Tuesday, November 21, 2017

#AtyFaredPunyaMiniOffice : rujukan pembelian details perabot IKEA setiap satu [beserta harga]


aku sebenarnya bukak blog hari ni sebab nak update satu entry deko pasal ruang lain.. tapi aku gatal gi cek email dulu.. dan tengok banyak yang bertanyakan pasal bilik kerje aku.. mintak aku share setiap satu-persatu perabot ikea yang aku gunakan sampai jadi satu ruang kerje yang nampak lengkap.. 


termenung aku kejap.....

ni kesah dari post sebelum lah ni..yang aku share pasal ruang study anak kat bilik kerje... 

tapi eh.. memang kerap lah sebenarnya kene menjawap kalau bukan pasal post tu pon..walaupon aku dah beberapa kali buat entry tuk jawap soalan2 korang tu..!! hahaha.. memang biasa kalau beli barang ikea lah terutamanya... aku akan share sekali pasal rega siap series name siap link hokeh.. tapi nak jugak korang tanya keeeeeeeeeeenn... aaiihh...

so nah.. entry nih.. aku bagi lengkap.. kalau kata tak jumpa jugak [barang ni kat page ikea macam korang selalu cakap tu] tak tau lah nak cakap apa dah.. heheh..





ok.. mana nak mula ?? rak mana satu ? meja ? almari ?












dulu beli rm 229 jer..[tahun 2014]  hahaha..dah naik 50 hengget dah... so far ok lagi pakai sampai sekarang..takde melndut bagai.. guna tuk meja jer pon kan.. letak lappy jer.. sebelah tu laci abah sado ko.. kekadang kalau dia ada..dia akan buat report dia kat sebelah lagi tu..luas lah meja ni..puas hati guna..







kau tengok gambar bilik aku tu.. rak berbentuk L kan.. dia tak datang macam tu yer.. so kau carik memang lah tak akan jumpa [ramai cakap kat aku macam tu] aku LACK atas ni 4 keping dan pasang sambung sendiri..  pandai2 lah kau ekjas.. jadi jangan tanya lagi.. kat mana link nya.. tak jumpa bagai..sebab memang tak ada.. buat masa ni lah..lain tahun aku tak tau..








rak ni sebenarnya tuk letak frame.. tapi aku guna tuk letak barang2 kecik.. kalau gi ikea tu carik kat tempat frame gamber insyaa Allah jumpa.. yanga ku pakai panjang size 115cm.. ada lagi satu kecik 55cm rm 19.90 jer..ada color hitam jugak





cuma rak ni aku tak ley nak bagitau yang mana.. sebab aku cek dalam page ikea dah takde.. nama almari ni FAKTUM.. dulu beli Rm 170 satu set [kabinet 3 rak kat dalam] tapi kalau ko nak carik rangka kabinet macam ni.. cuba tengok series BESTA [LINK SINI] pon lebih kurang sama jer.. nama jer lain aku rasa..
tak tau apa beza nya.. sebab macam sama jeeeerrrr ritu tengok.. kalau ko gi ikea.. gi kat bahagian KC atau living hall area..
bilik dobi aku pon pakai macam ni gak lah..tapi petak dan kecik sikit..besta series.. 






dulu2 aku beli ni Rm 159.. naik dah Rm 10... tapi almari ni best giler ko tau tak.. kau nak letak laci pon boleh buat.. nak buat display shelf pakai pintu cermin pon boleh gak..



aku pakai box ni jer..sebab murah..[dulu2..Rm 19] aku tengok macam2 color dah sekarang.. tapi box ni tak tahan lasak.. sebab dalam tu board biasa jer..nak pakai macam ruang kerje ok lah kot.. dulu pakai tuk mainan anak.. ok jugak tapi bila anak mula buat main kapal2 bagai.. hancur.. kemek2 dah..




rak yang ni.. kalau tengok aku punya dalam gambar tu 5 tingkat kan.. dulu2 memang ada 5 tingkat/rak.. aku beli tahun 2013 tuk letak mainan anak kat playrooms.. harga pon dulu beli Rm 199 jugak.. kalau aku tak silap [lama dah..lupa]  sekarang ikea dah tak kuarkan dah 5 tingkat macam aku punya tu.. just ada ni jer aku tengok..tapi macam2 color lagi ada..[dulu ada putih jer yer]




yang box.. file folder tu semua ikea punya jugak.. mohon carik sendiri yer..ahaakkss

eeahh.. carpet hitam tu pon carpet ikea gak.. [tak sure ada lagi tak] kerusi pon..


ruang kerje aku memang banyak barang.. aku tak boleh nak elakkan.. aku memang kurangkan perhiasan tuk kurangkan 'beban mata' aku.. dan lagi satu kalau kau tengok setiap gambar kedudukan barang berubah2.. percaya lah.. bende tu jalan sendiri.. hahaha.. ok.. tak kelakar.. langsung.. aku memang selalu ubah.. ikut mud aku lah.. lagi2 kalau bende depan mata.. tu elok nya aku rasa semua simpan dalam lemari.. tenang sikit kan.. 

btw.. aku boleh kasi harga2 macam ni jer yer.. bukan bajet or harga penuh..korang kire lah sendiri kalau nak.. heheh.. dan korang jugak boleh lah buat bajet sendiri..mana perlu atau tak ikut ruang..
macam aku pon..asalnya tak besar macam ni.. kos pembelian yang mula2 sekali aku buat letak kat bilik tido aku hanya Rm 500 lebih jer.. tapi.. bertambah bila work load bertambah jugak.. cuma nya aku tak rasa sangat sebab beli sikit2..ikut keperluan..macam dulu2.. letak bilik tido.. so ruang kecik.. lepas tu alih ke bilik tengah.. tambah para LACK tu jer 2 keping.. lepas tu bila semuanya tukar sepenuh ker dari workstation ke Mini Office tu yang nampak macam lagi bertambah jer perabot nya.. 


harap entry ni membantu.. kalau ko rasa tak cukup details..aku tak tau lah nak cakap apa dah..