah tau...
biler decide kate nak buat semua sendiri..
maknenya.. dah tau.. semua2 yang aku cakap atas tu mesti proper..
mesti semua kena tau...

tapi satu perkara..
penat memang tak hagak lah..
laki aku pasang.. sorang..
dari tengahari sampai ke petang...
lenjun aku tengok laki aku tu.. 
melecet2 tangan..
aku nak menolong sangat.. memang tak gheti lah..
dan memang bukan bahagian aku langsung pon..
tolong2 hulur jer..tolong teman.. dan tolong jangan buat sesuatu yang annoying.. hahaha..
silap sikit.. boleh begaduh gak tu..
orang tu dah penat kan.. mihmihmih...


aku tak de gambar dari awal amik tu..
aku tak berapa sihat nak amik2 gambar masa tu.. huhu...
ada gambar dah siap pasang..tapi tak siap kemas jer..





dah siap pasang..
masa ni dah petang nak ke maghrib pon..baru setel
panel wall yang kat bahagian belakang tu yang besar sangat..
wall tv cabinet tu 6 kaki lebar.. 6 kaki + 1 kaki tinggi
tapi masih tak cukup tinggi..
tak nak kene lampu chandelier tu sebenarnya..



masa ni.. memang tak proper langsung buat keje..
ngan carpet tak angkat..
ko tengok bertambah2 kerje aku..
yer lah.. laki aku dah pasang peluh2.. aku la pulak kene mengemas nya kan..
carpet tu terus bukak basuh lepas tu..

bab finishing memang leceh.. memang lagi letih..
habuk drill tu satu rumah nak membersih kan nya..
ngan sofa2 aku lagi..nanges..hoho..



lapik lekat tu tak buakk lagi..
aku pilih material acrylic yang kilat tu..
biler habuk.. cop tangan.. jnuh ko mengelap..
tapi tak per lah.. nak cantik nyer pasal kan..
gambar siap.. nanti2 len entry aku up yer..




so.. aku dah share sikit2 pasal pemasangan sendiri wall tv cabinet ni..
selebih nya.. aku tak tau lah kalau ko nak email aku tanya kot mampu aku nak jawap ker idak..
hahahaha.. aku terus terang ni...
sebab.. biasanya.. aku memangt aku memang tak daya nak menjawap..
dan tolong... tolong jangan wassap aku tuk tanya akan hal2 rumah..hal deko hal pendapat bagai..
no aku bersepah tu hanya untuk urusan jual beli barang jer..
aku memang tak mampu nak reply..
dan maaf kalau aku tak pernah reply akan hal2 yang tak berkaitan ngan jual beli barang..
harap sangat korang paham..

tapi boleh jer try email..
selalu nya.. walaupon amik masa setahun.. 
aku cube gak lah jawap.. ngeeeeee... hampun yer...
aku orang biasa...
punye kehidupan biasa..
sibuk jugak seperti biasa...

ok.. berbalik pasal hal wall tv cabinet ni..
nanti2 aku sambung lagi yer..insyaa Allah..
lagi satu.. pasal wall panel kat belakang tu..
ramai tanya kos.. pon tak mampu aku nak jawap..
mintak buat entry.. tak terbuat..
dari puasa tahun lepas.. nak masuk puasa tahun ni dah...hahaha..
harga pon aku tak ingat sangat...
maaf yer...






notatanganAty :: saat ko baca entry ni.. aku sedang bertarung hari kat klinik kesihatan... puuffttt...