Wednesday, October 07, 2015

kesan 'pembawakan' dari sikap aku masa mengandung pada shaquille yang..........






jarang aku bercerite perihal si bujang sorang nih..

shaquille dah 4 bulan seminggu lebih kurang..
alhamdulillah.. sihat.... dah ada kepandaian-nya macam2...
kekadang.. aku rasa die ni ceredik lain macam pon yer gak... huhu...
pengalaman anak ke dua kan...mungkin berbeza sikit lah..
betul lah orang cakap..setiap anak ni ada keistimewaan dan 'pelik' nya sendiri...

so far... shaquille 3 bulan ritu.. dah boleh pusing meniarap sendiri..alhamdulillah
sekarang dah tolak badan ke depan..dah pandai rotate sendiri...
which die pandai lah guna kaki badan die nak bergerak...
dari 3 bulan jugak.. die dah boleh mengenggam barang ngan sangat kuat..
memang betul2 kuat kalau die pegang sesuatu..
susah nak soh die lepas kan...
genggam tak tiris lah orang cakap...huhu








tapi... ada sesuatu pasal shaquille yang aku nak kongsi...

yang aku rasa..... 



hurrrrmmmm......


susah nak di gambarkan sebenarnya....



perasaan aku setiap kali aku tengok shaquille dalam keadaan tu...


sayu...rasa bersalah....kat hati akan muncul.....


semua ni mungkin kesan dari 'pembawakan' semasa mengandung kan die ritu...
berkait ngan apa yang berlaku dalam kehidupan aku masa tu...



aku nak cerite dari awal...



berkait ngan arwah adik aku Tina...



masa aku disahkan mengandungkan shaquille lebih kurang 2 bulan usia kandungan..
Tina jugak disahkan dapat kanser stage 3...
masa dapat tau tina kanser..
bukan die jer down...aku pon rasa separuh jiwa aku pon pergi...
menanges aku semahu2 nya....
macam aku yang sedang melalui nya...


dan... 


Tina meninggal pulak...betul2 selepas 5 hari selepas kelahiran shaquille....
jadi...ko bayangkan..
macamane aku melalui waktu mengandung tu selama 38 minggu tu bersama2 tina mengharungi kanser die..
dalam pada waktu yang sama...

aku tak pernah cerite kat blog kan...


sepanjang2 tempoh tu..
aku banyaaaaaakkkk sangat menanges...banyak...
aku selalu terkenangkan keadaan tina tak kira masa..
masa tu.. tumpuan aku hanya tina...
hampir setiap hari lapang yang ada.. aku habeskan dengan die..
kalau tak jumpa.. kiteorang akan bergayut kat tipon..
hampir setiap hari...

biasanya... kalau aku memikirkan hal tina..
hati aku pasti akan sayu...
keakdang aku menanges sendiri..


aku selalu menanges diam2...
aku cuma pernah nanges sekali jer depan tina sepanjang bersama2 tina masa die sakit tu..
tu pon sebab dah tak mampu nak tahan...
selebih nya.. aku akan nanges banyak2 kat belakang...
biler tina down sangat2..
aku rasa nak terduduk...'sakit' nya aku tengok apa yang die lalui...
tapi.. aku tak nak tunjuk...aku cube buat2 kuat depan die..
buat lawak.. buat2 tak ada apa.. bagi semangat...dan cakap rilek2 jer...
macam semua nya akan ok..
iyeerr..waktu tu..aku memang berharap sangat2 tina akan sembuh..
aku seolah2 yakin...tina akan sembuh.. 
dan tak akan ada apa lebih buruk akan terjadi...
tapi hakikat nya..
setiap kali dengar perkabaran dari pihak hospital..
hati aku mesti macam nak berkecai..

aku macam lupa.. akan keadaan aku yang sedang mengandungkan shaquille waktu tu...
aku lupa tuk mengawal perasaan aku..

tapi.. seb bek lah shaquille bukan jenis budak suka nanges..
shaquille bukan anak yang suka menanges tak tentu pasal..
takut gak terbawak2 dari sikap aku yang kerap menages masa mengandungkan dia dulu...
jujur aku cerite.. susah ko nak dengar die menanges beriye2..kuat2..
kalau nak susu atau mengantuk sekali pon..
sikit2 jer sign merengek die kuar kan... hek hek sikit jer..
betul ni...
tak de lah nak meraung atau melalak kuat2 satu rumah dengar tak pasal...
terjaga pagi ceria...mulut riuh rendah..
waktu2 lain.. pon sama...
tak pernah lah die menanges beriya2..
kalau ada pon..ada lah sesekali atas sebab2 yang patut [buat masa ni lah]



tapi... kesan yang lagi teruk dari pembawakan sikap masa mengandung kan shaquille dulu....


bila shaquille selalu menanges dalam tido...!!
iyeeerrr... die menanges sedu2 dalam keadaan die sedang tido lena..
seolah2 sedang bermimpi sesuatu yang sangat sedih..
sama macam yang aku selalu lalui sewaktu mengandungkan die dulu...


pernah tak korang mimpi sesuatu yang sedih...
menangis dalam mimpi..
tapi biler korang sedar.. korang rasa yang korang betul2 menangis..
dan korang boleh rasa sedu-sedan seolah2 mimpi tu seperti benar2 terjadi..
pernah...??


keadaan tu lah selalu aku lalui hampir setiap malam..
selalu rasa menanges dalam mimpi..
tapi...biler sedar..aku memang benar2 menanges..
mimpi tu... perasaan 'sakit' dalam mimpi tu...real..!!
dan.. tanpa sedar.. aku jugak sedang sedu menanges...
perasaan nya..seperti mimpi yang benar2 sedang terjadi...


Fared jer yang tau..yang selalu tengok macamane banyak nya aku menanges sendirian...
dan sepanjang2 tu jugak..
tido aku tak pernah lena... selalu mimpi buruk...
selalu mimpi pasal tina... mungkin terpikir2..teringat2 sampai terbawak2 dalam mimpi..
yang akhir nya mesti berkesudahan aku akan terjaga pagi2 buta dalam keadaan aku menangis tersedu2..
hari2 aku sujud berhajat khusus tuk tina..agar di beri kesembuhan...
tak sanggup rasa nya biler terpikir yang aku akan kehilangan tina..

dan...tanpa sedar...
aku lalui semua tu...
sepanjang 38 minggu aku mengandungkan shaquille....
betul2 tempoh masa yang sama..dari awal.. hingga ke akhir...
dari awal mengandung..tina disahkan kanser..
dan hingga tina meninggal betul2 selepas 5 hari aku bersalin...

sampaikan aku rasa..tempoh mengandung aku kali ni agak singkat..
macamane aku rasa singkat nya aku lalui semua tu ngan tina..
tetibe jer dari sihat2 waalfiat sama2 gelak tak pikir apa..
tetibe jer tina di sahkan breast cancer..
tak sampai pon berapa bulan..merebak ke tulang..dah stage 4..
saat aku nak beranak..tinggal kan die elok..
tetibe jer dah sakit tenat...
dan tetibe jer tina tak sedar apa.....
dan.. sampai akhir nya.. tak sempat pon aku nak berkongsi kegembiraan aku atas kelahiran shaquille ngan dia...

dan semua tu...memberi impact nya pada shaquille sekarang....

die melalui keadaan yang sama...
kekadang..aku tengok..die ngah tido lena..
tetibe kuarkan bunyik sedu sedang menanges..pelahan..tapi sayuuuuuuu sangat dengar nya..
die macam mengigau...
yeerr..dalam keadaan die sedang tido lena..mata terpejam rapat..cuit tak bergerak...
dada die berombak pelahan..
macam menahan kesediha...
keadaan die seolah2 menggambarkan apa yang aku pernah lalui dulu..
sewaktu die masih dalam kandungan..

sayu sangat kalau dengar waktu die kuarkan bunyik sedu tu..
seolah2 die sedang dalam kesedihan sangat..
macam apa aku lalui masa sebelum ni..biler termimpikan tina...
keadaan dia macam betul2 sedang menanges..!!
kalau orang tak tau.. mesti memang pikir die sedang terjaga dan menanges..
tapi tak pon sebenarnya...
die sedang tido masa tu....tido lena...muka die tenang...
tapi..dalam waktu sama kuarkan bunyik menanges sedu....
perlahan jer..tapi cukup sayu kat hati aku biler dengar..

iyeerr.. aku sedih biler dengar...rasa nak menanges sama setiap kali pon..

aku tak pernah tengok sesuatu seperti tu pada qaleef dulu...
yang aku rasa... impact nya.. sangat hebat pada perasaan aku...
sesuatu yang aku tak pernah pikir... apa yang jadi pada aku sebelum ni..
kesan yang sama akan di lalui oleh anak aku...
shaquille terpaksa lalui..tanpa sedar...


maaf kan mama yer shaquille...

sebab.. 'bawak kesedihan' tersebut dalam diri shaquille...dalam tido shaquille..

sayu tau... biler dengar sedu halus yang keluar dari shaquille tu
walaupon ko tengok muka die tenang dalam keadaan sedang tido lena...
tapi hati aku tak tenang pon dengar semua tu...

pernah aku perhatikan...biler keadaan tu berlaku..beberapa kali..
die akan kuarkan bunyi menanges tu dalam satu tempoh yang agak panjang..
dan tanpa dia tersedar langung pon.. dan selepas tu... die akan berhenti sendiri...

tapi biasanya.. aku akan bangun kan die..biler aku dah tak tahan dengar...
aku akan angkat dan peluk die intim...
panggil nama penuh die banyak kali tuk sedar kan die..
dan aku akan cakap pada die.. "bangun sayang.. mama ada ni..mama tak akan tinggalkan shaquille..insyaa Allah.." [selagi Allah tak tarik nyawa aku]

beberapa kali jugak fared tengok keadaan yang sama ni...
fared biasa nya akan terus2 bangun kan shaquille...
die kata.. shaquille mimpi buruk...tak nak terus biarkan...

keadaan tu tak lah kerap berlaku..
tapi beberapa kali jugak lah..sepanjang tempoh 4 bulan lebih kurang ni..

cuma sebab nya... sebab aku tak pernah tengok sesuatu seperti tu pada qaleef...
dan terjadi hanya pada shaquille...
jadi.. aku tau sendiri.. dari mana datang nya keadaan tu berlaku...


kesian anak mama....shaquille...
aku tak tau apa die rasa waktu keadaan tu...
aku cuma harap.. die tak akan rasa kesakitan yang sama macam aku rasa 
aku harap die tak mimpi buruk sepertimana apa yang pernah aku mimpi dulu....
dan... aku doa...apa sahaja mimpi buruk die kalau ada..tak akan jadi kenyataan...insyaa Allah...








tu lah kan...
ni lah yang yang terjadi..bila aku macam lupa.. 
akan keadaan aku yang sedang mengandungkan shaquille waktu tu...
terikut2 dengan perasaan sendiri..
jadi.. kesan nya pada shaquille boleh nampak sekarang ni...
shaquille tebawak ngan semua tu....
lagi2 perkara sedih macam ni....
rasa bersalah sebab membiarkan dulu....lupa tuk mengawal perasaan aku waktu tu..


aku berharap...agar semua tu akan hilang satu hari nanti..insyaa Allah..
semoga shaquille akan sentiasa mimpi indah...
walau apa pon yang berlaku....





dan semoga hati shaquille akan sentiasa kuat...seperti hati mama nya saat ni..
selepas apa yang berlaku... insyaa Allah...





"Ya Allah... Kau lindungi lah kami semua..keluargaku.. anak2ku dari tipu daya syaitan dan mezaliman manusia...amin "