Wednesday, February 03, 2016

ProjekKecikRenovasiDapur :: Take a Break..Breath..and keep calm



giteeww ko tajuk... 

kekadang..aku rasa macam aku tak boleh nak control aku punye stress..
biler stress.. mula lah aku rasa nak demam... huhu..
tapi yang aku perasan..
biasa aku stress hanya tuk beberapa sebab..
antaranya.. Biler tengok keadaan umah aku bersepah dan kotor..!!
mula lah aku mudah naik hangin..cepat melenting...
tak caya ko tanya qaleef... eeaahh.. hahahaha..
sebab biasanya.. die yang suka buat sepah kat rumah ni..
pagi2 die gi skul,,rumah sunyi.. menan kemas tersusun..bilik tido die bersih aku kemas bukak tingkap..
tapi..biler die ada rumah lepas tu..
atas bawah depan belakang barang menan die bersepah..
yoyo car.. motor kecik..skuter..ngan walker adik die..
aku parking elok jer terus dok tengah halam sampai ke dapur...
tu yang selalu die tengok mak nya naik hangin tu.. kahkahkah..

bertabah lah..
anak kecik kan..memang macam tu lah keadaan umah..
walaupon aku cube disiplinkan qaleef se displin yang boleh..
lepas main..kene kemas..
nak main bende lain..menan sebelum tu yang di ponggah..kene kemas baru boleh kuarkan menan lain pulak..
n so on..
tapi biasa lah.. kekadang ko tak mampu nak kawal keadaan..
tu yang kene pasrah akhirnya..
tu semua punca2 stress lah tu.. hahaha..
rumah bersepah..

tapi tak cukup teruk lagi tu..
atau mungkin dah biasa...
ada yang lagi teruk buat aku stress overloded..
stress yang buat aku demam terus.. huhu..
yer lah..biler badan stress kan antibodi kite akan menurun..
tu jangan lah ko stress2..kang demam lagi satu hapa tak ley nak buat..

tapi aku betul2 stress dan letih ngan projek kecik renovasi dapur ni..
aku nak cepat2 siap semua.. sangat2 cepat..
aku dah tak sanggup nak hadap semua ni..
keadaan rumah aku -satu rumah atas bawah- macam tak terurus...
hari2 beli bungkus... nak basuh pinggan susah.. pastu barang2 dapur berlonggok atas meja kat ruang tengah rumah..
ngan habuk pasir ko sapu pon camtu jugak nanti jadi nya..selagi tak siap kerje..
membawak2 sampai keatas..yer lah dak qaleef tu.. pijak2..aku tak perasan..
alih2 tapak kaki kotor aku tengok kat tangga sampai atas..
jenuh ko mengepop hari2..
aliran kerje rumah semua terganggu..termasuk lah proses mendobi...puffttt....
tu belum lagi ko cerite stress ko ngan kontraktor umah tak berkesudahan tu..
stress tengok kerje derang..stress soh betul tapi lepas betul pon maih macam tu ghuper..
stress nak naik hangin dah.. hahahah..





ni lampu kat atas bar counter..
tapi kekadang aku tak paham kenapa derang pasang lampu semua dulu..baru nak cat ceiling..
aku bungkus tu..
tu pon ada kesan merecik kene..geram betul aku..
cat tak kemas hokeh..aku yang bukan profesional pon cat jauh lebih cantik dan kemas dari derang buat kerje..
sampai aku panggil tunjuk soh derang tengok kerje aku mengecat dan aku nak derang cat macam tu jugak...no excuses..!!
kalau aku tak puas hati aku memang soh bersihkan dan buat balik sampai aku ok..
lantak ko lah situ..dah bayar kan..




nak tau tak.. bagi aku lah..sendiri..dalam banyak2 hal rumah ni..
paling susah dan remeh adalah bab finishing..
ko mungkin boleh naik bangunan jadi bentuk bangunan tu..
tapi.. bab nak buat details dalam tu bagi elok kemas sempurna..
part tu yang susah..
even hasil kerje umah ni pon.. bukan bos die yang datang tengok..
langsung tak masuk jenguk pon..
tapi aku sendiri yang pantau setiap masa...kekadang dah aku pulak yang ajar derang macamane nak buat..
geram sangat sebenarnya.. tapi kalau aku biarkan..derang buat ikut suka derang lah..
buat asal kan ada..senget ker..terbalik ker..renggang ker..derang peduli apa..
aku tengok macam tu.. tak kire ko dah buat 10 kali sekali pon..
ko kene bukak balik dan buat semula..
pon aku masih tak puas hati..aku ni bukan jenis..hard to plis..
tapi dah memang keje tak elok..tak kan aku nak redho jer memanjang kan...
lag2 pasal tiles dan bar counter tu.. 
seb bek lah buat tu seketul jer..
syukur sangat aku tak sambung nak buat table top tuk KC ngan derang..
kalau tak..makan hati ko..






bab mencuci pon payah.. aku tak ingat berapa kali cuci dan mop..
tapi aku rasa puluh kali gak kot..
even biler dah setel kerje pon.. masih susah nak bersihkan semua..
kontraktor cuci ngan asid tiles..yang kesan2 simen atau cat tu boleh hilang..
tap masih nak kene cuci ngan air bersih berkali2..mop banyak2..baru lah tenang mata ko pandang..




ni lah ruang dobi aku yang aku cakap sebelum ni kera nak kangkang pon tak muat tu.. hahah..
tak siap lagi masa ni..tak perabeh cat lagi..barang pon bersepah..
ada yang tak tau-tak perasan..hujung area wet kichen..
ada kedalam sikit bentuk L
belah belakang bilik air..tu tingkap bilik tetamu..
so tersorok lah ruang dobi aku nanti..
boleh lah setakat nak letak mesen basuh..
akceli aku dah share pon kat IG aku..sikit2..
nanti aku cerite details lagi area ni insyaa Allah



gambar2 ni masa last2 2-3 hari sebelum keje siap..
ni part finishing nya lah ni..cat..bersihkan lantai.. repair mana yang perlu..
masa ni...aku paksa derang buat keje lebih sikit..cepat2..
sampaikan aku ngan abah sado sekali buat keje tolong..
sebab aku dah tak boleh nak take it dah semua ni..
aku nak semua nya selesai hujung minggu lepas jugak..
ahad tu cuti sepatut nya aku soh datang setel kerje..lantak ko..
memonteng jer kan ko tak nak kire pulak..
jadi jangan nak kire bende macam2 ngan aku..
mahu aku sound bos ko bertubi2 nanti..

ni baru basic jer ni..
kire dah setel..lega sikit..
kalau ikutkan nak terus sambung buat KC dan plaster ceiling depan pulak [ngan orang lain]
tapi.. bagi lah aku bertenang dulu..
rileks bai..rileks... tarik nafas... lepas... 
its ok.. tak yah nak kelam kabut kejar kan apa2..
aku memang dah dok umah ni pon...3 tahun dah 1 march ni..

yang dapur ni pon..rasa penat sangat2 tu tak betul2 hilang pon lagi...
baru nak kemas sikit umah ni ha..
setel keje umah..buat apa yang patut dulu..
dak shaquille demam pulak sekarang ni...
tu yang jadi tak siap semua tu..kene fokus pada keadaan die sekarang..
lagi penting..
jadi tak boleh nak buat apa sangat..

nanti2 lah dah rilek sikit.. hagak2 dah ok..
baru sambung tuk KC dan plaster ceiling depan..
aku tak boleh buat semua nya serentak..
memandangkan aku sendiri tinggal kat umah ni kan..
dan lagi ada anak2 kecik ni..
sekurang2 nya siap bahagian nadi iatu dapur..
kire ok lah sikit..sebab ruang tamu tu takde bende sangat..
dapur ni yang penting..tu kene setel siap kasi bersih kemas..
KC tu lain2 kali takper..pelan2..
tak yah terburu2...tenang2 pikir carik material apa..design macamane [tak pernah pikir lagi sebelum ni]
tak sempat nak pikir pon lagi dengan keadaan anak demam sekarang ni..
but as long as keadaan umah aku dah bersih sekarang ni...legaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sangat dah..




dan... nikmat nya sangat2 biler dalam keadaan badan stress..dapat menikmati kek red velvet manis dan sedap macam ni..
sekurang2 nya.. boleh menstabilkan sikit hormon aku kan makan bende2 macam ni.. heheh..
secara psikologi nya lah..
duduk makan termenung sorang2..masuk mulut sambil pejam2 mata atas bar counter sambil berpikir pasal KC dan apa nak di buat lepas ni..
 sementara dak shaquille tido..dan qaleef gi sekolah
pheeewwwww.... sorga sementara.. heheheh