Monday, February 08, 2016

perangai

sementara menunggu sesuatu ni..di tengah malam buta..
sambil anak2 dah tido..
dan layan movie The Martian kat Astro Best..

cerita ni memang besh giler hokeh..

sambil2...
update sikit cerite pasal dak bujang Qaleef...
saja2 nak cerite perangai die sekarang ni..huhu...kesat peluh dulu..

mencabar..!!


tak pernah lagi update pasal sekolah die tahun ni kan..
macam biasa jer..sama macam sebelum2 ni..

qaleef sejenis budak suka pergi sekolah..


krik krik krik...


skema kan dak qaleef.. hahaha...

tak sangka anak aku suka pergi sekolah..
obviously bukan ikut aku lah...

tapi aku rasa.. apa yang buat die suka sangat pergi sekolah..
mungkin sebab keseronokan kat sekolah tu sendiri..
belajar..bermain..dan berkawan...
setiap hari aku amik die balik sekolah..
aku suka tanya.. besh tak..??
mesti qaleef akan cakap besh..
lepas tu..mesti ada sesuatu yang baru die akan share ngan aku..
tcer intan marah lah.. si maryam buat ziqri lah [kawan kelas qaleef]
kemahen die gosip ngan aku...
kekadang die terus terang jer cakap kat aku..
"kawan nanges..qaleef buat"

eerrkk..

aku risau part tu..
mula lah aku membebel2 kat qaleef..tanya kenapa buat kawan bagai..
so die cerite lah kat aku..
kene lah nasihat kat anak tu..
aku tak suka die buat anak orang.. no matter what...
ada cara yang betul tuk defend diri kalau die rasa terganggu..

nanti esok nya aku akan tanya sendiri tcer kelas die..
so..baru dapat cerite sebenar..
yer lah..perangai budak kan..ada macam2..
tak boleh lah ko nak rasa anak ko sorang jer betul kan..
even kalau qaleef salah.. qaleef akan kene jugak ngan aku..
tapi selepas tahu cerite sebenar..

ok..tu part lain..
ni part pelajaran die..

aku rasa macam.. qaleef lebih advanced [sikit] untuk silibus pembelajaran budak 4 tahun..
qaleef belum 4 tahun pon lagi..
tapi biasa lah..ikut tahun..die consider 4 tahun lah kan
sekolah masuk kelas 4 tahun ngan kawan lahir tahun yang sama..
memang dari masa die sekolah umur 3 tahun pon..
cikgu kelas dah bagitau.. qaleef agak advanced..
tapi nak lompat kelas.. masih tak sesuai..
so..redho jer lah..huhu

aku perasan baru2 ni cikgu kasi kerje sekolah..
qaleef bawak balik flash card tuk ulangkaji kat rumah sepanjang cuti CNY ni..
aku tengok huruf flash card yang di bawak balik -abjad A dan B.. sahaja..
sedangkan qaleef dah kenal semua huruf dan nombor..
dan tahu suku kate pon sikit2..
ni bukan eksyen ke hapa tau.. hahaha..
cuma..tu lah... biler macam tu..kire advanced sikit lah..
tapi nak tak nak kene ikut silibus pembelajaran yang dah di sediakan..

tapi takper.. kiteorang follow jer...
tak rasa qaleef akan bosan..insyaa allah.. 
cume mungkin nanti die tak fokus.. huhu
tapi sebab setiap kali pon aku tengok die enjoy..pergi dan balik sekolah..
kire ok lah tu..
lagi pon..bukan tu jer pon die belajar..

banyak aktiviti2 lain lagi..ada bende yang aku tak boleh nak ajar pon..
tu sebab lah die kesekolah..
bukan setakat belajar abc 123 dan membaca..
keseronokan ngan kawan2 die sendiri..buat aktiviti sama2..
main ngan kawan2..kan seronok tu.. kire part of pelajaran jugak lah kan..
bagi aku kan yang penting adalah kegembiraan die sendiri..
tu adalah sangat penting tuk aku..dan qaleef..

paling menarik...tahun ni kan aku masukkan die ke kelas mandarin..
balik sekolah [kelas] die nyanyi lagu mandarin...dengan sebutan sangat jelas..
kire fluent dan sedap di dengar...mak eksaited chuols..!! heheh
tu tak pasal tetibe aku rasa nanti tahun2 akan datang nak amikkan die kelas bahasa lain pulak.. kot lah die nak..
apa2 pon aku biasa tanya dan bincang ngan qaleef sendiri jugak..
kalau die cakap tak besh.. aku kene amik tau kenapa..
tak ley men paksa2 jer..

tapi...aku risau gak lah kang die cakap kat aku haram mak pak nya nak paham...hahaha..
bagus nya nanti nak soh die ajar shaquille lak.. heheh...
budak kan..hati terang.. belajar laju jer masuk kepala otak..
teacher die cerite..
qaleef ni biler di ajar..banyak main..usik kawan..atau buat hal die..
nampak macam tak fokus..
tapi.. ticer die cakap lagi.. biler soh baca..sebut..nyanyi ke hapa..
laju jer dan boleh jer ulang balik apa tcer die ajar sbelum tu..
cekap tangkap dari segi pendengaran..alhamdulillah
well....aku tau dah awal2 lagi..anak aku sendiri kan..ahaakkss..
aku sendiri yang start ajar die dari 6 bulan lagi umur die dulu..
memang tau perangai die jenis tak fokus..
selalu rasa dulu..die tak pandang pon setiap apa yang aku ajar [flash card]
tapi one time..tetibe.. die boleh sebut dan ingat semua apa aku tunjuk dan ajar..
so..aku rasa..tu kelebihan qaleef..atau aku rasa..memang budak laki jenis macam tu..
banyak main...dan belajar dalam masa yang sama..
so far..as long as perkembangan yang memberansangkan..
main lah banyak mana pon..
asalkan ada 'sesuatu' yang de belajar dari semua tu..
mak ok jer.. aku sentiasa percaya pada kebolehan dan kemampuan anak..
mereka golongan yang sangat mengagumkan secare fitrah nya...

ada orang tanya kau..
macamane uruskan anak bangun pagi..meragam ker..buat perangai ker..

jangan kan kata aku tak kerje..aku tak rasa kelam kabut setiap pagi pon..
aku tetap lalui semua tu jugak hokeh..
mengadap kerenah anak bangun pagi2 tuk ke sekolah...
even..shaquille bangun lebih awal dari qaleef sendiri..!!
so.. memang kene uruskan anak2 serentak...atau lebih kurang pada masa yang sama..
cume biasa nya.. kitorang laki bini bahagi2 tugas
bila abah sado mandi.. mandikan qaleef sekali..
aku mandikan shaquille dan prepared keperluan qaleef sama..
memang kene pantas..

tapi uruskan qaleef..
bukan mudah gitu2 jer..
budak..always be a budak2..perangai macam2..

cuma..nak urus qaleef ni.. kene pandai handle mud die..
nak mud die ok biler bangun pagi..so kene tido awal waktu malam..
seawal kol 8.30-9 malam dah kene start pakse dia tido...
biasanya.. biler die tido awal..bangun pagi die akan ok..

TAPI nak bangun pon.. bukan ko senang kejut gitu2 jer..
ada gak lah drama die..
tak ley ko hangkut terus siram jer..mahu mengamuk die nanti..
pastu mual macam2 perangai..
kang bertambah dramatik nanti jadi kang..lagi stress nak layan..
jadi nak kejut kene gurau2...usik2 geletek nyanyi2 lagi labah2 bagai..
tanya panggil lembut2... urut2 badan..kaki die..
kire aku sendiri kene berada dalam mud yang baik dan sabar..
walaupon mungkin masa tu mud aku kedaung bagai nak gila.. hahaha..
tapi kesannya..
die akan ok..nanti die gelak senyum dan bangun sendiri.. 
so boleh terus ajak mandi..

lagi satu perangai aku rasa akan mententeramkan anak tu sendiri
adalah dengan PELUKAN..
qaleef sangat suka di peluk..
waktu aku peluk die akan cakap die adalah baby..huhu
biler di peluk..die akan tenang jer aku tengok..
kalau sebelum tu mengamuk pon..
die akan lebih cool..
tu lah die kuasa pelukan pada anak..
jadi peluk2 lah anak selalu..
walaupon setakat 10 saat..cuba buat.. dan memang kesan sangat baik...
insyaa Allah..

tapi tak setiap masa akan ok2 jer macam tu.. 
takde cabaran nama nya tu.. kahkahkah
tunggu time mud die mendatang..tak cukup tido..letih ke hapa..
mud tak baik..memang sangat2 dramatik..
tak boleh silap sikit pon..
ko turun tangga kene pimpin tangan die..
kalau ko tinggal die..sanggup die tunggu kat atas tu mengaruk panggil soh naik amik die..puuffttt...
memang geram ooii..!! 
even ko turun tangga kene seiring ngan die tak boleh lebih satu step pon..
mahu die buat pasal...
memang menguji kesabaran jugak..
tapi..lawan die.. memang kelembutan jer lah waktu tu..
macamane ko dah lambat sekali pon [biasanya abah sado lah sebab nak gi kerje hantar dia sekali]
ko tetap kene layan dengan sabar..
kalau ko sama 'naik' ngan die..
memang bertambah lambat lah jadi nya..
nanti mula lah.. tetibe kasut pon nak kene di pakaikan..
pasang helmet senget sikit pon boleh jadi bergaduh...

tu aku selalu pesan pada abah sado..
setiap kali pon...kunci nya ngan anak2 ni...adalah SABAR..
dan..layan kan jer..
sebab die pon kene hadap anak jugak pagi2..
kekadang.. die sendiri kene kejut..
kalau kejut paksa2..marah2.. memang tak jadi lah jawap nya..
seo selalu pesan..
jangan spoilkan mud die dari awal kejut tu pon..
sebab..dari awal tu yang akan mempengaruhi perkara2 lain lagi..
kalau ada bende yang die carik pasal..
contoh nya.. tak nak gosok gigi tetibe..angin die mendatang..
jangan di paksa..tapi pujuk elok2..

tu aku cakap..memang kene banyak2 giler bersabar...
ini bukan manjakan bukan2 tau..
ni kite nak menang psikologi anak tu sendiri..
sebab anak ni.. kalau kite berlembut.. dia akan lagi lembut dan mengalah..
kalau kite berkeras..anak akan melawan..

dan percaya lah cakap aku.. its really works !!

kekadang..aku tanya qaleef..
biler die liat2 nak bangun pagi..
aku bukak lampu..sanggup die bangun dan tutup lampu..
jadi aku tanya :: qaleef tak nak gi sekolah ker..
tapi qaleef cakap laju2 "Naaaakkk !!!"
qaleef memang suka gi skul..tu memang aku nampak sendiri..
masalah qaleef cuma - Liat bangun pagi - sumtimes 

pernah aku ugut die -kalau tak nak bangun [waktu tu] tak yah gi skul lagi lepas ni.. berhenti jer -

keji kan.. hahaha..
tapi kesan nya - qaleef akan bangun jugak...dalam keadaan mengamuk2 sebab takut tak dapat gi skul lagi

walaupon nampak macam bagus die terus bangun walaupon terpaksa
tapi secare psikologi nya..tak bagus tuk perkembangan otak anak..
ugut anak bukan sumting yang baik hokeh..!!

eerr..sesekali tak per lah.. 
kalau keadaan memaksa...heheh..


but so far.. masih boleh handle..dan aku tau cara nak handle..
well.. mungkin lebih sabar tuk handle anak setiap kali pon...
tapi...apa yang paling menarik setiap hari dan setiap kali aku amik die waktu balik sekolah..
adalah kegembiraan die..
boleh nampak kat muka die..walaupon die dah letih..
dan mula buat perangai lain..yang lagi macam2...puffttt....

bertabah lah.....








ni lah gaya2 peberet die bila nampak camera nak amik gambar dia

sesekali balik sekolah.. atau sebelum nak pergi sekolah..
die akan request mintak makan apa yang die nak...
keakdang air yakult.. kekadang kacang..kekadang nak eskerim..
atau contoh macam kek... die sangat suka kan kek coklat..
lagi2 kalau kek eskerim baskin robbins..
tapi hari tu malas nak singgah jusco..
pos barang kat pos laju.. singgah Secret Recipe dekat2 situ jer belikan..
biler amik die balik.. cakap kat umah ada apa yang die nak..
nanti die hepi lah..
soh mandi tukar baju pon laju jer..
sebab dah tak sabar2 nak makan..





eeaahh..seronok lah jadi mak ni...seronok sangat2..
seronok ngan perangai anak yang macam2 walaupon menguji kesabaran..hahaha..


semua ni pasti akan di rindui nanti..
jadi seboleh mungkin..
aku nak cerite kan kat dalam ni sebagai kenangan..
kot blog masih bertahan tuk satu masa yang lebih panjang..
boleh baca balik semua kenangan ni..
kalau ada rezki.. qaleef sendiri pon boleh baca nya jugak..insyaa Allah..

jadi.. tulis yang baik2 jer hokeh..ngheeeee....


baik lah...