Tuesday, August 09, 2016

#SingaporeDayTrip :: Shopping dalam USS...

wahwah..macam hebat jer bunyi shopping dalam USS tu macam bajet shopping ko ada 10k...ahaakkss..
memang tak lah aku nak membazir kat sini...
walaupon comel2.. tapi.. bukan jenis aku shopping bende2 macam tu...
lain lah kalau... eerr.. handbag kew..kasut keeww.. agagaga...
eerr..bukan tak beli langsung.. tak kaaaannn lah langsung tak tergugat kan..
cuma nya.. ada lah bende2 nya..
beli tuk buat kenangan..
atau kalau pekenan sangat dan rare barang nya...
setakat frame... memang tak lah.. hahaha.. terok sangat kan..

bukan berkira.. tapi.. hagak lah kan 
kalau yer pon bajet lebih.. atau kate fes time datang..
tapi.. jangan lah men rembat jer semua apa yang ada..
ada sesetengah barang aku tengok..kat Toy r us pon ada jual..series ni..

kalau tshirt tu...uurrrmm... yang jenis2 'i love bla bla bla..' memang aku tak pernah membeli..
kat mana2 pon...
eerr..kami bukan pengumpul bende2 macam tu...
sebab...bukan nak pakai pon..[aku memang jenis tak pakai t-shirt..walaupon kat rumah..[biasa pakai blouse..sleeveless.. atau baby kemeja..kalau t shirt pon.. jenis tshirt blouse yang gurlish.. heheh.. memang aku tak pakai T-shirt]
kalau setakat nak buat kenangan.. 
aku prefer..... fridge magnet ker...[wajib]
dan sumtin yang rare..
laki aku pon sama.. bukan jenis beli baju 'nama tempat' nih..
kalau die pekenan nak beli..mungkin sebab material nya..design nya.. atau harga murah nya..#eh..?? 
heheh.. tapi betul la tu..
bagi dia.. baik beli baju2 dari jenama2 yang biasa die pakai..
aku pon macam tu..
key chain bagai pon aku tak berapa minat...hahaha..
jimat duit mak chuolss..

so tu aku cakap.. bajet tu bergantung selera ko macamane..
dan keadaan ko sendiri..
kalau ko bujang.. jalan sendiri2..tanggung pon diri sendiri jer..
lain perbelanjaan nya..dan tak banyak pon aku rasa...

berbeza pulak kalau ko datang sendiri.. naik bas atau public transport dari awal..
memang kene amik kire cost tambang dalam dolar tu lah..
beli ticket kat kaunter ker kan..
lepas tu.. nak makan lagi... kene amik kire sarapan..lunch..dan etc2....


tapi macam kiteorang.. pon bajet yang berbeza...
sebab semua ticket masuk dan transport pergi balik dah setel..
so.. sediakan perbelanjaan cuma pada makan minum dan permintaan anak2..
lebih pada shopping kat dalam USS tu sendiri lah..
termasuk makan dan minum tuk 4 tekak... 
kalau nak cakap berapa perlu bawak tu..
memang takde exactly amount...

macam ni.. senang cerite.. kalau ko nak makan dalam USS tu..
ko kire satu kepala bajet dalam 15-20 dolar [rm 50] sekepala untuk sekali makan...
ulang kali dah aku cakap.. dalam tu.. makan minum memang agak pricey..
tapi.. ko dah tau nak berjalan kan.. nak bercuti.. ber hu ha hu ha..
simpan lah duit awal2.. bawak lebih sikit tak per..

tak habes.. bawak balik dan tukar ker Rm semula.. senang cerite.. 

tapi.. aku cadangkan.. kalau nafsu tak besar..
dan ko ada punya bajet ketat..setakat datang nak berseronok..
tukar 2-3 ratus pon boleh survived dah kot dalam USS tu..[tak termasuk tambang dan ticket]
bawak lah air sesiap... dapat jimat kat situ..
tapi tuk family.. bawak lah lebih sikit..
takut kang kempunan dapat pandang jer apa yang ko nak...
dan lagi..bergantung pada keadaan dan berapa ramai pulak anak2 ko..
lagi ramai..lagi banyak belanja nya.. berbeza kalau ko tanggung tuk diri sendiri2 jer...


dan memang awal2 dah tau akan hal tu..jadi sediakan lebih tuk qaleef..
aku tau awal2..mesti die tak tentu arah biler masuk kat kedai2 dalam USS ni nanti..
dan mesti nak membeli..
lagi2 robot2 Transformers...
kalau tuk aku... hurrrmmm... apa eh...
tak beli apa kot.. setakat fridge magnet 2 ketul jew...
[tapi aku gi beli clutch bag songket kat Arab street-luar USS] yang ni nanti aku cerite..
tu aku cakap..kat dalam ni.. banyak habes belanja tuk anak2 jer...
dan nak bagitau awal.. bende kecik2 pon.. harga nya agak mahal..

TIPS :: jangan convert/kire dalam Rm jam2 tu jugak..kalau rasa ada bajet.. dah ko nak.. beli jer lah tuk kenangan.. lagi2 biler makan kat sana.. kalau awal2 ko kire.. memang kebulur ko kat sana sebab takut nak makan.. nasik beriyani nya jer nak dekat rm 40 sepinggan..wakakaka..
tu aku nasihatkan.. ko jangan kire...hilang selera ko nanti...


since nilai mata wang kite jauh beza ngan duit SGD.. #salahkannajib
memang rasa semua bende mahal kat sana.. hahaha..
masa aku tukar beberapa hari sebelum pergi..[bulan July 2016]
jualan SGD adalah 3.01 bezanya dengan duit Rm kite #salahkannajiblagi

so.. kalau kate ko ada Rm1k [contoh] .. ko bahagi lah dengan SGD3.01 tu..
dapat lah SGD 332 plus coin
atau paling kurang ko tukar rm 500.. ko boleh dapat dalam SGD 166 dolar..

macam aku.. sebab dah bayar ticket USS dan transport sesiap kat agency [sebelum ni dah cerite]
so.. kire.. aku hanya bawak belanja tuk makan minum dan shopping dalam USS tu atau kat singapore tu jer..
which is.. mencukupi [lebih] tuk kiteorang 4 beranak..
makan minum dan cenderahati...tu pon.. tuk anak2 jer lebih sebenarnya..
unless ko selera shopping besar semua bende nak beli buat kenangan..
tu ko tukar Rm 5 ribu pon tak puas shopping kot.. hahaha..

tapi perangai aku.. memang jalan2 macam tu..
sesekali.. aku tak berapa nak berkira sangat..asal tak melampau2..
nak beli barang pon.. rasa2 berbaloi.. atau rare susah nak beli kat meysia pon..
so.. beli jer lah tuk kenangan..
cuma aku prefer berbelanja tu anak lebih sikit lah.. tu jer..






ni gambar sebenarnya..masa memula sampai awal pagi tu..TER-masuk lah pulak kedai ni.. -_______-
terus dak qaleef ushar bendalah menan Transformers tu..
tapi tak beli lagi masa ni.. pujuk2 dia jalan dulu kat dalam USS ni..
[tapi sepanjang jalan die tanya aku biler nak gi balik kedai ni..pffftttt]



lepas dah jalan2 yang semalam aku cerita tu.. patah balik kat Hollywood Street ni..
dan masuk dalam MINION MART nak ushar barang kot ada pekenan nak beli..
comel lah hai bendalah dalam ni ha...





pekenan beli Frame Minion ni ha.. yang besar ni harga SGD 36 
nampak macam.. "ooo 36 jer.. ok lah..boleh beli.."  tapi kalau ko tukar dalam Rm frame ni jer harga nya Rm108.36 hokeh..!! 
baik aku beli frame lawo kat SSF.. #eh..?? 


tapi dak qaleef tak pekenan satu hapa pon dalam ni..
last entry aku cakap soh beli botol air comel2 kepala minions ni kan..tak nak nya dia..


die memang dah pekenan ngan robot2 transformers ni ha..
masa ni kiteorang kat kedai cenderahati area Sci-Fi City yang ada transformers tu lah..



abah sado dah pekenan sangat botol air ni..
dok pujuk qaleef amik yang ni.. tapi dia tak nak..
abah sado tak kire.. die beli jugak yang kepala bumblebee tu seketul [SGD 26]
macam atas tadi jugak.. alaa..takper.. 26 jeeww...
tapi harga sebenar adalah Rm 78.26... 
berbaloi lah ngan bende tu sendiri.. memang cantik dan tak kisah bayar harga tu..
 [barang rare macam tu tak kisah sangat lah kan]
bukan yang transparent bawah tu..tapi yang atas tu..tak keras pon.. macam rubber..tapi cun ar..
abah sado kan kipas susah mati transformers ni..sanggup lah jugak dia beli walaupon anak tak nak..

eahh...nyesal pulak aku tak beli botol transparent tu lagi yang color biru tu..

fridge magnet.. serendah 5.90 dolar.. [kat dalam USS] - macam harga standard meysia jer kan.. heheh
cantik jugak lah..tapi kecik..
aku beli yang FM siap frame besar sikit.. SGD 9.90 dolar.. still ok.. 
kat Arab Street..beli lagi satu FM singapore pulak 2 dolar jer..lagi murah..
tapi biasa2 jer lah bentuk nya.. kat USS tu lagi cantik..


masa beli tak kire pon.. malas nak pikir.. macam aku cakap lah..kalau pikir2.. memang tak nak beli apa2 pon dalam ni.. huhu..
bukan takde bajet.. atau tak suka shopping..
tapi tak suka perabehkan duit beli bende bukan2 semata tuk kenangan konon nya... agak lah jugak kan..

yang aku kasi contoh harga siap convert..supaya senang ko baca ni..kot nak buat rujukan.. ko kire bajet sendiri..
kekadang ada barang..macam robot kecik2 dak qaleef beli.. harga 15.90 dolar..
nampak macam - 15 hengget jer kan... bendelah kecik jer..
tapi.. biler kire balik harga nak 48 hengget.. rasa tak berbaloi pulak..
tu kene hagak2 jugak..jangan main rembat jer...kene bijak berbelanja..
tu belum lagi aku nak kire menan yang besar2 boleh jadi kereta dan robot tu..ber-huhu jer lah lepas tu..


tu aku cakap..JANGAN KIRE.. hahaha..



ni kat Hollywood Areas.. nak beli barang kat sini banyak besh2..



ni store yang jual semua bende yang ada dalam USS ni..
tapi masih tak banyak pilihan..
besh nya kalau ko pergi satu2 area dalam uss ni mesti ada store yang jual barang tu sesaja..
lagi banyak pilihan..tapi malas kiteorang nak masuk satu persatu..kitorang beli kat sini jer lah..senang..




tak tau lah pebende ni.. hahaha...key chain kot..


bagitau abah sado..bini sepatut nya dapat award ni seketul..dia buat2 tak dengar jer..nyampah taaww..



"oohh..lihat lah donia..!!" -feeling sangat ni dapat anugerah isteri mithali.. puuiihh.. hahaha..




kat depan kedai.. lepak sini lama sikit..sebab redup.. masing2 dah penat berjalan dalam tu pusing..
tak lunch lagi masa ni...[kiteorang tak lunch dalam nih.. ] 
kalau ikutkan banyak gak barang beli dalam tu..
tapi lebih pada barang dak qaleef..
malas nak bergaduh..die tak lah merenegek mengamuk nak kan barang tu..
tapi perangai qaleef..selagi tak dapat..selagi tu die sebut berzikir kat mak pak nya....cakap elok2..lembut2 jer..
tapi..kalau dalam masa 10 minit die dah sebut nak 50 kali tu..
rimas aku aaiihh.. aku mintak jer lah abah sado belikan.. 
yang kecik secoet pon paling murah SGD 16 dolar... nampak MACAM murah..
16 jewww.... tapi cer ko darab 3 duit meysia..huhuhu..

tu awal2 lagi..dah set dalam pala otak.. jangan pikir sangat..atau jangan convert jam2 tu..jangan aty..jangan..
walaupon dalam hotak ni macam ada calculator otomatik..
tengok harga dolar tu..terus tau dah berapa harga sebenar dalam Rm.. 
tak nak pon kire.. tapi TER otomatik terus tau..nak buat acaner kan..

tapi.. tu lah.. dar sudut lain.. aku cuma pikir..its ok.. sesekali datang..sesekali bercuti dan berjalan macam tu.. dan ada jer bajet mencukupi..apa salah nya..
aku ni malas nak pikir sangat.. sebab pikir hanya tuk happykan anak2..tu layankan jer..
asalkan bukan mengarut2 bende dia mintak..tu mak ko malas nak layan..


seb bek lah shaquille masih tak pandai mintak apa2 lagi.. wakakaka...




lori popcorn pon comel..!!


adik ko perati jer tu.... abang nya melompat... huhu


ini budak #matmukaketat pon.. biler dapat berjalan macam ni..kemahen seronok..
senang sangat nak handle dia ni tau.. dah penat..tido senyap2 dalam stroller..
perangai shaquille.. biler jalan2 macam ni..die jarang nak mengempeng mintak susu.. kalau haus.. bagi air masak..
dan lagi sebab dah boleh makan nasi..senang sikit lah..
tak lah lapar tak dapat susu.. memang mudah kalau bawak die ni kuar berjalan.. 
dah memang dasar #matkakiberjalan lah budak sorang nih..
tapi tu lah..umur2 macam ni.. mana lah nak ingat semua ni kan..
dak qaleef tu seronok lah gak dah boleh bercerite bagai..
seminggu tak ley move on lagi ulang cerite kat aku seratus kali.. layan kan jer lah.. heheh..
tu tanda nya die gembira.. ok..cukup tuk aku..




nanti aku bagi full review pasal USS ni yer...insyaa Allah..
ramai tanya aku pasal hal bawak anak kecik ni...
aku share sekali pengalaman sendiri...
kalau nak tau.. kene lah baca sampai muntah entry Singapore ni..huhu
bertabah lah sahabat....lalala..