Wednesday, November 25, 2015

kepercayaan... sometimes..




19hb November 2015 hari tu...
fes time aku lepas kan anak aku di bawah jagaan orang lain [bukan keluarga]
dan tanpa aku..
aku tak sangka..aku bagi qaleef PERGI ROMBONGAN sekolah..!!! huhu...
gi PLENETRIUM kat KL tu...

eerrr..qaleef baru 3 tahun kot..

to be exact..3 tahun setengah lebih sikit...

kecik sangat rasanya...nak jalan2 sendiri..
atau sebenarnya..mungkin tak percaya..
tak percaya yang orang lain boleh jaga anak kite tu..
yer lah.. anak orang lain kan..
kalau terlepas pandang..dah ramai2 tu..
tu aku risau..
berat hati sebenar nya aku nak izinkan...

boleh jer makpak ikut sekali..
nak ikut naik bas rombongan pon boleh jer..
atau bawak jer kereta sendiri follow belakang...

tapi.. aku malas pulak.. hahaha..
tak nak di kasi pergi..kesian anak tak dapat kenangan dan pengalaman tu..
nak sangat die pergi..
nak die amik pengalaman tu..
berjalan ngan kawan2...
kalau nak cakap berdikari tu..macam..hurrrmm..3 tahun ko..
nak berdikari celah mana nyer..
cume maksud berdikari tu lebih pada..
bila mak atau apak takde depan mata..

jadi..last sekali..aku izinkan jugak qaleef pergi..
tanpa aku ikut sekali...
aku percaya pada cikgu die..
dan aku serahkan jagaan tu pada Allah..
aku harapkan Allah jer lah menjaga die dari kezaliman manusia..
tawakkal pada Dia...

haaaiihh.. berat lah hati aku sebenarnya...hahaha..
dramatik sangat kan..

bukan aku jer tau..
kawan sekelas qaleef pon hanya 4 orang jer yang pergi termasuk qaleef..
sebab..alasan mak pak derang.."masih kecik lagi nak pergi rombongan sendiri"
aku paham..dan aku pon berperasaan macam tu sebenarnya...

tapi... demi kegembiraan anak kata ko kan..
tu..aku setuju jugak lah..
kesian kat anak...aku dok control2 sangat kan..

aku tak rasa aku over protective mak...
errrr..kekadang lah..hahaha..
tapi sebagai mak.. memang akan macam tu..kot..
lagipon..selama ni.. aku kan yang jaga sendiri.. 
nak hantar die masuk sekolah dulu pon pikir banyak kali nak pisah ngan die konon nya..hahaha..
in fact..paling lam berpisah.. masa aku beranakkan shaquille..
tu pon terpaksa dan penuh ngan drama air mata...

aaaahhh...dalam kepala otak..aku dok pikir..qaleef baru 3 tahun kot..
tuk aku lepas kan die sendiri dengan orang lain berjalan....
risau sangat apa2 jadi..
risau cikgu tak ley control..macam2 aku pikir...

tapi.. aku keep positif..ni bukan kali pertama cikgu die buat rombongan..
sekolah tu pon dah 10 tahun..
aku consider..derang dah banyak pengalaman..
dan yeaaahh.. sometimes.. aku perlu letakkan kepercayaan aku pada seseorang lain..
dan serahkan saja hati tu bulat2 pada Allah..

at the same times...  aku takut sangat apa yang pernah aku buat pada adik bongsu aku..
aku buat lagi pada qaleef..!!hahahaha..
ingat tak aku pernah cerita aku ikut rombongan sekolah adik aku [darjah masa tu]
ikut bas rombongan dengan kereta..senyap2..tanpa pengetahuan sesapa..kakak saiko..
jadi..aku takut gak lah aku buaat pada qaleef pulak kan..

kepala otak pikir..insyaa Allah..
qaleef akan berseronok..
dan cikgu sheena akan jaga die elok2...
insyaa Allah...Allah ada...

susah oooii...tuk aku benar2 melepaskan..hahaha..
drama queen sungguh lah ko aty oooii...

abah sado ilek jer.... tak kisah pon...kate nya lah..
siap masa awal2 tu tak kasi aku ikut sekali pergi..
soh anak berdikari katanya..jangan manjakan anak...
ohooii.. baru 3 tahun hokeh...gggrrrr...
lagipon..mana die tau perasaan seorang ibu keeeeennn...uhuhukkkss..
aku berkeras gak nak ikut naik kereta kat belakang..[sebelum tu lah]
tapi biler die izinkan aku pergi.. 
aku redho pulak anak aku pergi sendiri...ngeeheeee...




berkumpul depan sekolah pukul 8 pagi...
yang pergi murid tahun 3-4 dan 5 jer..
kelas qaleef pon..4 orang jer yang pergi..
aku pikir..senang lah sikit cikgu sheena nye nak handle nanti kan..

aku jarang sangat hantar qaleef gi sekolah pagi2..
even fes day qaleef gi skul pon aku tak gi hantar sampai sekolah..
selalu tugas abah sado lah tu..
aku hantar sampai depan pintu pagar rumah jer hari2..
unless kalau abah sado takde gi out station..terpaksa lah aku gi hantar gak kan..
tapi hari rombongan tu..
gigih lah pagi2 aku pon siap lawa2..kot lah tetibe berubah hati nak gi ikut sekali terus jalan jer lah kan..hahahahaha..
teruk betul mak ko ni nak..




sampai masa die naik bas.. setia lah aku menunggu..


tu ko nampak tak die ngan melambai tu..lambai sapa..??



abah sado pon hada..!! kemahen kate tak kisah..
sekali siap mintak cuti sehari.. hahahaha... memang ni tau...
selalu kutuk aku jer..tapi die pon sama sebenarnya..weak...!!!
pastu tanya2 aku kot aku nak ikut..alasan ler teeww...


duduk jauh2 [jauh ni sebenarnya dari bas] konon tak kasi qaleef nampak..
tapi alaaa..saja lah tu..nampakkan diri sendiri tu.. hahaha...



setengah jam lepas tu.. cikgu sheena hantar gambar melalui wassap die..

well.. bukan..aku yang tanya keadaan qaleef...ngeeeeee..
aku tanya die ok tak..nanges carik mak die tak..
tapi tengok gambar kemahen gembira.. 
baru lega sangat2 hati aku..dan aku terus ok..
aku harap die berseronok hari tu...



duduk ngan teacher sheena jer..
qaleef tak pernah naik bas...ni fes time..!!
cikgu die cakap.. die kemahen seronok tak duduk diam...
okeh okeh..mak ko paham..jakun maybe..hahaha..

aku sebenarnya rasa macam qaleef ni manja ngan cikgu sheena nya..
aku rasa lah..hahaha..
sebab.. bukan sekali dua aku nampak gambar die ngan cikgu die ni..
dari sebelum2 ni pon...
tapi aku rasa gak..mungkin cikgu sheena ni jenis sayang kat anak2 murid die..
tak ramai pon lagipon..nampak setiap satu nya die macam concern..
alhamdulillah..kurang sikit lah risau aku  kat situ..
sebab aku percaya.. kalau orang atau cikgu boleh rasa perasaan kasih pada anak2 kecik macam derang ni..
so die akan lebih ikhlas menjaga dan didik mereka..insyaa Allah..
harap.. die akan terus kekal macam tu...
tu qaleef macam sayang jer tu kot..







ni qaleef kate die tengok SUN...




gambar2 di kongsi dalam group wassap kelas qaleef tu..
sengeh2 aku tengok gambar2 ni semua..
nampak qaleef ceria dan gembira..
tak sia2 aku izinkan ngan penuh drama die gi rombongan ni..hahaha..


alololo....penat sangat la tu..
ngan awatif jer dari pergi sampai balik..

balik dalam kol 2 lebih sampai tadika balik..
siap makan kat tasik perdana cikgunya update..
belanja apak nya kasi tak terusik pon..[kasi cikgu sheena pegang kan]
cikgu nya siap bawak kan makan tuk anak2 murid..
kiteorang pon bawakkan bekal2 ringan..air kotak..roti biskut letak dalam bag die..
risau anak kebulur..hahaha..biasa tu..biasaaaaa...


sampai2 tu.. aku dah tercongok menunggu..
cikgu die update dari masa kesemasa..so senang lah kan..
tau perkembangan..
sebelum bas sampai..makpak dah sampai dulu..
tak sabar nak tengok reaksi qaleef..

turun2 bas..muka blur baru bangun tido..
lepas tu cakap.."mama.. besh.."
alahai anak... mama gembira kalau anak gembira...
dalam kereta..cerite kat kiteorang.."qaleef tengok sun..sky....bla bla bla..."
kiteorang lagi eksaited dengar nya...hahaha..





alhamdulillah..selamat pergi selamat balik..
tak terucap terima kasih pada cikgu2 die..
sebab jaga anak2 ngan baik..
bagi kegembiraan pada die gak..
pengalaman baru pada qaleef...
pergi ngan makpak..tak sama kegembiraan dan pengalaman nya bila bersama ngan kawan2...
dan aku percaya..
qaleef dah belajar sesuatu..yang menyeronokkan..
dan qaleef menikmatinya..

dan..tak sia2 jugak kepercayaan aku...


yeaaahh..sometimes...eheeem...


ai is tacing...




hover....!!!