Wednesday, July 25, 2018

Projek Bilik Tidur Anak : STORA LOFT BED IKEA - katil anak2


aku rasa.. masalah bilik tidur anak ni dah sangaaaaaaaaatt lama... masalah nya cuma pada katil anak jer.. hahaha.. masalah kecik.. tah apa2 jadi panjang lak kisah nya..

ingat tak last time aku update pasal bilik anak2 ni.. aku ada cakap pasal katil anak..

plan nya memang abah sado nak buat sendiri..ikut size dan design yang aku mahukan..well.. kami kan tukang kayu.. hikhik..

tapi tu lah..


TAK SEMPAT..!!

order wainscoting tak renti banyak.. kene bagi keutamaan..

abah sado pulak tak free sebab die ada kerje hakiki dia.. lepas raya ni dah gi site balik macam biasa.. jarang ada kat rumah dah..

harapkan dia jer nak kene buat...

so bertangguh2 dan bertangguh lagi..

sampai berbulan..


rimas aku lah aaiihh ngan bilik anak macam tak siap2..

sampai lah ada masa sekali tu aku gi share gambar anak2 tido bersepah kat abah sado yang ngah kerje time tu..

atas kekangan masa.. lupa kan pasal nak buat katil sendiri.. abah sado terus ajak gi IKEA jer beli katil anak2..petang tu jugak..

Shaquille lah... dia takde katil..
bila abang nya tido kat katil die.. katil kecik tak ley selit2.. jadi adik tido atas lantai jer..aku pon tak perasan.. ingat kan main.. sekali dah senyap je tido masing2..

sebenarnya.. shaquille tu memang sejenis anak boleh tido kat mana2.. kat anak tangga pon die pernah hampir terlelap nak tido..

bila aku hantar gambar tu.. ingat kan nak bagi abah sado semangat soh buat katil anak cepat sikit..
tapi.. die bagi solution lain lebih mudah..

o-k

kite tengok dulu acaner..

petang tu gi IKEA.. tengok katil anak2...

kalau pekenan boleh terus beli..kalau tak.. kite carik lagi..

masalah negara sangat kan.. katil jer pon nak cerewet2... huhu

aku cerewet.. sebab bilik anak aku terhad.. aku tak nak katil tu makan ruang.. anak2 jenis main dalam bilik.. so kene ada ruang mereka sendiri.. bukan setakat tempat tido..

double bed ?

entah eh.. aku tak kenan.. hahahaha...

dasat ko kan aty..




ikut kan aku nak katil single 2 ketul letak kiri kanan bilik sorang satu.. macam gambar atas ni lah konon nya.. so tengah2 ada ruang tuk derang main..tapi nak katil ikea yang kecik tu.. tak panjang sangat.. nanti tak boleh tutup pintu dan tak ley selit kat ruang sebelah almari..[yang dah setting siap2 dah]






macam ni lah konon2 nya lebih kurang aku nak buat



tapi.. setiap kali gi IKEA.. ngan anak2 sekali..dari dulu lagi, 
derang langsung.. tak pandang pon katil single yer.. 
soh test.. soh pilih pon tak nak..buat2 tak nampak jer..
kalau duduk baring pon.. sebab terpaksa mak nya suruh test..
tapi muka tak redha.. 

tumpuan derang kat katil double bed.. 2 tingkat..
dan 2-2 pon nak tido atas..

sebab tu lah katil anak2 tak terbeli2.. 
sebab bercanggah pendapat.. anak2 kene suka.. tapi yang penting, aku sendiri pon kene suka jugak yer..huhu.. 

dan sebab tu kalau boleh aku nak custom made jer...asal nya..

senang cerite.. nak cantik jugak.. bukan semata ada katil bagai tu.. aku nak bilik tu menarik.. 

tu jer sebenarnya.. so sebab tu payah nau nak buat keputusan dan membeli.. 




tapi... 

lepas beberapa kali gi IKEA dan anak2 masih pilih katil yang sama [double bed].. so aku tau.. aku kene consider.. lagi2 bila shaquille janji nak tido bilik sendiri kalau ada katil yang dia nak tu..


lembut sikit lah hati ni kan..kot lah.. [siap lah ko kalau tak nak tido bilik sendiri lagi]

lagi pon.. punya bertangguh2.. sampai qaleef pon dah nak 7 tahun dah pon.. shaquille dah 3 tahun..
dah tak baby dah masing2 anak2 aku.. 
so nak tak nak.. memang kene pikir ruang yang mungkin perlu kekal tuk jangkamasa lebih lama..

berat hati.. kene tengok jugak lah pilihan anak2..

laki aku nak beli katil camni.. harga ngah sales sekarang ni Rm 404 jer.. 
kalau ikut ukuran size semua macam ok jer lah..tak panjang macam size katil standard..
 ni satu katil double bed yang tak tinggi sangat.. kire kalau aku diri sebelah.. separa dada ja yang tingkat dua tu.. 
tak rasa macam perlu cabut kipas ceilling kot rasanya.. 

TAPI.. aku berkira2 nak beli katil ni sebab... macam katil askat jer aku tengok..
tak kenan sangat design nyer.. kalau kene dengan deko..aku rasa ok jer..
tapi since bilik anak2 dah ada perabot sedia ada.. so aku macam... rasa tak sesuai..



yang ni o-k-laaa.. boleh consider... tapi ni size standard katil bujang..
which is besar dan panjang.. tinggi satu hal.. 
still boleh consider..
tapi bagi aku.. masih biasa2.. tak de wow-factor kat mata aku giteeww kau mintak pelempang katil jer pon dah kenapa.. 


sekali-2 pergi.. tak buat keputusan jugak.. balik tangan kosong..
alasan aku.. nanti lah pikir n ukur bilik.. carik idea acaner nak dekorasi bilik anak dengan katil sekian2..



seb bek lah ikea tu dekat jer ngan umah..

in between.. aku kerap gi sendiri tengok2..tapi masih takde jugak rasa nak membeli
ikutkan hati memang nak beli jer katil single macam aku plan tu 2 ketul..
kalau dah ada depan mata.. nak tak nak derang terpaksa tido gak lah kat katil masing2..
deko bilik lawa2.. so katil tu takde isu pon lagi nanti
tapi.. rasa tak best pulak.. mungkin sebab anak2 dah besar.. dah ada pilihan dan kesukaan masing2..

sigh...




tah macamana.. kiterang 'stuck' kat katil ni.. ni jenis LOAF BED
katil kat atas.. ruang bawah kosong..

kalau tengok sekali imbas.. sekali lalu..
memang macam tak mungkin kiterang akan pilih-beli katil ni
sebab katil ni sangat2 tinggi.. dan katil ni sangat besar tuk bilik anak2..
besar macam katil queen standard tu..

kalau ikut kan.. 2 kriteria ni memang awal2 aku dah tolak..

tak nak katil tinggi sangat.. tak nak katil besar..

lagi satu.. harga nya thousand sumting..
aku pikir mahal2 macam ni.. kalau tetibe tak kenan.. nak jual bukan senang ni.. hahahaha...
dasat kan.. belum beli dah pikir nak jual..
well.. ikut pengalaman..



tengok tinggi nya macamana.. aku dah pakai wedges pon.. katil tu lagi tinggi dari aku..
abah sado ada try.. ngam2 tinggi dia lalu kene kepala dia sikit..
laki aku tinggi yer.. harap maklum..


tapi.. tak tau kenapa.. TETIBA.. aku rasa katil menarik giler..

macam.. TING ! dapat idea..walaupon nampak katil ni besar.. tapi.. aku rasa katil ni boleh bagi ruang yang lebih jugak.. 
lagi pulak kalau tengok in real kat ikea.. rasa cosy jer bawah ni.. rasa macam.. eaaahh.. tekenan lak..



ada warna putih jugak.. 
tengok deko bawah katil tu.. meanrik kan..
atas tempat tido.. bawah boleh buat tempat lepak2..
aku dah bayangkan tempat anak2 men game bawah ni.. eh.. heheh

serious aku macam ter-jatuh-cinta masa tu

katil ni bukan tuk khusus tuk kanak2 yer.. tapi tuk dewasa sebenarnya..
so.. memang tahan lasak dan kukuh lah katil nya..



TAPI.. 



kami tak terus beli pon time tu.. pekenan jer.. tapi aku tak rasa nak beli..
masa tu memang pikir.. tak mungkin kot kiterang akan beli..
sebab tinggi sangat.. banyak bende kene pikir..
dan lagi.. risau kalau tak sesuai kat bilik anak2.. pelaburan besar.. risiko pon tinggi..
takut aku tak pekenan bila dah beli.. nyesal tak sudah apa pon tak ley buat.. 
serious ni..ikut pengalaman aku sendiri yer ni..
so tak nak drastik sangat buat keputusan.. kene balik pikir bebetul dulu..
dan lagi.. aku masih mengharap nak laki aku custom made katil anak sendiri..


balik umah.. free2 aku gugel2 pasal katil dan idea bilik anak dari IKEA dan gugel..

kiterang amik masa agak lama gak lah sebelum beli katil anak2 ni..
tu pon sebenarnya masa datang nak beli katil dalam last week.. 
kiterang nak beli yang bunk bed TUFFING tu 
aku macam redho jer lah..beli jer lah katil apa korang nak..
sebab anak2 dah banyak kali menyebut pasal katil derang..since kiterang dah ter-janji...








tapi.. tah macamana..masakat IKEA tu.. aku boleh pilih katil ni..!!
yang paling BESAR dan paling TINGGI yang sebelum ni paling aku tak nak..
tapi tu yang aku gi beli...

kisah nya...

masa datang yang sebelum tu.. memang aku ada cakap kat abah sado.. aku tak pekenan mana2 katil bunk bed yang ada.. tapi kalau katil STORA LOAF BED tu.. aku boleh consider.. atau senang cerite.. aku memang pekenan yang tu satu jer.. cuma sebab risau masalah aku mentioned tadi tu [tinggi/besar]
buat aku berbelah bagi..dan tak tau nak beli ke tak...

tapi.. memadangkan aku tak pekenan katil yang anak2 dan abah sado pilih..
aku rasa.. katil ni adalah pilihan terbaik..

well.. aku boleh adjust sampai jadi..hahaha.. tekad kan..

sedangkan nebes giler lepas beli tu..huhu... 




bayang kan.. katil sebesar2 tu.. datang packaging 3 ketul macam ni.. JER..?!! hebat IKEA.. 

aku punya lah risau sebelum tu.. sebab katil ni kene go thru ngan SA.. kire kene bayar dulu baru amik kat tempat khas luar kaunter.. dah risau tak ley masuk mpv kiterang dah.. sebab bayangkan base katil tu lebar.. size katil queen.. wat do u expect... 





terus terang cakap.. lepas dah bayar masa bawak balik umah.. hati aku tak tenang sebab pikir.. betul ker keputusan aku beli katil ni.. aku risau sebab besar sangat amik ruang tu.. tapi dah tak sempat nak patah balik dah.. aku memang kene redho jer lah apa yang terjadi.. hahahaha..


petang tu jugak abah sado pasang.. malam tu siap.. sekali ngan aku lah kene tolong..
berat hooii kayu nya.. dan ni antara perabot ikea paling susah pernah kiterang pasang.. 
dah sebesar2 perabot tu datang dalam kotak kecik macam tu jer.. so bayangkan banyak nye kerje nak pasang balik satu persatu.. pheewww...

dah lah kene pasang terus kat bilik anak2.. sempit tau masa nak pasang tu..mencabar gak lah..
ngan anak2 tak sabar nya asyik tanya bila nak siap.. ggrrr....


malam tu pon tak sempat pasang tangga pon.. rasa nya memang saja tak nak pasang lagi sebab kipas ceiling tak cabut lagi time tu.. takut anak2 panjat katil bukak kipas.. habes lah kepala anak2 aku.. 

sebab memang bukan setakat cecah.. tapi betul2 kat kipas tu katil nya ko boleh bergayut kalau nak.. hahaha


tak kelakau ok.. 

bahaya giler..

tu sambung esok nya abah sado bukak kipas dulu.. baru pasang tangga..





so.. acaner lepas dah pasang ? ok tak ?


jujur nya.. aku happy giler..tak nyesal dan rasa berbaloi beli katil ni...
walaupon banyak bende kene buat lagi.. kene pasang aircond gantikan kipas ceiling.. 
kene ubah susun atur bilik anak.. 
tapi.. aku tak kisah.. aku rasa menarik sangat2...

besar ? yup.. katil ni besar.. tapi.. aku rasa lepas pasang katil ni.. ruang masih sangat luas..
katil kat bahagian atas.. tak menganggu lansung.. tak semak mata.. sebab bukan paras mata..
katil ni lagi tinggi dari aku.. si tak de pon terhantuk bagai.. 
bahagian bawah katil macam2 lagi boleh di buat.. 

anak2 memang seronok sangat..
memula shaquille gayat2 lah gak.. nak naik tangga pon takut.. tapi lama2 ok dah.. 
aku pon beberapa kali naik tido baring kat atas tu..
macam aku bagitau sebelum ni.. katil ni bukan tuk budak2 jer yer.. sebenarnya katil ni untuk dewasa..
so boleh tampung berat orang dewasa.. apetah lagi kanak2..

qaleef lagi lah seronok.. baru aku nampak betul2 dia rasa tu 'kawasan' dia.. sekarang hampir setiap masa dia habes kan masa kat bilik dia.. bujang sangat tau..
dia kata.. dia ada rumah 2 tingkat.. atas tempat tido.. bawah tempat main/belajar


lega sangat.. 


nanti aku share lagi yer..
project seterus nya.. acaner nak deko ruang bawh katil ni pulak kasi menarik...