Wednesday, March 01, 2017

#ceritepuasaraya :: ke JAKEL beli baju - dan tempah


tahun ni raya..aku plan nak tempah baju raya..
ritu masa kat Bali aku ada beli songket tuk buat kain..
so..aku just nak beli kain tuk buat baju..
tak kisah pon baju kurung ker..kebaya pahang ker..
dah lama terperap kain tu..aku ni asyik lah membeli kain..
tapi tak tmpah2..nanti beli siap jer sekarang lawo2..
tu kali ni.. gigih sangat tau aku ngajak abah sado gi carik kain kat JAKEL Shah alam ritu..
kalau tak gigih.. memang tak akan aku tempah lah jawap nya sampai bertahun2..







sampai JAKEL hari sabtu ritu..terus naik tingkat 2..
nak carik kain plain jer.. jenis SB line.. kain nya cantik sikit..

aimed kaler puple..
tapi since ada banyak tone purple..
so pening gak nak pilih..

memula nak beli kain tuk aku jer setakat 2 meter..
biasa abah sado dan anak2 beli siap jer..
tapi tetibe aku ter-tanya pulak kat abah sado kalau2 die nak buat satu set sekali ngan anak2..
kalau ikut aku memang tak gemar nak pakai satu kain semua sama..hahaha..
tapi.. sebab malas pulak aku nak pikir2 dah alang2 kat JAKEL ni kan..
tak yah nanti bulan2 puasa sibuk nak mengejar masa nak gi carik baju melayu derang semua..
so.. aku ok jer lah kali ni berdondon2 pon..

raya pon kan.. apa salah nya.. hahaha...
pakai ngan laki dan anak ko jer pon...

sebenarnya..tempah..beli kain..lagi mahal dari beli siap..
macam baju melayu dewasa.. tempah jer dah 100 lebih..
campur kain 200 lebih jadi nya..
kalau beli kat JAKEL ni siap..yang elok pon tak sampai 200..
lagi2 kalau malam raya derang lelong2..atau ada masa derang buat happy hour [ikut pengalaman]
tapi.. serius..aku malas nak pikir panjang2 nau..
dah kertu ni..ada anak2 kecik..tak gigih nak mencarik berjalan bersesak2 macam dulu2..
sanggup gi Jalan TAR bagai..
memang tak lah..
lagi pon..beli kain boleh pilih yang betul2 puas hati kain kite nak..
lagi2 tuk anak2..pilih kain sedap sejuk pakai..
sebab kiteorang biasa..pakai baju melayu pagi ke petang..
lagi satu.. baju budak ni..anak size tak standard..hahaha..
memang susah sangat carik baju melayu..
lagi dah ada jenis saiz sekrang ni..
kang tak pasal nak carik baju sama2 color time di carik time tu lah takde..
biasa tu.. biasaaaaaaaaaaa....

so..setel hari ni..tak yah pening2 pikir dah..
darikan 2 meter nak beli tuk aku..
jadi sampai 11 meter..tuk abah sado jer 5 meter sebab kain tu bidang kecik..
tuk anak2 lagi..



dan macam biasa..ko tau laki aku tu kan..
kalau nampak hijau..terus die dah tak nampak warna lain yang lawa lagi dah....

tapi..tak.. not dis time hokeh..hahaha..
dan kali ni abah sado ok jer..
aku ada tanya jugak kot dia nak kaler emerald green..
tapi die kata..dah out dated.. orang lain dah pakai 2-3 tahun lepas..

eeaahh.. yer ker..??
tak tau pulak aku kan..
kalau aku rasa nak pakai..aku pakai jer lah..
memang lah warna2 ni ada trend2 nya..tapi..kalau bab2 baju raya..soklati lah kan..hahaha..

watever lah..
nanti2 nak dekat2 raya..kot malam raya rajin nak redah JAKEL lelong baju melayu macam selalu..
kot lah rajin nak pergi..
boleh lah beli kaler emerald.. pakai raya kedua...




tengok kain kotak2 ni teringat dulu2 selalu aku beli kain2 macam ni buat baju kurung matching2 ngan kain kosong..
eeaaahh.. dulu2 kan ada trend baju macam tu kan.. 



laki aku muka ketat biler kene jadi guard tengok anak2...
kejap kang.."qaleef..sini..!!" -abang kalau berlari..adik akan ikut sama..
reramai orang tu kan.. memang risau..
kejap kang dengar "shaquille..jangan tarik kain tu..!! "

ko tau lah anak2 aku tu buat tempat macam ni macam rumah dia jer nak berlari ke nak hapa ikut soka
darikan orang lain marah tengok perangai anak2 kite..
biar kite yang tegur dulu..







derang jumpa getah ikat2 kain tu..dok main getah pulak 2 beradik ni...apa2 lah nak ooii..
kurang lah sikit die berlari2 tu..
jangan menganggu orang lain reta bende orang sudah..ai is cannot..





lepas beli kain baru pikir ada ker lagi orang nak amik tempahan..agagaga...
lagi2 baju melayu...
aku senang jer..tempah kat taylor jahit pukal yang dah biasa aku deal..
tapi tak pernah tengok die buat baju melayu..so risau lah jugak
laki aku tu cerewet gak bab cutting..
even yang tetiap tahun beli kat JAKEL yang lebih kurang sama tu pon..
ada sikit tak kene kat cutting nya..
yer lah.. JAKEL ni pon tetiap tahun macam2 jenis..aaron Aziz lah.. Jep sepahtu lah..Zizan razak..ada pernah nabil Ahmad..
macam last year..walaupon jenama sama laki aku nak beli Aaron Aziz..
tapi..cutting nya lain pulak..
yang sebelum...ada pesak..
ada pulak jenis tak de pesak..sekeping..kan ke lain tu..
macam laki aku jenis badan besar tinggi.. pakai jenis pesak baru selesa..
kalau jenis2 macam baju melayu modern..zizan razak..atau Nabil ahmad.. Fit..!!
seluar lengan cutting kecik..
tu biler nak memilih tu..memang susah...memang banyak pilihan..
tapi..amik masa..
dah..tahun ni.. tak yah nak pening2..dah beli kain.. carik jer taylor..tempah ikut suka macamana..

teringat taylor aku dari sebelum kawen dulu..
dah berbelas tahun dok tempah baju2 raya..baju2 kerje ngan dia..
memang aku suka..
baju melayu qaleef 4 tahun lepas kaler hijau pon pernah tempah kat dia..
mahal sikit..tapi puas hati..
cuma aku jer dah bertahun2 tak tempah sebab manjang beli siap jer kan..
so..terus kol dia cakap nak tempah..
memang kalau ikutkan..dah tak amik dah tempahan..
tapi sebab aku die dah kenal lama...
dan aku sendiri dah tau kerje dia..aku tak pujuk pon..dia ok jer terima tempahan aku..
alhamdulillah... lega...







malam tadi aku gi menghantar jauh2 sampai ke Shah Alam..
singgah solat maghrib kat rumah abang aku..
siap die tegur "gigih pulak ko ngantar sampai sini..kat rawang takde ker..?? "

aku malas nak jawap..huhu..

kalau carik..ada jer kot kat rawang ni..
tapi tak biasa hantar..tak pernah tempah..
tak tau jahitan acaner..
risau lah gak nak gamble.. baju nak pakai raya ko..

so setel dah part baju raya pertama kiteorang semua...
tak yah pikir pening dah..
lagi 2 minggu siap.. boleh amik.. bahahahaa..
ko jangan tanya macamana aku buat hokeh..
well.. jenis aku tak suka bende last minute bende2 macam ni..
dulu2 masa ngan family aku pon..
waktu2 macam ni aku dah setelkan part mak dan tuk aku -beli kain tempah
tuk pakai fes day raya..
selebih nya biasa carik baju siap kat PKNS -dulu2..
plan fes week puasa..kitorang gi shopping dah.. -#rindu
so hujung2 puasa..tak yah nak pikir2 pasal shopping ke hapa..
aku memang jenis merancang..ada schedule awal2 dah plan..
minggu ni tuk mak..
minggu akan datang tuk bawak adik2 shopping baju derang pulak..
lepas tu baru setel tuk aku...senang gi sendiri2 atau ngan tina jer..

sekrang..kene pikir tuk anak2..macam ni lah jugak..
ni dah setel baju melayu..
lepas ni just pikir baju jalan..baju kasual..
tu pon dah siap2 cakap.. tunggu sales nanti gi sogo jer terus..
baju aku takper.. aku pikir sendiri2 jer..
pandai2 lah aku kan nak beli mana.. tunggu pose nanti banyak boutique kuarkan baju meletop2..
beli jer nanti dah kuar..
baju derang. even baju laki aku pon..aku kene pikir kan biler nak kene gi beli dan kat mana..
apetah lagi baju anak2 kan..

eeaahh... apeniiiii...!!! cerite pasal raya ni..
puasa pon belum..
ahkak ngah gigih mengganti pose lagi ni ha...huhu
tak tunggu isnin khamis..rabu ni pon akak pose jer ni ha..

alaaaa...sambil2...
bukan beriye2 sangat pon..
dah ada anak2..seronok sikit beraya tu..
persediaan derang tu yang besh #tupasalnakanakramai #eeah


ok lah.. tu jer nak cerite