Wednesday, April 03, 2019

Percutian ke Pulau Redang : WARUNG NASI DAGANG PAK DIN SEDAP kat Dungun !!



hari tu.. sebelum cuti sekolah lagi.. kami gi bercuti ke Pulau Redang..
lama sangat dah nak gi redang ni sebenarnya..
bertahun2.. hahaha..
tapi masih takde kesempatan..
walaupon pernah jer bercuti ke Pulau Perhentian.. tapi tetap nak merasa gak lah ke Redang tu..
sebab ramai kata.. tempat nya jauh lebih cantik dari mana2 pulau kat Malaysia ni..
so nak lah merasa gak walau sekali.. 

tapi since bertahun rasa nak gi.. tak pegi2 jugak..sampai lah last year.. ada kawan Ig jual package dia ke redang mur-mur..
masa tu ada contact nak beli.. lepas tu survey2 tempat tu..
tapi sebab last minit.. tak dapat plan bebetul.. lagi2 abah sado ke site..
so.. tak dapat lah amik...
tapi sejak tu.. terus aku survey nak booking tempat tu..
sebab package aku kat situ murahh..!! which is aku baru tau.. hahaha..
pasal package n hotel mana bagai tu.. nanti aku cerite lain entry.. 

tempat tu nak booking.. bukan boleh kau booking minggu ni..minggu depan terus dapat..
ramai orang booking !! nak booking kalau dapat sebulan awal tu kire rezki lah tu..
kalau yang aku baca..ada booking seawal 3 bulan..pheeww..

last year.. bulan 9 dapat lah aku booking tarikh sebenarnya..
tapi masa tu.. dah start hujan hari2 tak renti..
sebab dah nak masuk tengkujuh kan..
pulau tak tutup lagi.. tutup akhir bulan 10 sampai bulan 2 sebab tengkujuh..
tapi sebab kan kat sini dah hujan jer.. aku n abah sado macam risau lah jugak nak gi tu..
takut kat sana hujan jugak.. tak dapat kuar atau buat aktiviti..
so.. kami cancel...

tapi sebab dah rasa nak pergi sangat... memang aku plan.. pulau bukak jer..terus nak booking..!!
bayangkan.. pulau bukak bulan 3..
aku dah booking kat agent start bulan 1 yer.. hahhaha..
bukan apa.. takut tak dapat booking.. lagi2 weekend...

sebenarnya pon banyak kisah gak bertukar2 tarikh sebab adik aku nak ikut pulak..
so end up kiteroang tak pilih tarikh hujung minggu pon.. 
kiterang amik dari ahad sampai ke selasa.. (17-19 march 2019)
adik aku punya pasal lah..
last minit nak ikut.. hujung minggu dah penuh.. so terpaksa drag weekdays.. 
seb bek abah sado ok..
cuma qaleef kene memonteng 2 hari.. huhu... 

kiterorang bertolak sabtu sebelum subuh dalam kol 3.30 gerak dari rumah.. 
saja xtra sehari awal sebab nak jalan kuala terengganu dulu..
lama tau kat Kt ni.. last sekali masa qaleef 2 tahun kot.. rasa nya lah.. 
tak berapa ingat sangat..



singgah solat subuh kat Rnr .. tapi tak sure kat mana.. kuantan kot ni.. 



siap2 sekali kat sini.. sebab nak terus berjalan dulu.. check in hotel pukul 2.. lambat lagi..
pikir jalan pagi-rehat petang macam tu sebelum gerak ke redang esok nya..


kiteorang tak direct masuk ke Kuala Terengganu... sebab nak carik makan sedap NASI DAGANG PAK DIN kat Dungun..

aku gugel jer carik mana tempat sarapan best..jumpa kat BLOG ni.. n kebetulan lalu dulu area dungun..kire lalu jalan dama.. so dapat lah sarapan kat situ..sebelum ke KT..


kedai nya kecik jer dan tersorok.. aku waze 'nasi dagang pak din' memang ada..  tapi tak jumpa kedai nya.. waze berhenti kat satu tempat tapi tak nampak lak tanda ke hapa.... 2 kali  kami pusing..
siap tukar ejaan 'pak' tu jadi 'pok' ikut slang ganu kan..
tapi still takde.. frust gak lah.. sebab dah lapar nak sarapan satu hal.. lagi satu.. dah sampai jauh2 tu kan... 
bila kami tanya orang tempatan.. baru jumpa..terlindung sebalik petron..dan ada pokok2..
len kali kot korang nak carik.. waze nama "WARONG TELOR POWER PAK DIN"
baru jumpa yer... n korang tengok lah bebetul.. 
sebelah tepi PETRON.. memang terlindung... warung kayu.. nampak gelap dari luar..
tapi tak sia2 kami berusaha carik... 
sebab memang sedap..!!!




abah sado dan adik aku order nasik dasang..
aku order pulut kuning ngan kari ayam.. 
tapi rasa2 la sikit nasik dagang tu..
samaada pulut kuning.. kari ayam.. kari ikan tongkol.. nasik dagang..
semua sedap..!!! takde yang tak sedap.. 
nasik sedang elok tak melekit dan tak kering.. cukup rasa semua..
pulut kuning tu sebenarnya aku tak sangka la dia bagi banyak tu.. hahaha.. (dia yang hidangkan)
selalu makan sini.. dapat sejemput jer..
tapi ni dia hidang macam makan nasik kau.. teranjat gegel..sebab aku nak rasa2 jer sebenarnya..
seb bek sedap dan aku pon makan habes.. kenyang sampai tengahari..

laki aku selalu makan nasik dagang.. (read : peminat) dia memang puji habes..
may be sebab selama ni makan kat sini biasa2 jer..
bila dapat makan yang pure punya memang rasa lain nya.. 




masa aku sampai tak ramai pon lagi.. maybe awal dan baru bukak..
tapi lepas tu penuh orang tau.. orang tempatan pon ramai..maksud nya macam orang2 situ..
aku kalau orang tempatan ramai ni.. memang percaya lah sedap nya..
sebab kan.. orang kite ni..pantang orang viral.. mula lah serbu..
tu kalau gi satu2 kedap popular-viral.. ramai orang luar jer..
orang tempatan nan hado.. sebab biasanya dieorang lebih tau mana tempat lebih sedap dari tu..
so bila ni aku tengok pakcik2 makcik2 macam balik mesjid singgah makan..
ramai orang macam orang tempatan.. so kompem sedap..bukan setakat viral..!



aku tak tau ni kuih apa sebenarnya..
aku tak rasa pon..
satu pack ada 6.. dah beli satu.. sedap.. dieorang beli lagi 2 pack..pon habes..
adik aku cakap sedap giler.. 
tapi sebab aku kenyang makan pulut sepinggan..tak dapat lah nak rasa.. hahahah..
pastu buat entry ni..menyesal lak.. sebab tak dapat cerite kat korang..



neslo.. teh ais (abah sado order) milo suam.. semua kaw kat sini.. pekat melekat sedap..
eeahh puas hati lah kami.. jauh2 datang makan sedap macam ni..



bagi gambar ni kat pak jalil kau.. sekali pak jalil balas balik gambar dia makan roti canai kosong sambil buat caption "ayah makan ni jeeeeeee..." ayat sedih.. hahahahahahahahah... ngada..
len kali la yah kite gi sama2.. alaaaa dia pon jalan merata sebenarnya..
ganu ni dia kulu kilir jer yer.. kiteorang yang jarang2 nak sampai..


 


sebab kedai ni popular  "WARONG TELOR POWER PAK DIN" so harus lah cuba..
tapi sumpah.. kami tak tau apa tu telor power..men order jer sebab nak test..abah sado ko la..
ruper nya telor power tu macam dalam gambar.. yang coklat gelap tu tak tau lah tongkat ali ke hapa.. abah sado kata rasa macam jamu... hahahahahahahaha....
patut lah masa order tu.. orang tu tanya.. nak telur biasa ker telur power.. ada pilihan rupernya..
tapi tak cakap apa2 pon..
tapi abes gak lah laki aku makan.. adik aku rasa sikit2 jer... 




overall.. semua kami puas hati.. total makan sarapan pagi tu Rm 32 rasa nya..kire ok lah harga makan warong... dan banyak sedap macam tu.. 
lepas makan.. terus ker kuala terengganu pulak.. 
masih awal lagi.. laki aku ajak ke masjid kristal.. 



ni bukan lah fes time aku dan abah sado sampai sini..
fes time pernah sampai masa baru kawen.. sebelum ada qaleef..
kali kedua.. qaleef kecik lagi.. masa aku ikut abah sado urusan kerje kat PAKA..
so ni baru elok sikit gambar dan pakaian aku..
ada gambar kenangan.. n ngan anak2 jugak..




dulu fes time sampai aku dapat solat kat sini.. 
tapi kali ni.. tak boleh masuk sebab under construction..
jalan2 sekitar jer lah..



kat sini ada taman tamadun.. yang monumen2 masjid tu.. 
tapi kami tak masuk pon..
cuaca panas sangat2.. shaquille pon dah mula buat perangai sikit..
dulu2 aku pernah masuk ngan abah sado ko..jadi kali ni tak berapa rasa nak masuk sangat dah lah..
tanya adik aku kot2 dia nak masuk.. pon dia tak nak..dan tak kisah sangat..
aku tak sure lak kalau anak2 aku happy gak kalau masuk dalam tu..
sebab tengok gaya macam tak nak jer masing2..
so kami decide tuk tak masuk..
may be lagi sekali datang kot...insyaa ALlah
aku nak gi muzium dekat2 situ..tapi tak jadi sebab terlampau panas..
anak2 mesti lagi tak nak.. asyik ajak balik hotel (n tanya bila nak gi pulau) since dieorang dah tak sabar2 nak mandi pantai..mana lah nak pergi tempat2 macam ni kan.. huhu..



dalam perjalanan keluar.. kami singgah ke kedai kopong kampung losong.. 
memang banyak jual tepi2.. tapi kedai ni peberet kiterang dari dulu..
yang seberang takir pon sedap gak (pergi waktu balik)
tapi yang ni pon kiteorang still suka..
beli goreng panas2.. berebut makan semua dalam kereta.. habes..!! beli lagi petang tu.. !!


lepas tu.. terus kami ke Pasar payang.. sebelum check in hotel..
pasal hotel kami stay semalam sebelum pergi Redang..
nanti aku share lain entry yer...