Wednesday, November 16, 2016

BALI TRIP 2016 :: KINTAMANI Restaurant


KINTAMANI restaurant ni..popular gak kat pelancong..
kire kalau ko datang sini.. nak rasa makanan Indonesia selain nasi padang..
boleh makan kat sini..
supir pon mesti akan rekomen korang datang makan kat sini..
jadi kebanyakan orang yang datang bali fes time..pergi sini..
mesti akan singgah makan kat KINTAMANI Restaurant ni.
tempat nya tak jauh sangat pon dari tempat kiteorang amik gambar gunung berapi Batur tu..
[tapi jauh dari bandar Kuta]

restaurant nya pon selesa..cantik dan bersih..
yang penting..HALAL.. ko masuk2 ada derang frame kan atas meja sijil halal dari majlis agama sana..
kat sana.. kalau ada sijil tu..derang akan letak kat depan kedai kasi orang tengok..
maknanya memang tak de pox atau minuman keras di jual/dimasak kat situ
sebab kat Bali ni.. walaupon derang cakap jer halal..
tapi ko jangan cepat jer percaya...
ko kene tengok cop halal nya macamane..dan kalau boleh sijil halal nya sekali..
kekadang..memang yang dia masak tu makanan halal tuk kite..
nasik goreng ayam contoh nya..
tapi.. ko tak tau kalau die ada masak pox jugak pakai kuali yang sama..
atau guna arak dalam masakan...
hati2 yer..ngan apa yang masuk dalam badan korang..
nanti aku share lebih lanjut lagi akan hal ni yer..
supaya korang paham lebih sikit konsep 'halal' kat Bali ni macamane..












kat sini hidangan makanan secara BUFFET
Harga 109 rbu Rp per head [termasuk tax] -kanak2 bawah 4 tahun free
ramai aku baca review kata mahal
tapi sebenarnya..tuk hidangan buffet yang banyak giler pilihan makanan sedap2 macam ni..
dan dengan menikmati view cantik..
aku rasa murah sangat dah tu...tak yah nak berkire sangat lah..
ko convert duit meysia.. dalam Rm 30 jer seorang..[lebih kurang]

biasa aku baca orang tak nak amik buffet sebab tengok harga 109 ribu tu
dan ramai prefer amik ala-carte jer..
tapi orang tak perasan..
ala-carte tu pon harga ko campur air lebih kurang tu jer sebenarnya pon..
kawan aku dulu.. makan ala-carte kat sini..sepinggan nasi goreng biasa2 dan plus juice..

kene bayar inc tax 80 ribu Rp... [lebih kurang Rm22] 
which is lebih berbaloi kalau ko amik buffet jer kat sini [just tambah berapa ringgit jer lagi dan ko dapat makan semua makanan yang di hidangkan]

gaaiiiss...ko makan kat meysia..biasa pon harga lebih kurang tu jugak..
contoh makan kenny ker..makan SR..nandos ker pon lebih mahal dari tu korang sanggup bayar..
aku pernah makan sarapan kat satu cafe ni..sorang satu menu pon dah hundred sumting..
[haritu aku makan kat airport time balik 400ribu Rp tuk 2 pinggan nasik dan 2 gelas air]
so..kat sini..aku boleh kate..murah sangat tuk korang amik sebagai pengalaman..
apesalah nya.. ko kalau sesekali berjalan jauh sampai sini..
dan nak rasa kelainan makanan tempatan..
tak yah nak berkire sangat..sediakan jer bajet tu sesiap..
aku rasa..tak mahal sangat pon harga tu...
ko makan sampai kenyang pulak tu..sebab hidangan buffet..
jangan lah berkire nau.. uhuhukkss..
sebab berbaloi..!! lelebih2 lagi pengalaman tu sendiri..

so.. kalau korang yang nak pergi Bali dan baca entry ni..
aku memang 'paksa' korang amik jer buffet makan kat KINTAMANI RESTAURANT ni..
insyaa Allah korang boleh berpuas hati..
untuk orang jenis food hunters macam kiteorang..
memang aku rekomen...
bagi aku.. pilihan menu makanan...banyak..dan sedap..ada kelainan dari masakan meysia..
so.. kalau baca entry2 orang lain kate mahal atau tak berbaloi kat sini..
jangan terpengaruh.. hahahaha...series ni..
ko boleh makan sampai kenyang...jimat makan petang ko..
terus makan malam jer nanti.. 




lapar gak lah time sampai sini..hahaha..maybe sebab cuaca sejuk.. atau memang dah sampai masa lunch..
so memang sesuai lah singgah makan kat sini..

aku jenis try amik sikit2 dulu..
kalau ok..baru amik lagi..




tapi abah sado ko memang ngah lapar sangat.. 
die malas nak bangun duduk bangun amik..
so penuh2 pinggan sekali letak..tak nampak bayang nasik.. huhu





qaleef shaquille makan nasi kiteorang suap kan..
pinggan dia amik snack jer.. chicken roll, cendawan goreng, kentang..apa tah lagi tu..





aku suka sate die.. awal nya aku tak tau..ingat sate ayam or daging lembu biasa..rupernya sate daging kerbau kau.. huhu..patut lah lain jer rasanya..
kalau tau..memang aku tak makan..[typical] 
tapi.. dah sebab tak tau..aku makan sedap kasi perabeh..
balik tu baru abah sado cakap [sebab die yang amik] huhu..
asalkan halal dan bersih...
tapi memang sedap..!!
kuah kacang dia aku suka..lain rasanya...




yang tepi buah tu..pulut labu.. sedap gak..tapi manis..aku rasa sikit jer..






jangan kan kate kiteorang..qaleef pon suka kan teh kat indon ni..
teh derang..rasa lain sangat..berbeza ngan teh kat meysia..yang pasti rasanya sedap..!! 
qaleef prefer minum teh ni darikan juice.. 2 cawan hokeh tak boleh share..
seb bek lah ko tak kembung nak ooii.. cuma asyik cakap.."qaleef kentut" jer lah hari tu..huhu..
ada orang tak suka..bagi kiteorang.. yang memang teror menikmati teh sambil fefeeling ni..[miahahaha] memang teh2 kat sini terbaik..biler minum tu..maca layaaan jer... lagi pulak atas tu agak sejuk...sesuai sangat lah..



sebenarnya.. banyak jer lagi kiteorg amik dan makan..
ada sup..gado2 indonesia.. apetah lagi.. banyak sangat..
memang 'rasa' sungguh2 lah kiteorang hari tu...
memang jenis kiteorang macam tu.. menikmati selagi boleh..
tak tau biler lagi dapat rasa makanan tempatan macam tu kan..
so.. tak yah nak berkire sangat...
kalau ko takut tengok nak bayar ratus2 ribu.. 
ko convert jer duit meysia laju2..haaa..sebenarnya..tak mahal mana pon..
yang penting..berbaloi...




kat depan pintu masuk restaurant lepas kenyang makan..






masa ni.. ngah gilir2 solat... [jama'] 
ada surau kat tepi pintu masuk disediakan elok..cantik dan selesa..[lupa nak amik gambar sebab sibuk jaga anak yang nak main tangga] 
surau lelaki kat bahagian belakang sikit mengadap gunung dan terbuka..memang besh giler..
cuma.. bilik wudu' nya dok jauh kebawah lagi..
aku dah siap2 bukak shawl dalam surau baru perasan takde paip..huhu..
kene bungkus balik dan jalan kaki turun tangga jauh ke surau lelaki..
tempat wudu pon agak terbukak..[tapi masih ada penghadang]
cuma kene jaga2 sikit lah [bab aurat tu] -tapi sebab tempat nya kedalam bukan kawasan lalu lalang..so ok sikit..takde orang pon..




overall.. aktiviti kat KINTAMANI ni..puas hati..
dari segi permandangan..cuaca.. dan makanan nya..
cuma letih dalam perjalanan sebab jauh sikit..
macam dari KL nak naik cameron higland tu..
bab makan..memang kenyang sampai ke malam baru makan balik.. 
[anak2 kiteorang bawak biskut2 roti bekal sesiap]
lepas dari sini.. turun balik singgah kat tempat yang cantik giler..!!!
nanti aku sambung story yer...
nak setel entry bali laju2..banyak nau nih...
ni baru satu hari ni....pheewwww....