Monday, October 10, 2016

SUSUN ATUR :: Bila FILE kerja bertambah





tengok rak ke dua tingkat bawah bahagian kanan sekali..
dulu.. fail2 sedia ada.. banyak tu jer..


tapi.. makin lama.. makin banyak pulak file bertambah..!!
tu bukti nya kerja makin banyak.. huhu..
aku jenis.. asing kan file..
contoh..tuk satu nama perniagaan.. ada 2 atau 3 filer..
seperti filer untuk INVOICE..File untuk Bank Statement.. atau file perbagai..





tapi nampak tak.. tak sempat nak label setiap satu nya..
bercampur file2 baru dengan file sedia ada..
tapi..walaupon tak lebel..aku jer yang tau setiap satu nya tu isi apa.. 
haaa..hebat tak..hebat tak..  bahahaha...pang sikit..

jujurnya... aku tak sempat nak buat... [sebelum ni]
walaupon memang berniat nak buat balik label tuk semua2 file tu..supaya nampak lebih kemas..
tapi.. asyik bertangguh..

baru2 ni.. tetibe rajin sangat2 la nak mengemas workstation aku ni ha..
berterabur kalau semua dah belonggok2.. nak mencarik pon tak jumpa..
banyak bende tak di-filling.. file pon tak cukup..
lepas tu..ada yang sebelum ni pakai file nipis..tapi dah penuh..nak tukar file besar pulak..
tak boleh nak tunggu siang.. malam tu jugak aku sempat ke popular Jusco tu beli file baru..huhu.. gi pon tak bawak anak.. abah sado jaga..
sementara tengah ghajin dan gigih...kene buat laju2..
nak tambah mana yang di perlukan..

esok nya.. satu hari..tak gi mana2..
satu hari aku dok mengerjakan file2 ni semua..
mengemas.. menyusun atur.. filling..buat partition.. siap buat label..fuuhh.. gigih..!!
ngan dah shaquille yang selalu dengki biler tengok mak nya buat kerje..
sampai ke malam baru siap..
eeaah... tapi sempat lah vacum rumah.. sempat buat kek sebijik.. sempat bawak anak2 gi taman petang..
ru gamak nya malam baru siap tu..
kalau tak.. memang laju jer aku hadap.. 



so.. ni lah dia dah siap label..
printed kat atas kertas putih jer..
sebab kan pakai A4 paper..tu pendek label nya.. 
malas aku nak ekjas.. boleeeeeeyyy la tu..
nak buat setiap satu ni.. amik masa sangat..
tak yah nak ber-cevron bagai lah [walaupon niat asal nya memang nak buat lawa2 macam tu]
tapi..tak per lah.. sebab bukan setakat label..tapi filling dan mengemas jugak..
jadi.. dapat buat label biasa2 jer... 
takper.. yang penting.. mata aku dah tenang sekarang..darikan sebelum ni tengok.. huhu
dan memang saja pakai tulisan kecik2..tak lah semak nau mata aku ni pandang..
sebab atas rak tu -maksud nya pada paras mata [eye level]
memang banyak bende boleh nampak..silap gaya boleh nampak serabot
jadi.. aku kurang kan 'penglihatan' kat label ni..
takper..sendiri2 jer pon nak tengok..
even aku uji kat abah sado pon.. soh dia carik satu2 file..
as long as die boleh jumpa ngan mudah tu.. kire takde masalah lah tu kan.. 





ni pon.. ada tak setel lagi.. aku perlu kan file2 plastik nipis tu pulak..
tapi.. tu sumting lebih personal dan tak simpan kat sini..
biasanya tu aku tak share kat blog.. 
tapi.. nanti aku akan share bahagian lain yer..

tuk sementara..so far.. ini jer lah pon yang berubah..
yang lain2 masih sama.. 
 ubah susun atur kedudukan sikit2 jer..
macam file2 ni.. kalau tengok gambar atas sekali/susun atur asal..
duduk kat atas meja..
tapi sekarang..sebab dah banyak sangat.. aku ubah kat rak sisi bahagian tepi meja..
yang penting..senang nak capai.. sebab file2 ni aku kerap gunakan..


bagi aku.. apa2 pon.. mesti bersistematik..
aku tak boleh buat kerja kalau berterabur semua nya..
nanti rasa lagi serabut..
jadi.. biarkan aku amik masa sikit tuk buat semua ni..
sebab lepas tu..semua akan jadi mudah..
nak carik apa2 pon senang..
dan kerja pon lagi teratur..

bende2 ni semua pon.. melibatkan abah sado jugak..
nak kasi senang die mencarik...bile2 di perlukan..
which is..ko tau lah.. orang laki ni. biler mencarik hapa pon tak jumpa..
lagi lah kalau tak bersimpan elok...

"sayang..mana surat insurance rumah ni... orang nak tengok berapa nak kene bayar " -biler die kene gi bank jam2 tu jugak lah die mintak..

seb bek lah.. bini dah siap2 buat filling elok2..

"sayang carik fail putih nama xxxxx..carik kat dalam tu partition xxxxx.. "

kalau tak jumpa jugak.. aku tak tau lah nak cakap apa lagi..
[tapi kekadang..memang aku jugak yang kene carik..!!]

biasa tu... biasaaaaaaaaaaaaaaaaa.......................

ko belum tengok laci dia.. [laci meja sorang satu]
tangisan dalam keshaduan aku di buat nya..
penat aku tolong kemas setiap kali pon...pheeww...
tak sanggup aku nak bukak.. bahaha...
sebab.. kalau aku bukak.. mesti nati akan amik masa aku nak tolong kemas..
tapi.. tu pasal lah dia [abah sado] nak kan 'ruang' dia sendiri..!!
supaya die boleh buat soka2 hati die..macam laci dia tu lah..pfftttt....
[biasanya kertas2 kerja dia.. yang aku tak berani sangat nak usik sebab takut salah letak]
walaupon... aku dah siap2 kan file2 khas tuk dia jugak..
bekas2 receipt semua dah tersedia..
tapi..dia suka sumbat2 penuh dalam tu..
screw driver pon ada hokeh - yang tak sepatut nya duduk kat dalam tu..
lepas tu.. biler carik tak jumpa.. kene lah tabah sikit dengar bini membebel2....
yer lah.. contoh screw driver tu..sepatut nya letak dalam tools box kan...
biler carik dalam tools box tak de...
merata lah mencarik..kan ke payah tu...
i cannot hokeh...
kalau plug..atau.. kabel.. perlu letak kat tempat sepatut nya..
kat tempat yang dah pon di sediakan..
senang sapa2 nak carik biler time diperlukan...
tapi... tu lah abah sado tu... kalau aku kemas laci dia.. 
segala macam bende ada dalam tu..
aaiihh.. malas aku nak kutuk laki aku sendiri aiihh... bahahaha..

tapi.. okeh.. next... free nanti...
aku nak kemas laci dia..
aku rasa..........nak setahun dah kot aku tak usik..
bukak  biler carik barang..lepas tu tutup laju2..stress mak...

ok lah.. tu jer.. 
shaquille dah bangun....
nak kene uruskan dia...
bai...