Wednesday, January 10, 2018

resepi ringkas menarik dari PASTA EATALIAN EXPRESS yang sesuai untuk anak2 yang tak suka makan sayur


giteeeeeeewww kau tajuk sikit punya panjang kan.. 


eaahh wow.. aku nak share resepi..??!! biar kebenaran ??!!! hahahahahahaha..tapi betul lah.. aku nak share resepi yang aku buat tuk anak2 aku yang susah nau nak makan sayur..

saja nak borak2 ni.. cakap pasal sayur..dulu2..aku cakap.. kambing jer makan sayur.. hahaha... alasan sebab tak nak makan sayur.. 


tapi.. aku bukan lah tak makan langsung.. cuma memilih jeeewww.. n tak banyak jenis pon yang aku suka makan... tapi lepas kawen ngan abah sado..dapat laki jenis suka makan sayur.. hari2 masak kene ada sayur dalam menu.. or at least kene ada sayur dalam masakan kalau kata lah hari tu nak masak satu lauk jer.. contoh.. masak tomyam.. ada ayam daging bagai tu.. pastu kene letak sayur selambak.. lepas tu kalau aku tak nak makan sayur..nanti die letakkan dalam pinggan aku..lepas tu kene perli2 siap paksa makan.. tak suka i olls taaawww.. 


tapi tu lah..lama2.. dah kertu2 macam ni..tetibe jadi terbiasa lak makan sayur..ngikut abah sado dah lah ni.. malas nak gaduh ngan laki aku sendiri pasal sayur.. hahaha..


dan lepas tu sekarang..bila anak2 tak nak makan sayur.. tau pulak kau risau kannnnn.. 


daaaannggg..!! rasa terhantung sendiri..


karma namanya tu aty..karmaaaaaaa.......


qaleef ok makan sayur dari kecik.. tapi dah besar2 ni die memilih sikit.. but still ok laaaaaa... boleh paksa lagi.. hahaha..ada sesetengah sayur die nak jer makan...ada sesetengah tu kite paksa makan baru die TER-PAKSA makan.. 


tapi dak shaquille lain sikit.. suruh tak boleh.. paksa apetah lagi..!! buah ker sayur ker..semua susah nak makan.. jenis tak boleh tolak ansur pulak tu.. kalau die cakap taknak tu..kau tak ley paksa.. kau selit2 dalam dalam nasik konon2 die tak perasan.. tapi dia tau hokeh ..!! nanti die kuarkan semua..lepas tu taknak makan langsung dah.. pfftttt... sanggup lapar dari kene makan sayur.. mencabar betul lah dak shaquille ni.. 


tu pon kau nak cakap lagi #motherhoodisohsem... la sangat kan.. hahaha..


sebelum ni.. aku susah hati pikir acaner nak anak makan sayur tanpa paksaan langsung.. nak derang rasa seronok setiap kali makan tu.. aku dulu mungkin sebab mak aku tak paksa makan sayur [sebab mak aku pon tak suka makan sayur gak..hahaha] jadi sebab tu lah tak suka makan.. anak2 ni aku tak nak lah macam aku.. kalau boleh dari kecik ni nak biasakan derang ngan sayur2.. 


dan macam2 cara gak aku cuba.. tapi.. biler dengar jer perkataan 'sayur' tu..macam sentimen lah kan.. terus pikir tak sedap..pahit bagai.. and terus anak reject.. pheewwww...





sampai lah aku jumpa MIXED VEGE PASTA dari EATALIAN EXPRESS ni ha... SAYUR DALAM BENTUK PASTA dan WARNA WARNI !! 

anak2 aku pulak memang jenis suka makan pasta sangat..!! lagi2 dak shaquille.. instead of nasik.. memang makanan macam ni jadi pilihan utama dia.. die akan makan sangat banyak setiap kali pon..







sebelum ni.. memang aku ada jer kasi kasi pasta..tapi guna-pakai yang biasa ada kat pasaran tu.. biasanya pasta tu pasta biasa lah kan.. bukan lah tak berkhasiat..cuma PASTA EATALIAN EXPRESS lebh baik dan berkhasiat sebab MIXED dengan sayuran siap !! ada vitamin A & C..  mesti lah lebih baik dan sihat kan... 




dan walaupon PASTA ni nampak colorful.. tapi langsung TAKDE PEWARNA atau perasa tiruan/tambahan pon yer.. 100% NATURAL.. warna2 tu datang dari 10 jenis  puree sayur seperti BROKOLI, BAYAM, LOBAK, TOMATO, LABU, KOBIS BUNGA, KENTANG, KOBIS MERAH, BEETROOT DAN LOBAK PURPLE. di adun dengan tepung semolina - tepung khas untuk buat pasta sebagai bahan untuk PASTA ni yer..


kalau kau nak suruh anak kau makan gitu2 jer..memang tak laaaaaa.. even dak qaleef yang kata makan sayur tu pon..dalam 10 jenis atas tu.. hanya 3 or 4 jenis jer yang die nak makan.. dak shaquille lagi la... nan hado nya lah die nak telan sayur2 tu semua.. 
so dengan PASTA EATALIAN EXPRESS ni.. tak yah dah susah2 nak paksa anak makan sayur dah kalau die tak nak macam shaquille tu.. in fact.. pasta dan kandungan sayur2 tu pon sangat berkhasiat..lebih baik daripada pengambilan nasi..



[kiri] Fusili dan Macaroni


 [kiri] Shell dan star

macam2 bentuk menarik pulak tu kan.. so far MIXED VEGE PASTA dari EATALIAN EXPRESS ni ada 4 jenis bentuk.. rasa die sama jer sebenarnya.. cuma bentuk2 berbeza tu lah jadi penarik nya..lagi2 tuk budak2.. anak2 aku pon sama lah tu.. siap pilih2 nak bentuk apa tuk masak menu hari tu.. huhu.. 
qaleef paling2 excited ngan yang bentuk kerang [shell] tu.. fes time tengok bentuk camtu gamaknya dia.. cantik sangat lak rasanya.. hahaha.. yang star tu lebih halus.. tapi ada jer resepi2 yang sesuai boleh buat gunakan pasta jenis tu..nanti aku share kat bawah..



kalau korang nak tau PASTA EATALIAN EXPRESS ni.. merupakan produk islam bumiputra sepenuh nya tau.. nama owner dia Puan Aida & Encik Faris.
and Puan Aida tu belajar buat PASTA EATALIAN EXPRESSni sampai ke Italy yer..Mesin2 nak buat pasta ni pon beli direct dari Italy..sebab tu ghuper nya cantik menarik dan berselera jer nengok nya..




ni ha founder PASTA EATALIAN EXPRESS dalam paper Utusan kot korang nak kenal.. 



bawah ni aku nak share antara resepi simple aku cuba masak menggunakan PASTA EATALIAN EXPRESS ni..  simple2 jer aku buat.. yang penting anak2 suka..



STIR FRY SHELL WITH CHICKEN


1] rebus Shell Pasta 5 minit, angkat lepas tu tos kan sampai kering

2] goreng 2 ulas bawang putih yang di ketuk dengan sedikit Olive Oil [minyak biasa pon boleh jer
3] masukkan ayam [boleh guna sausage/udang atau apa jer yang kite atau anak suka makan sebagai rencah] 
4] letak sikit black paper [kalau untuk anak2 jangan banyak sangat nanti pedar]
5] masukkan pasta dan sayur2 kalau nak [aku letak tomato jer sikit]
6] gaul rata dan masukkan sikit garam

jangan terlalu lama dan boleh terus di hidang


nak lagi sedap boleh parut cheese atas nya..[tapi masa ni takde cheese]





MACARONI SOS CABONARA MUSHROOM DENGAN UDANG

 1] Rebus Macaroni pasta 5-6 minit hingga lembut / kemudian toskan tunggu 
2] panaskan butter/unsalted butter dalam periuk dan tumiskan bawak putih 2 ulas yang di ketuk dulu
3] masukkan sikit air dan rebus udang / fishball/fishcake / ayam atau apa2 jer yang nak letak dalam tu
4] masukkan sos cabonara mushroom - aku pakai jenama Prego
5] masukkan segelas fresh milk [pakai air kotak dutch lady jer]
6] masukkan garam sikit.. tunggu sampai pekat sikit dan tutup api
7] boleh masukkan cheese dalam sos masa di masak tu atau pon boleh letak atas pasta time di hidang nanti 


aku suka buat cair dan milky sikit sebab anak2 lebih suka hirup kuah tu macam soup.. 



ni pon nak share ker aty ooii..??!! hahaha.. aku cuma nak share resepi yang boleh di buat menggunakan Pasta dari EATALIAN EXPRESS ni.. macam telur dadar ni.. aku letak dalam nya PASTA bentuk STAR yang lebih halus.. resepi ringkas side dish biasa aku buat ngan lauk2 lain.. makan panas2 sedap.. telur dadar pon jadi berkhasiat lepas letak mixed pasta ni.. qaleef panggil Pizza hokeh.. hahaha.. lagi2 kalau tengok atas nya memang boleh nampak warna-warni dari pasta tu sendiri.. yang kau tengok color2 dalam telur tu pasta nih lah tu... 


simple jer kan semua.. tapi yang penting berkhasiat.. dan anak2 suka makan.. dak shaquille yang tak makan sayur tu pon.. boleh jer pulak habeskan sepinggan siap bertambah  setiap kali aku hidang tuk dia.. harus lah aku seronok tengok anak makan sayur walaupon ngan cara yang berbeza.. jadi mak2 ni kene lah kreatif.. baru boleh guna slogan #motherhoodisohsem giteeww..!! 


ni antara resepi yang aku orang lain pernah buat guna PASTA EATALIAN EXPRESS ni.. macam2 lagi sebenarnya.. nak bakar pon boleh..



sebenarnya.. apa yang paling aku suka pasal PASTA EATALIAN EXPRESS ni selain berkhasiat dan anak2 suka.. sebab nya bila time nak rebus nya sekejap jer masa nak siap.. serious.. hanya 4-5 minit jer tau setiap kali walaupon masak dalam kuantiti yang banyak ! dah terus lembut sesuai tuk di makan dah lepas tu.. selalu part nak merebus pasta tu yang lama menunggu tu aku tak suka.. lepas tu terkeras lah..terliat lah.. terlembik terus lah.. tapi macam yang ni.. mudah kerje tak yah menunggu2 dan cepat siap cepat hidang nya.. 

sesuai sangat tuk aku siap2 kan pagi2 tu buat hidangan sarapan qaleef sebelum gi sekolah.. ada masa qaleef request pasta ni nak bawak bekal ke sekolah.. nak siap kan sekejap jer.. tak kelam kabut pon.. masa ringkas2 jer macam goreng2 tu jer..tak berkuah senang nak bawak gi skul.. kalau cuti2 tu boleh lah nak masak lain sikit kan.. 

bukan tuk aku jer yang sesuai.. tuk mak2 yang bekerja yang jenis2 suka bekalkan anak BENTO ke sekolah hari2.. PASTA EATALIAN EXPRESS ni sangat bagus tuk memudahkan kerje.. menjimatkan masa.. nak masak senang.. yang penting.. anak2 kenyang dengan makanan berkhasiat..insyaa Allah.. 



sebenarnya.. PASTA EATALIAN EXPRESS bukan jer sesuai tuk budak2.. makpak budak..dewasa pon boleh jer amik.. sama jer macam pasta biasa cuma istimewanya lebih berkhasiat sebab di buat dari sayur macam aku cerite atas tadi tu.. aku sendiri pon makan sekali... bagi aku.. memang sedap.. 

untuk babies yang dah mula makan solid food [6 bulan keatas] pon sesuai amik.. boleh blend.. n bagi anak gitu2 jer.. walaupon PASTA EATALIAN EXPRESS di hasilkan TANPA GULA / GARAM / MSG dan sebagai nya sebagai perasa tambahan.. iyeer.. 100% natural.. tapi masih 'ada rasa' yang menyelerakan walaupon nak makan gitu jer kalau nak banding pasta biasa kite beli kat market tu.. just rasa tepung kosong jer kan.. yang ni boleh rasa kelainan nya.. sebab tu anak2 pon boleh suka sangat.. 

tapi.. yang payah nya.. kene berebut ngan anak2 lah tu.. bila qaleef tengok mak nya makan.. die tanya "kenapa mama makan makanan budak2?" dak shaquille mesti pandang jer kalau aku makan curik2 dari pinggan dia.. hahaha "ama akan adik unyer ata ?" [read :mama makan adik punya pasta?] die tanya sambil pandang tak puas hati jer muka mama dia.. hahahahaha..shaquille kedek sikit kalau bende yang dia suka sangat..mayber lagi sebab dierang pikir tu memang khas tuk derang jer lagi2 sebab bentuk dan kaler nya comel2... 


ni antara pembeli yang dah cuba sendiri  PASTA EATALIAN EXPRESS ni dah puas hati.. repeat order lagi.. sebab mudahkan kerje kita dan anak pon suka



kelebihan PASTA EATALIAN EXPRESS
  • Diperbuat dari tepung semolina. Tepung ini dibuat khusus dr kulit butiran gandum yg keras, warnanya kuning muda dan berbutir2. Kadar proteinnya paling tinggi diantara jenis tepung.
  • Menggunakan puree sayur asli dan bukan serbuk sayuran- menyumbang kepada kadar serat yg tinggi
  • Tanpa tambahan gula/garam/perasa/pengawet/pewarna
  • Mengandungi gluten
  • Tiada telur kecuali egg pasta
  • Tidak menggunakan minyak atau wax
  • Juga datang didalam variasi 10 jenis sayur-sayuran
  • Ada pelbagai bentuk mengikut kesesuaian peringkat umur
  • Sesuai untuk seisi keluarga dari bayi 6mths +++ hingga dewasa
  • Produk 'Homemade' 100% halal keluaran bumiputera yang pertama seumpamanya di Malaysia
  • Resipi traditional dari Bologna, Italy tempat lahirnya pasta
  • Dibuat menggunakan mesin yang diimport khas dari Italy menghasilkan pasta yg lebih berkualiti.
  • Diberi penghargaan oleh TV3 untuk hadir dalam slot khas Jom Singgah hanya selepas seminggu produk ini dilaunch dan bersiaran di Selamat Pagi Malaysia TV1




korang kalau nak jadi mama ohsem.. kene lah cuba jugak buat resepi menggunakan  PASTA EATALIAN EXPRESS nih.. lagi2 kalau ada anak2 jenis picky eater or tak makan sayur tu.. so far.. aku sendiri rasa  PASTA EATALIAN EXPRESS ni agak bagus tuk kiterang satu keluarga.. tuk anak2 aku sendiri secara khusus nya..insyaa Allah puas hati dan seronok tengok anak makan makanan berkhasiat dan bertambah selera..


 PASTA EATALIAN EXPRESS ada datang dalam 3 size pack berbeza kuantiti dan size.. nak tau lebih lanjut.. boleh tengok2 kat page bawah ni or terus contact jer nombor tu tuk pembelian.


WHATS APP :: 016-7784185 [RADIAH]  
INSTAGRAM :: radiah_kudus
FACEBOOK :: nor.a.kudus