Wednesday, January 03, 2018

New chapter 2018



Selamat Tahun Baru 2018 korang ! aku nak buat entry ni sebelum besday aku 31st dec ritu.. macam selalu.. tapi tak sempat !! tahun 2017..tahun paling kurang aku update blog.. kurang entry.. walaupon banyak sangat nak cerite.. 

tapi sebenarnya.. tahun 2017 tak de apa yang menarik sangat tuk aku..lebih pada bisnes.. eerrr... tak menarik kau kata ??! sampai hati kau aty..hahahahaha..bukan lah tak menarik apa.. maksudnya.. aku bizi kat situ.. dan stress jugak.. kene keje kuat giler.. dulu ilek2 jer niaga barang online dari rumah duit masuk hari2.. bizi pon gitu2 jer lah..masih ada masa nak enjoy or bercuti or jalan2 or shopping.. tapi sekarang.. bau kau tau.. bukan senang nak kuar produk sendiri ni kan.. kau kene kerje 3-4 puluh kali ganda lebih kuat.. kene berusaha lebih sikit.. sebab semua bergantung kat diri sendiri.. memang lelah.. serious.. tapi once kau dah ke depan melangkah.. dah mula.. memang macam takde pilihan nak patah balik.. kau dah spent hampir setahun setengah sebelum tu tuk buat semua tu.. duit modal pon dah banyak kuar.. so.. terus kan jer lah..buat jer apa yang sepatut nya.. tak yah nak toleh2 belakang dah.. tapi tu pon sebenarnya banyak gak 'main' dan hilang fokus..

separuh tahun pertama ritu jer lah yang tenang2 sikit.. sempat lah berjalan ke Sabah KK tu bulan 4.. sebenarnya sebab dah tau.. lepas produk kuar bulan 6-7 macam tu..aku dah tak boleh joli2 dah.. sebab bajet semua nya fokus kat bisnes jer.. sebelum tu lebih pada RnD jer.. takde kerje sangat orang kata.. once produk dah siap.. dah sampai kat tangan kite.. memang pening lah nak buat marketing..nak kenalkan produk kat orang.. lebih daripada macamana nak buat sale.. tu aku target tahun 2018 ni memang betul2 fokus kat bisnes jer.. 6 bulan pertama produk keluar.. aku masih dalam tempoh pembelajaran lagi ni..haru biru huru hara gak ni sebab semua buat sendiri.. insyaa Allah.. masuk tahun baru ni..keadaan akan lebih baik.. web pon dah nak siap.. harap2 lah anak2 aku..lagi2 dak shaquille tu bagi kerjesama lebih baik.. huhu.. 




tahun 2017 gak bajet agak ketat... perbelanjaan [aku sendiri lah] memang semua tuk bisnes..rolling dan buat marketing banyak guna duit lebih dari nak kuarkan produk tu yer.. so aku memang jimat giler2.. bisnes bukan baru nak naik..tapi bisnes baru nak mula.. dapat untung kau boleh pandang kejap jer lepas tu duit tu nak di rolling tuk marketing dan tuk projek akan datang [tuk kuarkan lebih produk lagi] tu kau tengok mana ada aku membeli hapa sangat tahun tu..berjalan [selain KK] pon memang tak.. kalau ada pon akhir tahun ni jer lah jalan dekat2 gi Legoland sekali balik kampung..sebab kesian kat anak2 asyik ajak jer bila tengok iklan kat tv tu..  projek deko rumah ke hapa semua aku hold dulu.. nak beli meja makan pon aku berkira hokeh..! boleh jer lah beli...tapi bagi aku duit yang ada baik aku 'beranak-kan' dulu.. orang kata melabur tuk bisnes.. hal2 tak berapa penting macam perabot ker hapa.. aku sabar kan jer perasaan ni dari menyopping tak tentu hala.. tak macam sebelum lah kan.. takper aty.. takper.. susah2 dahulu giteewwww... harap2 laaaaaaaaaa berbaloi.. ahuhukkss...




kalau ikutkan.. memang fokus aku 2018 ni memang totally tuk bisnes jer... tapi.. eerrr... aku plan nak mengandung tahun ni  dan tambah anak.. insyaa Allah.. kalau ada rezki dan Allah izinkan.. ikutkan memang rasa belum ready lagi.. sebab kata nak fokus kat bisnes yang aku tau aku perlu kerje keras tahun ni.. tapi bila pikir2 balik.. nak tunggu ready tak tau lah tu biler nya kan.. nak tunggu tak bizi ke hapa.. tah2 makan tahun.. anak2 dah makin besar..shaquille dah nak 3 tahun dah.. aku pon bukan nya muda lagi.. so.. takper lah..proceed jer lah.. kite perancang.. selebih nya Allah lebih tau apa yang terbaik.. lagipon aku percaya..anak2 pon salah satu rezki jugak.. yakin jer pada Dia.. 

tapi kalau korang nak tau.. aku plan nak mengandung balik sebenarnya dalam suku terkahir tahun 2017 !! dah cakap abah sado dalam bulan 9-10 macam tu lah.. tapi.. bila sampai waktu tu.. aku masih rasa tak ready lagi.. masa tu aku stress pon satu hal.. ngan shaquille buat perangai yang ada aku cerite kat entry2 sebelum nih.. sampai waktu tu pikir.. cukup lah 2 tu jer.. hahaha.. teruk lak bila pikir2 balik.. seb bek lah fared tak kisah sangat dan boleh tolak ansur tak mintak2 bini nya ni beranak manjang.. huhu.. sebab die pon tau keadaan masa tu.. lagi2 die sendiri pon kene hadap perangai dak shaquille time tu.. sekarang shaquille dah ok.. aku dah pandai adjust timming dan keadaan.. antara kerja..dan anak2..so nampak keadaan semakin baik.. alhamdulillah..

tu yang terus pasang impian boleh lah kot nak tambah tahun 2018 ni.. hahaha.. planning jer lah yer.. macam aku cakap.. selebih nya biarkan jadi urusan DIA..


so far tu jer... bisnes..dan anak..huhu.. pasal bercuti ker..pasal projek rumah ke hapa.. memang takde dalam perancangan 2018 ni.. tapi kalau ada rezki lebih buat jer lah.. pergi jer lah mana2.. tengok bajet dulu.. walaupon biasanya bajet tu lebih pada abah sado jer pon.. tapi.. seboleh nya.. aku nak berjimat..dan besederhana dalam berbelanja.. selalu ingatkan abah sado sekarang ni..keakdang ada plan2 bercuti.. tapi lepas tu kiterang cancel kan.. kalau boleh tak nak dulu.. dalam keadaan ekonomi negara kite ni kan.. susah nak predict apa akan jadi.. maklum lah..bukan pakar ekonomi.. huhu.. so better amik langkah berjaga2.. lagi2 pulak anak makin membesar.. plan lagi pulak tu nak tambah anak.. perbelanjaan bukan sikit2.. buat masa ni.. aku memang harap kat abah sado jer lah.. 
orang kata.. bisnes ni.. 3 tahun pertama memang struggle..aku dah sedia maklum.. orang kata mental prepared.. bergantung rezki.. dan tak ley give up terlalu awal.. macam aku cakap..kene terus jugak melangkah..  




aku bersyukur sangat pada waktu aku letih.. pada waktu aku give up kekadang.. ada abah sado yang selalu sokong aku..sangat paham keadaan aku.. selalu tolong aku mana yang patut.. tak pernah berkira sikit pon ngan aku.. dan sabar sangat ngan aku dalam sesetengah waktu.. 

aku ni jenis kalau ada bende aku runsingkan..aku akan banyak diam... dan buat hal sendiri... sebab peranga aku tak suka bercakap akan hal yang aku tak suka nak pikirkan sangat..orang kata kalau stress hal kerje.. apa lah sangat boleh di buat.. sendiri2 jer lah control kan.. pandai2 lah..ada masa aku sharing jer.. aku bagitau jer fared. tapi ada masa.. aku pon malas nak cakap sebab malas nak pikir.. hahaha.. tapi tu lah.. pompuan ni ada angin mud dia pulak... cuma kalau aku lebih kurang bercakap tu..tengok tv pon diam jer..fared pon paham dah..dia tak 'kacau' aku.. dan dia macam bagi aku 'ruang' tuk aku tenang sendiri..

doa dan redho dia jer lah yang aku pegang selama ni.. kalau takde sokongan dia.. tanpa keizinan dia.. takde lah keberkatan nya tuk aku sebagai isteri buat semua ni.. aku bersyukur ada dia selalu ngan aku.. yang sangat2 teramat sangat memahami aku.. 

eahh..emosi sangat ni tau.. hahaha...





btw... gambar2 atas ni masa gi celebrate besday aku 31st Dec kemarin kat Cameron.. nanti aku nak share gambar2 lagi.. 


tahun ni..aku nak jadikan kuning warna aku.. ahahaha.. aku kan memang flexible dalam pemilihan warna.. takde warna peberet khusus.. ikut mud..