Friday, June 24, 2016

random cerite persiapan raya PART 1...


nak2 raya ni..saja lah nak cerite pasal persiapan raya..

shopping raya.....besh..!! i is like sejuta...hahaha..
kalau ikutkan.. idak lah aku berabesan tuk raya...
cuma.. kalau bukan raya pon..aku memang suka nau nau shopping ni kan..
baju2 aku pon kebanyakan nya aku beli sebelum raya..
bukan niat nak pakai raya..tapi sebab masih tak pakai2..
so boleh lah consider baju raya..pakai time raya..
tak kisah lah color apa yang ada..
in fact..baju raya pertama kate nak pakai purple ritu pon..
tak jadi..
sebab.. aku jalan2 terjumpa baju yang aku suka..tapi color lain..
dan terus2 rasa nak pakai baju tu tuk raya pertama..hahaha..
aku memang macam ni..
tu betul lah ayat abah sado sebelum ni..-baju aku susah nak carik-
bukan susah nak carik apa nya..cuma sebab.. aku ni ikut suka hati jer..
kang die dah beli baju raya kang..tetibe aku pekenan pulak nak pakai yang lain..
tu susah nya tu...mihmihmih..

ko hengat ko che ta ke aty ooii..!!!
30 hari raya nak 30 pasang baju...

muwahahaha... rasa nak sepak jer kan..

jujur nya..kalau mampu pon..tak kose lah aku nak beli banyak2 macam tu..
bukan nya beraya hari2 pon..
kerje pon idak..
kang beli pakai sekali..pastu tak tau biler lagi nak pakai..
jangan membazir sangat boleh tak...

sebenarnya.. idak lah aku beli baju formal macam kurung jubah atau dress semata..

aku beli baju kurung ala2 blouse boleh pakai ngan kain dan seluar jugak..
lepas2 raya.. boleh lah pakai santai ngan palazo ker kan..
motip nya..
kalau baju kurung ni.. since aku tak kerje..
kang susah aku nak pakai lepas2 tu...
dress atau jubah ok lagi..
cuma nya..sekrang sni macam jemu sikit lah nak beli dress atau jubah lebih..
jarang pakai..
dah pikir2 nak buat pre-loved..tapi tak sempat lagi..
tunggu lah lepas2 raya nanti..

aku paling suka shopping raya barang anak..

awal2 tu dulu aku pikir nak beli...
mak2 ni macam tu lah.. setel kat anak dulu..
baru pikir tuk diri sendiri..
tapi aku takde masalah pon nak pikir tuk anak dan mak serentak.. hahaha..dasar sangat kan..
anak2 ni aku suka biler2 jalan..
jumpa terus jer beli.. 
kalau terpakai dulu..takper..nanti beli lagi.. ngeheeee...
tapi qaleef pon dah paham sikit2 pasal raya..lagu raya..pasal puasa..
biler die tengok baju baru banyak2.. die nak pakai..
tapi aku cakap..simpan tuk raya...
die mungkin cuba nak hadamkan apa aku cakap tu.. heheh..
lepas tu biler nampak aku beli lagi..
die yang cakap.. "baju raya ker mama..??" 
die dah tak mintak pakai dah...

cakap pasal persiapan raya..
saja nak kasi meriah2 wall..nak2 dekat raya ni keeennn...





dokoh rantai.. aku beli murah jer... so far..paling murah pernah aku jumpa..
aku ada satu dulu2 masa bertunang 6-7 tahun lepas jenis dokoh bulat2 rantai..
tapi rantai nya dah tercabut.. dokoh nya aku masih guna.. sayang..aku suka..
tapi dulu2 beli rm 100 lebih..besi
yang ni aku beli rm 25 jer hokeh..besi jugak..kualiti nya..berat nya..sama
tapi tak tau lah kot nanti boleh berkarat ker kan..dah murah nau..hahaha..harap2 ok jer lah..
boleh tukar2..yang lama aku beli tu..sampai sekarang elok cantik..


siap warranty lagi kalau ada batu2 halus kat dokoh tu tercabut...


eerrr...tak yah pelik baju aku tetibe color mustard... miahahaha..
bukan warna pilihan pon..
tapi dah size ni jer yang ada tuk aku time aku beli ritu..
yang lain aku tak kenan sangat pulak..boleeeeeyy la...aku tak kisah pon..
tak cerewet pasal warna..
cuma cerewet kalau pasal design jer..

untuk fes day raya..aku prefer pakai yang lebih tradisional..
yang bersulam2 ker...
kalau lah ada baju kurung yang cantik2 besulam atau lebih tradisional tapi ada hidden zipped tuk bf anak..
aku mungkin lebih suka pakai baju kurung jer..
lama tak pakai..!!! teringin...
tapi tu lah.. kalau ada pon..yang biasa2 jer.. 
so.. pakai kebarung riau pesak gantung..pon mudah nak bf anak nanti..



baju tuk mak mertua siap tudung matching2 aku dah siap kan jugak..
siap gosok siap gantung..
nanti balik kampung tinggal hangkut jer..
buat sikit2.. tak lah kelam kabut nanti.. banyak ooii baju nak di gosok..
baju mak mertua ritu awal2 aku dah bagi selai kaler hijau..
yang ni color maroon.. jubah jer belikan..senang sarung..



semua ni tudung tuk mak mertua..

booth kedai aku tu kan kat seksyen 7..
dekat ngan Jakel..dekat ngan Boutique Ariani..
aku ni dok berulang memborong jer lah kat situ..hahaha...
tapi beli kaler lebih kurang tak perasan...
ada yang tudung kain sarung biasa tu jer..selesa sikit boleh buat basahan..
ada yang layer bertingkek2...glam sikit boleh pakai pagi raya.. heheh..



ni keronsang aku... ritu aku cerite kan aku MACAM baru jer beli 10 bijik ..

tapi sekarang dah tak tau mana..tinggal 2 ketul jer kot aku perasan..
dah pakai campur2 ngan lain.. i ols tak suka..
tu masa gi jalan masjid india beli kurta abah sado ritu tuh..
dah nampak..terus jer lah beli..kebetulan lepas solat zohor tu aku punya keronsang kat bahu hilang lagi seketul.. 
tah mana2 cicir aku tak perasan.. huhu
sempat laki aku sound.."kan baru beli ritu..?..pakai buang yer..??"

12 ketul ni rm 10 jer cam biasa..tak yah beli mahal2..kang hilang..

siap dapat free lagi 2 ketul tapi lain bentuk n color..



pre-walker tuk shaquille..tapi anak aku dah boleh berjalan..!! -tak sempat lagi nak cerite pasal dah shaqulle dah boleh jalan lebih kurang setahun setengah..
lambat sikit lah dari abang..
tapi.. ok lah.. takde bende nak dikejarkan pon..

kasut ni beli sebelum die boleh jalan..huhu..
kaler hijau.. tak yah tanya sapa yang pilih..
aku pon tak perasan abah sado amik kaler hijau ni..
takper lah..boleh pakai kejap.. nanti beli kasut biasa pulak..


spenda raya qaleef..!!! die mintak 'cars' ni.. ada 6 helai..
tak pakai lagi.. qaleef sendiri kate..simpan pakai tuk raya...heheh..
teringat mak aku dulu2..macam ni lah.. 
biler nak raya..masa kitorang kecik2 dulu..
dia akan belikan spenda yang di panggil 'spenda raya' sebab rasmikan pagi raya.. hahaha..
semua2 lah.. dari abang aku..kiteorang tina sampai ke adik2 aku..
dah tau dan paham nau2..
jadi.. aku pon terikut.. kat anak..ada spender raya..
rasmikan pagi raya jer..[spenda lain banyak]



aku memang suka sangat beli stockon dari COTTON ON ni...
dari qaleef kecik lagi..
sebab kain nya elok dan cantik..
getah die pon tak mudah longgar walaupon pakai basuh banyak kali..tahan lah..
ko nampak tak yang tuk shaquille kurang satu dari abang..
aku sebenarnya beli sorang satu set 3 color
hitam kelabu dah biru gelap
tapi sak shaquille punya tah mana lagi satu.. jenuh aku punggah carik
dalam bonet kereta tak carik lagi..nanti carik harap ada dalam tu..
dah lah kecik...aaiihh..membazir jer kalau hilang...


ko tau kan aku meniaga baju melayu sampin melekat tu tuk baby..??
aku meniaga..tapi tuk anak sendiri aku terlupa nak simpankan.. miahahaha.. terok perangai kan..
ada jer color kuning soft ritu aku jual..
kain nya sedap..selesa lah tuk bebudak kan.. sejuk..tak panas..
tapi..tu lah..mak ko lambat nau decided nak pakai raya tema apa kekdah nya..
bila dah tengah2 pose baru beli baju raya atas sekali tu..
baru lah terhegeh2 carik baju anak..
baju melayu atas ni pon aku jual jugak sebenarnya..
tapi tu lah.. baju melayu biasa tu jer... budak umur setahun kan.. tak dapat lah nak pakai lama sangat lah...
kalau baju lagi satu sampi melekat tu..besh sikit..

sampin tu sangat comel hokeh.. aku tak jual.. aku beli kat cooth seksyen 7 jugak..
Rm 15 kain cotton.. tuk shaquille jer..
qaleef dah ada tahun lepas punya..



kain tuk shawl aku tak siap2 lagi potong..!!!

lagi seminggu nak raya dah ni ooii..
well.. aku memang buat sendiri jer shawl aku tu..
in fact selama ni yang ko tengok tu.. semua byAtyFared konon nya lah tuw.. hahaha
buat sendiri senang nak besar mana..labuh mana...ikut suka aku sendiri..
yang kain corak tu.. nak buat kain tuk blouse..
ponnnnn... tak gi hantar2 jugak..
ingat nak hantar sekali ngan tudung2 tu.. aaiihh.. 
kene setel cepat ni..malas nau lah aku nak potong [kain tudung] tu..




saja nak borak2 jer..tak bende aku nak update..heheh..
korang dah shopping raya..??
hujung minggu ni mesti ramai umat kat mana2..
jangan lupa yang nak beli baju melayu ker kurung ker
boleh singgah booth aku kat shah alam seksyen 7 tu eh..
belakang Wisma Jakel.. kat banggunan PKNS...

selamat bershopping chuolls...