Saturday, February 27, 2016

aku yang suka mengemas.. ko yang panas..kekdah nya...


ritu.. masa baru2 kawen..
menyewa umah lagi..[teringat apartmnt rumah pertama kami]
dan takde anak..
frame gambar kawen..bunga hiasan..pasu kaca...
bersusun elok atas meja kat rumah..
ada orang cakap "elok hias2 macam ni..tunggu lah ko ada anak nanti"

sinis


jujurnya.. aku tak berapa gemar dengar ayat negative macam tu...
jangan pikir pon...lain orang..lain pendirian nya...
kalau kite [mungkin dah lalui ada anak2] macam tu..
semua tak boleh..
tapi tak semesti nya orang lain pon sama macam kite..

walaupon otak aku menyangkal statement tu..
tapi aku tak cakap apa2..
sebab..betul.. aku masih belum punya anak lagi waktu tu..


biler dah ada qaleef..
dok menyewa umah lain pulak..
tapi masih situasi aku yang suka menghias rumah..

keadaan masih tak berubah...
waktu tu aku terpikir dan dapat rasa..
aku tak nak pernah sekat diri aku tuk buat semua apa yang aku suka..[menghias]

kemudian..

orang tengok umah aku kemas dan berhias..
elok pasu semenggah kat tepi sofa..
frame bersusun atas rak mudah capai..
orang cakap "alaaaa... baru anak sorang... tunggu lah anak dua tiga nanti..rumah kompem bersepah"


sekarang.. aku dah anak dua..
orang tengok aku masih lagi tak pernah mengalah dalam berhias..
aku buat macam biasa..macam takde anak kecik..
dan orang masih lagi cakap "anak tak ramai lagi..boleh lah rumah tak bersepah..kalau anak ramai..tak ley nya nak macam ni..." ayat sinis..


ya hampu kooooooo...dah kenapa pulak...


susah hat sangat tengok rumah aku berkemas macam tu..

huh....

tu aku cakap.. aku yang suka mengemas..
ko yang panas...panas hati.. dah kenapa kah..

hahaha..

kelakar pon ada kekadang biler pikir...

tak amik port pon sangat sebenarnya..
tapi kekadang pelik gak ngan pemikirian sesetengah orang..

ingat yer..
tak semua orang sama macam ko..atau aku..
setiap orang adalah berbeza..

dan aku sentiasa percaya...anak2 boleh di didik..
anak2 boleh di disiplinkan..

bukan menyekat..
banyak lagi cara tuk berkretiviti dan permaianan yang lebih sesuai..
bukan pasu mak ko... haha..
apa yang perlu di main..aku bagi..
dan apa yang tak boleh di usik..aku akan bagitau yang bende tu tak boleh di usik..

umah berkemas.. berhias..
ko tengok anak2 aku tak aktif membesar ker..??
tengok kan jer lah qaleef tu macamane keeeennn...[menitik peluh mak ko]

anak.. fitrah nya suci..
so..kite yang bentuk die sendiri..
aku bentuk anak2 aku.. 
dengan membiarkan derang membesar ngan semua ni..
melihat apa yang mak abah nya suka...
bukan lah tak pernah usik langsung..
kalau takde keinginan [anak] tuk explore pon..tak normal jugak..
anak aku tu usik jugak..sikit2.. angkat..letak balik..
aku akan cakap ngan die siap2..dan sebab dah biasa...anak paham sendiri..
dan itu lah.. didikan...
bukan biarkan semata..buat apa yang dia suka..

sebab.. tu jugak aku tengok pada rumah mak aku dulu..
adik2 aku masih kecik..tapi elok jer mak aku susun pasu bunga besar tengah halam..
kalau tengok gambar2 lama masa aku kecik2..
rumah kiteorang bersih jer..kemas tersusun..
[aku memang obses ngan mak sendiri hokeh]
sedangkan.. kiteorang adik beradik [dari abang2 aku sampai adik2 aku..semua rapat2 ]
kire kalau aku kecik..derang pon masih2 kecik jugak..[selang setakat setahun2 jer]
tapi macamane mak aku boleh buat semua tu..
mak aku cakap.."sebab arwah nenek ko pon buat perkara yang sama"

maksudnya.. suka berhias... dan akan pastikan rumah kemas bersih tak bersepah walaupon ada anak 9 orang..!!

ok..atok nenek belah mak aku dulu golongan bangsawan..orang 'ado-ado'
ada orang gaji..ada tukang masak..ada tukang kebun..ada drebar..
tapi.. tu lah...walaupon ada semua tu..
masih lagi percaya.. disiplin boleh di bentuk..
anak2 boleh di didik..
bukan mak aku jer..tapi hampir pada semua adik beradik mak aku..
yang aku tengok lah....

mak aku cakap.. korang anak 'orang' [manusia]
bukan anak kucing...main kasi habes pecah pasu bunga tak rasa bersalah..
tak boleh di marah..kalau marah pon buat lagi..tak paham mende..
tapi anak manusia..anak sendiri..boleh di didik..
kalau tak boleh pakai mulut.. di tangan2 kan..hahaha..
ni bukan pasal sayang reta..atau sekat tumbesaran anak..
ada bende boleh..dan ada bende..anak2 perlu tau dan paham..sesetengah perkara tu tak boleh..
disiplin bukan tuk rumah sendiri jer..
tapi kat rumah orang lain jugak..
supaya pergi umah orang.. anak kite tak usik barang hiasan rumah orang lain pulak..

ada kebenaran nya..

ada pernah aku dengar satu pakar motivasi kanak2 cakap
masalah terjadi bila...kite sendiri tak biasakan dari rumah kite..
jadi anak tu tak biasa tengok kat umah sendiri..
biler gi umah orang.. anak jadi jakun..[maaf penggunaan perkataan]
jadi..seelok nya..kalau nak main.. main barang umah sendiri dulu..
ajar..didik..asuh..kalau pecah..pecah barang sendiri..
dan marah anak sendiri..
lepas tu.. biasanya..anak kite tak berani nak usik barang umah orang...
sebab takut di marahi..takut rosakkan barang orang lain..

ni kite..terbalik.. sebab takut barang umah kite rosak..pecah..
tak nak biasakan anak2 dengan perhiasan rumah sendiri
diri sendiri yang takut barang sendiri pecah..atau rosak..
takut barang bersepah..contoh nya frame di susun2 elok..
anak kite usik jadi tak cantik..sudah nya.. kite 'malas' nak kemas ulang2..
kite simpan..
kat situ silap nya..sebab malas nak kemas ulang2..
sekali anak usik..dah terus simpan..
terus2 tak nak letak dah asampai anak 7..
anak yang pertama...dah besar..pon masih tak pernah paham konsep 'hiasan' dan kekemasan..kekdah nya..
jadi.. jangan marah kalau umah orang lain penuh ngan perhiasan..
dan takut anak kite usik...kite pulak rasa tak selesa..
kekadang sikap kite sendiri tu lah yang susahkan dri sendiri..
dan orang lain jugak..
kat umah orang...anak orang tu tak main..tapi anak kita yang usik..
sebab... tak pernah tengok kat rumah sendiri..
tak biasa tengok perhiasan tersusun rapi..
dan semua di anggap permainan..
tu bukan aku yang cakap tau...tu yang penceramah tu cakap..

make a sense kan....

aku dengar ni pon dah lama..
tapi apa aku buat kat umah ni..berhias secara sederhana..
dan pilih2 jugak barang nak di letak..
mana barang mudah pecah..yang berbahaya..
letak tempat lebih susah nak di capai..
kan masih boleh berhias... 
takde lah sampai langsung tak ley nak letak pasu seketul pon..

dulu..masa takde anak..
biler orang cakap ayat2 macam atas tu..
aku selalu pikir.."mak aku boleh jer..."
teringat umah orang lain jugak..pon sama..
banyak jugak rumah jenis2 ada anak kecik..
umah nya cantik dengan hiasan..
aku sendiri pon pikir bende yang sama.."anak die tak usik ke eh?"
masa tu aku pon tak kawen..takde anak lagi..
rumah bersih kemas jer walaupon anak kecik melilit kaki..huhu..
buat aku kagum setiap kali pon..
kalau orang lain boleh..
napa pulak aku tak boleh keeeennn...

dan..itu yang aku set dalam pala otak aku lah..

sebenar nya...apa2 pon..dari diri kite sendiri..
awal2 dah set dalam pikiran kita..
yang biler ada anak kecik..maknanya.. semua akan jagi tak boleh..
salah tu sebenarnya..
bende2 tu lah yang secare tak langsung mendidik anak kite jugak..

tak cuba.. mana kan kita nak tau kan boleh ker tak..
awal2 dah pikir yang tu tak boleh.. ni tak boleh..
jadi...susah nya..tak boleh jugak lah..
kesian kat anak..sebab tanpa sedar kite bagi negative vibe pada persekitaran tumbesaran die..

bagi aku.. bukan tak nak sebenarnya..
tapi...ayat paling tepat..malas...betul tak...
dah kalau macam tu..tak per lah..
dah ko tak suka..its ok..
tapi..jangan kondem orang yang nak buat..orang yang mungkin ada sikit kerajinan kat bahagian tu..

atau mungkin ko memang dah cuba..ko dah pernah buat..
tapi tak boleh jugak...macamane ko cuba beruasaha buat..
tetap tak boleh..
tu dah lain cerite nya..
tapi kalau awal2 ko dah nak kate macam2..
maknenye.. memang tak boleh lah tu..
tapi..jangan salah kan anak..salahkan diri sendiri dulu..

memang tak di nafikan..
ada anak2 kecik ni..umah lebih senang berkecah..bersepah tak tentu masa..
walaupon ko dah sediakan bilik menan khas sekali pon..
dan penat nak hadap setiap kali pon...
penat sampai kekadang aku rasa macam boleh kene darah tinggi lah..
demi memastikan rumah berkeadaan kemas setiap masa..
memang tak boleh..!!

tapi macam ada orang cakap kat aku lah..
kalau ko sanggup hadap..[rumah bersepah] tak apa 
[aku tak sanggup sangat..tapi kalau dah letih dan malas jugak kekadang tu..aku biarkan jer..aku elergic... hahaha..tak caya..ko tanya qaleef..dan sekarang..menjangkit2 kat abah sado pulak alergic aku tu.. mihmihmih..]
yer lah..orang ni lain2 pandangan nya....
proses kehidupan pon berbeza2...
ada orang memang betul2 tak kisah..tak peduli ngan pandangan orang..
dan sikit pon tak rasa apa2 [semak-stress atau seangkatan dengan nya biler umah berkecah]
bagi die.. pandangan biasa..
langsung tak rasa apa2..
tak yah cakap orang lain yang nak tengok..
kalau dah diri sendiri pon tak kisah..
jadi..tak yah cakap banyak lah nak pikir orang datang umah tengok bagai pulak kan..
dan tak peduli jugak akan hal umah orang lain..
haa..tu senang cerite nya..hahaha...

cuma nya ada jenis2 orang yang..
macam aku cakap awal2 tu..
die tak boleh buat..lepas tu susah hati tengok orang lain buat..
maksud nya..die tak kisah umah die jenis bersepah bagai nak gile..
dan suka tengok orang sama2 jenis macam die jugak..
konon2 sehati sejiwa gitew...
pulak tu..tengok rumah orang cantik..
bukan nak amik sebagai motivasi..
lagi di ngata nya...haaa... tu apa jenis orang nama nya tu...huhu

bagi aku...apa2 pon...jangan jadikan anak2 tu alasan [tuk sesuatu yang buruk]
maksud nya..mentang2 lah ada anak..
ko amik mudah dengan membiarkan..
alasan :: rumah aku ada anak kencik..lantak lah..janji anak aku suka..
takde istilah "RUMAH BESEPAH [sebab anak2] TU TANDA BAHAGIA"
puuiihh.. tu ayat cover sebenarnya..
cover kemalasan.. ahaaakk..
tak de kebahagiaan kalau mate semak pandang..
tak tau la kot ko satu kuarga..laki ko.. bahagia jiwa tengok rumah macam kapal karam kan...huhu
so..kalau berkemas tu..tak bahagia kah..??
yeaahh.. kat situ mungkin definasi bahagia kite berbeza...

sebenarnya.. secara psikologi nya..tu hanya alasan orang yang memang tak peduli akan semua ni..
bukan sebab anak pon sebenarnya..
anak memang membesar ngan fitrah..
die akan buat apa die suka..tanpa batasan..
dan tu lah guna nya kite sebagai makpak..dan sebagai pendidik..
mendisiplin kan anak..mendidik anak menjadi lebih baik..
pon sebahagian dari kendiri dan tumbesaran anak2 tu sendiri..
anak2 tak akan tau..apa salah..apa tak boleh..apa yang betul..dan baik..
kalau bukan ada orang lain yang tunjuk ajar..
tapi kalau dah ko biarkan..dengan alasan.. 'anak2'..
secare psikologinya.. tu semua.. lebih pada kemalasan diri sendiri..
ni pon bukan aku cakap tau..hahaha..
ni secare psikologi nya lah..yang aku pernah baca..
dan percaya lah.. anak tu akan mengikut ko membesar macam tu jugak..
kalau anak perempuan..lagi kesian...
dah die membesar macam tu..
jadi.. kalau tetibe besan ko mengata ko tak pandai didik anak..
jangan marah pulak eh..
kanak2 cermin pada diri kite sendiri tau..

ok lah...kalau sikit2.. atau hanya sesekali..
mungkin orang boleh kata..'ok..takper...paham..anak kecik2 lagi'
tapi kene ingat jugak yer.. dan jangan terlalu take for a granted..
tak semua orang akan pikir dan rasa atau buat bende yang sama...
kite berbeza2.. macam aku cakap tadi lah..
ada orang..ok..ada orang..tak pasal2 akan cop ko pemalas mat lazib..
walaupon mungkin ko ada sejuta alasan sekali pon..

kalau sampai setiap kali pon..
ruang tamu dah rupa dapur..
bilik dah rupa stor..
orang akan must be sumting wrong..
bukan aku yang cakap ni tau..
tapi aku 'benar' kan apa yang di perkata kan..

mak aku cakap.. macamane sepah sekalipon rumah ko..
jangan sampai biarkan 'orang luar' nampak..
maksud nya..ko pemalas macamane pon..
tapi jangan lah tunjukkan sangat malas tu kat orang lain..huhu
orang luar tu maksud nya..orang selain dari isi rumah tu sendiri...
selain dari ko..laki ko..dan anak2 ko..
biler dengar loceng bunyik orang nak datang..
just do sumting..!!jadi lipas kudung mengemas pon tak apa..
sorok mana boleh..
sumbat2 dalam tempat tertutup tuk sementara..kat dalam stor ker..
atau satu bilik tertutup takde orang boleh masuk..haaa...trick tu tau..
walaupon nampak tak senonoh..
tapi.. jangan bukak aib sendiri [pemalas tu]
aku pon tak lah rajin nau..kekadang baju berbakul gak tak belipat..
rumah bersawang jugak tak perasan..
tapi tu lah..jangan sampai orang lain yang nampak..
tak sempurna tak apa..yang penting biar lah nampak bersih..
kaki boleh nampak dan pijak lantai..
dan orang boleh bezakan sofa ko ngan almari mana satu..
haaaa..paham tak maksud nya...

tak kire lah ko nak buat macamane sekali pon..
sorok sampah bawah carpet ker [kot lah kan ko boleh buat]
janji biler orang melangkah masuk umah ko..
orang tak akan bagi persepsi buruk pada tuan rumah..
jangan ingat semua orang paham hokeh..
kot lah mak ko memang dah tau perangai ko macamane kan..
atau mungkin ko dah kawen bertahun2 dan expected yang mertua ipar duai ko boleh terima..
jangan sentap kalau kene sound dengan orang selain dari mak sendiri..[walaupon ko kate tak kisah]

percayalah cakap aku..
tu semua melambangkan diri kite sendiri..
dan jangan salah kan orang lain kalau tetibe terus judge ko jenis macamane..
no matter wat..tak kisah lah ko anak 10 sekali pon..
jangan biarkan keadaan tu..
macam aku cakap lah..just do sumting..
atau sekurang2 nya biarlah ada rasa malu dalam diri..
jangan sampai kate..langsung tak kisah..!!
hanya dengan alasan "takper..orang mesti paham..aku ada anak2 kecik"
macam aku cakap lah..kalau sikit2..sesekali tak per lah..
tapi kalau setiap kali pon..
dan bertahun2.. sampai ko bajet anak ko yang ke 7 dan paling bongu tu besar...
anak sulung dah 15 tahun..
haaa..tu masalah pada diri sndiri...
bukan anak...
dan lag..waktu tu.. ko boleh nampak pulak sikap ko menurun pada anak2 ko yang dah makin membesar..
salahkan anak lagi...?? tak.. tu salah diri sendiri...

tak perlu  pon kelihatan sempurna..
kot orang sampai jam2 tu ko nak kene gosok dinding bekas anak ko conteng..
jam2 tu baru ko pasang frame kat dinding..
tapi..sekurang2 nya.. buat sesuatu tuk bende bersepah sedia ada..

aku tak nafikan..
rumah aku..dengan 2 anak kecik..
tak sempurna mana pon..tak bersih macam masa takde anak dulu..
atau masa anak sorang..
bersawang jugak kat dinding tak perasan kekadang..
berabuk gak kat celah2 dinding tak sempat nak hadap...
dulu2 banyak masa nak duduk gosok satu2 macam cinderella..
kekadang..tak perasan..ada bekas susu tumpah dah keras kering..
kekadang..alih2 kan aku tengok.. selambak lego dak qaleef atas karpet..
tetibe pulak tu jam orang datang..
yeaaahh... ada anak kecik..
kalau tak keterlaluan..setakat menan2 yang anak sedang main tu tak menganggu mata..
aku pon biarkan...anak tengah main kan..
tapi..kalau dah sebakul die nak kuarkan bersepah kat ruang tamu..
tu memang anak carik nahas ngan mak nya tu.. hahahaha..
tapi aku series ni...
memang aku soh kemas laju2 sebelum tetamu sampai..
walaupon yang datang tu..ayah aku sendiri..
bukan apa.. aku malu....
ayah aku tu pembersih orang nya..abang aku kedua pon sama..
kalau tak..tak kan lah kereta die setiap pagi die basuh sebelum pergi kerje..
laki aku kalau ayah aku kata nak datang..
cermin tingkap terus die lap hokeh.. hahahaha...itu hover..

tapi tengok keadaan gak lah..
bersepah menan..tak semesti nya kotor..
jangan lah sampai lantai berminyak melekit satu rumah dek alasan..anak yang buat..
dan ko biarkan..tak ada iniseatif nak membersihkan...
itu..pemalas nama nya...hampun ya..
bukan aku ni pembersih sangat..
tapi.. kalau dah sampai kotor satu rumah...
ko tak kisah biarkan..tu penyakit dah tu...

bagi aku.. biar rumah tak cantik..biar takde perabot mahal atau gah..
biar lah rumah nak roboh sekalipon..
tapi kalau terjaga bersih dan kemas tersusun...
orang akan kagum tengok rumah tu sendiri..
bukan sebab hiasan nya..tapi sebab kebersihan nya..

lagi pon.. bersih ni kan di tuntut agama..dalam islam..
sebahagian daripada iman kita...
nak beribadat pon hati rasa tenang dan senang..
setan suka umah kotor bersepah ni tau..
tu memang tempat tinggal die..haaaa...jangan memain..
ko kalau tak nak ada housemate muka hodoh perangai hodoh macam setan tu..
kene lah bersihkan selalu keeeeennn...

disiplinkan diri sendiri dulu..
insyaa ALlah anak akan ikut disiplin sama..

tak mampu nak buat hari2 pon..
tetapkan jadual.. buat seminggu sekali..
gotong royong bahagi2 tugas ngan laki ngan anak2 buat kerje umah..
paling tak pon.. sebulan dua kali..busuk2 pon..sekali dalam sebulan..
jangan tunggu nak raya baru ko nak buat lawa tuk tetamu..
buat tuk diri sendiri dulu..
fitrah anak2 belajar dari teladan..
kite tunjuk teladan yang baik..anak2 akan ikut insyaa ALlah..
itu yang aku pegang..dan aku buat...
aku tunjuk pada qaleef..aku bagitau die mana yang patut..
contoh kalau nampak sampah..tolong kutip dan buang dalam tong sampah..
umah ni takde orang gaji nak tolong kutipkan dan buat semua tu..
masing2 kene ada kesedaran dan rasa tangugjawap tuk pastikan rumah dalam keadaan terkawal..
giteewwww


ok lah... tah tetibe jer nak membebel..hahaha..
ni semua punca nya bler orang susah hati sangat lah ni..
tengok aku berhias rumah elok..
ada jer lah ko ni kan....
dengki ler teeewww...mihmihmih...
aku tak marah pon..jangan risau.. 
sebab.. ko dan aku berbeza giteewwww...
n don worries.. ko pon boleh buat jugak..mesti boleh..
anak2..pasangan..adalah CERMIN diri kite sendiri tau..
macamana anak..macam tu lah acuan nya..

ok bai...




notatanganAty :: teringat mak aku dolu2 tetibe simpan pasu bunga hiasan besar yang ada kat penjuru sofa...aku tanya kenapa..mak aku jawap "nanti kucing pecahkan" sambil buat muka stress...
kahkahkah..aku sengeh jer.. nak gelak tak sampai hati...
sebab baru beberapa hari sebelum tu.. pasu kristal mak aku pecah dek kerana anak2 kucing umah tu ngah ligat main lari2..!! 
ko tengok.. bukan sebab anak2..sedangkan adik2 aku pon masa tu masih kecik2 lagi..tapi dek kerana kucing..[macam mak aku cakap lah..kucing takde akal..ko marah pon..bukan die paham] -tak kan nak buang kucing pulak-