Thursday, December 08, 2016

Mimpi gigi tercabut


korang tau tak..antara salah satu mimpi yang mempunyai maksud yang boleh di percayai..
adalah mimpi gigi tercabut..
tercabut yer..bukan patah..

korang pernah dengar tak pasal ni...??

aku pernah dengar orang cakap..
kalau mimpi gigi tercabut..
maknenya..akan ada musibah..seperti kaum keluarga atau orang yang kita sayang meninggal..
bergantung pada bahagian mana gigi kite tu tercabut [dalam mimpi]

bukan tu jer..
aku carik pasal hal ni.. betul ker..
memang banyak sangat info yang share bende yang sama..
aku tanya pada orang lebih alim..dan beilmu..[beberapa orang]
mereka menyifatkan..tu adalah salah satu mimpi yang mempunyai maksud [yang tidak baik]
kata mudah nya.. macam memberi firasat pada sesuatu..

aku tak pasti sangat akan hal ni..
tapi aku sekadar nak share ngan korang kat sini..

sebenarnya..dah lama aku pikirkan akan hal ni..
cuma...aku cuba amik semua ni dari sudut yang 'sederhana'
aku tak nak keterlaluan memikirkan nya..sebab takut memudaratkan dari sudut lain..
tak terlalu obses..
tapi dalam masa yang sama..
aku tetap tak 'menolak' nya
sebab.. perkara ni terjadi..beberapa kali..dalam hidup aku..

aku ingat lagi..
kali pertama aku mimpi gigi aku tercabut..[sekarang tak ingat pulak bahagian gigi yang mana]
lama sangat ni..masa masih bujang lagi..
masa tu..arwah mak..arwah adik2 aku masih ada..
tapi.. aku tak pikir apa2..langsung tak tau sebarang maksud..
sampai lah aku bagi tau mak Ijan..
tu pon..saja2 aku cerite masa lepak2 lipat kain ngan dia..

mak ijan jawap dengan nada bersahaja..atau lebih pada gurau2..
"orang tua kata..ada orang nak meninggal..orang yang rapat"

kebetulan time tu..memang ada sedare mara rapat  kiteorang yang berumur yang sedang sakit..[dan meninggal selepas tu]

tapi bila aku cakap..bahagian mana yang tercabut [dalam mimpi tu]
mak Ijan sambung "orang muda yang nak meninggal "

lepas tu.. kiteorang just borak2 biasa pasal hal ni..tak serious pon..
since mak Ijan pon kata.."orang tua yang kata" -which is mean..die sendiri pon tak tau kebenaran nya..
kiteorang anggap..mungkin kind of like 'petua' ke hapa macam tu..

selang beberapa bulan [dalam 3 bulan macam tu]
adik lelaki aku [Afiq] meninggal dunia secara mengejut..[pada usia 22 tahun]
memang lah dia pengidap Talesmia Major..
tapi.. masa die meninggal tu dalam keadaan die sihat..
tak sakit terlantar..
malam sebelum die meninggal tu..die elok jer gi makan kat kedai ngan kawan..
dia dah buat major operation 2 kali..dan amik insulin kat rumah setiap hari..
pagi nak bangun solat subuh tu die mengadu demam panas kat Pak Jalil
Pak Jalil kate..lepas solat subuh tu..sesiap tuk gi spital [memang kene concern walaupon demam batuk sikit]
tapi tak sempat pon..masa sedang waktu solat subuh..
tak sampai sejam pon..die dah meninggal [masa tu..tina dan mak yang hadap]
aku kuar gi surau sambil meraung2 kejarkan Pak Jalil soh balik tengok keadaan afiq yang dah nazak
sebab kiteorang tak larat nak angkat sendiri adik lelaki aku tu masuk dalam kereta..
semua nya sangat pantas..

tu lah kali pertama aku berhadapan dengan satu kehilangan sangat besar dalam keluarga..
tanpa rasa bersedia sikit pon..
mak Ijan amik masa berminggu2 nak 'sembuh' dan dapat bangun semula..

aku tak ingat pon pasal mimpi sebelum tu..

aku cuma teringat... masa.....

lebih kurang dalam masa sebulan sebelum arwah mak Ijan meninggal......

tetibe satu malam..abang aku yang kedua telifon aku..
Abang aku cakap..
malam sebelum tu.. die mimpi semua gigi bahagian atas die tercabut..

takde satu pon yang tinggal...

masa tu.. mak Ijan sedang sakit dan tinggal kat rumah aku..
dan sedang dalam rawatan..masih berulang alik ke hospital jugak..
keadaan mak Ijan memang dah nampak teruk..

waktu tu lah aku terus teringat pasal mimpi yang pertama kali aku pernah mimpi dulu2..
dan teringat kata2 mak Ijan jugak..
aku tak cakap apa2 pada abang aku..
tapi abang aku tau jugak tafsiran mimpi tersebut..
die cakap terus terang kat aku..die sangat takut..[pasal mimpi tu]
dia siap cakap.. "abang bagitau ko sebab..harap2 kalau abang cerite ni.. apa yang di maksudkan dari mimpi tu tak jadi kenyataan.."

aku tak cakap apa2..
seboleh2 nya aku pikir.. tak kan ada apa2 akan berlaku pada mak Ijan..
mak Ijan akan sihat..akan tua sama2 ngan kiteorang anak2 beranak..

tapi dalam masa yang sama..
memang aku dapat rasa..yang mak Ijan akan tinggal kan kiteorang..
tinggalkan aku..
[memandangkan keadaan mak Ijan sendiri time tu]
cuma..tak tau biler..lambat atau cepat..takde sebarang jawapan..
aku tau keadaan kesihatan mak aku masa tu..
aku tau semua sebab aku yang sentiasa ada setiap kali berjumpa dokter tuk rawatan..
dokter pernah bagitau aku satu isyarat kenyataan yang agak jelas..
cuma..penerimaan aku jer time tu..
aku percaya pada ajal maut di tangan Allah..
dan aku tak pernah berputus asa bawak mak aku merata tuk rawatan
bukan tak nak bersedia..
cuma...aku sendiri tak boleh terima hakikat..
aku tak nak percaya cakap dokter..
[ kalau aku cakap pon..aku tak rasa orang nak terima -aku dah pernah cuba sampaikan ]

tapi..bila..abang aku tetibe jer tipon dan cakap akan hal tu..
aku macam... rasa... meronta dalam jiwa..cakap..tak mungkin..!! 
tu hanya mimpi...

tapi..tak tau lah acaner nak cakap eh..
dalam masa yang sama..jauh dalam sudut hati aku..
aku tau..aku kene bersedia dengan sebarang kemungkinan..
walaupon aku benar2 harap..tu hanya lah mimpi semata..
hanya kebetulan jadi bende yang sama macam sebelum
tapi aku tak nak nak amik mudah akan hal tu..

aku yang hadap mak aku..
aku yang dulu akan nampak setiap perubahan pada mak aku..
korang tau tak betapa beruntung nya aku jugak..
sebab.. biler aku kata..aku rasa aku patut bersedia..[aku soh adik beradik aku bersedia jugak]
aku bersyukur aku sempat cium tapak kaki mak aku..
aku sempat mintak ampun sebenar2 keampunan pada mak aku time tu..
aku dapat bagitau die..yang aku sangat2 sayangkan die..
peluk dia..cium die banyak2 kali..-sampai mak aku sendiri marah sebab rimas [huhu]
aku dapat mengabdikan diri aku pada die hampir setiap masa..
sepanjang die kat rumah aku..
sebab..bagi aku.. tak kire mimpi tu benar2 akan terjadi atau tak..
aku hanya pikir..aku tak nak lepas kan lagi sebarang peluang tuk berbakti pada mak aku..
kalau betul2 mak aku akan tinggalkan aku dalam masa terdekat..
ko dah tau kan..ko mungkin boleh rasa..
jadi..buat apa nak amik sambil lewa...

dan..setiap saat tuk aku bersama die sangat2 berharga..
apa sahaja kemahuan die waktu tu..aku seboleh2 nya tunaikan..
walaupon masa tu..masih tak nampak sebarang tanda pon lagi selain dari mimpi abang aku..

lebih kurang tak sampai sebulan lepas tu..
mak Ijan meninggal..

agak lama lepas tu..
aku gugel akan perihal mimpi tu sebab teringat balik..
[korang pon boleh gugel jugak tuk kepastian]

aku percaya..tapi dalam masa yang sama.. 
aku tetap rasa mungkin hanya kebetulan..

aku tak pasti lah kalau sebenarnya aku tak boleh terima hakikat ke hapa..
tapi..aku cuba amik semua ni secara sederhana..


tak habes kat situ.....

kali ke-3...
aku sendiri bermimpi lagi..[hati aku tertanya2..kenapa aku??]
gigi geraham aku bahagian atas..tercabut...
pada masa Tina sedang melawan kanser..
tapi..masa tu.. Tina sedang rawatan chemo tuk breast cancer die [stage 3]
tak silap aku dah cycle ke 3 atau ke 4 masa tu..
masa tu..tina masih lagi kuat..in fact..sangat kuat..
kiteorang masih boleh hang out sama2 lagi..die masih boleh bawak kereta..
[cuma tak boleh terlalu aktif]

cuma masa tu..tina masih belum lagi disahkan cancer tulang 
[sebab merebak] stage 4
jadi kiteorang [termasuk tina sendiri] sangat positif yang dia akan sembuh..[since memang nampak dia agak kuat semangat time tu]

tapi tetibe aku dapat mimpi ni..
mimpi yang buat aku tak sedap hati..
malam lepas dari mimpi..aku terus tersedar..
dan terus teringat mimpi aku yang fes time..dan mimpi abang aku pada mak aku dulu..
dalam mimpi aku waktu tu.. 
aku tak lah mimpi perkara menyedihkan pon..[sama macam sebelum nya]
just mimpi biasa..jalan2..makan kat kedai..gigi aku tercabut..
aku keluarkan..dan letak atas meja makan kedai tu..
aku ingat sampai saat ni mimpi tu..
tapi sebab aku tau maksud mimpi tu mungkin tak baik tuk aku..
so.. aku buat seperti apa yang di sunatkan oleh Rasulullah..


1. Membaca ta'awwuz (A'uuzubillahi minasysyaitoonir roojiim)

2. Meludah kesebelah kiri kita sebanyak 3 kali.

3. Mengubah cara tidur ke sebelah yang lain.

4. Bangun sembahyang 2 rakaat 



dalam hati aku berdoa..ianya hanya mimpi...
dalam minggu tu..aku lepak ngan tina kat rumah..
sambil2 minum teh tarik tina buat..
aku ceritekan mimpi tu kat tina..
kiteorang tak pernah  bercerite pasal hal ni sebelum tu..
tapi sama macam abang aku..tina pon tau tafsiran mimpi tersebut..

dalam nada bergurau...[well..sebenarnya..kiteorang anak beranak..adik beradik memang sentiasa bercakap pasal hal mati ni tak kire time sihat atau sakit..bagi kiteorang..bende tu bukan isu sensitif selagi tak berlebihan.. just ingat mak aku pesan.. tak apa kalau selalu cakap pasal mati..supaya kite akan sentiasa ingat pasal mati]

dan time tu..tina pon cakap.. "tak lah.. tak kan aku kot..bukan aku tu... insyaa ALlah..aku akan baik" - muka selamber..tak macam takut atau nampak die berpikir lebih2 pon..

aku ingat lagi kata2 die ni..!!
dan kiteorang tak bercakap lagi pasal hal tu..habes kat situ..
tapi memang betul pon..waktu ni..tina memang nampak sangat sihat..
walaupon aku tak sedap hati..
tapi.. aku tak terlalu memikirkan nya..
aku pon percaya..tina akan sihat...
dan itu hanya lah mimpi biasa.. 

aku hanya pegang..ajal maut ditangan Allah..
tak kira bila..kite kene sentiasa bersedia..

dan.....Tina meninggal 2 bulan lebih kurang selepas tu..
sebab kanser tulang stage 4 dan kanser dah merebak ke seluruh organ dalam badan dalam masa yang sangat pantas..

aku masih lagi anggap..semua tu hanya kebetulan..
mungkin Allah menghantar tanda pada aku..
tapi..apa jer yang aku boleh buat..selain dari redho..
dan percaya pada qada' qadar Allah..








............................................................

kalau aku cerite ni kat korang semua..
korang percaya tak....?? -aku tak mintak korang percaya pon-
aku just sharing pengalaman aku sendiri..
atau macam aku pikir.. hanya kebetulan...
ajal maut adalah rahsia Allah...
kite tak akan tau....
[tapi jangan lupa.. Allah bagi tanda pada seseorang tu jugak cuma sedar atau tak bergantung pada pengetahuan ilmu kite sendiri]



dan semalam....




aku mimpi lagi sekali...
gigi aku tercabut lagi..



Rasulullah menjelaskan bahwa mimpi-mimpi itu tidak akan terjadi kecuali setelah ditafsirkan. Karenanya, kalaupun terpaksa menafsirkan mimpi, maka tafsirkanlah dengan hal-hal yang baik atau positif.

الرُّؤْيَا عَلَى رِجْلِ طَائِرٍ مَا لَمْ تُعْبَرْ فَإِذَا عُبِرَتْ وَقَعَتْ

“Mimpi itu berada di kaki burung (mengambang) selama tidak di ta’birkan/ditafsirkan, jika dita’birkan bisa jadi mimpi itu akan terjadi.” (HR. Ibnu Majah; shahih)

aku tak nak tafsir lagi mimpi aku kali ni..
aku anggap..tu hanya mimpi...
tapi kalau mimpi tersebut datang sebagai ujian tuk aku..
semoga aku di beri kekuatan melalui nya...

aku masih percaya.. dan tetap berpegang pada Qada' dan Qadar Allah..
Ajal maut hanya ditangan Nya..
takde sapa mampu meramalkan nya...no one..!! 


Wallahu a’lam bish shawab