Thursday, July 20, 2017

setiap family ada kisah nya sendiri...









lepas aku terbuka berkongsi pasal family baru aku..since beberapa tahun lepas
which is selepas ayah berkawen lain..
aku kerap terima email berbentuk peribadi berkongsi kisah2 mereka yang melalui perkara-kehidupan sama..
ramai suka berkogsi kisah 'kapal' yang sama..

yang menghantar email tu pulak
bukan semata berada dari satu pihak yang sama jer macam aku..
tapi ada yang berada di pihak family belah sana.. ada yang berada di belah sini..
ada jugak yer yang duduk kat tempat 'step mother' untuk anak2 belah suami yang dah dewasa..
ada yang kisah gembira.. dan ada yang sebalik nya..

berhati2 jugak aku nak menulis ni..[tak macam biasa] hahaha
takut ada yang tersalah sangka... 
tak berniat apa2 pon..
cuma.. apa saja yang aku kongsikan ni.. aku harap dapat memberi sesuatu yang bermanfaat pada orang lain jugak

orang selalu tanya aku..macamane aku buat...

aku paham apa yang orang maksudkan..

orang nampak kami boleh berkumpul sama2.. bergambar dan nampak gembira..
dan.. alhamdulillah.. jujur.. kami memang takde masalah antara satu sama lain..
dan aku bersyukur jugak.. Allah bagi aku kehidupan yang baik bersama2 mereka..

yer.. tak semua orang bernasib baik..dan tu pon aku anggap rezki masing2..
takde apa yang aku nak kongsikan..atau bagi pendapat..
sebab..semua nya baik2 jer..
semua nya pon tau peranan masing2..

pandai2 lah bawak diri..dan bersikap matang..
kalau untuk kebaikan semua..
apasalah nya kite terima kan..

selain tu peranan orang tua sendiri..
aku bersyukur jugak ayah aku sendiri banyak tolong tuk merapatkan hubungan antara 2 keluarga kami
die berusaha keras setiap kali pon supaya takde jurang antara kami
kalau ada apa2.. die suka kalau kami dapat berkumpul sama..
peranan ayah aku tu jugak lah..
lagi2 masa awal2 dulu..
kalau ikut kan anak2..memang semua dah merajuk dah.. hahaha..
tapi.. kene give n take..ada pro n contra nya..

so..untuk aku sendiri.. sebab sayangkan ayah.. hormat kan dia..dan nak die gembira..
takde sebab pon tuk aku 'menolak' semua tu..
terus terang cakap..masa memula dulu..
memang agak susah.. macam awkward..dan rasa terasing..
rasa macam ada bende tak kene..hahaha..
tapi.. macam aku cakap.. semua atas diri kite sendiri..
ubah sikap kite untuk ubah keadaan..
pandai2 lah kite.. dan masing2..bawak diri
dan aku percaya.. kat pihak sana pon sama jugak..
melalui phase yang lebih kurang sama..
tapi alhamdulillah.. dalam 4-5 tahun ni..lama2.. semua nya ok jer.. 
lepas tu..semua nya nampak natural..
pandai2 lah kau mainkan peranan..
bagi aku.. ada masanya.. bende ni bermula dari diri kite sendiri..

aku sendiri lebih iklas dan lebih terbuka menerima keadaan sebagai sebahagian dari kehidupan aku sekarang ni..

in fact..aku gembira..

well.. macam korang tengok..setiap tahun..
macamane family besar kami boleh datang berkumpul tak kire time puasa atau pon raya..
derang tak kisah nak datang umah aku...n aku happy..
sebenarnya.. bukan semata2 sebab aku jer..
tapi.. atas sebab derang sendiri jugak..takde sebarang paksaan pon..
pasti ada sebab yang lebih baik yang membawa derang bersama aku.. 
derang sendiri pon masing2 memiliki akhlak dan sikap yang baik..

masing2 matang tuk menerima keadaan..

bukan aku jer..
masa tina ada dulu pon.. derang pon rapat jugak ngan tina..
kerap datang ziarah dan jaga tina masa sakit..




lagi satu.. kekadang pon sebab ada rasa sombong tu
like malas nak berbaik sangat.. atau lebih pada buat hal masing2..
takper jer kalau bende tu lebih mendatangkan kebaikan.. 
tapi.. tengok lah keadaan jugak..
kalau orang 'datang' dan buat baik..
apa salah nya kita 'sambut' dengan hati terbuka..
atau tak salah pon kalau kite yang mulakan untuk 'memberi' kebaikan pada orang lain..
rendah kan hati..ego  kita tuk berbuat baik sesama sendiri..
sekaligus perbaiki keadaan sekeliling..
kalau orang tak mula dulu..sokeh.. tak de masalah pon tuk kite yang mulakan..

kite jangan pikir hanya kite jer nak dilayan dengan baik..
orang lain pon sama..
jangan la pikir.."kau dah kawen dengan apak/mak aku.. kau kene la pandai2 amik hati aku..buat baik giler2 ngan anak2 !!" contoh]
atau kau rasa kau boleh 'bersikap diva' dengan keluarga baru kau
nope.. takde istilah macam tu pon..
kau langsung tak boleh bersikap macam tu pon..
masing2 kene saling menghormati..
tak kire siapa pon kau.. anak tiri..mak tiri..apak tiri.. n so on..
mak/pak tiri pon kene saling hormat anak2 tiri..
macam tu jugak anak2 tiri..kene hormat dengan pasangan/keluarga baru mak/pak tiri kite tu..

tak jadi satu kehinaan pon..
buang sikap sombong dan ego dalam diri kita..
jangan rasa kite jer lah sorang berada di jalan yang benar.. hahaha
tak kisah lah sapa pon kita..mungkin sebagai anak..sebagai anak tiri..sebagai adik beradik tiri..atau mungkin kita sebagai mak atau bapak tiri..

lagi satu bagi aku..dalam adik beradik ni.. jangan lah terlalu nak amik hati sangat..
sikit2 nak sentap..jangan kan kata orang lain..dalam adik beradik kandung sendiri pon menyampah hokeh..hahah
lagi2 kalau perkara2 yang kecik2 tu..
tak yah nak pikirkan sangat atau nak besar2kan..
kalau kite rasa kurang senang akan sesuatu.. bagi aku.. lebih baik diam..
atau jauhkan jer diri sekejap.. 

kekadang.. mulut ni kene jaga jugak yer..
sebab banyak terjadi.. punca2 nya bermula daripada mulut kite tu..
buat orang tersinggung..terasa hati.. dan jadi punca2 orang tak suka ngan kite..
macam aku.. aku bagi conoh yer
kata lah sebab aku ni kakak.. lebih tua dari yang lain..
jangan lah rasa diri dah hebat boleh suka2 sound orang lain..
tegur tu tak kene ni tak kene..annoying hokeh..!!
aku pon tak suka keadaan tu..

aku bukan bercakap pasal family tiri jer..
tapi.. dalam adik beradik ipar duai sekali pon..
atau dalam satu family besar..
kalau apa2..ada cara nya.. 
dan sebenarnya.. lebih pada.. menerima..
kalau kau asyik tak suka orang..
kau pikir..macam lah orang suka kau sangat pulak kan.. bahaha..

mak aku dulu selalu pesan kat kiteorang..
kalau tak suka tu..diam jer.. kalau sakit hati sekali pon..
kot tak pekenan ngan perangai masing2..
tak yah bercakap langsung..dari kite akan jadi punca awal perbalahan..
sebab..kite ni pon bukan nya baik sangat kan..
macam contoh kite simply boleh sound ipar kite dengan kata2 menyakitkan hati..
kekadang kite lupa.. dalam family sendiri.. kite tu nampak macam hebat..
tapi.. kite jugak akan berada situasi ipar jugak dalam kelauarga mertua..
tau lah nasib kau nanti.. hahahaha..
eahh..tak.. aku bercakap tuk diri aku sendiri jugak..
aku pon ramai ipar duai dalam belah aku sendiri.. 

sebab tu..aku cakap.. saling menghormati..

selalu pegang..
kalau kau tak nak tambah pahala dengan berbuat baik pada orang lain
tapi jangan tambah dosa dengan menyakiti orang
tu jer.. senang kan..

aku lebih suka kalau buat jer hal masing2..
aku pon tak suka orang terlalu busy body ngan kehidupan aku melainkan yang aku terbuka jer untuk berkongsi..

tapi tak bermaksud aku terus2 tak bercampur gaul..
sesekali kalau ada kesempatan berjumpa..
aku tak akan lepas kan peluang tuk bersama2..
amik masa sikit tuk bertanya kabar atau amik berat..
kalau ada apa perlukan pertolongan.. jangan berat tulang tuk menolong..
walaupon mungkin kecik...

lagi satu.. aku pegang.. jangan suka bawak mulut.. atau batu api..
jangan mengadu domba yang boleh buat satu2 pihak bermasam muka..
tau tak bende2 tu bagi impact yang besar sangat sebenarnya..
kesan buruk pada semua sekali..
sedangkan..kite ni hidup bekeluarga..
orang kata.. kau nak pergi mana pon kan..
balik2.. kau carik family kau balik..

contoh lah..contoh... kata lah kau tak pekenan ngan sorang adik badik/ tiri/atau ipar duai kau..
tak yah nak buruk kan die kat orang lain..
atau mengadu2 cerite kat semua orang akan sikap buruk dia..
bagi aku..kalau betul sekali pon die memang bersikap buruk macam tu..
biarkan jer dia..tapi jangan mengumpat pada orang lain..
jangan panjang kan cerita.. sebab percaya lah..bende tu semua akan balik pada diri kau semula..
dan benda tu tak kan menyelesaikan masalah pon..
tak akan baikkan keadaan..
tapi.. akan bertambah teruk dan buat keluarga huru hara..!!
tak yah la nak perli2 kat laman sosial bagai..
lagi2 hal family... sebab bende tu melibatkan banyak pihak..banyak hati..
tak cool hokeh orang tau keburukan dalam keluarga kita..
kalau betul2 mungkin tak tahan..nak mengadu bende yang patut..
carik orang yang betul..orang yang boleh dipercayai..
orang yang kite tau akan menenangkan kita..
bukan jadi batu api lagi..
paling penting.. orang tu pandai menyimpan rahsia..
dan tak akan menyampai2kan lagi cerite pada orang lain..
[ni lah golongan orang yang paling aku takut]

tapi kalau tak.. ada apa2..diam lebih baik..
sebab kekadang diam tu pon membantu jugak..
membantu tuk tidak menambahkan kekeruhan..
perangai aku lagi satu..macamane sakit hati bagai nak gila pon..
apa aku suka buat adalah..tetap doakan yang baik2 tuk orang tu..
bukan nak tunjuk baik yer..buat pon diam2 jer.. antara kite dan tuhan..
aku share kat sini sebab mungkin boleh bantu korang jugak macamana nak handle sesetengah perkara]
tapi aku rasa..tu jer jalan terbaik..
apa lagi yang boleh kite buat pon kan..[kalau kite dah usaha cara lain tak berkesan jugak]
daripada kite balas kejahatan dengan kejahatan jugak..dan tak berkesudahan
kalau aku tak boleh buat baik kat orang tu..
aku akan doa banyak2 kali.. supaya orang tu berubah jadi lebih baik
supaya boleh berbaik dengan kite..
dalam masa yang sama kite perbaiki diri kite sendiri jugak..
supaya kite pon akan jadi orang lebih baik dari apa yang diperkatakan tu..
yer lah..keakdang.. kite pon kene sedar diri jugak..
kite ni pon bukan nya baik..
ada gak perangai2 yang mungkin tak sedar buat orang lain menyampah..
so...kite kene berubah sama..
jangan harap kan orang lain jer nak buat baik kat kite..

so tu salah satu jalan nya..apa lagi yang boleh kite buat kan..
selain dari tu dan serah kan selebih nya pada Allah..
aku lebih suka kalau Allah jer uruskan tuk aku dari aku susah2  hati ngan perangai orang lain pada kita..

tu aku cakap..pokok pangkal nya diri kita..
 apa2 pon..semua nya bermula dari diri kite sendiri...
jangan peduli kalau orang tak nak buat baik pada kite..
tapi..kite dulu kene buat baik pada orang..

aku tak suka hidup dalam persekitaran negative..
tak suka gelombang huru hara dalam keluarga..
sebab.. bagi aku..keluarga ada nombor satu.. 
aku akan utama kan keluarga dalam apa2 keadaan sekali pon..
jadi..aku nak hidup dalam keadaan yang tenang..
sebab bende tu akan mempengaruhi seluruh kehidupan aku..

setiap family ada kisah nya sendiri..ada bahagian nya..
tapi..percaya lah.. semua orang ada rahsianya masing2..
dan bagi aku.. biarkan orang cemburu dengan kisah kebahagiaan kita..
dari pada orang gembira dengan kisah huru hara dalam family kita..
jangan tunjuk pada orang..
perbaiki apa yang kurang..
puji selagi boleh.. 
kekadang pujian ni pon salah satu cara secara physiology tuk buat keadaan jadi lebih baik
tak kisah lah kalau orang tu mengeji sekali pon..
it sokeh kalau kite masih terus memuji..
kata2 yang baik tu pon salah satu menjadi doa yang baik..

macam kisah aku dan family besar kami..
aku terbuka tuk terima semua keadaan..
takde sebarang isu yang timbul pon..
kalau ada sikit2 tu.. bagi aku.. biasalah tu..
kalau tak sampai memudaratkan.. aku anggap tu dalam proses mengenali..
baru nak belajar hidup bersama sebagai satu family besar yang baru
dan masing2 pon ada sikap  nya sendiri..
yang bukan nya setiap masa baik jer memanjang kan..
masing2 ada cara didikan sendiri..dan membesar dengan semua tu..
jadi.. kene tolak ansur...kene usaha jugak tuk saling menerima..
bagi aku.. kalau kite lebih ikhlas dan terbuka untuk menerima..
insyaa Allah.. akan lebih mudah tuk melalui nya...
dan semua akan ok..Allah akan tolong kite jugak..

macam rumahtangga jugak lah..semua amik masa.. 
daripada kite asyik mencarik kesalahan atau kekurangan dari pihak masing2..
macam tu jugak bila mak atau ayah kite berkahwin lain..
keluarga bertambah besar macam kami ni..sangat besar sebenarnya..
ni bukan lagi kisah mereka berdua jer..
tapi.. akan jadi satu permulaan kisah yang sangat panjang
bukan setakat kebahagian mereka jer kite kisahkan..
tapi.. ada lagi kisah di sebalik nya yang kite kene amik kira..
yang penting.. nak semua orang hidup bahagia..
kene semua orang main kan peranan...dan bekerjasama..dan tolak ansur..






kekadang aku terpikir.. apa yang telah aku lakukan sehingga Allah hadirkan orang2 yang hebat macam mereka ni dalam kehidupan aku...
takde apa yang lebih lagi aku mahukan..
selain dari kami semua kekal bahagia dan berkumpul sampai ke syurga nanti.. semua sekali !!
insyaa Allah... amin...

masa ni.. semua adik badik tiri datang beraya ke rumah aku.. semua sekali ada
cuma kali ni adik badik aku jer takde sebab tak plan bebetul macam tahun2 lepas..
ada pon adik aku sorang yang bongsu tu jer sebab tu pon nak hantar balik hostel die malam tu..
kalau ada semua.. lagi ramai..lagi nampak sangat besar.. dan lagi meriah..





notatanganAty : aku tak selesa sebenarnya nak cakap perkataan tiri tu
tapi aku tak tau macamane nak sampaikan.. hahaha.. dramatik tak..