Wednesday, July 29, 2015

kisahRAYA2015 :: Raya dengan sahabat 20 tahun lamanya





ni sahabat aku dari sekolah menengah..
kenal dari form 1 lagi..sekelas..
tapi duduk sebelah dan jadi kawan baik.. sahabat.. 
dari tingkatan 2 sampai lah sekarang..
bayangkan.. dah 20 tahun..!!

nama die Nurlina..aku panggil iena jer..


aku ingat lagi saat kali pertama..iena ni ajak aku duduk sebelah die..
terus2 aku setuju..
dan langkah tu lah yang mengikat persahabatan kami sampai saat ni..

masa sekolah dulu2.. penuh drama gak hubungan kiteorang ni.. hahaha..
biasalah.. remaja..emo lebih..
gaduh baik gaduh baik..
setiap kali gaduh..macam orang bercinta..
bertulis surat..berhantar kad bagai..pheeww...
sedangkan duduk sebelah2 jer pon..
hari2 jumpa.. malam2 bergayut berjam2 macam tak pernah jumpa lama..
[mak aku selalu pelik]
setiap kali bergaduh..macam hapa...sampai nak pindah2 sekolah..
tapi lepas baik hubungan akan bertambah akrab..
dan macam tu lah setiap kali pon..
hahaha..drama sangat kan..


tapi dah lepas2 sekolah tu..tak pernah bergaduh pon..
masing2 dah kenal hati budi..
tak de apa yang buruk simpan dalam hati..
masing2 terima seadanya..

tu baru sikit..
ko nak cerite 20 tahun punye kisah..
memang tak tercerite lah kat sini...
banyak lagi kisah sadis..sedih..suka duka dalam kehidupan kiteorang..
hal keluarga yang masing2 punya banyak kisah tersimpan rapi..
macamane aku tau sapa die..macam tu jugak die..



kiteorang sangat sayang satu sama lain..
sampai pernah ada orang cakap kiteorang lesbian..
giler ko.. hahaha... sedangkan masing2 ada boipren masa tu..

sampai satu tahap.. sayang nya aku kat die..
aku prefer ikut die sama tempat belajar berbanding ikut boipren aku..[masa tu]
sampai akhir nya aku putus cinta..hahaha..
matik lah aku abah sado baca ni..
alaa cerite lama.. bukan nak ingat bende2 tu pon..
tapi nak bagi tau..
saja nak cerite..
betapa persahabatan sangat penting kat aku..
lebih dari percintaan...giteeewww ko...kahkahkah..

tapi siyes ni...

walaupon ada satu masa kiteorang buat hal masing2..
ada kehidupan sendiri..
lagi2 masa zaman belajar.. zaman aku melagha tah kemana..
iena ni pulak belajar kat universiti al-azhar mesir tu dalam pendidikan agama..

jadi..hubungan sikit jauh..
tapi.. tak pernah kiteorang terputus...


macamane pon..setiap tahun tak pernah gagal datang beraya..
tak kisah lah die atau aku yang datang..
selalu nya.. mesti awal2 raya dah sampai..
dulu2..masa duk ngan family.. die akan datang umah family aku..
macam tu sebalik nya..
keluarga kiteorang kenal each other..
ayah ngan mak aku pon akan datang menziarah raya atau kenduri ker..
ibu iena ni pon aku dah anggap macam mak sendiri..
ibu kalau nak tegur aku..die tegur jer...
dan aku anggap teguran tu dari seorang mak..
tak pernah nak amik hati..


walaupon pernah renggang...dek kerana kehidupan..
tapi.. kitorang tak pernah sebegitu 'jauh'..
satu masa.. kiteorang tetap kembali bersama..

dan sekarang bila dah kawen ni.. anak masing2 pon dah 2 orang..
kiteorang masih lagi bersahabat baik..
die jugak lah aku carik kalau apa2..

bagi aku.. die sahabat yang sebenar2 nya nama sahabat..
tak tau macamane nak describe..tapi die memang sahabat aku yang baik...
die sangat2 amanah orang nya..orang yang ko boleh percaya 150%..
tak pernah berkira walau sikit pon..
dan die sentiasa ada..sentiasa..  
iena ni.. ko pergi lah 'jauh' mana pon.. maksud nya tak berhubung bagai..
tapi biler2 masa ko 'kembali'..datang balik..
tak akan pernah di tanya ke mana ko 'hilang'.. 
dan die sentiasa menerima kehadiran ko..
die akan peluk ko kuat2 sama macam sebelum nya..
seolah2 tak pernah berlaku..tak ada yang berubah... 
tak akan ada ayat mengungkit...tak ada kemarahan..tak ada dendam..

itu lah sahabat aku iena...



sekarang... biler masing2 dah kawen pon..
hubungan masih lagi erat...
walaupon jarang berhubung..masing2 sibuk ada kehidupan..ada anak2..
tapi.. masih lagi ambil berat satu sama lain..
mak aku sakit..tina sakit..die akan datang menziarah..
setiasa memberi sokongan pada aku..
aku pon..kalau abah sado takde out station lama..
sejak2 mak aku tak de..
sesekali aku akan datang makan aau bermalam kat umah die..
setakat satu malam jer biasanya..
waktu tu..kiteorang akan borak sakan..seronok..

bulan2 puasa pon macam tu..
ada kesempatan kiteorang akan bukak puasa sama2..

aku tak pernah cerite kan...
macam iena ni tak pernah ada cerite..
tak..!! iena sangat dekat dihati...
dia ada dalam kehidupan aku sejak 20 tahun yang lepas..

haaa.. tu lah kalau korang nak tau...
tak semua bende aku akan share kat blog...
walaupon ko rasa macam tau semua nya..
tak... tak semua..
pasal iena ni pon..
setiap tahun kiteorang beraya bersama..
banyak gambar2 kenangan bersama..
tapi baru tahun ni aku tergerak hati nak berkongsi kat sini ngan korang semua..

sesungguh nya.. aku sayangkan persahabatan kiteorang ni...






iena ngan anak kedua die -Auni nabihah 2 tahun-
anak sulung die demam..melepek tido masa ni...
ash-shaquille pon dah melena lepas susu..tak kose lah aku nak angkat2 semata nak bergambar..




ko tengok lah anak aku tuh...si qaleef..
aku tak tau lah dak ni sekarang..
amik gambar tak pernah nyer nak elok..ggrrrr...


tengok tu lagi... geram mak ko nak ooiii....sudah nya.. lantak lah ko situ..
janji mak ko bergamba elok.. hahaha


semoga persahabatan kite kekal hingga ke jannah..insyaa Allah



haaa.. ni Afif.. 6 tahun dah... anak sulung iena..
demam tu..sian...


ko tengok anak aku tuh..!!!





setiap tahun datang beraya mesti makan tengahari kat umah die..mesti..!!!




ni aku ngah dodoikan si kecik tu nak tido..baru sampai sebenar2 nya nih..
tebalik gambar2 nya malas aku nak susun dah..




tahun ni..raya kelima kiteorang datang beraya..
tahun lepas lagi awal..raya ketiga... hahahaha...
die memang kat situ jer...
beli umah pon kat situ2..mertua pon dekat2 situ jer jugak..
selalu beraya aku umah ibu die jer..jarang beraya umah die sendiri..
senang..tak yah aku nak beraya 2 kali..umah die dan umah ibu pulak...hahaha..
memang biasa macam tu..awal2 raya aku dah sampai dulu...
kire dah macam aturcara wajib setiap kali raya..
lepas tu baru die ulak datang umah kiteorang..
tapi rasa tahun ni tak tau lah..
aku tak buat umah terbuka..
derang pulak baru jer datang masa aku baru lepas bersalin ritu..
kiteorang pon.. mesti2 lah ni bizi beraya...
tu pasal.. awal2 dah kene setel umah die dulu..
sebab nanti susah nak arrange masa biler masing2 bizi beraya,,
haaaa..lagi satu persamaan kiteorang..
selain masing2 giler bergambar..
masing2 kaki merayap berjalan..!!!
takde kereta dulu [lepas2 spm]
sanggup lah naik bas sampai kekedah ke penang berjalan berdua jer..heheh..
banyak kenangan kiteorang berdua..

ni dah kawen.. masing2 jalan ngan kuarga masing2 jer lah..

apa2 pon..moga ukhwah persahabatan tetap bertaut erat... sampai bila2..
insyaa Allah... amiiiinnn.....


bersahabatlah ngan orang yang akan menjaga rahsia serta aib kite..walaupon di saat baik atau bergaduh... rahsia..tetap akan kekal rahsia..sampai bila2..dan aib akan terpelihara..insyaa Allah..