Tuesday, May 12, 2015

perangai qaleef.. sikit masa lagi bergelar abang





qaleef dah 3 tahun dah pon..
tak update2 lagi pasal besday dia MISI 18 APRIL tu..
sebab gambar dari op pon tak terime lagi..
aku pon sibuk nau sampai tak teringat nak mintak...

nak beranak ni oooii...uhuukkss...


ni saja nak cerite borak2 kosong pasal perangai qaleef..
aku tak tau lah perangai baru die ni sebab dah masuk umur 3 tahun..
atau sebab die nak dapat adik tak lama lagi...
sikit jer masa lagi qaleef akan jadi abang..real abang.. insyaa Allah..
sikit masa lagi...

tapi tah kenapa..
sejak2 nak jadi abang ni..
perangai manja die makin menjadi2..!!
hujung2 aku pregnant ni.. die jadi mengada sangat...
cranky tak pasal2...tanpa sebab...
silap gaya memang hilang gak lah sabar ni ha..siyes...

aku kalau dah geram dan hilang sabar..
jenis tak lah bertempik atau naik tangan..
tapi ko nanges melalak.. aku dah pujuk2..
cakap elok2..lembut2.. peluk2 belai2..
tapi tak jalan jugak..
aku biarkan jer..buat2 tak nampak dan tak dengar.. hahaha..
nanti.die akan diam sendiri...menjadi gak lah..
kekadang.. aku sendiri tak paham apa yang die nak aku buat..
cukup lembut dah mak ko ni tau...
tak sampai hati nak marah2 sangat lagi2 dah nak dekat2 beranak ni..
cube kawal diri dan emosi..
tak nak luka kan emosi qaleef sendiri..

aku tak pasti kalau ada kaitan ngan pembawakan baby..
tapi sebelum ni..tak de lah macam ni pon..
ok jer qaleef...sikit2 tu biasa lah..
masih boleh di kawal..
tapi ni.. aku yang kene kawal diri sendiri.. hahaha..
ngan fared aku ingatkan banyak kali..
banyak kan sabar... jangan tinggi suara pada anak..
jangan marah2 sebarang ngan perangai die sekarang..
ada cara nak handle qaleef ni..
kekadang... bukan kemahuan die kite perlu ikut sebenarnya..
tapi.. macamane kite handle kemahuan die yang tak masuk akal tu.. hahaha...
dan apa2 pon.. sabar jer lah banyak2..
tu yang paling penting...

obvious sangat dalam sebulan ni..
perangai menjadi die...puuffttt...

susah lah nak di terangkan...nak di cerite kan..
kalau nak cakap aku tak bagi perhatian..memang tak lah kan...
seboleh2 nya.. hujung2 ni..
aku cube habes kan masa bersama ngan die sebaik mungkin..
borak lebih ngan die..
lebih beri perhatian... main sama2...teman die..
cume nak bawak di gi sesetengah tempat tuk die enjoy tu tak dapat..
tapi aku cube ganti ngan cara lain...
macam die suka naik train... mintak naik thomas..
kiteorang bawak lah die naik komuter tu..
ulang-alik rawang-kl sentral..
baru2 ni.. aku siap gi sogo naik komuter ngan abah sado..hahaha...
tapi asal sebenarnya.. sebab nak bawak qaleef naik train..tu jer..
die suka.. train pon boleh jer aku layankan..

lagi satu.. malam2 kalau tido..
nak berkepit celah ketiak...
sedangkan katil die sebelah jer tempat aku tido [aku dah alih posisi]
tapi.. nak jugak tido berpeluk2 ngan mak nya ni ha...
bukan tak ley layankan..
tapi.. aku ngan perut lagi kan..
sakit pinggang aku kekadang sebab tak ley nak bergerak..
selalu dah lena.. aku soh abah sado alih die balik kat katil die..
tapi tengah malam terjaga.. merengek carik aku..
sedangkan sebelah jer hoooii....
tapi biasa nya jugak.. alih2.. aku sedar2 die dah dok sebelah [kiri] aku..
peberet spot die..
sebelah kanan ada abah sado..
die tak nak tido tngah2...
die nak tido betul2 sebelah kiri aku tepi katil..
kekadang sipi2 lagi die nak jatuh...-tapi tak pernah jatuh pon-
aku suruh die tido peluk abah sado..
"tak nak...nak tido peyuk mama"
kasih kan anak.. aku turut kan jer...giteeewwww...
setiap malam tau...

tu sekarang... aku jarang dapat tido lena...
jarang sangat... hurrrmmm....

tak per lah..demi mu anak kate ko...

tak tau lah macamane baby dah kuar nanti..
kot die masih nak tido menyelit celah tiak macam sekarang ni...
kesian pulak kan...
tapi.. acaner tuh eh...

tapi qaleef nampak macam sayang kat baby..
aku tak pasti lah kot die 'paham' ke idak yang die akan terima adik..
yang baby dalam perut mak nya.. akan keluar sikit masa lagi..
die suka main perut aku.. die kata.. die main ngan baby...
ajak baby bangun.. main.. makan.. tengok katon sama2..
masalah nya.. yang kene buat nya mak nyer ni ha...
aku tak tau apa yang dia bayang kan...imiginasi budak 3 tahun..

die selalu kiss2 perut aku..kata kiss baby...
tapi kiss mak nya tak nak...gggrrrr...


tengok kan jer lah biler baby kuar nanti acaner..
aku harap perangai [cranky dan terlalu manja] die ni akan ok..
aku suka qaleef manja lagi2 ngan aku.. 
tapi risau kalau terlalu manja nanti akan kesan pada diri die sendiri gak
kalau keadaan tak boleh di kawal...
insyaa Allah.. qaleef akan ok...
die akan menjadi abang yang baik.. amin....
akan lindungi adik dan mama die macamane selalu macam abah die lakukan...

risau.. tapi teruja...









"mama.. amik gambar" -sikit2 soh mak apak nya amik kan gambar die...
kene amik betul2 tau.. sebab lepas amik.. die mesti nak tengok balik gambar die tu.. 

menurun sangat ni.. hahaha...