Thursday, March 30, 2017

Home made kuih keria gula melaka 'ku kunci rindu buat mu' anak2


laki ahkak dok request buat kuih keria..
ahkak dah lamaaa tak buat..
kali terakhir buat..dengan arwah mak sebelum kawen..
tu pon..tolong2 jer..huhu..
ingat tak ingat..sokeh.. gugel kan hado...


aku ni dok pikir.. kalau beli jer kan lagi senang..hahaha...
bukan nak makan banyak nau pon kan..
paling2 banyak boleh makan..sorang mungkin 3-4 ketul jer..
atau kurang..
ada gerai depan 7e kat depan tu..sedap kuih keria nya..
tapi dah abah sado nak bini mithali nya ni buat..
aku soh lah die gi beli keledek..
die beli kat NSK.. ada 3 biji.. rm 2.50



aku soh carik yang keledek oren tu... yang tu kalau buat keria..lagi sedap..
dulu ngan mak aku..pakai yang tu jer..
tapi.. abah sado kata..takde.. die beli yang putih jer ni..
boleh jer lah..rasa keledek jugak.. huhu..

beli dah seminggu.. baru bini buat..
tunggu hujung minggu free masing2 tak gi mana2 baru lah besh kan..
buat sama2 ngan anak2.. derang seronok..

tu yang sebelah kanan tu..aku dah siap rebus..
dalam 20-30 minit sampai lembut ko cucuk2 ngan garpu..
aku rebus sampai die pecah sikit..tau lah lembut..
senang nak lenyek nanti..



panas2 suam tu..terus kan lenyek..lagi mudah dari tunggu sejuk kejung balik nanti..
dah agak2 hancur.. tunggu kejap bagi sejuk..baru tambah tepung gandum...
semua sedia ada jer kat rumah ni ha...



tambah garam sikit.. [ada orang masa rebus tu dah tambah garam sesiap]
jangan tambah air..
just keledek..tepung..dan garam jer sikit secukup rasa..
uli sampai boleh jadi doh dan tak pecah..
tapi jangan banyak sangat tepung nya..
nanti tak sedap hilang rasa keledek..
dan keras sangat jadi nya..



nak kasi sama besar..abah sado uli sesiap2 bulat2 kecik ni..
ni abah sado yang buat tau..
die jugak yang bentuk kan jadi bentuk keria tu..



derang hengat ngah main play doh hagak nya ni..
kemahen seronok baling2 tepung siap..
soh basuh tangan sesiap sabun bersih2.. baru buat..
qaleef buat elok lah sikit ruper nya..
suma senget2 n besar kecik tak sama..
shaquille buat rupa hapa tak tau.. hahaha..
tak selera mak nak goreng shaquille punya..
die buat main sungguh2 lah..


 gebu2 macam orang yang buat nya [abah sado] heheheh..
macam donut pon ada dah ni ghuper dia..
takper.. sendiri nak makan..
goreng api kecik.. sampai kuning..


ni dah sap goreng...
kemahen banyak..sebab aku lupa..!!!
aku ingat nak goreng sikit tuk makan time tu jer..
selebih nya nak buat frozen..
tapi..aku gi goreng semua sekali..hahaha..
ada dalam 20 bijik kot rasanya...


kebetulan da gula melaka
so.. pakai yang ni lah..
cuma aku campurkan sikit ngan gula putih..
masa nak masak tu..letak sekali air sikit..
takde gambar sebab nak kene buat laju2..



dah siap.. masa ni masih panas dan melekit lagi..tu berkilat jer nampak..
panas2 tu.. aku kasi jiran yang mana ada [sebab masa ni hujung minggu-ramai takde rumah]
rezki derang lah sebenarnya Allah dorong aku ter goreng banyak..heheh..
kebetulan hujan pulak time ni.. memang sedap ar makan masing2..


sedap lagi lah yang aku cakap abang n akak depan 7e tu buat..ngeeee..
tapi buat sendiri..ngan anak2 dan abah sado..seronok..
tu pasal nama nya 'ku kunci rindu buat mu'..
dengan harapan abah sado dan anak2 akan ingat selalu kat bini dan mak nya giteeewww... 
anak2 dapat makan puas..dan dapat bagi orang lain jugak..

walaupon rasa nya..eeerr...ooookkkk laaaaaaaa tuk makan sendiri.. bahahaha
tak kose nak puji diri sendiri aiihh..

tu ada lagi sebijik keledek tak usik..
ingat nak buat karipap keledek kentang..kot.. tak tau lah tu bile..lalala..



notatanganAty :: jenis laki dan anak2 suka makan kat rumah..dan suka makan kuih...