Wednesday, January 13, 2016

ProjekKecikRenovasiDapur :: sekali lagi ke kedai lampu Houses Lightings



pasal Projek Kecik Renovasi Dapur kiteorang ni..
pelan awal.. hanya nak tambah dapur belakang jer..
so.. bahagian lain tak akan di usik melain kan dapur asal rumah yang di hack...
tu jer lah...

tapi.. tetibe.. aku rasa nak buat sekali dining area..
dining area ni sebenarnya kat dapur asal lah..
kire dapur baru dah tambah..so ruang dapur asal tu akan jadi dining area..

ok.. pasal dining area tu..
takde apa pon nak di renovate..
kecuali...

takde kipas... 

eerrr... tuk aku... motto nya.. biarkan lauk sejuk dulu takper..
janji aku tak panas.. hahahahaha.. kau mampu...

dan kat dapur asal tu.. hanya ada satu suis n power point kat ceiling tu jer..
hanya tuk lampu seketul...
dah tu memula aku pikir...
konon nya nak letak lampu cantik..
lampu gantung kristal ala2 rizalman nya idea..giteewwww... berangan...
aku dah lama mengidam nak pasang lampu tu kat atas dining table nanti..
konon nya la..dah sap2 survey2 harga siap cakap ngan abah sado dah..
tapi sebab kan motto aku tu lagi kuat..hahaha..
jadi aku lupakan sementara sebelum kot tetibe rasa nak letak ekon kat situ..
aku prefer letak kipas kat situ instead letak lampu cantik..
aku tak suka kan stand fan semak2 kat area tu..
aku suka kan ruang yang lebih kemas...tak nak ada bende mencacatkan mata aku terutamanya..
takde bende2 terlebih macam kipas berdiri tetibe nak letak kat situ kan..
lagi pon..tak praktikal...
so..selain ekon..kalau lebih mudah pakai kipas ceiling..so.. aku pilih tu...

masalah nya.. dah aku nak pasang kipas..lampu pulak macamana kan..

sebenarnya.. boleh mintak kontraktor buat wiring baru tuk letak lampu..
tapi.. aku pikir..dah alang2 ko hacked rumah aku..
dah naik dapur aku tu..
so.. aku terus decided tuk buat plaster ceiling jer terus...
senang..kemas..dan pencahayaan lebih menarik...

TIPS :: pencahayaan yang menarik sikit sebanyak membantu rumah kelihatan lebih cantik..insyaa Allah.. 

so.. lepas bincang ngan kontraktor..
tambah sekian2 bajet..
proceed tuk tambah plaster ceiling dan hacked buang sekali tiles kat dinding sedia ada pemaju kasi..
dan lepa semula...
aku tak suka kan tiles tu.. huhu..
macam2 idea dekorasi aku boleh buat tanpa tiles tu...bukan cantik pon...ngeee

lepas tu.. satu hal lagi pulak..
kiteorang kene beli barang2 lampu dan kipas tu semua..
kalau ikut kontraktor..die boleh sediakan lampu termasuk LED..
tapi aku prefer beli sendiri... kat Houses Lighting Puchong tu kan murah..
mungkin lebih murah dari sebut harga yang di beri kontraktor..

jadi nya.. kene lah pergi lagi sekali ke Puchong tu...

aaiihh..malas sebenarnya...
tapi memang kene gak lah nak atau taknak kaaaaannn...


tak plan biler.. free jer hujung minggu ritu..terus pergi jer..

hari ahad...

ok.. dapat bayangkan tak hari ahad ramai nya umat kat kedai tu macamana...

memang nak laju2 pilih..laju2 beli..laju2 balik..
tapi laju2 pon.. dari kol 3..sampai kol 5 jugak dalam tu..pheewwww...

3 barang nak di beli hari tu ::

1] lampu down lite LED
2] lampu LED panjang [aku tak tau nama] tuk dalam box [aku buat ceiling jenis L-box]
3] Kipas

nak beli 3 ni tak lama sebenarnya..
lampu LED down lite tu amik yang sama jer ngan sebelum ni..
lampu panjang tu pon.. tak susah nak pilih..memang ada pilihan2 khusus yang sesuai..
kipas pon sama gak..
sebab dah pernah beli dolu2 masa nak masuk umah ni..
so.. tau nak carik pilih sendiri..

yang lama nya... nak menunggu SA melayan kite..
sambil kene layan orang lain..
memang kene sabar sikit lah..
dah tu.. nak kene amik barang lagi..

dan part paling2 lama masa nak tunggu derang cek barang kite satu persatu..
itu aku rasa nak dekat sejam kot..
dapat pulak kaunter yang sebelum tu banyak barang...
walaupon banyak kaunter..tapi satu2 kaunter tu amik masa yang lama..
mengiggil gak lah aku berdiri..ngan dak shaquille tak duduk diam..
die dah mintak nak turun merangkak dah..adeeeyyyhhh...

gambar takde..malas nak amik
ada sikit2 masa ngah menunggu nak cek tu jer..





ni kat kaunter nak cek...
die cek satu2 nyala ke tak semua lah..bukak kotak..pasang balik..
memang efisyen... yang tak efisyen nya part lama tu jer lah.. huhu..



shaquille dah sangat mengantuk masa ni..kesian die..
aku tak boleh kuar..sebab kedai dah tutup..
kedai tutup pukul 5..
kol 4 lebih lagi die dah tak kasi orang masuk..
orang dalam tu pon ramai giler lagi... naseb la masing2 sabar..


dan bertambah2 lama.. kaunter tuk bayar lepas kaunter cek tu.. bukak 2 jer hari tu... gggrrr..
lama giler ko nak menunggu number ko di panggil...
shaquille dah tido masa ni..
aku rasa..20 minit menunggu tuk bayar jer..


dan ini jer pon barang yang di beli..
tu lampu panjang..jenis LED gak..28 watt
beli 8 batang saiz paling panjang..tak ingat pulak berapa cm..
yang ni sebatang harga Rm 13 sahaja..
perasan tak kipas pengudaraan panasonic tu..exhaust fan..
kan ritu aku ada cakap..kiteorang salah saiz..terbeli besar tak ada ruang yang cukup nak letak..
seb bek laaaaa boleh tukar...
so tukar 8cm punya..kecik sikit..

so..total damage tuk hari ni Rm 385..
termasuk kipas seketul 5 bilah dan remote tak ingat lak jenama..
tapi sama jer ngan yang sebelum ni aku beli...yang awal2 masuk umah dulu tu..
so far ok..dah pakai nak 3 tahun ni...masih ok laju dan takde bunyik pelik2..
warranty pon ada lagi..so ok jer lah..
penting..kaler hitam..



penat nya lahai hari tu..
sedangkan semata tuk beli tu jer pon..
tapi sebab menunggu2 tu jadi penat lain macam..
dak qaleef asyik ajak balik jer.. huhu..sabar lah nak..
selagi umah tak setel macam ni lah mak pak ko..
lepas ni.. sibuk carik tile tuk lantai pulak...adeeyyhh...
demi kepuasan sendiri.. relakan jugak lah....




notatanganAty :: ada orang tanya pasal lampu LED..apa kelebihan dan macamane rega nya..nanti aku share lain entry yer..