Monday, June 27, 2016

KUIH RAYA..korang buat ker beli...??


aku rasa.. setiap kali nak raya.. mesti ada entry ni aku buat..
kesian pulak kat diri sendiri... hahaha..
sebab macam takde bende jer nak update kat korang hujung2 korang melemau kerje sebab nak raya ni kan...
eleeeyy macam aku tak tau..
dulu pon i ols keje jugak.. ahaakkss..

dah sebab setiap tahun update bende lebih kurang nak sama..
jadi mesti lah korang tau..
kiteorang bangsa jenis memang takde kuih raya time raya..
tak ingat sejak biler..
dulu2 eksaited gak beli macam2 jenis kuih raya..
tapi.. aku perasan.. orang sekarang macam tak gemar nau makan kuih raya..
kat umah aku.. kuih raya tak habes..!!
sedangkan bukan kuih raya yang tak besh aku beli..
semua besh2.. konsep nya nak bagi yang tersedap tuk tetamu..
tapi tah kenapa lah orang datang umah aku ni tak suka makan kuih..
heran gak lah...hahaha..

jadi tu..aku rasa.. sejak 3 tahun lepas rasa nya.. kot
kitorang terus decided tak mo beli kuih raya dah..
eeeerrr...ada lah aku beli.. tart nenas..
2 hari habes aku kerje kan sorang..hahaha..
aku biasa tak beli sebarangan pon..
aku beli pada orang2 yang aku biasa beli..
yang memang aku tau rasa nya sedap macamane..
aku 'kipas susah mati' kuih tart hokeh..
sanggup beli berbalang2...

ada gak lah aku selit2 letak dalam balang raya hidang kat orang..
tapi nanti biler nampak depan mata..
sudah nya..diri sendiri jugak lah perabehkan.. 
teruk nau nau kan perangai tuan rumah..aaaiihh..

aku suka kuih2 tradisional macam batang buruk.. kuih koye kacang tu..
biskut bangkit.. bahulu...
kuih2 ni susah nak dapat umah orang kan..
kalau gi umah orang.. kalau tu ada..tu jer lah aku hadap..
baru betul2 rasa macam raya...

beli gak lah kat umah sendiri..
tapi tu lah macam aku cakap.. kekadang tak sempat tunggu raya..
memang habes aku kerje kan sorang...

sigh..

tapi sejak 3 tahun lepas ni..
dah jarang beli kuih raya dah..
kalau ada pon..tart tu jer lah..
tapi.. masih tetap eksaited nak ada balang kuih raya kat ruang tamu..
boleh hidang tuk tetamu...baru lah raya kaaaaaaannn...

kiteorang gantikan ngan kerepek2..dan kekacang..
sebab aku rasa..tu lagi popular..!!
orang lagi suka dok hadap dan makan sambil borak2..
konsep nya kan memang nak kasi tetamu makan..
jadi aku prefer bagi apa yang orang suka..
macam benda2 ni semua lah...

dan..kiteorang akan beli banyak lebih sikit bende2 ni semua..



ini.. baru warm-up nak mula membeli ni.. 
semalam beli... kerepek besar tu..qaleef suka.. die nak..
tu kiteorang belikan..
kerepek pedas tu pon peberet die..
beli ni kat area rumah aku ni ternampak semalam tepi jalan..
sebab nampak menarik dan bungkusan baru [risau melemau tahun lepas punya jual balik]
tu aku beli jer terus 2 bungkus..

yang kekacang 2 jenis tapi 3 bungkus tu..
kemahen jauh kiteorang beli semalam.. kat perak hokeh.. 
malam semalam.. gi perak hantar adik aku bongsu tu balik tempat belajar die..
on the way lepas hantar tu..
lalu kawasan pekan area situ..
tengok ada macam bazar jual kerepek2 dan barang2 raya banyak..
macam meriah jer.. sebab nampak ramai dan banyak jual kerepek kekacang..
tu ajak abah sado singgah..
tapi..beli nya..tu jer.. uhuukkss...
nyesal lak aku..
sebenarnya.. bukan apa.. risau beli banyak2 kang tak sedap pulak..
tu beli sikit2..rasa dulu..

nanti nak carik kuih rotan..yang ada bijan tu..
aku suka sangat..
semalam ada..tapi tengok macam garing sangat pulak dan gelap sikit color dia..
tu tak beli...

kalau rajin boleh gi banting.. okeh...gelak dulu sendiri..
rajin..tapi memang tak sempat lah nak pergi jauh2 tu semata kan..
beli jer lah kat sini2...
nanti2 sok lusa..tambah lain lagi..







ko tengok..dah siap letak atas meja kat ruang tamu hokeh..
hover sangat pulak nampak nya ni kan..
aku dah letak dari awal puasa lagi sebenarnya..
bukan teruja nau pon sebenarnya..
aku kemas2 almari dapur dan stor masa free2 awal puasa aku cerite tuh..
tu dah alang2 aku kuarkan sekali bekas2 ni..
kang tak yah nak carik2 punggah lagi kan..
senang.. setel kerja aku part ni..
tinggal letak kuih jer nanti...
bekas kuih raya lama dah 3 tahun gak pakai termasuk tahun ni..
yang hijau tu jer baru beli.. besar sikit..
sebab nak letak kerepek2 besar...
aku suka bekas ni tak masuk angin...
beli kat SSF jer...ok jer lah..
tutup pon tak karat..tak lemau..walaupon tak berapa nak lawa..agagaga...


eeerrr... ada orang nak raya umah aku ker tahun ni...
beriye2 ko siapkan kuih raya kan..
sudah nya kang..ko anak beranak makan sendiri perabehkan...


korang punya kuih raya apa cerite..
rajin ker buat sendiri...
ker beli...??? cer share sikit kuih raya kot korang tau port yang memang kompem rasa sedap..
lagi2 tart nenas...
bagitau kat aku sini meh..