Thursday, March 21, 2019

lain anak lain 'ragam nya'...walaupon makpak sama.. inikan pulak anak orang lain..



gituh kau tajuk.. sedangkan sebenarnya.. aku nak cerite pasal potty training dak shaquille ni.. hahaha



sekarang dak shaquille 3 tahun 10 bulan..lebih lewat berbanding qaleef..
sebenarnya.. dah start nak PT dia.. masa umur die dalam 3 tahun setengah macam tu..
tapi tak berjaya..
kire ni kali kedua lah PT dia balik..
tu pon atas diri dia sendiri..
well...
walaupon dah ada pengalaman handle anak sulung dak qaleef dulu potty training..
tapi.. tu lah.. lain anak.. lain perangai nya... lain cara nya..lain cabaran nya..

qaleef dulu pon lewat jugak..3 tahun lebih gak lah..
tapi buat sekali jer.. dalam beberapa hari dia dah ok.. siang dan malam takde masalah..
sekali jer terbabas atas katil.. lepas tu ok jer..
macam senang sebenarnya PT dak qaleef..
takde drama sangat..

dak shaquille ni.. lain pulak kisah nya..
beberapa kali cuba.. 2 kali (jarak waktu beberapa bulan) yang betul2 latih..
dan dah sebulan.. still malam2 kene pakai diapers..!!



masa fes time nak buat PT.. mintak tolong abah sado handle.. masa tu dalam bulan 12 tahun lepas (2018)
abah sado kunci jam setiap 15 minit..
dan ingatkan dia gi kencing setiap 15 minit tu jugak lah..
stress budak tu hokeh..!!
terus dia tak nak buat PT ni...
bila time alarm bunyik jer.. die mebentak2 tak nak gi kencing..
yer lah.. 15 minit sekali kau.. tak sempat digest lagi.. hahaha..

so.. ubah masa 30 minit lak..
pon sama... setiap kali soh pergi toilet soh kencing bila alarm bunyik..
dia tak nak pergi..!!! dia mengaruk2 cakap "adik tak nak kencing lagi !!"
aku pon stress gak lah...
bukan apa.. sebab masa tu baru 1-2 hari.. dia tak pandai control lagi..
and kalau yang 30 minit tu dia tak pergi.. akan drag ke 1 jam baru alarm bunyik tuk gi toilet..
bila aku asyik tanya "adik nak kencing ker?".. sampai 10 kali ... dia jadi stress n membentak..
tak nak layan.. dan buat tak tau..
aku bukan apa.. risau..!!!

haaa tapi tu lah dia anak kedua aku ni punya perangai... lain maciam dia punya pe'el..
susah bagi kerjasama.. ikut kepala dia jer..

sampai lah.. dia terbabas depan peti ais kat dapur.. masa aku dok masak..
tapi tak macamana aku boleh terlupa dia ngah PT..
aku ingatkan tu air peti ais.. hahahaha... tawa dalam tangisan..
dak shaquille pulak.. dah ter kucir tu.. boleh lak dia cakap.."air tumpah nanti adik lap"
tapi die tak terus lap.. dia gi lepak2 kat ruang tamu pulak..
takde lah pulak nak rasa takut or bersalah bagai.. pfffttt...
dah satu hal.. satu rumah kiteorang kene bersihkan..
mungkin ada menitik dari suar basah2 tu..
dan dia pijak2 bawak jalan merata...

dah lah aku banyak kerje masa tu.. penat lain macam.. (sebab tu mintak tolong abah sado)
tapi tak boleh.. abah sado bukan jenis yang aku boleh harap sangat bende2 macam tu..
dia kene aku jugak yang buat..
so dah aku hangin satu badan satu hari tu..
terus aku soh pakai diapers balik...

aku cakap.. tunggu aku yang betul2 ready-free nak hadap semua ni..

betul.. potty train anak ni kite kene fokus.. kene gigih n rajin..
tak ley nak lupa2 bagai...n tak boleh biar or harap anak tu tau sendiri..


sampai lah baru2 ni... dalam sebulan lepas...
tetiba.. dak shaquille sendiri cakap "adik dah besar.. tak yah pakai pampers dah"

aku tanya dia banyak kali "betul ker?"

ada suruh dia pakai diapers gak.. tapi dia sendiri refuse..
and that times aku tau dia dah ready sendiri.. dah prepare mental dia sendiri tuk lalui kencing ikut timing.. and insyaa Allah dia akan bagi kerjesama lebih baik..

sujud syukur mak kau nak... hahahaha..
yer lah.. jimat bajet tuk diapers.. dak shaquille ni jenis maintenance tinggi...
diapers pon pakai Mami Pokko.. sebab tu jer yang sesuai ngan dia..
kalau pakai yang brand lain.. nanti melecet... banyak kali dah cuba.. bila nampak dah lama2 tu ok..
so try pakai yang biasa2 punya murah sikit lah dari MP tu.. macam petpet ker.. drypers ker..
tapi.. nanti jadi balik..nak tak nak.. kene beli jugak balik yang MP tu..
tak kisah sangat pon lah..bukan berkira..  ada jer rezki anak2..
tapi kalau kata tak perlu pakai dah.. kan lagi jimat tu... 

so start lah yang kali kedua ni dalam sebulan lepas...masa umur dia 3 tahun 8 bulan..
kebetulan ada masa agak free... so boleh lah aku fokus lebih sikit..
aku buat hari biasa.. bila berdua jer pagi2.. abah sado dah gi keje.. qaleef dah gi sekolah..
start dari pagi tu dia tak nak pakai diapers dah..
and aku kunci jam dalam 45 minit sekali..
tu pon aku tak suruh paksa2 macam sebelum ni dah..
aku lebih pada.. tanya.. atau ingatkan dia..
"adik nak kencing ker ?" - kalau dia cakap tak nak.. so aku tak paksa dia gi toilet..
tapi bila aku nampak dia minum air lebih..aku akan ingatkan.. atau insist dia gi toilet kencing..

alhamdulillah.. keadaan lebih baik..!!
takde drama.. takde stress atau marah2 macam sebelum ni..dia bagi kerjasama..
berjaya sampai sekarang.. dah tak perlu ingatkan dah..
dia dah tau nak control.. and tau bila rasa nak kencing..
ada sekali jer dia terbabas kat tangga - dan kiteorang terus perasan -
tu pon sebab dia nak main dan asyik tahan2...
sedankan masa tu dah sebulan dah PT dia..
sepatut nya takde masalah pon.. tu kire atas kesalahan die sendiri..




tapi cabarang sekarang is.. waktu malam..

dulu.. masa PT dak qaleef.. sama jugak cara nya..
awal2 pakai kan diapers.. tapi sebelum tido.. soh kencing dulu..
and tengah2 malam kunci jam kejutkan dia soh kencing..
dalam seminggu jer macam tu..
bila tengok diapers kosisten kosong.. terus tak pakaikan dah..
and qaleef pernah kejut aku waktu malam sebab die nak terkencing..
so.. aku yakin sikit lah ngan dak qaleef masa tu..

cuma dak shaquille ni..
aku buat bende yang sama..waktu malam pakaikan diapers..
sebelum tido soh kencing dulu..
tapi waktu tengah malam kejut dia.. jenuh nak bangun..!!
nanti die marah sebab kejut dia soh kencing..pastu melarat2 lak tu mengaruk satu malam..
ada sekali aku tak pakai kan diapers..
terbabas dia malam tu..!!
dia tidur bentang tilam kat bilik aku depan katil..
habes tilam sampai tembus ke carpet..
tak pasal menjemur-basuh carpet berat2 tu.. adooyy...
tu pon dia tak mengaku hokeh..!!
dia cakap air tumpah..
tah mana datang air tah... ahahahaha...

tu aku cakap.. lain sikit anak aku sorang ni..
sejak dari tu waktu malam memang pakai kan diapers jer..
ada masa.. tengok kosong jer diapers dia waktu pagi.. (biasa subuh2 kejut kan dia soh kencing)
tapi ada beberapa kali gak lah tengok ada kesan kencing (mungkin sekali) kat diapers dia..
part tu aku risau tu...

dah sebulan lebih dah ni.. still takde progress waktu malam..
maybe aku kene cakap sikit ngan dia..
dan harap2 dia sendiri akan ready macam sebelum ni..
dia sendiri yang akan refuse tuk pakai diapers..
and harap2 tak amik masa lama..




mencabar sikit lah bahagian Shaquille ni.. cara nya berbeza.. tak boleh paksa2..kene dia sendiri bersedia..
tu kalau ada orang compare kan anak dia ngan anak orang lain..
bagi aku.. antara adik beradik mak pak sama pon.. akan berbeza..
inikan pulak lah lain2 mak pak...
so jangan nak banding2 kan..anak kau ok anak orang tak ok...
and pasal lambat atau cepat sesuatu progress anak sekali pon..
bagi aku.. biarkan.. lain orang lain cara nya..
macam ada anak kawan.. 2 tahun lebih dah free diapers..
jimat duit makpak ko nak.. ahahha..
tapi macam aku sendiri.. tak de isu pon... tak rasa stress ke hapa..
(rasa lagi stress masa paksa2 anak belajar kencing kat jamban tu hari)
since dah anak 2.. ada pengalaman.. so.. tak pedulik sangat pon akan kebanyakan hal..
jaga anak masing2 jer sudah... jauh lagi perjalanan hidup nak bagi didikan bagai tu..
setakat hal kecing pon mau gaduh.. ape ceeerrrr....