Thursday, October 06, 2016

TIPS DEKO :: ukuran tepat gantung frame iaitu pada kedudukan 'eye level'



orang cakap.. sekarang dah jarang aku share pasal deko...

eerrr...tak tau nak reply apa..

ber-huhu jer lah...

kene sound..terus insap..dan buat entry ni.. hahahaha..

sebenarnya.. kat rumah ni..takde apa yang berubah sangat pon..
kalau ada pon..just sikit2..projek kecik2..
baru2 ni.. aku buat rombakan susun atur [bukan perabot]
besar-besaran...giteewww..
aku tukar bekas2 dalam esbok dan almari kat dapur..
setelah sekian lama...
daaaaann.. ada lah sikit kecik2 projek 
cuma tak sempat nak share lagi..
dan tak siap lagi pon..

nanti.. aku akan share sikit2 yer..
eeaahh... banyak2...
maksud aku..satu persatu.. insyaa Allah..

sekarang aku ngah bizikan projek bisnes.. aauuww...
sibuk nau2 pulak kan..
cakap macam projek juta2 ko.. hahaha..
tapi...AMIIIIIIIIIIIINNN...!! mana lah tau kan..
jadi jutawan dermawan...
kalau berjaya projek ni..heeeee..
insyaa Allah....
alaaaa..projek dari kesinambungan apa yang ada jer..
cuma lebih fokus dan serious..

ok.. takde bende aku nak cerite sangat..
alang2 tu..aku share sikit satu TIPS DEKO tuk korang
nak share pasal berkaitan ngan deko frame kat wall...


TIPS PALING PENTING


GANTUNG BINGKAI GAMBAR PADA KEDUDUKAN MATA KITA [eye level]

* EYE LEVEL : adalah kedudukan pandangan mata ketika menggantung bingkai gambar pada ketinggian 5 KAKI DARI ARAS LANTAI







nampak tak 'eye level' pada gambar atas ni 


[ sumber ]

ukuran yang tepat adalah ANTARA 60-66 inch dari aras mata [eye level]
kalau standard size ketinggian orang Malaysia.. 5 kaki [ 60 inch = 5 kaki]




aplikasi pada semua saiz bingkai [yang hijau tu adalah ye level]







ukuran tempat gantung dari lantai

[boleh rujuk pada gambar pertama]





tak kire lah samaada korang nak letak atas tv..atau almari meja..atau atas telivision
ada jarak yang tepat yang akan nampak susun atur frame tersebut nampak lebih sempurna



biasanya jarak antara sofa atau almari hiasan spt console table
adalah antara 6" ke 8" sahaja [bergantung saiz frame]





SUMBER -

contoh jarak seperti atas ni
lebih dekat di atas sofa.. berbanding dengan ceiling




sama jugak kalau di tangga





dan ni jarak yang 'edang elok' untuk jarak antara frame [bergantung saiz]



SUMBER -


sumber -

contoh gambar bingkai yang di susun banyak2..
part ni.. mohon OCD yer...teliti dalam mengukur dan jarak antara satu2 frame tu..






sebenarnya.. kalau korang nak tau..
nak gantung frame yang sempurna kedudukan nya ni pon
ada FORMULA nya sendiri..macam gambar atas ni..
kalau aku bagi kat korang.. memang akan nampak lagi complicated
jadi..cukup lah aku share ukuran2 basic macam atas ni..
insyaa Allah korang boleh dapat kedudukan yang sempurna jugak..

dan..plsss...jangan gantung terlalu tinggi yer..
jangan sesekali gantung hingga hampir[lebih dekat] ke paras ceiling rumah..

banyak kali aku tengok kesilapan macam ni..
nampak kecil..tapi impact nya besar..!!
nampak serba tak kena
mencacatkan terus permandangan/hiasan dekorasi rumah

sebab tu aku share tips2 ni semua..
harap bawak manfaat pada korang yer..

jadi.. yang mana2 frame korang rasa tinggi sangat tu..
lagi2 kalau frame tu melintang panjang..atau kecik..
[biasa kalau besar tak perasan sangat]
ubah dan rendahkan sedikit.. 
mengikut eye level yang sepatut nya..
boleh rujuk yang aku share kat atas tu...



insyaa Allah.. nanti2 aku share lagi segala berkaitan ngan hiasan dinding ni lagi..





SUMBER -

saja share frame atas ni.. aku suka kan size nya..
sebijik..tapi besar.. dan menjadi titik tumpu pada satu ruang... dah cukup sempurna..