Friday, July 29, 2016

tips buat majlis kecik2 dan menghidang pada tetamu


aku teringat lepas kawen.. pergi langkawi ngan abah sado..
eerr...dan mak aku.. 
n well.. ngan untie aku sekali..
aahh.. ngan adik2 aku jugak..!!
bukan..!! tu bukan honeymoon kami.. hahaha..
walaupon tu fes time kiteorang gi bercuti selepas beberapa bulan kawen..
tapi dah ramai2 pergi macam tu..
aku prefer tuk panggil percutian family... giteeewww...

okeh.....bukan nak cerite pasal honeymoon tu..
aku nak cerite pasal shopping kat langkawi dulu...
aku tak pernah kot cerite dolu2.. ker..aku dah lupa.. uhuukkss..
langkawi kan banyak jual perkakasan rumah cantik2..tapi ngan harga yang lebih murah..
to be exacted.. barang2 dapur macam periuk belanga..
kat sana.. sudu tebal macam hotel tu pon murah giler ko...
tapi masa pergi tu..betul2 baru lepas beberapa bulan kawen..
tak pikir pon nak shopping barang2 dapur ke hapa kat sana sangat [menyesal]
masa tu....aku HANYA SATU SET SUDU DAN GARPU....
dan.. eeerr... tray cantik... dan 6 biji bekas kuih raya kristal...[yang masih aku guna sampai sekarang]

teringat masa tu...
mak aku pandang dan tanya aku "kau beli sudu banyak tu jer kak..?? " - sambil buat muka pelik

"cukup lah tu.. kiteorang berdua jer kat rumah tu " -aku jawap..

aku rasa masa tu...mak aku tak sempat nak ceramahkan aku..
sebab die lebih fokus belek periuk belanga kuali bagai..
jadi dia tak cakap banyak...

sikit pon aku tak pikir apa2 kesalahan...hahahaha
dan tak pikir pon nak beli macam apa yang mak aku beli time tu..
walaupon masa tu.. macam2 mak aku tunjuk kat aku..
tujuan :: tuk pengaruhi aku beli jugak



setelah beberapa tahun berlalu...........


bila rumah ni makin ramai orang datang setiap kali pon..
kerap buat majlis..
kerap tetamu dan keluarga datang tak tentu masa...
baru lah perasan... itu takde.. ini takde..
maksud nya.. perkakasan/barang dapur tuk memasak dalam kuantiti yang banyak..
dan barang tuk menghidang pada tetamu..!!
[sekarang baru aku perasan kenapa mak2 suka nau beli dari katalog2 bagai tu bende2 yang berkait ngan semua ni]

masa mak aku ada.. semua nak pinjam mak..
time orang nak datang.. semua aku hangkut balik dari umah mak..
waktu tu lah mak aku ceramahkan aku pulak.. hahaha...
bukan tak kasi pinjam..tapi soh aku prepared kan semua tu lepas ni..
senang..tak yah nak pinjam2 orang dah...
ok.. paham..paham...huhu

bila makin lama.. makin kerap aku 'membuka pintu' tuk tetamu datang kerumah..
baru sedar... banyak bende yang aku perlukan...
aku ni..kalau boleh.. nak letak sudu pon perlukan bekas yang cantik dah khusus...
suka kalu gi mana2.. makan hotel atau tempat2 yang proper..
macam umah kenalan berpangkat macam dato'datin ker kan..
tengok cara hidangan derang macamana..
cantik jer tersusun dan dengan bekas2 yang menarik...
aku suka..sangat..bende2 macam tu.. ngeeee....[setelah 6 tahun kawen]

bayangkan.. masa fes time tetamu datang2 ramai kat rumah aku ni..
kuali besar pon takde nak menggoreng..[terpaksa menggoreng berkali2 dan semua tu buang masa..!!]

::pernah dulu tetamu datang ramai2 dan aku masih menggoreng ayam adalam kuali..dan aku masih tak bersiap lagi..!!

nak masak nasik pon kene sampai 3 kali dek kerana periuk nasi sedia ada kecik sangat..
which is buang masa..!!
thermos [tempat simpan makanan panas] pon.. 
tengahari tu tetamu nak datang..pagi tu baru kiteorang kelam kabut sibuk membeli...
seb bek lah boleh pakai pinggan cawan sudu plastik polysterin..
kalau tak..lagi haruuuuu..!!!
tu belum cerite tak de tempat nak letak air...hahaha..
yer lah...sebelum tu tak pikir nak kene hidang air banyak2..
kalau beli jug pon..hanya tuk 2 orang minum jer kan..

lama2... melalui pengalaman.. belajar banyak kali dari kesilapan..
so...pelan2 aku beli barang2 keperluan tuk menghidang kat tetamu..
pergi kelantan.. tak pasal beli tray buffet bertingkek2...macam2 saiz..
biler jalan mana2.. walaupon bukan keperluan waktu tu..
tapi asal nampak senduk mee senduk kuah lawa..terus jer beli..
simpan tuk kegunaan akan datang.. time2 tetamu mengunjung..
sekarang ni.. nak letak kuah kicap sambal  tuk tetamu pon..
carik bekas lawo2...huhu
konsep nya.. kene seragam... baru nampak molek giteewwww...
[sedangkan orang tak peduli pon kan sebenarnya]

alhamdulillah.. dari awal kawen.. rumah aku orang selalu datang..
even family aku sendiri agak besar...
sedara mara aku pon tak kisah lah makcik pakcik tok nek sedara..
rajin gak datang...kawan2..apetah lagi..
beberapa kali buat majlis tuk keluarga..
termasuk kenduri doa selamat kecik2.. majlis sambutan hari lahir..
dan jemputan beraya...[setiap tahun] 
biasanya masak sendiri...[masak simple2 jer]
kalau order pon.. setakat ringan2 macam kuih atau bubur..
tu bagi aku.. nak buat semua ni..
memang perlukan sedikit persediaan rapi..
kalau tak.. kalau semua nya tak lengkap..
memang kelam kabut dan memenat kan..!!

saja nak share korang sikit2 tips kalau nak menjemput orang datang rumah..
walaupon kecil-kecilan..tapi maksudnya..dengan kuantiti tetamu lebih ramai sikit dari kebiasaan..

bagi aku.. apa2 pon.. sebelum semua peralatan menghidang mencukupi...
apa paling penting adalah pengurusan masa sendiri..

perangai aku..aku setel hal kurang penting [seperti kekemasan rumah] sebelum hari tu lagi..
yang ni bergantung ko jenis acaner lah kan..
macam aku.. rumah ada anak kecik ni memang susah nak nampak kemas selalu...biasa tu..biasa..
yang mana boleh di simpan.. aku simpan laju2..
contoh macam ampaian kain baju..hari2 biasa.. jemur kain kat depan rumah [lagi cepat kering sebab matahari kat situ]
tapi.. biler2 time orang nak datang..laju2 alih ke belakang..sebab rasa macam semak jer nanti.. hahaha..
lagi satu... time2 orang datang.. di nasihatkan tak yah lah korang jemur baju..
time tu nak tunjuk sotong kering korang bergantung depan umah..tak elok nau pulak ghuper.. 
kalau aku.. semua aku setel sebelum tu lagi.. atau..tunggu jer lah sehari esok lusa nya buat..

dan nak menyapu..mengemop.. membersihkan habuk.. kemas luar rumah..bersihkan bilik air tetamu..
kemas bilik tuk tetamu tumpang berehat [mandi..menyusukan anak atau solat mungkin]
aku akan fokus 2-3 hari sebelum hari kejadian...
walaupon susah nak maintain dengan anak kecik..
tapi sekurang2 nya.. keadaan rumah dah tersedia tuk terima tetamu..elok lah sikit dari biasa..huhu
takde lah aku malu tetibe orang nak tumpang bilik air peribadi [selain bilik air tetamu] -kalau memerlukan bila2 masa...[semua kene amik kire] tengok2 bilik air kotor...hahaha..
aku akan buat semua ni awal2..sebab aku tau.. nanti pada hari kejadian..
dari subuh [kalau tetamu datang tengahari] aku tak dapat nak fokus pada bende lain dah..
selain dari berada kat dapur..dan penat..!!
[ni semua adalah dari pengalaman]

tuk bahan memasak pulak..
aku galakkan korang beli sehari-2 sebelum majlis..
walaupon bahan basah..seperti ayam/daging/ikan..
mungkin tak fresh.. tapi dapat menjimatkan masa korang..
tulis menu yang nak dihidangkan terlebih dahulu..
lepas tu pastikan semua nya di beli cukup..
mengikut pengalaman.. selain sebab timing..
biasnaya.. last minit membeli ni..time carik..time tu lah nak habes.. hahaha..
so.. kalau korang prepared awal.. masih ada masa nak mencarik kat tempat lain pulak..
atau boleh ubah menu awal...

selebih nya.. masak awal sikit..
macam aku sendiri..aku akan pastikan yang aku sempat tuk mandi dan bersiap sekurang2 nya sejam sebelum tetamu sampai..
kalau tak..setengah jam pon jadi lah.. huhu..
sempat uruskan anak2 dengan rapi jugak...
kalau boleh.. aku tak nak terkejar2 time tetamu datang aku tercungap2 baru lepas mandi..
atau anak2 dalam keadaan tak ready...
sebab nanti..kesian pada tetamu yang perlu dilayan..
dan badan kite akan rasa lebih letih..!!

lagi satu.. aku pastikan..aku punya sikit lebihan masa tuk pastikan dapur pon siap kemas..
sinki bersih di kosongkan..
sampah bahan memasak di buang..
rak pinggan pon di lapangkan...
sebab.. nanti biler tetamu dah mula datang..
kite akan lebih sibuk melayan tetamu dari pikirkan semua tu..[melainkan ada orang gaji]
sebab nya.. biasa lepas tetamu balik..
sinki dan rak pinggan akan penuh balik..
korang tak de masa sangat nak pastikan setiap kali orang letak pinggan..terus di basuh]
walaupon kate pakai pinggan cawan pakai buang.. tapi pasti akan ada..percaya lah...
dan paling teruk..bayangkan kalau masih ada kuali periuk yang kite gunakan tuk memasak sebelum tu..
lagi penuh..dan semak..[lelebih lagi ruang terhad]
macam tu jugak dengan tong sampah..

insyaa Allah.. kerje akan berkurang sikit..[kurang penat jugak]
kalau tak banyak barang kat dapur lagi lepas majlis habes..
sebab biasanya lepas majlis..ada pulak bekas2 hidang yang lebih besar tuk di bersihkan dan di kemas..



lagi apa eh... haaa..ingat kan laki ko jugak...
kat mana bahan2 tuk di refill.. contoh mee habes.. kene rendam dulu kan..
kekadang ko bizi berborak..tak perasan dah habes dalam pinggan hidangan..
senang kalau laki ko bolh tolong2 sama..
#syukurdapatsuamirajin

lagi apa eh...

jangan lupa buat ais batu awal...
selalu nya.. time2 raya biasa nya lah..ais batu cepat jer habes kat kedai tu..
so.. tak yah nak buang masa..laki ko meround satu kampung mencarik..
sedangkan kat rumah pon perlukan kaki tangan die jugak menolong kan..
jadi nya...tak yah letih2 kan diri dan stress kan laki ko jugak..
prepared jer ais batu bebanyak sikit [buat ais batu ketul tu jer cukup dah]
tu ko nak buat seminggu awal pon no hal..

plastik sampah..
tissue...
pon jangan lupa...

apa2 pon.. bergantung lah majlis macamane ko buat..
aku kalau ramai2 sangat nak datang..macam besday celebration last year tu
senang panggil catering jer.. dan tempah sikit2 kat orang lain..
dapur pon tak berkecah..
ko pon tak penat terkejar2 sangat...
tinggal nak layan tetamu jer nanti..
tapi kalau sikit2 orang tu... boleh lah masak...
tu pon.. mlalui pngalaman..aku prefer masak simple2 jer..
yang tak payah nak masak sampai 3-4 lauk..hahahaha..
lagi pon..bukan sedap sangat pon aku masak kan...
tak yah tunjuk skill sangat lah.. mihmihmih...
pernah dulu2..buat nasik ayam..
orang makan pon kenyang..sebab nasik
dan kelebihan nya lagi..
sup dari ayam tu.. aku hidang mee sekali... so ada pilihan..
aku tak ingat kalau aku letak sekali nasi impit tuk makan sebagai soto..
ko tengok.. sekali tu boleh buat sampai 3 jenis..
lepas tu.. hidang manisan jer..atau ko tempah lah macaroni ker..
spaghetti ker...

masa puasa ritu.. ramai family aku datang..
aku hidang nasik daging.. daging asing kan..kuah asam dan sup..
ayah aku tolong masak mee goreng...
lepas tu adik badik bawak pot luck kek buah dan macam2 makanan penuh
[masa tu tak dapat amik gambar]

paling senang.. nasik2 macam tu lah..nasik daging ker..ayam ker..beriyani ker..

baru2 ni.. ada sedara aku dari seremban nak datang...[first time datang]
so.. aku buat lah makan2 sikit..
dah alang2 nak masak tu kan..
aku pikir buat lebih jemput orang2 rapat..
sedara lain.. dan jiran2 yang dekat..
tak ramai sangat pon sebenarnya..
sebab..kudrat tenaga... dan masa...faktor anak kecik #matlekat tu yang memang aku kene amik kire kalau nak masak bende remeh2 atau leceh ni..

dan hari tu.. aku malas nak masak nasik..
jadi aku masak satu main menu.. tapi banyak jenis..

aku cuma buat sup ayam...
tapi aku sediakan ::
mee hoon
kuey teow
mee kuning
nasik impit [soto]

senang kan kerje aku.. hahaha...
so.. macam banyak pilihan makan sikit..












bekas kaca lawo ni.. mak aku punye dulu...tak pernah di pakai pon lepas tu..
so aku amik dan simpan..
hari tu.. berguna tuk aku letak semua2 bende ni..

sambal kicap abah sado signature giteewww...
semua bahan2 ni boleh di makan ngan semua bahan asas mee dan soto




bekas tissue dari ikea dah berzaman aku beli..
ada lagi jenis kepit punya.. 
sangat2 berguna tau bekas tissue macam ni..
nampak lah proper sikit nak letak tissue tu dari terbiar duk dalam plastik macam kat kedai makan..ahaakk
dan tak yah beli tissue kotak mahal2 tu..beli dalam pack bundle jer lepas tu boleh bukak letak kat bekas khas macam ni..




ni bekas kaca dessert.. arwah opah aku punya.. menurun ke mak aku..
menurun ke anak2..dapat kat adik badik lain sorang sikit dan aku sikit..
banyak tau sebenarnya...tapi aku punya pon dah ada yang pecah masa simpan dalam stor ritu..sayang betul..tah mana nak carik bekas macam ni lagi tah..dolu2 punya ni..




aku buat nasik impit jer..dah alang2 ada..sediakan sekali kuah kacang..
boleh makan ngan soto dan kuah kacang tu jugak..
nampak tak kepelbagaian rasa kat situ... ngeheee...
tu kalau lah gigih tu..mahu aku buat rendang rempah sekali kot tu...
tapi tak sempat..





dan syukur bekas balang kaca lawa ni mak mertua aku hadiahkan masa besday aku 3-4 tahun lepas...untung kan aku...
balang ni lah dok ulang2 guna setiap kali orang datang..
hari2 biasa..aku isi air masak kosong jer dalam ni...

lagi satu nak share sikit tips..
aku tak galakkan korang hidangkan air gas pada tetamu..
selain sebab kos.. walaupon nampak mudah..
tapi.. ko kene sediakan lebih dari satu jenis air..
jangan lupa tuk amik hidangan air kanak2 tau...
dan sebenarnya..air2 macam ni pon sedap di minum walaupon nampak air sirap biasa jer..
nak mudah keje.. buat air gula sesiap letak dalam petiais.. nak sedap wangi letak daun pandan atau pon lemon/limau..
orang tetap akan suka... berbanding air gas yang biler ko dah letak ais nanti jadi lebih tawar dan hilang perisa... [kebiasaan nya]

kalau rajin.. buat lah air panas...[aku malas masa ni..hahaha]





niat hati nak buat puding..atau agar2.. atau dadih..
bahas semua dah beli...
tapi aku tak sempat nak buat awal....
jadi.. hari kejadian.. bende paling mudah tuk jadikan dessert adalah air cocktail buah2an ni...*masa ni tak letak ais lagi
 [self reminder :: lain kali buat lebih dan letak isi lagi banyak]


macam mak aku dulu2..aku perasan..
setiap kali menjemput orang datang umah..tak kira lah sapa atau ramai mana..
even time2 raya tuk hidangan keluarga..
dia suka beli kek dah siap..dan letak seketul kat tengah2 meja...
siap ada bekas kek cantik berkaki tinggi..
sapa2 nak makan.. potong dan amik..
tak yah tunggu besday baru nak hidang..[dia kata]
since die sendiri suka kan kek sangat kan..
jadi dia suka hidang kat orang jugak..
tapi aku masih lagi tak sempat nak ngikut lagi part tu..
asyik terlupa nak tempah..dan selalu tak sempat nak gi beli [kat secret recipe pon sedap jer]
may be next time boleh di aplikasikan..

dan lagi satu kali ni aku lupa sampai kesudah..
iaitu nak beli buah..!!
buah ni pon boleh jadi sebagai pencuci mulut..pemeriah meja hidangan..
selalu tu lah paling2 aku ingat..
paling tak pon.. buah tembikai..
tapi hari tu..aku lupa terus...
nanti aku nak share ngan korang cara potong buah2an ala2 hotel yer..
comel2 kemas susunan nya..
insyaa Allah..kalau ada lagi aku buat jemputan macam ni...
tahun depan kot.. ahahahaha...



ok lah... aku dalam mud nak gi bercuti ni..
dekat2 jer..
nant aku update sikit2 tetamu yang datang umah aku last week tu..
isnyaa Allah..


korang pon..selamat ber open house yer..
pasti banyak jemputan lagi.....
makan lah sampai korang kembung... lepas tu jangan lupa cari aku tuk detox badan dengan Ephyra..#eh...?? hahahaha

neway.. apa aku share ni.. tips2 ringkas kot korang boleh aplikasi tuk majlis2 simple...
lagi2 time raya ni kan ramai orang datang umah..
aku sendiri dulu pon kelam kabut biler buat semua ni..
nak buat kecik2 jer pon..tapi sebab tak biasa..
dan semua barang tak da..tu yang jadi satu kepayahan..
biler dah lama2..dah biasa..dan belajar dari banyak kesilapan dan kekurangan yang biasa jadi sebelum2 ni..
so.. dapat lah share jugak sikit2 ngan korang2..
lagi2 lah yang baru bina kuarga tu..yang baru kawen..
yang selama ni serahkan bulat2 jer kat makpak tuk buat semua kan..
biler dah dok sendiri..ada kuarga dan kawan2 nak datang..
baru ko tau..hahahaha.. macam aku dulu2 lah gak.. agagaga...


notatanganAty :: sesiap cakap kat abah sado.. nak ajak gi langkawi semata2 nak shopping barang2 dapur jer...