Monday, January 22, 2018

homeschooling : cara aku nak kasi anak2 minat matematik ngan cara best sikit



dalam banyak2 subjek tuk waktu study qaleef.. aku rasa.. math aku macam pening2 sikit nak ajar dia.. hahaha.. walaupon nampak macam senang.. setakat tambah tolak darab bagai tuh... tapi.. kalau tak kene cara.. anak boleh hilang minat tau..

serious...

sebab aku tengok kat qaleef sendiri.. hahaha..

biasalah time study kite bagi latihan kat anak.. qaleef sendiri suka mintak buku2 aktiviti belajar tu.. tapi.. bende ni bukan setakat kau soh doe buat.. tapi kau kene duduk hadap n ajar die jugak..dari situ aku boleh nampak perkembangan anak ni.. suka ke tak ker.. minat atau mahir die macamana... ada bende kau ajar die laju jer tangkap.. tapi ada masa.. penat ajar.. tapi tak dapat2..

sebenarnya kalau korang nak tau.. tu bukan masalah anak tak pandai ke hapa tau... tapi cara yang kite guna kan tu sesuai atau tak ngan anak tu sendiri..

macam qaleef sendiri.. die boleh jer buat semua format tu..sifir pon die dah mula hafal sekarang ni.. so far.. bab kenal nombor tak de masalah.. qaleef dah kenal seawal 2 tahun pon lagi.. dari 1 sampai 1000 tu semua ok jer.. kenal.. tulis.. eja..nombor kecik..nombor besar.. alhamdulillah.. ok jer..cuma aku perasan... qaleef kurang minat ngan subjek matematik ni..maksud aku yang lepas2 masuk pengiraan tuh.. makin lama makin besar nombornya pulak.. 

qaleef nih..jenis suka belajar.. in fact.. qaleef sangat2 suka...keakdang dah habes pon.. die still nak lagi dan lagi.. dan asyik tanya bila nak belajar itu dan ini.. menulis jawi ker.. buat karangan bm/bi ker.. die seronok.. tapi bila cakap pasal math.... terus dia....lemaaaauuu...huhu...die boleh buat.. tapi die rasa macam struggled n malas nak hadap senang cerite..nak buat yang senang2 jer..  muka stress.. banyak alasan.. dan nak cepat2 habes.. tak macam biasa..

aku percaya pada kemampuan qaleef..aku tau die lebih dari apa aku bayangkan.. lagi pon.. anak2 ni kene sentiasa ada ransangan..kite sebagai parents kene banyak tolong dierang..  tak kan nak biar-biarkan..  

so macam aku cakap tadi.. aku cuma rasa.. may be cara aku tak sesuai ngan qaleef.. which is.. aku yang tak pandai tarik minat anak..tak tau guna kaedah yang betul..or kenyataan nya aku sendiri tak pandai ajar die math senang tu... uhuhukkss.. tercabar lak rasa.. tapi kene lah terima kenyataan kan..

mengajar dan belajar berbeza.. orang kata.. tak semua orang boleh mengajar..

ingat mudah ker.. cikgu2 sekolah.. even dari tadika pon.. belajar tuk mengajar.. gi khurus tuk belajar teknik2 tertentu.. [setahu aku lah... sebab dulu mak aku kan cikgu] 

walaupon aku pernah jer ajar home tutor subjek account n math form 4-5 tuk anak kawan mak aku masa aku bujang2 dulu [nak carik duit lebih].. pernah jugak buat part time tuisyen waktu malam tuk budak sekolah menengah.. tapi..bila nak ajar qaleef yang basic ni... lain..!!! nampak lagi senang kan.. macam aku lah pikir.. setakat tambah tolak darab bahagi tu.. apa lah sangat.. [insert muka belagak] hahahaha.. tapi.. aku percaya lah.. langsung tak mahir sebenarnya... 

aku bukan ada pendidikan khas tuk mengajar budak kecik.. setakat ajar anak sendiri boleh la.. tu pon guna cara biasa2 jer.. macam math ni ingat dulu2 aku jenis congak2 jer.. pakai jari or kertas conteng..
tapi qaleef tak gheti sangat lak.. huhu... lain budak lain cara nak meng-aplikasi-kan nya gituh ayat kau..

tapi ni lah jugak yang cikgu sekolah qaleef bagitau bila aku mengadu aku susah sikit nak ajar qaleef matematik..[masa tanya aku sebab aku nak tau derang gunakan kaedah macamana] which is. budak ni bukan tak pandai.. cuma kene ada teknik nya yang sesuai ngan derang sendiri.. well.. tcers lagi sedia maklum kan.. jumpa budak beratus2 orang dah..pengalaman lagi lebih.. aku ni baru sorang tu jer nak cuba bantu..  





tau tak.. sebelum aku tanya sekolah qaleef tu.. aku ajar qaleef mengira pakai stick ice-cream ni ha.. beli kat Eco 2 hengget..

ok lah gak pakai cara ni walaupon conservative sangat nih..heheh.. aku pasti ramai lagi yang masih gunakan kaedah ni.. 

tapi.. anak macam distracted lah pulak..  shaquille bila nampak kuarkan bende ni.. die bawak lari nak main.. berebut ngan abang die..lepas tu pulak kang derang main tiup2 tepuk2.. tau tak permainan tu ? haaa.. geram jer aku tengok berterabur.. sedangkan aku tak suka anak usik bende2 'abm' ni.. waktu belajar jer boleh kuarkan dan guna.. macam tadika tuuuuuuuuuu... 


walaupon cara ni ok.. ada gak lah sikit kekangan.. yang aku rasa tak sesuai tuk qaleef secara khusus..
aku cuba carik lagi cara lain.. acaner nak bagi qaleef belajar math ngan cara lebih menarik dan rasa mudah.. maksudnya.. aku bantu kat rumah.. bukan semata2 belajar kat sekolah jer.. 

so sebab tu lah aku tanya direct jer kat sekolah acaner.. since skul qaleef kan jenis sekolah montessori.. which is aku tau.. pasti ada kaedah yang menarik jugak..  n banyak gak lah bende aku tau.. jangan main2.. cikgu sekolah qaleef dapat pendidikan khas tuk kanak2 yer.. bukan cikgu tangkap muat asal ada diploma degree sementara carik kerje lain.. [macam yang aku tau sebelum2 ni] 

dan derang share beberapa cara.. salah satu nya ngan penggunaan wooden toys.. samphoa.. dan macam2 lagi.. nampak macam alat mainan jer..tapi fitrah anak2 kan.. memang suka bermain..!! jadi.. sambil main tu.. sambil belajar jugak.. 

cuma nak carik barang2 macam kat sekolah tu.. susah sikit lah aku rasa.. walaupon aku dah biasa ngan permainan kayu / wooden toy..ala2 montessori bagai ni.. tapi ada bende tu aku tak pernah tengok orang jual pon.. barang derang memang khusus tuk pembelajaran.. lebih berkualiti..lagi menarik.. nampak praktikal.. besar jelas..kire lebih bagus lah.. maybe derang ada supplier khusus.. or derang lebih tau apa yang betul2 sesuai tuk guna sebagai alat bantuan mengajar.. 



so aku just belikan tuk qaleef yang lebih2 kurang jer..

nama benda ABACUS STUDY BLOCK .. yang lebih murah sikit.. heheh. tapi.. masih berkualiti.. wooden toys kot.. kalau siapa yang dah biasa ngan menan2 jenis kayu macam ni.. tau lah tahan lasak nya acaner.. ada menan qaleef dari baby.. tahan sampai sekarang.. dah 5 tahun.. elok kejadian nya sampai ke adik nya ni ha... tu aku suka.. 

ABACUS STUDY BLOCK memang khsusus tuk belajar mengira.. selain samphoa tu.. block2 kayu tu ada kaedah2 penggunaan nya.. n mudah jer nak guna..qaleef belajar kejap jer.. lepas tu mahir dah handle sendiri..

walaupon ada sesetengah orang rasa wooden toys ni tak menarik..tak warna warni.. tapi.. korang tau tak.. kebanyak anak2 cina yang teror2 math tu.. guna bende2 macam ni lah yer... derang memang bagi anak2 derang main menan2 jenis kayu dan jenis2 montessori.. meransang jari.. motor2 halus.. meransang otak.. betul ni... cer korang tanya pada orang lebih mahir pasal kaedah montessori ni.. 

in fact.. korang tengok menan ikea sendiri pon.. derang tak jual bende musik2 lebih.. tekan2 picit kuar suara.. tak de pon kan.. kite jer yang selalu rasa menan macam tu dah cukup baik.. tapi tuk orang yang pentingkan pendidikan anak dari awal..dan tau pasal kelebihan2 nya.. percaya pada ransangan2 secara natural ni.. derang pakai menan2 montessori macam ni jer..

in fact.. pergi jer ke spital2 private.. bende2 macam ni yang derang sediakan tuk bantu pesakit... lagi2 pada kanak2.. tak caya.. pergi tengok sendiri.. derang tak ada pon menan2 fisher price bagai tu.. 

aku bukan tak kondem menan macam tu.. aku pon beli jer selambak tuk anak macam2 jenis.. seronok kan tengok.. tapi tu lah.. lepas aku tau pasal kelebihan2 wooden toys ni.. minat aku memang terarah ke situ dalam pemilihan mainan anak2.. lagi2 kalau memang beli khusus tuk belajar.. kire sambil main sambil belajar.. 



sebenarnya.. pakai samphoa pon ok jer dah.. hahaha.. aku ada jer.. tapi macam aku cakap tadi.. nak menarik lebih lagi minat anak.. so aku belikan jenis block sekali.. kite 2 IN 1.. ada beberapa kaedah jugak boleh guna pakai block nombor tu.. cuma kene biasakan.. 

n so far.. jujur nya.. aku rasa.. sangat membantu !! aku rasa sangat mudah nak guna.. nak ajar qaleef dan paling penting nak bagi qaleef paham.. tak kire tambah ke tolak ker darap atau bahagi.. 

aku dah cuba semua.. nampak qaleef lebih minat belajar math sekarang ni.. tak macam sebelum dia asyik ngelak2.. nak tau die suka ker tak.. kalau dah habes satu2 waktu atau habes latihan.. die akan mintak lagi.. atau asyik tanya jer.. macam sekarang ni lah... berbaloi lak rasa beli..



ni contoh simple2 qaleef buat.. die ok jer sebenarnya.. tapi bila pakai macam ni die lagi expert n lebih cepat.. aku rasa die macam seronok.. budak kalau happy.. derang akan lebih pick-up.. tu jer sebenarnya.. huhu..lagi seronok belajr.. lagi cepat die akan belajar.. 

dan lagi memudahkan.. bila pakai samphoa tu.. tu memang lagi buat anak cekap.. die gunakan jari.. berkait ngan motor2 kasar dan halus.. terus meransang otak die...which is aku rasa bagus lah bende alah ni kat anak...
nanti aku share [kalau sempat lah yer] acaner nak guna tuk darab bahagi lak..

well.. dari dulu2 aku tau.. wooden toys tak pernah mengecewakan.. cuma kene pandai carik yang sesuai jer tuk apa yang diperlukan...



cara aku tak semesti nya baik.. tak semesti nya betul.. aku pon try n error..aku pon belajar jugak..  cuma masih sentiasa teruja ngan perkembangan pendidikan anak2.. aku suka bende2 macam ni..  dan apa aku rasa baik.. dan bawak manfaat.. aku pon suka nak sharing ngan korang bende2 macam ni.. aku pon nak korang sama2 bagi galakkan pada anak2.. walaupon anak2 dah sekolah.. tapi aku tak pernah berhenti sama2 tuk tolong die.. aku mulakan-disiplinkan dari awal.. dan dari rumah.. aku sendiri kene buat tuk dia.. 

aku ada gak plan nak hantar qaleef ke KUMON class dalam masa terdekat ni.. cuma nak die biasakan dulu ngan jadual baru dia sekarang sejak masuk 6 tahun ni.. sebab ada aktiviti lain lagi die buat yang tak sempat aku nak sharing.. like kelas memanah... kelas taekwando.. apa yang qaleef suka.. so.. aku nak ransang dulu qaleef suka kan matematik ni sebab tak nak terlalu memaksa dia..nak die rasa enjoy.. 






nak tau apa yang lebih menarik..? shaquille pon belajar sekali yang ABACUS STUDY BLOCK !! ini aku tak jangka.. hahaha..dia nampak lebih berminat nak belajar apa yang abang die buat.. die dah mula nak mengira.. aku agak impress lah sebenarnya.. lain anak..lain potensi nya kan.. yang penting.. kite sentiasa bagi galakkan.. maybe aku dah boleh start pada shaquille jugak guna menan yang sama ni..

cuma..buat masa ni..untuk shaquille aku belikan die mainan lain..DIGITAL SMALL TRAIN.. sesuai ngan peringkat usia dia..[walaupon die suka yang abang die punya] kenal dan susun nombor ikut susunan.. mula2 kenalkan 0-9.. lepas tu aku sebut soh dia amik nombor tu dan sambung2 kan sampai jadi train..kalau nak tau.. soh sambungkan tu pon bagus tuk anak meransang otot2 jari dia.. orang kata sebelum belajar pegang pensel tu lah.. heheh..



dan seronok lah kan budak2 besar shaquille tu.. [shaquille 2 tahun setengah lebih kurang] lagi pulak jadi train ada tayar siap.. panjang pulak tu.. warna warni lagi.. memang enjoy die belajar ngan cara macam ni.. nak ingat pon senang aku tengok..



aku dah lama stop jual wooden toys.. walaupon ramaaaaaaaiii sangat yang tanya lagi.. ada jugak yang masih kirim beli.. kalau kebetulan gi carik barang anak.. aku belikan lah sekali.. tapi tak larat  dan tak sempat dah nak bukak order banyak2 macam dulu.. serius..

tapi.. aku pasti akan ada orang tanya [lagi2 peminat wooden toys] yang selalu kirim2 kat aku tu.. heheh..
so aku nak bukak order khusus kali ni tuk 2 items ni dulu.. kot korang berminat..boleh place order laju2 



ABACUS STUDY BLOCK 
sesuai tuk umur 5 tahun ke atas

HARGA : RM 35 SAHAJA 
[tak termasuk postage]

-------------------------------------------------------------

DIGITAL SMALL TRAIN 
sesuai untuk umur 2 tahun - 5 tahun

HARGA : RM 30 SAHAJA 
[tak termasuk postage]


KALAU NAK PRE-ORDER PON BOLEH.. BAYAR HALF DULU.. NANTI DAPAT GAJI KER.. BAYAR LAGI SEPARUH NGAN POSTAGE BOLEH TERUS POS JER..

YANG PENTING..APA2 ROGER AKU KEH... KITE BORAK2..

WHATS APP : 019-2085089 


laju2 tau...!! sebab aku tak nak bukak order lama2 sangat..