Sunday, March 10, 2019

Rumah AtyFared : TIPS elak gangguan anak kecik time mengecat rumah..



anak2 ni kan.. biasa lah... kau time berkecah2 nak mengecat rumah tu..
diaorang pon sibuk lah jugak nak 'menolong'..
well.. fitrah... dierang anggap tu aktiviti menyeronok kan.. boleh main2...
macam main water color tuuuuuuuuuuuuu..... 

kite ni pulak.. nak siapkan kerje cepat.. dan cantik..
bila masuk 'hasil kerja tangan' anak2 time mengecat tu... 
selalu nya akan jadi 'menambah kerja' !!

kan....

aku pon sama yer..
jangan kau ingat.. aku syiok menukar cat setahun 2-3 kali.. dapat 'lepas' dari budak2 ni..
memang tak... 
anak2 aku pantang tengok aku beli cat / roller cat baru... dieorang dah siap2 cop sorang satu..
cat tu satu abang punya.. satu adik punya.. ppuffttttt...
walaupon... dah biasa tengok makpak nya mengecat rumah..
still.. dieorang excited jugak nak 'menolong' tu... 

so... macamana aku buat ? ni aku nak share...
kot2 korang boleh guna jugak sikit2 cara aku ni kan... 
tak yah lah korang nak menunggu tengah malam-pagi buta nak bersengkang mata mengecat semata2 nak tunggu anak tido yer.. hukhuk... 

tapi aku cerite ikut peringkat umur anak2 aku yer..


kalau anak baby2 lagi ni.. nak carik masa mengecat memang mencabar..
kene buat time dia tido.. lepas tu asyik terhenti-henti nak menyusukan anak.. 
bende sikit..sepatut nya sekejap.. jadi lama... 
nak buat acaner kan... dah kau nak mengecat jugak...

bila anak2 dah besar sikit ni.. cabaran nya lain pulak..
yang part aku cakap nak 'menolong' tu la... 
masa awal2 dulu.. boleh bawak bergaduh lah anak beranak.. hahaha..
tapi lama2.. sebab mungkin dah biasa.. so aku dah tau acaner nak buat ngan dak2 ni..

fes sekali time kata plan nak mengecat tu..
aku setelkan hal anak dulu...
aku suka start kerje pagi2... semangat sikit..
so..tuk anak2.. aku pastikan dieorang dah siap2 bangun tu.. mandi dan bersiap elok..
siap2 sarapan makan kenyang2.. 
lepas tu siapkan aktiviti dieorang - selalu bagi layan movie jer
atau aku biarkan jer dieorang nak main apa dieorang nak.. 
maksud nya.. dieorang dah santai2 rilek kenyang tu semua kan..

(bukan siapkan anak2 jer.. tapi uruskan rumah terlebih dahulu like basuh sidai baju-kemas bilik semua2 house chores tu lah)

sebab bila aku dah start kerja.. aku suka buat kasi siap sampai setel..
tak suka nak berhenti2 lama-lepas tu sambung balik.. alamat nya memang tak buat lah tu nanti..

ok..part anak kata nak 'menolong' tu...

dulu2.. macam aku cerite atas tu la.. memang susah nak bawak berbincang ngan budak2 ni tau..
dieorang ingat berseronok jer mengecat tu..
terus semua berkecah.. ngan terpijak cat lepas tu berlari satu rumah.. banyak kerja..
lepas tu budak ni.. biasalah kan.. lagi di larang.. lagi die membentak nak buat..

so.. aku biar kan dieorang buat..

kau biar kebenaran aty...??!!!


macam ni tau.. sebab dieorang dah biasa tengok makpak nya mengecat rumah..
aku tak nak.. bila asyik di larang.. 
satu masa nanti.. dieorang jadi anak2 tak boleh di harap..!!
bila time nak mintak tolong nanti.. dieorang pulak yang tak nak..
sebab dah set dalam pala otak -dieorang tak perlu menolong..tak perlu buat kerja-


so.. sebab tu aku tukar cara... bila setiap kali aku nak mengecat..
dan aku tau dieorang nak menolong..
aku biarkan.. ada masa.. aku sendiri yang ajak buat sama2...
aku sediakan berus cat sorang satu..

tapi syarat nya... AKU AJAR dieorang cara yang betul...
aku cakap.. nak tolong mama.. tolong betul2...dan kene dengar cakap mama...




selain tu.. salah satu cara aku adalah
aku bagi dieorang satu ruang/wall kecik untuk dieorang selesaikan
kire dieorang boleh guna cat-berus dan rasa nak 'bermain' kat wall tersebut
macam aku cakap.. aku bagi berus sorang satu.. dan perlu pakai sarung tangan..
aku ajar dieorang macamana nak celup-amik cat supaya tak menitik2.. 
dan cara nak cat kat wall..

yer.. dieorang memang lah tak pandai nak cat..
hasil kerja pon tak lah seperti di harapkan..
dieorang hanya nak berseronok... nak 'main'
dan biasanya.. aku tau.. tak amik masa yang lama pon..!
agak2 dalam 10-20 minit dieorang dah 'main' tu.. dieorang penat dan mula boring..
keakdang tak sampai 10 minit pon... 
dan terus mintak berhenti...walaupon kerje tak siap lagi..

dan waktu tu.. insyaa Allah tak ada gangguan dan kau boleh setelkan terus kerje kau ngan tenang
yer... gangguan tu hanya setakat 10-20 minit..
cara ni lebih berkesan instead of kau larang langsung.. 
dan anak2 akan ganggu kerje sepanjang proses kau mengecat tu..!! 



so far untuk aku cara ni berkesan.. 
tapi tengok lah kesesuaian jugak yer.. lain anak..lain perangai nya.. 
tengok mud anak tu sendiri macamana..
ada anak jenis tak boleh kite buat kerja.. so pandai2 lah kau adjust..
macam anak2 aku ni dah besar2 sikit.. senang nak di paham kan..
so tuk aku ok jer.. 
macam masa baby2 dulu pon..struggles jugak lah kerje mengecat ni.. 




so far tu jer nak share.. simple jer.. tapi since ramai suka tanya..
aku share dari pengalaman sendiri jer... harap membantu...