Friday, March 24, 2017

DATING dengan anak2 ke KIDZOONA AEON SHAH ALAM



cuti sekolah ni tak kemana2..
abah sado bizi ke site..
lagi pon..memang tak berapa gemar sangat bercuti ke luar time2 cuti sekolah..
nanti semua tempat crowded.. 
lepas tu jadi mahal..
okeh.. tu bukan alasan sangat pon..heheh..
sebenarnya.. memang takde plan mana2 pon..
anak jer cuti..
abah nya tak ley suka2 cuti..
n yet.. ada plan yang tak di sengajakan..
nak gi bercuti lepas habes cuti sekolah ni nanti..
tak sengaja sebab... aku tak perasan pon sebenarnya biler cuti sekolah..!!
so biler beli flight ticket..
tak pikir timing anak..
pikir timing kerje abah sado..
dan timing adik bongsu aku cuti semester [sebab kali ni bawak die sekali berjalan]

so..sebab nak jalan nanti2..
pasrah lah dok rumah tak kemana2 time orang semua hapdet dok gi bercuti sana sini..
takper korang..tak perrrrr...
tunggu turn aku nanti.. bahahaha

insyaa Allah.. kalau Allah ijinkan...


so seminggu ni..
takde gi mana2..
macam aku takde bende sangat..
rasa lapang pulak sebab tak yah nak kuar tengah2 hari buta amik dak qaleef balik sekolah..
pagi pon takde ngak hadap drama yang macam2 jenis..

tapi.. kesian jugak lah..
dok terperap tak tengok matahari..tak amik angin..
kekadang plan petang2 nak bawak gi jogging ke hapa..
tapi ..dah janji2..hujan pulak...
so.. tak dapat jugak kemana2..

kesian punya pasal..
aku janji nak bawak jumpa lulu sekali bawak main2 kat luar..
seronok lah qaleef tu..
sehari sebelum tu aku cakap ngan dia..
lepas tu menyesal cakap awal2..
sebab.. die dok ulang tanya dan cakap 100 kali..!!
issshh.. sampai rimas aku dok ulang2 cakap bende sama..
eksaited sebenarnya..
tak sabar2..

so aku pikir.. kalau lah aku mungkir janji..
mesti kesian..
budak besar qaleef tu kan..dah boleh ingat apa yang kite cakap kat dia..



so rabu ritu..aku bawak lah anak2 kuar..
amik lu'lu kat shah alam.. terus gi Aeon Mall Shah Alam
memula nak bawak derang main kat ada satu tempat area kota kemuning tu..
tak ingat lak apa nama mall tu..apa nama tempat menan tu..
tapi pernah pergi dulu2 bawak derang jugak..
situ tak ramai orang..menan pon besh gak..
tapi.. tetibe kene amik Lu'lu kat area seksyen 9..
so.. aku pikir.. gi dekat2 situ lah..
memula nak Kidzoona kat Paradigm Mall ker..atau gi tempat menan kat The Curve tu ker..
tapi.. pikir leceh pulak nanti nak patah2 balik biler hantar lulu..
lagi satu.. susah parking..
bawak budak2 ni..[tanpa abah sado] semua nak kene praktikal..
nak mudah..
tu pasal aku terus jer lah ke Aeon Shah alam jer..dekat.. dan masih awal lagi..so tak susah parking..
tak jammed..
nak hantar Lulu balik pon nanti pon tak jauh sangat nak patah balik..

sampai2.. ajak sarapan dulu...
aku gi ber-4 jer tau..qaleef + shaquille + lulu
risau gak memula takut tak ley handle bebudak ni..
tapi alhamdulillah.. macam qaleef dan Lulu dah besar sikit ni dengar cakap..n senang handle..
shaquille aku letak dalam stroller jer..
qaleef dan lulu pegang baju aku kiri kanan..
orang pon tak ramai sangat masa ni.. 




mencicit masuk masing2..tak ramai lagi masa ni..







lepas sarapan lite2..
terus masuk kidzoona..
bayaran masuk Rm 10 seorang x 3 orang [sebab weekdays]
kalau hujung minggu or public holiday..fees Rm 17 seorang..
aku yang kertu ni..masuk percuma jer..as a penjaga..
unlimited time.. kau boleh kuar masuk balik satu hari suntuk main sampai lebam..

kidzoona kat sini agak besar..dan masih baru...
kebanyakan menan pon masih elok..
walaupon tak banyak sangat pon bende nak banding kalau kat The curve atau kat Paradigm tu..
tapi.. ok jer lah tuk bebudak tu main sampai puas..
ada dalaaaaamm... hurrrmm.. 7-8-9 aktiviti boleh buat dalam tu..
okey jer lah..
kang lagi banyak kang..lagi lama dalam tu kang.. hahaha..dasar sangat kan..
bayaran pon boleh di katekan agak murah..
nak banding kebanyakan tempat lain..3 orang baru 30 hengget
selalu aku gi bawak anak2 main kat the curve..sorang dah 50 hengget..
kalau kat paradigm tak silap aku.. Rm30++ gak tuk sorang
unlimited time gak lah..
kat shah alam ni..aku pon tak sangka gak lah agak murah..
aku dok pikir macam kat paradigm tu lebih2 kurang lah..













ada bahagian tuk main kinetic sand
ada 2 meja bulat ni..






main kat tempat bola plastik ni paling shaquille suka..
dok ulang masuk sini jer..
kemahen die berenang dalam tu..tak lemas2.. heheh


kat sini luas gak lah tempat nya..




sekali ada supa doopa ni jugak..
tapi yang ni tak besar sangat
kalau ramai2 orang tak besh gak la nak main..boleh berebut bebudak..
tu pon..ada masa tu.. bebudak besar gak main sekali..kasar lompat kuat2..
bebudak ni takut nak naik main sekali..
biler derang jalan jer tergolek2..huhu
terus ajak keluar dari area ni






bahagian2 tempat menan lain




dah main berlari bagai.. rambut pon dah terkeluar2..
bukak tudung terus..
ni qaleef amik kan gambar.. not bad huh.. 









macam2 gak aktiviti bebudak ley layan kat sini
tempat masih baru may be..so barang2 yang kecik2 macam sayur2 burger2 plastik banyak lagi..
pernah aku pergi satu tempat macam ni dulu..
habes semua kosong tah mana2 hilang ker hapa tak tau lah..
anak2 nak main pon tak syiok
macam ni.. seronok lah derang main jual2 bagai.. main masak2 siap..
ada macam mini market.. ada hospital [yang ni barang banyak hilang]
but so far kids enjoy la aktiviti macam ni..



3 jam jugak lah dok dalam ni..
bagi budak2.. 3 jam tak lama sangat..bebetul derang main sampai puas..
tapi tuk aku..rasa macam lama giler.. hahaha..
tapi.. sebab memang niat tuk derang semata hari ni..
aku tak pikir sangat pasal tu..
selain amik gambar derang.. hp aku simpan sepenuh nya..
aku sama2 main dengan derang..
dah kata hari tuk derang kan..
kau kat rumah sibuk ngan hp... kat sini bawak anak2 pon sibuk ngan hp
ape ceeeerrrr pulak...
aku tak kenan betul tengok parents2 yang dok bawak anak kat sini..
tapi sibuk dok main ngadap hp..
sori la kalau kau terasa ngan statement aku ni..
tapi memang kebanyakan nya aku perasan macam tu..
walaupon anak2 boleh main sendiri..
atau rasa selamat duk dalam ni tanpa perhatian penuh..
tapi.. aku rasa macam.. apa eh nak pikir..
permandangan yang tak besh jer..
lagi2 biler aku tengok ada anak2 main tanpa batasan..
rampas permainan anak2 orang lain..
main kasar2 sampai mencederakan anak orang lain..
betul ni tau..
macam jadi kat kiteorang masa ni lah..
selamber jer anak2 baya qaleef lulu rampas n tolak anak aku dari motor yang die ngah naik..
aku peratikan jer...shaquille terkulat2 tak paham..
tengok parents nya tak pandang pon..leka ngan hp..
beberapa kali buat pon.. langsung tak tegur..

sakit hati lagi aku ni ngan parents nya..
kesian kat anak sendiri satu hal..
tapi bende tu macam satu bende yang tak elok anak aku tengok..
aku takut dia akan buat anak orang lain macam tu jugak nanti..
nak marah anak orang tu time tu..tak patut gak..[anak2 aku akan tengok jer nanti]
aku tak nak ajar anak aku bende2 macam tu..
aku cuma boleh pujuk jer lah.. tak nak ajar anak2 bermusuh dengan orang lain..
walaupon aku sakit hati tengok 2-3 kali bende tu jadi..
pujuk jer lah ajak main menan lain..pergi tempat lain..

kalau anak aku buat anak orang..
memang kena lah kan.. 
aku prefer tuk tegur sikap anak aku kalau macam tu..
tu penting nya parents jangan lah nak leka2 dok hadap hp jer tak habes2..
aku sendiri malu kalau orang pandang aku macam tu..
[asyik dok ngadap hp n leka2 biarkan anak main sendiri sampai buat nakal pon tak perasan]

kat mana2 tempat biasa aku pergi pon macam tu lah..
maaf aku cakap.. selalu..aku peratikan..melayu macam tu..
kalau bangsa lain..cina contoh nya..
aku tengok derang sama2 main ngan anak..tak malu pon..
sama2 masuk sekali panjat sekali.. naik ngan anak2..
aku suka tengok macam tu..
rasa beruntung anak tu sebab dapat perhatian macam tu..

ni orang kite.. ko pandang sudut situ tengah layan hp..
pandang sudut sini..ngah leka ngan hp..
celah2 tiang tempat permainan.. dok ralit ngan hp..
tau lah kat mall wi fi free....
ada lah jugak sebenarnya yang betul2 hadap anak tu..
bukan lah semua... tapi kebanyakan dan biasa aku nampak..
tapi.. lagi ramai yang lebih suka hadap hp dari anak sendiri..

bukan carik salah orang..
bukan nak tunjuk bagus..
tapi.. macam aku cakap.. apa salah nya stop kejap main hp tu..
bagi masa yang berkualiti untuk anak2...
walaupon mungkin derang boleh main sendiri..
waktu lain mungkin bizi kerje..
mungkin bizi kerja2 rumah..
masa ni yang kite kata masa khusus tuk anak2..
tapi tak pon sebenarnya..
setakat amik gambar..update dalam social media n cakap "quality time with kids"
tapi sebenarnya..quality time with free wi fi..

hampeh....


ok dah.. kang kene kecam pulak...hahahaha
tapi kalau tak cakap.. orang tak tau atau tak amik peduli..










dah boring habes semua main dalam kidzoona tu..
derang sendiri ajak keluar..
nampak train ni kat depan tu..ajak naik

sorang 5 hengget.. shaquille free..aku kene bayar sebab naik sekali.. huhu
pasrah jer lah naik  round2 tingkat 2 jusco tu naik train ni siap lagu2 hon punya lah kuat 
orang dok pandang2 jugak lah..senyum2 tengok aku.. 
sebab yang naik kat berabak lain tu semua budak2 jer..
tak de lah malu pon sebenarnya.. cuma rasa macam..
aku sepatut nya teman jalan kaki sebelah train ni pon boleh jer.. hahaha..
but sokeh..
asalkan anak2 happy.. aku tak kisah buat tuk derang..






alhamdulillah.. dapat buat anak2 gembira hari ni..
anak main sampai betul2 penat..
naik kereta..terus tido...
ajak singgah makan dulu sebelum balik..
hantar lulu balik dan aku terus balik rawang dalam pukul 5.30 sampai..
penat gak lah sebab dah kuar dari pagi..
tapi aku seronok tengok anak2 gembira..
qaleef suka kalau ada lulu sama2..
lama tak jumpa sebenarnya..
nanti ada masa lagi boleh hang out sama2 lagi macam ni..insyaa Allah

so far.. ok jer kuar ngan budak2 ni tanpa abah sado..
ada ajak jugak.. tapi dia bizi tak ley nak tinggal kerja..
nak tunggu dia..tak tau pulak biler..
dah janji ngan anak2 pon yer jugak..
tunaikan jer lah..
bawak sendiri..
tapi ok.. un expected jugak lah..
ingat akan jadi huru hara..
sebab kire ni fes time lah ni aku kuar tanpa abah sado dengan 3 orang anak
selalu ngan shaquille jer pon susah nak handle perangai die seakrang ni..
but well... hari tu..semua ok jer...
derang tak banyak perangai sangat..
masing2 behave pulak..senang..
may be sebab hari tu derang dapat main semua ni puas2 kan..
dok dalam satu tempat macam kidzoona tu..
rasa senang nak perhatikan derang main..
walaupon masih tak boleh lepas pandang..
macam kalau time jalan satu2 tempat..
lulu memang jenis manja..jalan nak pegang2 tangan..
so..qaleef tengok lulu macam tu..
die pon ikut pegang kain baju aku yang sebelah lagi..
tak ley lepas langsung..kene jalan rapat2 ngan aku..
aku just tolak shaquille..
masing2 pon dengar cakap..
semua nya ok jer.. alhamdulillah..