Monday, July 13, 2015

#MISIRAYA2015 :: Langsir raya




aaiihh ko.. dalam kata tak sempat tu...
gigih gak ko kan nak tukar langsir...

miahahaha....


iyeerrr.. aku tukar langsir gak akhir nya..๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜
beranak kecik bahek lah... kalau aku semangat nak tukar..
memang tak kire sebab... mihmihmih...

dari tahun lepas nak tukar..
tapi malas..
tahun ni ada lah sejemput rajin...lalalala..

sebenar2 nya.. aku jemu..
mata aku jemu pandang ruang tamu aku kelabu putih hitam tu jer sepanjang2 tahun..
dah lamaaaa sangat nak tukar-ubah gaya..
dan biasanya..
tak yah nak bajet besar pon nak ubah gaya ni..
tukar satu-dua item kecik yang tak makan kos besar pon dah memadai..
jadi..perkara paling mudah tuk aku buat tuk ubah gaya..
ialah tukar langsir..
pastu tambah-tukar sikit2 dekorasi..
contoh macam bunga atau kusyen kecik..
carpet tak yah lah ko tetiap tahun nak tukar..
melainkan bajet ko memang gempak.. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜ heheh...


cerite pasal langsir...
dalam hati memang nak tukar lama..
raya sebagai alasan..bila lagi kan aku gigih nak tukar..
tapi tak janji pada diri sendiri pon..
memang nak..tapi aku tak paksa diri..
aku pikir..kalau sempat... itu jer..kalau tak.. tak apa.. tak kisah..
jemu pon jemu lah.. nanti lepas2 raya boleh tukar..tu aku pikir lah..

tapi.. lapang sikit ritu..
aku ajak abah sado gi carik kain tuk langsir..
semangat nak beli kain jer.. dok pikir jahit tah bila.. hahaha...
tah2 lepas raya...

tapi.. biler dah beli.. kalau ko tak jahit.. mau bernanah telinga aku ni kang..
dengar abah sado perli2 aku...puuffttt...๐Ÿ˜ค๐Ÿ˜ค

tapi.. haaaa... kalau setakat perli2 tak nolong..
memang nak kene lah kan..๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜  hahaha..
tolong tengok2 kan anak2.. baru lah aku lapang nak buat kerje...








hujung minggu ritu aku gigih gak lah bukak mesen antik aku tu menjahit..
nasib baikkkkkk laaaaa aku punyer tingkap ruang tamu tu tak banyak oooii...
jahit biasa2 jer...tak yah nak berende beropol bagai...
malam sehari sebelum tu dah siap2 ukur potong dah..
tu kalau tak kerana asyik berenti2 dek kerana anak2 tu..
memang sejam dah siap tu...
tapi.. nih..amik masa 2 jam lebih gak lah kali ni menjahit..
kol 2 lebih mula jahit.. nak kol 5 petang baru siap...
malam eksaited terus pasang.. hahaha...



ni lagi satu kerja tak pernah aku suka dari dulu tapi kene gak buat...
dari masa dok tinggal ngan family aku lagi..
tang2 bukak pasang langsir.. memang keje aku lah tu..walaupon ai tak rela..
tapi kene gak buat..
kalau nak harapkan mak atau si tina yang buat.. memang tak semenggah lah ghoper langsir rumah tu nanti.. hahaha..
mana tak nya.. derang kalau pasang..lagi2 mak aku..
nanti die kangkang2 kan besi cangkuk tu...
die kata lagi senang nak masuk kan...๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
saat ni teringat.. aku senyum2.. rindu susasana tu...
tapi kalau dulu2... bebel2 mulut aku.. hahaha.. aku yang bebel tau.. bukan mak aku..
tu sudah nya.. tak nak dah derang buat dah...aku yang ngadap sekor2 sampai siap..
banyak giler ya hampun ko...!!! umah mak aku tu banyak tingkap pintu....phewwwww....


alaaaaa..rindu nyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....!!!!!๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ





pasang separuh.. benti kejap.. anak nak susu..
pastu sambung balik..mana tak amik masa nya nak siap..

lampu biru tu lampu dari panel tv tuh.. memang pasang tu jer..terang sebenarnya..
lagipon..anak aku tido...pasang lampu kuning atas tu terang nau..


sebelum gi terawikh.. abah sado gagah perkasa tolong cabut langsir lama...


abah sado tolong pasang laju2 jugak...
tak bukak lampu atas... gelap nampak langsir nya..
kali ni.. aku pakai ubah gaya.. tak pakai dah jenis eyelet macam sebelum ni..
yang ni jahit pallet biasa jer.. ada pengikat... nak ikat tepi..
kalau ikutkan jahit eylet style lagi mudah sebenarnya..dari yang ni..
dah lah kene pakai pin banyak2 melecet tangan ai hokeh.. huhu..
tapi tu lah.. kan aku cakap..saja nak ubah gaya..jadi ubah lah sikit nampak lain kan..




tadaaaaa... kaler ungu berry tahun ni..!!! 
jemu oooiii aku pandang kelabu asap jer semua kan sebelum ni..
jadi kali ni aku sengaja pilih yang bewarna ceria macam ni..
asyik2 kaler natural pastel...
biler tukar gaya..rasa berseri sangat pulak kaler2 cegini..-kat mata aku ler-
haaaa..baru lah langsir raya... hahahaha....



belum siap lagi tu..
pengikat tali tak buat lagi [masa gambar ni di ambil]
kain tak cukup..aku beli ngam2.. hahaha..sengal aku tak teringat..
2 kali keje aku kene pergi beli lagi pulak...nyampah..

tu nak kasi serasi ngan keseluruhan ruang..
aku letak jer lah kusyen kecik2 sedia ada kaler yang lebih kurang sama..
dan tambah dekorasi bunga ngan warna selari-lebih kurang sama...
nampak kelainan sikit lah berbanding sebelum..
betul.. memang hanya ngan tukar langsir jer pon akan nampak perubahan ketara..
yang penting kene pandai main kaler suai padan supaya nampak selari..

ok.. tu jer kali ni...
keseluruhan ruang tamu dan dekorasi.. lain kali aku share yer..insyaa Allah..
dan kot sempat sebelum raya aku share pasal dekorasi bunga baru yer..weeeeeaaaa...
kat insta aku dah post dulu dah...
semalam aku hadap....huhu...
kemahen gigih ko ngan dak kecit tu..
sakan nau bunyik nya...๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜ 





Notatanganaty - aku dah habes pantang yer.. Mesen aku ni pon walaupon antik tp pakai elektrik..jadi jangan la dok acah2 aku tanya-cakap aku masih dalam pantang semua bende tak ley nak buat aaiihh... Dah habes tau.. Gigih aku pantang 44 hari berstokin hokeh.. Berjamu sampai sekarang.. Berbengkung sesekali dan masih jaga makan macam org pantang.... Huhu.. Buat keje gigih..jaga diri pon aku gigih gak.. Tu yang penting..ngeheeee...eeaahh bukan sentap..mak stress nok asal haku kuar umah shopping..asal haku masak..asal haku buat keje sikit.. Chuolls tanya pantang mak habes dah ker idak..iye iyer..mak tau chuolls sayang kat mak.. Hahaha... Selamat ari raya chuolls.. ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š













16 comments:

Allene typicalmommy said...

cantik...

Fifi Nadhrah said...

ceria!~ cantik..

saye niza said...

seronotnye la haiiii pandai menjahitt hew hew..

eima said...

ni warna langsir raya tahun lepas rumah aku ....
tp bukan aku buat ... ai tgn kayu ... cantik2 hebat2 dlm pantang pun hebat tu

Nurzakiah Hanum said...

cantiknyaaaaaaaaaaaa

Mila Hilas said...

dh hbs pantang lom kak? gigih plak menjahit x skt bdn ke? hihi

norlina jusoh said...

cantik kemas dan berseri.. rajin tul aty.

lieyalatif said...

ya Allah aty...mcm takde anak kecik...sungguh kegigihan mu mengkagumkan daku huhuhu..... siap jahit langsir sendir.....wohaaaaaa..sgt2 terra okey....lieya plak langsir 10 tahun ko tak tukar sbb dah buat mahal ari tu mase masuk umah haahahahaha...jimat2 hahaahahah

*******************

Assalamualaikum…

Selamat hari raya aidilfitri dari lieyalatif buat aty sekeluarga….moga syawal dirai dengan penuh meriah dan dlm keberkatan Allah taala….

Terlebih bias tutur bicara,
Disimpan jangan ampun dipinta,
Syawal dinanti akan kunjung tiba,
Ikhlas dari hamba yang cantik jelita.

Hati-hati dlm perjalanan moga raya tahun ini dirai gembira….

Dkna Abza said...

best da rumah sendiri... rumah pun raya.

LisaLisut said...

Sofa sama. Bantal color pn kita samaaa hahahaha

Liyana said...

gigihnya la aty... iols sendu je tgk langsir sendiri bahaha

Cikna said...

Uishhh,lawola langsir dia.. Untungkn pandai menjahit ni sehari je dh siap,jimat pun ye jgk.....;-)

jaja_NorLiza said...

Xsempat nak jahit langsir!!!!! Uwaaaa.... tolong boleh??? Kahkahkah...

psssstt... langsir umah akak dah cukup usianya 4 tahun tau...4 tahun 1/2 nekad nakad nak tukau!!!! Hahhaha...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Cantik dan kemas jahitan Aty...

MumMe said...

aty,sama kita taun ni mumme pun tuka cat kelabu asap ke warna ijau petronas..semngt gitu asben bekrja...

norsuhaili ali said...

lawa langsir..semeter brp RM kak?kat nagoya rawang ni ade dok tengok..mate ni dok kenan yg RM11 semeter..budget ala kador je tapi..last-last tak beli..kat umah langsir baru jugak lah..langsir baru basuh...hihi..jadiklah tu