Tuesday, April 26, 2016

adab.....

aku baru terima berita one of jiran taman aku meninggal dunia
dari akak jiran belakang...
jujurnya.. aku tak kenal-langsung
tapi sebagai jiran yang tau berita ni..
dan tau kat mana...
aku terpanggil tuk menziarahi jugak..

jiran bagitau aku..arwah meninggal sewaktu bersalin..
pukul 4 pagi tadi...
anak nya jugak meninggal sewaktu dilahirkan tu...
Allahu....
tak tau apa perasaan nya..tak boleh nak di gambarkan..
tak tau apa patut aku pikir dan rasa..
anak lahir cukup sempurna.. dan cukup bulan

semoga ada ganjaran hebat untuk ibu nya insyaa Allah..
tempat si anak dah pasti lah syurga...

arwah tinggalkan 3 orang anak yang lain..
yang sulung 9 tahun...perempuan..
tak dapat aku bayangkan perasaan anak2 sebesar itu..
yang dah dapat rasa kesakitan kehilangan..
tapi mungkin bukan mudah nak terima..
budak besar tu.. tak cukup paham erti ajal maut..
yang dia tau..mungkin..dia dah kehilangan seorang ibu..
pada usia tu..apa lah sangat kekuatan yang dia ada..
ada adik2 lagi di bawah nya yang lebih kecil..
yang jugak mungkin lebih beremosi saat ni..

semoga Allah memelihara anak2 ni semua..
di beri ketabahan hati..


aku tak tau punca arwah meninggal..
aku tak nak tanya pada keluarga...walaupon aku nak tau sangat..
tapi hati aku tak akan sampai nak tanya..
sebab.. aku tau perasaan nya biler orang keep asking dan kite terpaksa sentiasa bercerita..
repeated..again n again..
aku pernah duduk kat situasi tu banyak kali..
dan satu masa.. aku tak mampu nak jawap dah...

aku paham..perasaan ingin tau orang lain..
tapi ada masa nya.. tak kene masa dan tempat..
dan mungkin tak mengenali pon..
bagi aku.. cukup sekadar salam..atau memberi salam dan mengucapkan takziah tanda simpati
jangan lah korang sampai2..salam tak lepas dari tangan..
dan terus ajak menyembang tanya pasal itu dan ini
sedangkan mayat masih kat depan mata..
atau paling tak pon..
dalam keadaan tetamu tengah ramai yang mungkin dalam masa sama nak di tegur/dilayan

pls... hormat..
walaupon mungkin tuan rumah tak mintak pon..
hormat perasaan keluarga..
walaupon mungkin ada yang tak kisah..
tapi kite orang yang datang menziarah..
jangan buat macam tu..
kalau pon perasaan ingin tau kite sangat2 kuat..
tunggu lah sehingga masa yang sesuai..
atau kalau bukan satu keperluan..
tak perlu tanya pon..datang niat tuk menziarah..beri sumbangan tambah pahala..
atau sebagai nya.. niat tu.. niat..
kalau orang cerite..its ok..
kite dengar..
tapi kite jangan berlebihan2 tanya..

apa aku cakap ni..adalah apa aku pernah lalui beberapa kali..
aku share dari apa aku sendiri rasa..
orang akan carik nak jumpa waris paling dekat..
kite akan hargai nya..in fact..aku bersyukur sebab aku percaya ramai mendoakan tuk kuarga aku..
ramai bagi sokongan...
tapi..macam aku cakap tadi..
ada masa.. tak semua orang memahami keadaan dan situasi waktu tu..
dan letak kan kite sebagai tuan rumah dalam keadaan sangat serba salah..dan penat..!!
jujur.. kalau ikut aku..
lepas semua tu..
aku tak nak jumpa orang..tak nak bercakap ngan sapa2..
aku nak masuk bilik..bersendirian dan tak nak lagi bercerite pasal hal tu..
sekurang2 nya..pada waktu tu..
menguruskan tu semua pon penat..
dan mungkin tak makan mnum tak tido semalaman pon..-tuk ahli keluarga
tapi..mustahil kan...
mustahil kite boleh buat macam tu..walaupon sbenarnya..kite memang boleh..
paling worst..kite di minta tuk menghidang tuk tetamu yang datang..
sebagai tuan rumah..yerrpp.. tu pon satu adab...
memuliakan tetamu...dan biasanya..melalui pengalaman..
tuan rumah [atau wakil] akan buat jugak..
tapi kite ni sebagai tetamu..
jangan lah seronok2 makan minum kat situ..
kene paham sendiri.. mintak diri cecepat kalau takde keperluan lagi..

kalau bukan orang yang rapat2..
[contoh macam aku perlu menziarahi jiran]
jangan bebankan tuan rumah...
dia mungkin perlukan ruang...selepas kehilangan...
kalau mungkin tak nak bersendirian pon..
biarkan die bersama keluarga atau orang yang lebih rapat..
bukan kite sebagai orang luar..

macam aku cakap tadi.. cukup salam.. beri sumbangan[jika ada]
duduk baca kan yasin[walaupon bersendirian]-itu yang lebih diperlukan
dan minta diri beredar..
paling jangan buat - datang dan semata bersembang
tu salah satu adab menziarah orang meninggal..
jangan duduk menyembang berlama2-walaupon sesama rakan sendri
bercakap mengenai keduniaan 
pada tempat yang sepatut nya kite patut mengingatkan diri kite tentang kematian pulak..
kalau mahu..kot lama tak jumpa kawan2..
ajak pergi tempat lain...lebih sopan...
dan lebih menghormati keluarga si mati..

percaya lah cakap aku..
orang yang baru melalui saat2 kehilangan-atau kematian berlaku di rumah nya
sangat memenatkan..dari segi tenaga...mental...dan emosi...
orang tu mungkin perlukan seseorang..
tapi mungkin orang yang lebih dikenali secara rapat..

aku dah lama nak share akan hal ni..
adab2 menziarah orang sakit dan meniggal melalui pengalaman sendiri..
jadi aku amik kesempatan ni tuk share ngan korang..
aku pernah lalui 3 kematian kuarga paling rapat dan dalam rumah [family] sendiri
adik lelaki aku afiq[bawah tina]...selepas 2 tahun..emak aku...
dan selang 2 tahun lagi..adik perempuan aku pulak..tina 

jadi... aku agak paham ngan situasi tersebut..
sampai aku terpanggil tuk buat entry ni..

teringat pernah berlaku...
dalam keadaan aku tengah sibuk menguruskan jenazah...
sedang nak mandikan jenazah...
ada orang panggil aku dan salam aku..
tapi tak habes kat situ.. terus tanya sejak bila arwah sakit..
sejak bila masuk spital..sakit apa..buat rawatan ker tak..
dan terus2 bertanya 
sedangkan perasan situasi aku waktu tu sedang bersiap2 menyinsing lengan menguruskan arwah keluarga aku sendiri..

sigh....


tak boleh nak marah..
tapi aku mintak diri secara baik..
bayangkan kalau perkara tu berlalu setiap kali pon..
dan pada semua orang...
aku rasa..tu bukan lah masa yang sesuai nak bertanya..
tak mengenali pon [mungkin kenalan pada arwah]
tak boleh nak marah..
tapi bagi aku..lebih baik kalau diri kite sendiri sedar akan hal tu..
yang tak sepatut nya kita sebagai tetamu walaupon niat baik tuk menziarah..
even dalam ilmu fiqh pon..
ada adab yang kite perlu tahu dan pelajari bila berhadapan dengan siatuasi2 tertentu..
kite perlu di didik dengan bende2 ni..

yeerrpp..tak semua pernah  melalui situasi macam ni..
mungkin tak pernah lagi terjadi pada kuarga rapat atau kat rumah kita..
tapi macam aku..dah 3 kali terjadi..[lebih lagi sebenarnya berlaku kat rumah family aku]
jadi.. aku rasa..aku patut kongsi ngan korang semua..

perkara ni jugak tuk peringatan aku sendiri jugak..
setiap kali pon...
bila2 terjadi pada orang lain [contoh nya orang yang awal2 aku cerita kat atas tu]
betul..perasaan ingin tahu aku macamane ibu dan baby tersebut boleh meninggal 
tapi..menjaga adab..lebih2 lagi aku menziarah sebagai jiran
[tak kenal langsung pon]
jadi..aku rasa aku tak patut tanya pada kaum keluarga mereka..

sama2 kite amik ikhtibar..tu yang penting..


korang tak akan tau..sehinggal korang lalui nya sendiri..

Wallahualam..

9 comments:

ameris said...

paham sgt2 aty. akak baru kehilangan MIL..
bayangkan dalam kita kelam kabut itu ini.. sebuk dok tanya perihal arwah. dah laa kita(fmly) dah beberapa hari mkn x tentu, tido sempurna apatah lagi sejak arwah nazak 2-3 hari sblm dia meninggal.

Nurul Nadila said...

betul tu aty. tp tak semua org pikir macam kita pikir :)

Duniaku Duniamu jua said...

yap betul...hope adab menziarah org meninggal sentiasa diwar-warkn...sbb msyarakat kite seolah2 kurang ilmu bab ni. First time sy melaluinya situasi yang amat berat...dan diperberatkn lagi oleh org sekeliling. Tu...belum lagi..suruh sediakan itu ini...sedangkn itulah saat2 terakhir kami bersama arwah ayah. Yang disuruh...bukannya perkara wajib..malah bertentangan dgn ajaran Islam. Contoh...kena sediakan duit utk org setiap orang yg sembahyang jenazah. Astagfirullah...

Nurul Hamimah said...

Setuju sangat2 dengan entry Aty ni...seboleh2 jaga adab semasa menziarahi kematian...AlFatihah buat ibu dan anak syurga..

Puteri Satu said...

ye setuju sangat... akak pun mcm tu klu ziarah orang sakit atau kematian... memng tak nak lama2.. kita paham situasi keluarga tu kan... akak nak tanya.. yg meninggal jiran aty pagi tadi... husband dia nama Nasir ke...??? kerja IT department...

eima said...

dah pernah lalui ....
tapi selalu jika menziarah akus elalunye diam jika boleh baca yassin aku bc yasin .... gitu la .. selalunye berat mulut nak berborak sbb rasa mcm arwah ada tgh tgk kita .. tak sampai hati

Umie Adli said...

Al Fatihah buat ibu dan anak.

hanizan zamhuri said...

rasanya kita menziarahi org yang sama semalam....di sekitar rumah aty..arwah adalah rakan pejabat sy...mengalami Amniotic Fluid Embolisme semasa melahirkan anak ..arwah meninngalkan 4 org cahaya mata...yg sulung perempuan berumur 10 tahun dan yang bongsu 3 tahun...

kami satu ofis sangat merasai kehilangan...seorang bos dan rakan yang ceria, tegas....Allah lebih menyanyanginya. Semoga Allah memberi kekuatan dan ketabahan pada ahli keluarganya.

Al-Fatihah untuk Hazlina Muhamad.

NuryaMohd said...

betul lah aty... saya dah lalui kehilangn arwah abah.. memang bagai dihentak batu yg besar, rasa sakitnya tak terperi... Pernah berlaku masa tahlil arwah, ade dua wanita mybe anak n ibu duduk di ruang wanita masa tahlil mybe kenalan arwah abah kot sbb sy tak kenal. sepanjng tahlil duk hadap hp tanpa henti sama mak ngan anak... kadang3 duk borak2 sambil tunjuk2 dlm masing2... Masa tu sakitnya hati tgk...