Monday, June 12, 2017

TIPS Dekorasi Raya :: 3 tempat kesukaan aku beli bunga cantik yang lebih murah..


aku pernah tak cakap ngan korang..
time2 raya.. nak jimat..
tak nak kuar duit banyak2..
tapi nak rumah still berseri eksaited nak sambut raya..
tak yah nak tukar semua bende dalam rumah..
tak yah nak tukar perabot bagai pon..
Tips nya.. tukar bende2 kecik yang minima..
tapi boleh bagi impact lebih..

contoh..tukar langsir

tapi tu pon tengok gak lah..
sebab.. aku bagi contoh macam rumah mak aku dulu..
tingkap kemahen banyak..!!
nak tukar langsir satu rumah pon pitam gak nak kuarkan bajet tu..huhu
so selalu kat rumah mak.. tukar langsir 2 atau 3 tahun sekali jer..

dalam hal macam ni..
apa yang aku suka buat tuk ubah suasana..
salah satu nya.. tukar gubahan bunga..!! beli baru.. atau gubah tukar..
yang depan letak belakang.. yang tengah letak depan..
atau tukar combine bunga yang ni dengan yang tu...pandai2 lah kan..
nak bagi nampak lain..
tak semestinya memanjang beli baru jer..
kalau beli pon.. setakat satu-2 jenis ok lah..
macam ni.. biasa tak guna bajet besar pon..

lagi satu.. boleh tukar sarung cushion yang kecik2 tu..
macam rumah mak aku dulu..
rumah orang tua kan.. selalu waktu raya.. nanti mak akan kuarkan 'karpet raya'
pasang yang tu time2 kemas rumah nak raya..
carpet cantik bersih lah..
lepas raya simpan balik dan pakai carpet lain yang biasa2 atau lebih murah..
so.. biler kuar-pakai time raya.. jarang nampak..sesekali pakai
nampak lah berseri lain sikit kan..

boleh jugak ikut cara ni..
salah satu cara berjimat..
contoh tahun ni ada bajet tukar carpet baru yang lagi cantik or mahal..
lepas raya simpan lah.. 'sayang'..carpet pon tak kusam kotor atau buruk cepat..
sebab pakai sepanjang tahun..
boleh pakai tuk 2-3 kali raya akan datang nanti..
biler pakai time raya.. sesekali nampak.. walaupon bukan barang baru
tapi akan rasa seronok dan nampak lebih berseri serta lain sikit dari hari2 biasa..
tu yang selalu kiteorang [mak aku] buat..
tahun ni tukar carpet.. tahun depan boleh save bajet tukar langsir pulak..
atau bende2 lain...

pandai2 lah korang..

macam rumah aku contoh nya..
walaupon aku boleh jer jahit langsir sendiri-tukar setahun 2-3 kali [kalau aku nak]
tapi aku pon bukan rajin nau..
macam last year.. semua nampak baru sebab baru renovate rumah dan tukar cat..
tukar langsir sekali..
so tahun ni.. aku tak tukar pon langsir..
tunggu lah tahun depan pulak..
so..apa aku buat.. nak nampak berbeza sikit dari sebelum
aku tukar gubahan bunga.. sebab bunga sebagai deko items pon boleh bagi perubahan jugak tau
boleh kasi seri kat rumah...
kos pon tak besar sangat lagi2 kalau tau mana nak carik dan pandai gubah sendiri..

nak pilih bunga pon.. bukan sebarang..biar simple tapi nampak cantik
tak perlu keterlaluan gubahan pon..
kalau pandai pilih bunga.. kau letak2 jer pon dan nampak berseri..

hari ni aku nak share tempat2 yang aku suka beli bunga..
yang NAMPAK MACAM MAHAL.. tapi sebenarnya harga murah..
aku tak berapa suka sharing pasal harga sebenarnya..
tapi.. kalau aku cakap murah tu.. maknanya.. murah lah berbanding kebiasaan..

kalau kau boleh dapat bunga yang sama.. tapi dengan harga yang berbeza..atau lebih murah..
tak kisah lah kat mana pon kan..
pasti lah lebih baik..

contoh.. bunga2 kat SSF.. yang biasanya harga bunga jauh lebih mahal..
memang cantik..
tapi.. boleh jugak korang dapat bunga yang sama-lebih kurang sama kat tempat lain

3 tempat kegemaran aku nak shopping bunga dengan harga lebih murah

1] Kat Ayer Hitam Johor - memandangkan kampung mertua dekat2 situ..
memang senang aku nak singgah..
aku suka carik orked kat situ..
orked yang getah.. nampak real.. dan besar2 cantik..
boleh dapat serendah Rm 12 sebatang
biasa kedai2 bunga akan jual lebih dari Rm 25 keatas..
tapi.. tak semua kedai kat ayer hitam tu boleh dapat murah tau..
kalau nak carik.. pergi lah kedai2 kayu lama tepi2 jalan bahagian dalam sikit tu..
yang dekat2 kedai kerepek buah bear2 tu..
so far.. harga tak mengecewakan.. cuma kene pandai pilih yang cantik2..
dan panas sikit lah kedai2 tu.. 
kalau nak orkid biasa2 yang halus2 tu pon murah kat situ.. 3 batang boleh dapat Rm 10 jer..
menarik kat sini.. beli banyak boleh mintak tawar2..

2] Romantika - ni pon antara kedai peberet aku sejak dari masa bujang
beli bunga2 tuk rumah mak aku dulu memang beli sini jer..
beli bunga tuk dulang hantaran aku pon..aku beli kat sini belambak2..
kat sini memang cantik2.. dan harga pon still not bad..
lebih kurang jer ngan kat ayer hitam..tapi ada yang lebih mahal kalau material lagi elok..
tapi besh nya..sebab kat sini lebih banyak pilihan..
kau nak besar nak kecik halus lebar..macam2 warna ada..
time2 raya ni banyak lah potongan harga..dapat lah murah sikit dari sebelum




orkid cantik2 kire besar2 gak.. starting price rm 9.90
tak sure lak kalau ada lagi murah
tapi lagi mahal ada gak.. yang jenis getah bintik2 tuk.. puluh2 gak lah..

yang bunga Lily tu rm 7.90 jer.. ada 2 kuntum besr dan kecik
kire ok lah gak..
banyak gak lah pilihan lawa2..
bunga Hydrangeas atau orang panggil bunga siti zubaidah.. pon banyak..
antara bunga2 pilihan..
yang jenis kecik2 macam ko tengok atas sekali tu.. dalam rm 9 ke atas kot.. tak berapa ingat...
ke rm 7 lebih...macam tu lah range harga dia..
kalau yang lagi besar..lagi mahal..rm 24 ke atas..[or lebih kurang or lebih mahal-tak ingat snagat]


bunga2 macam ni mudah.. setangkai dalam 5-6 kuntum  
serendah rm 5-6 ringgit boleh dapat..tengok size gak la
bunga2 macam ni senang nak gubah.. dan lebih jimat..
sebab dah siap2 ada daun bagai.. dan datang terus seikat..
beli 3-4 tangkai.. dah cantik hias kat pasu yang sesuai


pekanan bunga ni rm 8.90 setangkai ada 3 kuntum tak silap


yang ni pon lebih2 kurang harga atas tu..



ROMANTIKA ni besar... macam2 ada jual dalam tu..
pasu2.. barang2 hiasan tuk deko.. lampu..frame.. bekas comel..
belambak2 cantik2.. gugel lah kat mana ada romantika ni..
banyak satu malaysia..
yang aku gi atas ni kat Selayang Mall..
dulu2 suka pergi yang kat Plaza Shah Alam tu..


3] SUN ENERGY FLORAL TRADING yang terletak kat sungai buluh-damansara
yang ketiga ni paling2 peberet aku..paling aku suka dan tunggu2
ni kilang tuk borong..
tapi time2 puasa nak raya.. derang bukak sebulan untuk orang awam.. 
di jual ngan harga lebih murah..!!
bukan.. 
tapi sangat murah dari biasa yang kite jumpa kat kedai tu..!!

Actually aku pernah jer share tahun2 lepas pasal kilang ni..
setiap tahun nak raya..memang aku biasa beli situ jer..
dan menunggu time2 puasa nak raya ni
time ni jer derang bukak tuk jualan awam selama sebulan..[ahad tutup]
dan hari2 biasa bukan bulan puasa tak bukak yer untuk orang awam..
kilang ni tuk borong jer waktu2 tu..

ni alamat kilang ni : 48, Persiaran Industri, Bandar Sri Damansara, 52200 Kuala Lumpur, Selangor, Malaysia



sila la waze sendiri..
kalau korang dari tol plus sungai buluh tu.. terus jer menghala nak ke bandar sri damansara/atau nak ke SSF HQ lama[belah kanan]/decathlon atau Court mammoth tu  .. atau menghala ke Kepong
korang akan jumpa kilang ni dulu sebelum yang aku mention atas tadi tu..
kilang ni boleh nampak dari tepi jalan besar..
klang ni pon besar.. signboard besar..
belah kiri jalan..kene masuk simpang depan sikit..
jangan terlepas.. kalau terlepas sila pusing masuk kat bandar sri damansara dan uturn balik bawah jambatan damansara damai..
ni kawasan sibuk n jammed..




bulan puasa derang bukak khemah kat luar..
dan sampai lah ke dalam kilang ni sendiri..


bunga ni kat Romantika aku tengok Rm 8.90 macam tu setangkai..
kat sini serendah rm 4.99 dan lebih banyak pilihan..!!



bunga Hydrangeas ni jenis tangkai pendek.. harga Rm 5.99 jer..!!
rimbun hokeh..dan banyak giler color




yang ni tangkat panjang sikit.. dan rimbun jugak..
harga Rm 4.99 sahaja yer..memang murah giler kalau nak banding mana2 tempat lain
yang penting cantik dan nampak macam mahal
maksud nya lebih cantik lah kalau di gubah kan..
sebenarnya kalau nak tau.. bunga2 tu memang bunga2 mahal yang biasa jual kat kedai2 tu..
in fact kat SSF bunga yang sama harga nak cecah ratusan ringgit..
tapi memang kat sini.. waktu2 ni derang akan jual murah giler2..!!
rugi lah peminat bunga kalau tak tau tempat ni..









tengok lah harga2 dia.. aku yang sawan setiap kali kat sini rasa macam2 bende nak beli..



aku beli bunga ni jer.. tuk pasu besar SSF aku yang lama tu..
tau tak harga bunga ni biasa kat luar berapa..??
kalau orang biasa beli bunga..pasti tau harga nya cecah Rm 40-50 untuk setangkai
sebab bunga nya jenis besar giler..
aku pegang bawak memang penuh aku peluk..
dalam gambar ni tak nampak.. tunggu nanti aku share gubahan yer..
yang follow ig aku dah tengok lah aku beli2 balik rumah terus letak jer.. hahaha..
nak tau aku beli berapa tuk setangkai ??

HANYA RM 12.90 SETANGKAI !! aku beli 4 jambak dah cukup rimbum tuk pasu besar aku tu..
lebih kurang 5-6 puluh jer..
kalau korang rasa mahal.. aku nak korang cuba pergi kedai biasa2 dan tengok harga nya sendiri yer..

sebenarnya.. dalam kilang ni banyak lagi..[aku pernah share gambar dulu2
ada 2 tingkat dan beribu2 jenis bunga 
ada jugak barang2 hiasan.. pokok2 viral yang korang suka sangat tu..
aku malas nak snap gambar dan aku tak masuk dalam2 pon..
sebab bukan nak beli pon..[dah biasa masuk sebelum ni jadi tau la]

so.. sila lah buat pilihan masing2 yer..
so far tu jer lah yang aku tau tempat2 kegemaran dan pilihan aku biasanya..
jarang aku beli kat kedai2 biasa..
sebab aku tau perbezaan harga nya macamane..
aku biasa membeli sejak dari bujang masa tinggal ngan family..
jadi aku tau lah sikit2 perkembangan harga2 bunga kat pasaran ni..
dan.. aku share ngan korang kat sini..
supaya sama2 dapat manfaat yer..

harap membantu..


ok.. banyak ni nak share hujung2 nak puasa ni lagi2 pasal deko rumah..
insyaa Allah..usaha carik masa..