Thursday, January 28, 2016

kenapa aku buat BAR COUNTER sebagai pemisah ruang..??



jujurnya... aku lebih sukakan kalau dapur aku tertutup-terlindung
tak nampak dari ruang2 lain macam ruang tamu ker..
sebelum ni..plan asal rumah..dapur straight jer dari depan sampai ke pintu dapur..
senang jer kerje pemaju kan..huhu..
tak suka taw...
sebelum ni..ko masak memang boleh nampak sampai kedepan..
even..sinki buruk umah aku ni pon..boleh nampak dari pintu masuk utama hokeh..
nyampah...

ada umah..aku tengok tambah batu tutup terus dapur...
buat pintu seketul..
jadi macam satu bilik..

abah sado asal nya pon macam tu..
biler aku kate nak tutup dapur tu..
die nak tutup kasi perabeh jer..
tapi sebab aku ada plan jangka masa panjang..
so.. tu yang aku naik tiang lubang2...
yang masih nampak dapur..
tapi sekurang2 nya...terlindung lah..sikit...
jadi sebagai pembahagi ruang..

plan jangkamasa panjang tu... projek yang ngah jalan sekarang ni lah..#ProjekKecikRenovasiDapur
pala otak aku dah plan dari awal..
biler nanti dapur extend.. kebelakang lagi..
dapur asal rumah ni akan jadi ruang makan untuk tetamu..
jadi sebab tu aku buat devider jenis tiang2 macam tu...
instead of tutup habes terlindung..akan nampak sempit ruang makan tu nanti..

lepas tu...

aku pikir...biler extend belakang..projek yang sekarang ni..
baru pikir nak buat dapur tertutup..tutup habes batu jadikan dapur macam satu ruang asing..

atau buat divider dalam bentuk yang lebih menarik..
tapi yang penting tertutup..








kredit :: [blog My Exclusively Expressing

aku tertarik dan jatuh cinta sangat biler blogger Hayatie Hashim buat kat dapur umah die jenis sliding macam ni..
cantik.. class..moden..kemas..dan tertutup..
boleh bukak luas2 jugak biler keadaan memerlukan..
menarik sangat kat idea ni..
yang sebelah kat KC tu ruang dapur kering die..
dapur basah terlindung ke dalam..

jadi nya... aku pikir.. nak pakai sliding macam ni jer..
cantik dan jimat ruang jugak...

TAPI....

akhirnya...aku buat Bar Counter jer sebagai pemisah ruang makan dengan dapur kering dan basah..
sekaligus..jadi lah dapur aku tu..konsep terbukak.....hurrrrrmmm...

BAR COUNTER ni.. atau nama lain nya Breakfast counter..
sebenarnya... abah sado memang dah lamaaaaaaaaaaaa sangat mengidam nak wujud kan nya..
bayangkan..dari sebelum kiteorang beli umah ni lagi..
die dah sebut2..
even.. dari kiteorang menyewa umah pertama dulu...apartment..
die plan nak beli perabot ala2 bar counter..
nak letak kat umah kiteorang tu..
tapi lepas tu tak beli sebab pindah ke rawang..
masa kiteorang dok jalan2 tengok umah contoh..
biler die tengok kat umah tu ada design bar counter..die eksaited..
masa nak beli umah ni pon..tengok umah contoh kosong..
die dah siap cakap awal2.. nanti kat bahagian dapur tu [yang sekarang letak bar counter ni]
nak wujudkan bar counter...
abah sado memang nak sangat2..
bagi die..ruang tu sumtin like...hurrrmm.... intim.. hahaha...
apa eh aku nak describe..tapi macam ruang ringkas tuk kiteorang la..
even.. die siap kate..nak letak sinki bagai atas tu..
supaya senang kat tetamu tak yah masuk ruang dapur tuk basuh tangan bagai..

so..biler kiteorang decide tuk extended dapur baru2 ni..
menjadi tugas aku lah tuk pikir dan realisasikan impian die...gitewwww... heheh..
aku carik2 idea yang sesuai..
share2 idea laki bini.. nak panjang mana bar counter tu..tinggi mana..
sinki macamane sesuai..perabeh aku kene pikir..
contoh sebelum ni aku prefer sinki comel bulat material grainate ..lagi modern n praktikal
walaupon lebih mahal..
tanam dalam table top tu jer terus... 
tapi abah sado prefer tuk sinki yang macam sekarang ni..tersembul..
aku cakap kat die..macam ada mangkuk tertinggal atas meja tak basuh2 jer.. hahahaha..
[aku kan jenis rimas sikit ada bende atas meja ni]
tapi sebab memang dah lama die pekenan yang tu since aku pernah tunjuk dalam magazine contoh kat die..
so ok jer lah.. 
aku masih boleh consider.. huhuhu...
masih cantik...
lagi pon sebab ruang ni..ilham abah sado..
aku tak kisah..takper.. asalkan die gembire..
eeeaahh..?? terbalik pulak..hahahaha..
senyum2 die bar counter idaman dengan sinki timbul macam tu di-realisasikan..
yer lah..sebab kebanyakan ruang...idea..die bagi pada aku jer semua tuk decided..
[bersyukur sangat2 die jenis ok akan hal ni dan percaya kan pada idea aku setiap kali pon..walaupon masih perlu berbincang ngan die..]
so..biler aku tengok die sungguh2 mahukan bar counter ni..
jadi aku tak kisah pon die buat keputusan..
walaupon aku rasa sikit macam boring..haha
tapi asalkan masih ok.. sesuai ngan keadaan..
dan masih praktikal sebagai pemisah ruang...so aku ok jer

dan baik nya adalah sinki letak kat situ 
so..tak perlu lah orang masuk dapur aku nanti..
kire dapur tu ruang lebih peribadi tuk aku...







gambar latest malam tadi aku amik...
kontraktor baru siap pasang lampu downlite dan lampu dalam L-Box kat Dining area tu..
masih banyak keje tak siap lagi..serabut sangat kan tengok..[bertabah lah]

ok..fokus pada bar counter tu..
aku buat panjang 6 kaki..dan lebar 2 kaki
masih ada ruang jalan 4 kaki lebih kurang..kire ok lah..besar dan tak akan ganggu trafik insyaa Allah
tinggi Bar counter ni.. 100cm [lebih kurang 3.3 kaki]
kalau ikutkan tinggi ideal untuk bar counter adalah 110cm..
tapi..sebab pikirkan nanti sinki tu akan jadi bertambah2 tinggi..so aku kurangkan sikit..
tapi tinggi yang aku buat ni pon memang sedang elok jer..
kat bahagian atas sikit perut aku..kat bawah paru2.. hahaha...
nanti table top untuk kitchen cabinet akan rendah [ukuran standard] daripada bar counter ni..





sinki dan kepala pipe pilihan abah sado..
ramai gak tanya aku harga sinki ni...
aku bagitau sini jer lah..senang..malas dah aku nak jawap lain2 kali kot lupa..
harga asal die Rm 200..lepas discount dapat Rm 170..
kepala pipe jenis tap atas tu.. harga Rm 150 after discount..tu dah paling murah ngan material elok padu tahan karat dengan warranty setahun yang pernah aku jumpa tuk jenis ni..
kene pakai jenis tap pembukak kat atas..sebab nant sempit2 kat bawah susah nak pusing bukak tutup

nampak pokok tu...ni pon lagi satu pokok dah tak terjaga sejak renovate ni..serabai
dah nak 3 tahun usia pokok ni tau aku beli kat IKEA dolu2..pernah aku cerite..
seb bek lah pokok ni senang nak jaga..tak mudah mati..siram2 air jer..tapi kene gak lah aku bagi cahaya yang minima..baru gemuk gebu nanti..
tu aku letak situ dulu..sementara nak tunggu siap sepenuh nya



bende ni letak dalam sinki bulat tu.. apa ke nama tah ni.. aku panggil tap perangkap jer..huhu
beli asing dari sinki tu..
ko boleh pilih yang biasa lubang2 tu jer..lagi murah..baru 3 hengget..
tapi aku beli yang ni..lawo lah sikit kan..heheh..
kalau ikut abah sado.. nak beli 3 hengget tu jer..
tapi dah alang2 nak pasang..beli elok jer terus..

harga bende ni jer Rm 31 after discount
ritu jumpa kat Home Pro Putrajaya tu harga Rm 40
kat kedai aku beli sinki...Rm 50 seketul ni..
ni aku beli kat kedai hardware dekat2 umah..dapat lagi murah..
material besi tahan karat..mungkin jenama kot bezakan harga..entah eh..tak teror pulal bab2 ni..
dah siap pasang elok dah..dah test..takde bocor bagai.. 




so..itu jer lah cerite bar counter kami....lalalala..
yang akhirnya...jadi lah dapur aku tu..open concept..
tapi syukur gak lah dapur basah dok kedalam sikit..tak nampak dari depan dah..
kat belakang bar counter ni nanti adalah dapur kering..
table top aku tak buat lagi.. sebab aku tak nak buat ngan kontraktor yang bermasalah tu lagi..
seb bek lah aku tak bayar perabeh part tu..
sebelum ni quotation letak sampai bar counter jer..
tak masuk table top..
sebab aku nak tengok dulu hasil kerje bar counter dan lain2..baru aku akan tambah dan bayar kendian..
syukur gak lah sikap hati2 dan cerewet sangat aku ni membantu..
so.. biler dari awal kontraktor dah buat perangai [aku cerite dah entry kemarin]
terus kiteorang cancel buat table top ngan die...
nanti siap dapur ni semua sampai aku puas hati.. baru aku decide kendian..
tu nanti aku share yer...insyaa ALlah..