Wednesday, November 22, 2017

Parenting : cara aku atasi masalah anak2 aku yang susah makan !!






dulu.. qaleef sejenis budak susah nak makan...susah sangat !! sampai kau macam nak give up..paksa2 pon tak jalan.. apa bende aku tak usahakan nak kasi dia berselera.. macam2..!! tapi aku tak tau lah kat mana silapnya sampai dia susah betul nak makan.. satu masa.. aku tak paksa dah dia makan.. cuma dia kerap minum susu.. tapi sebab masa lahir dia dah chubby.. lepas tu aku fully breastfeed so dia tak lah nampak kurus sangat.. tak nampak kecik lah makananya... walaupon masa nak 2 tahun tu berat badan dia dah mula tak seimbang.. gi klinik.. kene bebel ngan nurse soh ikut program nutrisi bagai..

macam aku cakap..aku dah buat semua.. aku dah bagi supplement yang di cadangkan..yang mahal2 pon aku sanggup jer beli..  aku dah cuba masak apa yang dia sepatut nya dia perlu makan.. kalau tengok dia suka kan sesuatu.. aku akan bagi die lebih kerap.. tapi still.. dia macam tu..bukan lah tak makan langsung.. tapi dia  makan dalam kuantiti yang sangat sikit.. dan sangat2 memilih..!! kalau aku bagi kerap.. mengikut jadual yang di cadangkan.. dia tak nak pon..bagi lah snack2 [bukan jajan yer] tapi dia tak berapa minat jugak.. heran aku lah ooii..aku risau dia tak dapat nutrisi yang sepatut nya !! kekadang pikir.. dia ni tak lapar ke hapa.. tapi seb bek lah dia suka minum susu.. lepas pisah susu badan.. aku bagi dia susu kambing sepenuh nya..[formula] dan alhamdulillah dia ok.. maksud aku.. tak lah orang kata macam budak kurang nutrisi.. hahaha.. kire just ok jer.. cuma masih tak berapa suka makan.. tapi alhamdulillah dia anak yang sangat aktif.. 

tapi aku masih heran gak lah.. masa mengandungkan dia..aku suka gile makan..hahaha.. tu pasal agak nya dia besar dalam kandungan gamak nya.. 


sekarang tengok dah shaquille pulak.. masa mengandungkan dia..aku kurang selera makan.. aku sikit kemurungan [sebab masa tu tina sakit].. jadi shaquille sangat2 kecik masa lahir.. beza sangat2 berat dia ngan qaleef.. tapi masih berat normal.. dan alhamdulillah sihat..[bebas jaundice jugak tau].. dia menyusu badan penuh jugak.. dan berat badan dia just ok jer lah.. selalu atas border jugak.. dia dah start solid food dari 6 bulan.. dia nak makan.. lebih baik dari abang dia.. tapi.. still tak makan banyak [cuma aku akan bagi dia sangat kerap]

masa inject dia 2 tahun.. tetibe graf berat badan dia teruk.. tak seimbang dengan berat badan dia.. tapi dia makan macam biasa.. cuma dia kecik sangat..! [aku rasa faktor keturunan pon yer gak kot..hahaha] aku gi private masa tu.. tapi dokter tu bagus sebab consult kiterang mengenai ni.. n since shaquille baru jer pisah susu badan.. dan aku baru jer kenalkan dia ngan susu formula.. so... dokter cadangkan aku dengan beberapa susu formula yang ada kat pasaran.. 




tapi sebab masa tu jugak.. qaleef dah beberapa minggu consume SUSU KAMBING ETSUMEL..[masa tu belum dipasarkan lagi].. dan aku nampak perubahan sangat2 ketara pada dia which is tetibe dia jadi sangat berselera makan..!! makan nasik bertambah.. dan lebih kerap makan..tak macam sebelum tu nak habeskan setengah pinggan pon jenuh paksa.

dan tengok dari perkembangan positif qaleef tu..dah tentu lah aku akan kasi pada Shaquille jugak.. aku yakin dengan khasiat dari Susu kambing Etsumel ni waktu tu boleh bantu selera makan anak bertambah..

dan alhamdulillah.. shaquille amik secara kosisten beberapa minggu..aku dah nampak kesan sangat2 positif..! shaquille tetibe sangat2 kuat makan..selera makan dia bertambah dari biasa.. in fact lebih kuat berbanding abang dia sendiri ! 
dan kerje dia maaaaaaakkkkaaaaannn jer...kalau lambat sikit makan.. dia ngadu.."ama..adik lapa"... atau.."ama..adik nak nasik lemak"  shaquille semua nasik dia panggil nasik lemak hokeh.. hahaha..[tu tanda dia mintak makan nasik la tu] sedangkan dia baru jer makan nasik lemak sebungkus tuk sarapan pukul 9 pagi dan in between sambil tengok tv dia makan roti ker biskut ker.. pukul 12-1 dia cakap dah lapar.. sedangkan aku makan sekali ngan dia waktu sarapan tu..tak rasa pon lapar lagi.. aaiihh..

biskut..roti.. kacang2..[snack] kene sentiasa ada kat rumah ni.. selalu petang2 nak makan roti sapu ladys choice lah.. nak roti bakar la.. paling haru kalau tetibe dia mintak roti canai.. tapi sebab kan seronok anak nak makan.. gigih lah bawak gi mamak.. order roti tissue yang nak menunggu nya sejam baru sampai..pffttt... 




biasanya abah sado akan beli kan banyak2 stock makan anak tuk seminggu.. sebelum dia gi out station tu..more to snack la.. tuk buat kudap2.. biskut or roti..selalu nya cukup ker.. 

tapi sejak2 concume Susu Kambing Etsumel ni.. tengah2 minggu dah habes dah..bukan setakat shaquille jer makan.. since selera makan qaleef pon dah bertambah sekarang.. so lagi lah cepat habes nya kan... tapi aku happy tengok anak lebih berselera..bila cakap kat abah sado nak kuar nak kene gi beli lagi  sebab dah habes langsung.. terkujat gak lah dia.. seronok masing2 anak nak makan dah.. hahaha..hover lain macam tau mak apa qaleef shaquille ni..


ritu..sebulan lebih lepas yang injection 2 tahun tu.. shaquille kene datang lagi klinik yang sama sebab dokter nak pantau berat badan dia.. alhamdulillah berat badan dia dah naik mendadak dan seimbang..   tapi.. anak aku memang bukan jenis mudah gemuk kot...cuma perut jer dah kedepan..hahaha] dokter cakap mungkin faktor metabolisms.. dan dia sendiri kata rangka aku kecik..kire anak mengikut lah camtu.. eeahh aku masa baby memang bambam sangat.. aku ingat start masa aku period.. tetibe aku jadi makin kurus.. tak heran sebab mak aku masa muda2 dulu pon kurus macam aku..[faktor keturunan] abah sado pulak.. aku tengok gambar2 dia..macam qaleef sekarang..haluusssss kurus jer..! masuk belajar.badan melengkung..hahahaha.. gelak giler tengok.. tapi.. makin berusia badan dia makin berisi dan sado giteeww.. tinggi pulak 172.. so.. mungkin.. anak2 aku nanti dah besar2 jadi sado lah kot..shaquille aku nampak potensi tu... heheh..

so for now.. macam no wonder lah kan.. bak kata dokter..as long as dia nak makan dan kerap makan walaupon portion kecik..dan berat badan dia seimbang ngan tinggi dia sendiri.. so ok jer lah..yang tak ok kalau mak pak badan bagak2..tapi anak halus..

lagi satu.. anak ni makin besar.. makin aktif.. badan akan menyusut.. tak sama macam masa baby.. dan paling penting.. macamana keadaan sekali pon.. jangan sampai anak obersiti..  

alhamdulillah.. aku lega giler dah sekarang.. samaada shaquille mahupon qaleef.. nampak perkembangan baik.. untuk shaquille satu hari just 2 kali jer dia amik..pagi dan malam..kekadang tengahari dia mintak aku kasi lah sekali.. which is sebenarnya pengambilan normal dan bisa di cadangkan pakar..[kene ingat yer.. pengambilan berbeza dengan baby dan jugak umur] sebab kalau asyik nak susu jer nanti anak tak nak makan.. so kurang dah nutrisi lain yang diperlukan kat situ.. so..kalau takde susu..selebih nya..dia akan makan..dengan banyak !





aku sendiri pon tak sangka SUSU KAMBING ETSUMEL ni berkesan tuk tambah selera makan anak2 aku sendiri.. [aku dah tak kasi sebarang supplement lain selain dari amalkan makan kismis kurma madu] 

dan tu lah objektif utama aku masa nak hasilkan SUSU KAMBING ETSUMEL ni sendiri selain nak educate orang ramai akan kebaikan susu kambing ni sendiri.. 

aku sangat positif.. sebab aku percaya pada khasiat serta kandungan yang terdapat dalam SUSU KAMBING ETSUMEL ni boleh membantu meningkatkan selera makan anak.. dan of cos lah aku akan yang terbaik dulu tuk anak aku sendiri kan..aku nak atasi masalah dari anak2 aku sendiri dulu !!! yang mana akhirnya aku berjaya meningkat kan selera makan anak..tanpa obersiti sebab susu kanding tak mengandungi lemak tepu yer.. kene tau tu.. tak kan menyebabkan kegemukan.. 

baca kat bawah ni macamana kandungan nya membantu aku atasi masalah anak susah makan..





anatara kelebihan susu kambing sendiri





 makanan sunnah yang terkandung dalam SUSU KAMBING ETSUMEL
dan semua nya baik tuk bekalkan nutrisi yang mencukupi untuk tubuh badan anak2 insyaa ALlah. in fact Madu dan Kurma sendiri baik tuk menambah selera makan anak.. bertambah lagi dengan khasiat KISMIS tuk perkembangan minda dan daya ingatan anak..



dan istimewanya SUSU KAMBING ETSUMEL ni BERBEZA dengan susu kambing lain adalah dengan tambahan khasiat OAT di dalam nya !! baca untuk tau apa kebaikan nya untuk perkembangan kanak-kanak




melengkapkan keperluan yang ibu bapa suka carik pada susu formula.. SUSU KAMBING ETSUMEL JUGA MENGANDUNGI DHA !! sebab aku tau anak2 perlukan khasiat kebaikan DHA dan perlu di ambil [mengikut yang sepatut nya] setiap hari ! 


JANGAN LUPA..KAN AKU JUGAK IBU SEPERTI KORANG..of cos aku jugak nak kan yang terbaik tuk anak sendiri








antara testimoni yang berpuas hati..ada banyak lagi testimoni kat page SUSU KAMBING ETSUMEL [FB] ni kalau tak percaya..




SEKARANG MASIH LAGI HARGA PENGENALAN YER..  WASSAP KAMI SEKARANG !! TEMPOH PROMOSI SEHINGGA AKHIR TAHUN NI JER YER..SO HURRY UP !!


+6011-23451742 



JANGAN LUPA FOLLOW/SUPPORT SUSU KAMBING ETSUMEL pls