Friday, July 05, 2019

PENGALAMAN : beza gugur secara alami/sendiri dan DnC




haritu... 
Allah izinkan aku mengandung lagi.. alhamdulillah.. 
tapi.. Allah bagi rasa tu sekejap jer.. ngam2 11 nak ke 12 minggu.. 
aku keguguran...yerp.. hampir 3 bulan...

aku ok.. aku redho..
walaupon kami semua (termasuk anak2) memang mengharap sangat..seronok terima kabar berite ni..
tapi.. Allah lebih tau apa yang terbaik tuk aku dan kami semua..
aku terima ngan hati terbuka..
aku letak kan hati aku hanya pada Dia.. 
dan aku pasti.. itu adalah terbaik... 
ada lah tu... Dia ngah plan kan sumting tuk aku..sapa tau kan..
wallahi.. aku ok... 

baru2 tu jer lah.. sikit.. 
manusia kan.. tak kan lah langsung takde hati perasaan sedih bagai kan..
of cos lah rasa terkilan masa tu..
tak tau acaner nak bagitau abah sado dan anak2..rasa tu lah bende paling berat masa tu..
melebihi keadaan aku sendiri.. 

well.. sebenarnya.. bukan nak cerite pasal mengandung tu..
cuma nak share ngan korang semua..
pengalaman aku keguguran secara sendiri/alami..

masa fes time dulu.. sebelum qaleef.. masa anak sulung.. baru lepas kawen..
aku pernah gak gugur sekali..
umur2 macam ni gak kot rasanya.. 
tapi.. masa tu scan.. tau baby takde heart beat dah.. kire dah takde lah..
and terus lalui proses DNC kat spital..

bila confirm nak kene gugurkan baby..
so.. doctor terus buat kan appointment ke Spital besar..
dan proses saaaaaangat lah panjang...

biasa lah hospital kerajaan kan..
kau datang hari tu.. kau menunggu dan cek satu hari suntuk..
buat appointment lagi tuk admit pulak..
dah admit.. macam biasa lah..
cucuk sana.. cucuk sini.. cek sana.. cek sini.. 
scan bagai.. jolok lagi... stress tau.. 
macam2 lah lagi proses nya... 
pon belum terus buat yer...
kene puasa.. pastu kene tengok doc free.. 
(aku dapat pengalaman ngeri kat spital time tu menunggu dan menunggu..penat kau puasa 48 jam sampai laki aku nak bawak aku keluar gi spital lain-kau jangan main2 ngan orang lapar yer.. ahahaha)

masa DnC.. kau di tidurkan.. dah tak ingat dah acaner dia tidur kan aku.. ahahah..
tapi tak sedar apa langsung..
so.. LANGSUNG TAK RASA SAKIT..
sedar2.. dah selesai... tak de lah rasa bisa2 ker..cucuk2 ker..
takde langsung..
cuma bahagian dalam tu jer lah yang kite tak tau..
cuma kalau kata pasal kesakitan tu.. memang tak rasa..
esok nya dah boleh dis-caj.. lepas 3-4 hari duduk spital... 
jalan lah macam biasa... 
takde lah macam orang beranak tu pon..
cuma.. pantang jer lah macam sepatut nya..

just aku cakap secara fizikal nya.. takde rasa apa..kecuali letih.. itu jer..


BERBEZA SANGAT NGAN KEGUGURAN SECARA SENDIRI/ALAMI

gugur sendiri ni orang kata yang tetibe bleeding tu...
maksud nya.. kau tak ready or prepare or kau tak tau yang kau akan keguguran..

alaaa macam kau tengok dalam drama tuuuuu...
jatuh tangga tetibe beleeding..
atau etibe kau tengok kaki kuar darah sambil pegang2 perut.. haa cegituh..

tapi lebih kurang la...

nak share pengalaman aku yang kali ni aku lalui proses gugur sendiri... tanpa DnC... 

ni bukan aku buat sendiri maksud nya..
cuma.. keadaan ni berlaku tetibe dan tak melalui proses spital..

seminggu sebelum kejadian..aku dah pergi spital tuk cek kandungan..
memang dokter kata kandungan macam ada problem..
cuma.. tak dapat nak pasti kan betul2 keadaan aku waktu tu..
dokter tak dapat nak decide lagi samaada aku perlu DnC.
dan aku perlu datang lagi satu appoinment tuk cek ngan pakar (biasa lah.. gomen kan.. bukan ley main terjah jer-semua pakai appoinment)
dan appoiment tu pulak.. 2 minggu dari tarikh aku datang fes time tu..
(tapi dah dapat rasa dah..kandungan dah tak ada masa tu)
cuma sebab tak rasa sakit.. takde bleeding..takde apa..
so.. dokter pon tak cakap apa2 sangat.. 

tapi.. tak sampai pon 2 minggu..
lebih kurang seminggu lepas aku cek kata kandungan problem tu..
aku dah pon keguguran masa kat rumah...

kisah nya macam ni..

pagi tu elok jer aku gi tengok wayang.. sorang2 time anak2 sekolah..
takde rasa apa pon.. rilek jer lah.. takde lah kata kau melompat tak pasal ker pon kan..
tapi takde lah rasa badan lain macam.. sakit perut ker bagai..
even takde pon kata nak rasa sengugut bagai tu pon.. 

balik dari amik Shaquille sekolah tu..
dah setel semua anak makan..aku pon makan..
aku baring2 lepak2 kat katil..sambil borak2 ngan shaquille sebelum tunggu zohor..

masa tu lah tetibe rasa perut memulas macam nak period pain.. macam senggugut..cramp..contraction nak beranak bagai tu..
eeahh semua lah aku nak describe... 
dan pinggang rasa macam nak patah..!!
sakit nya pinggang tu.. macam masa nak beranak tu.. 
tapi masa tu tak lah rasa contraction kuat sgt..
(jangan cakap aku tak tau rasa walaupon beranak czer.. tapi aku merasa semua tu yer..)

ok.. masa rasa sakit tu.. memang dapat rasa dah..
aku akan keguguran..waktu tu... baby akan keluar.. 
tapi.. tak tau kenapa tak de lah rasa panik sangat.. sebab macam aku cakap.. dah tau..
(dah puas nanges dulu dah pon sebelum tu..)
so time tu.. aku just 'menikmati' rasa sakit tu.. takde bleeding pon lagi aku cek memula tu..
just sakit beralu2 tu jer.. 
shaquille lak baru jer tido masa tu..

so aku wassap abah sado kau yang masa tu kat site.. kerje...
bagitau keadaan aku (dia pon dah mental prepared dah pasal ni)
dia tanya aku ok ker tak..aku jawap jer lah aku ok.. -sebab aku betul2 ingat aku ok dan akan ok-
aku ingat aku akan lalui macam period tu jer.. ahahaha..
(sebab pernah lalui sebelum ni.. dan tak lah rasa teruk sangat pon siap boleh drive bagai)
cuma aku tak pikir nak terus gi spital ke hapa time tu sebab aku dapat rasa..
kalau apa2 jadi time aku driving.. lagi susah keadaan aku nanti..
prefer tunggu abah sado.. (abah sado gerak balik dari site dah la)

masa masih baring atas katil sambil belek hp..
dalam 10 minit rasa sakit perut memulas2 tu.. 
aku rasa tetibe seluar aku basah dan rasa ada air.. 
aku terus bangun.. tapi tengok takde darah atas katil..(risau lak kene katil jenuh nak bersih kan)
cuma yang aku tengok.. seluar aku dah basah separuh.. 
aku tak tau tu apa.. tapi aku rasa maybe air ketuban..
ahahahaha.. kalau dokter2 or pakar perubatan baca ni.. jangan gelak yer kalau salah..
sungguh aku tak tau..!!

cuma.. basah seluar aku tu.. memang macam air ketuban (ikut pengalaman anak sebelum)
jernih..(aku pakai seluar cerah time tu)
cuma.. tak lah sebanyak air ketuban beranak tu..
just basah takat seluar jer.. tak meleleh2 or menjejeh2 pon..
cuma lepas beberapa saat aku cek tu.. baru nampak kesan air bercampur darah..

dan masa tu lah start rasa sakit perut macam nak beranak menjadi2..!! contraction.. !!
sakit la.. tapi tak lah kuat giler2 macam betul2 kau rasa nak beranak tu..
sakit tapi boleh tahan..
tapi still rasa sakit.. maybe lebih pada sengugut macam tu..
datang terus ngan rasa nak pitam.. gelap mata.. 
kire middle contraction macam tu.. ke mild jer.. ahahaha.. tak tau acaner nak describe tah...

ok..masa tu.. baru aku rasa panik giler..
masuk terus bilik air kat bilik aku tu.. tengok kat pentot ada darah ketul2 macam hati ayam tu..
tapi besar....
aku berdiri yer masa tu..
and sungguh.. aku tak tau apa nak buat..
nak duduk kat jamban ker.. atau nak duduk kat lantai ker..
atau nak berdiri ker.. nak tunggu ker.. 
atau macamana..!! sumpah.. tak tau.. tak sempat pikir ngan keadaan sakit perut tu lagi..

tapi sempat lak aku amik gambar.. ahahaha..
aku amik gambar tuk tujuan hospital.. dan bagi kat abah sado..
tak sempat pikir panjang sangat.. dalam beberapa saat jer.. aku duduk jer terus kat jamban..
dan semua keluar... keluar berketul2..banyak giler dan besar2.. 
memang darah meleleh2 melimpah ruah tak tau acaner nak cerite..
masa tu still sakit perut lagi..cuma dah kurang...

lepas beberapa ketika rasa dah habes..
aku terus bangun dan pakai pad..(naseb baik ada stock) - pad memang aku simpan dalam almari dalam bilik air ni.. 
so tak perlu banyak bergerak sangat..
aku just bersihkan diri kat shower..
yang kat toilet bowl tu aku biarkan jer tak pump..
sebab tak tau nak buat apa..
darah tak henti meleleh2 kat kaki..
cuma tak ketul2 dah lah..

abah sado kol aku masa tu.. risaukan keadaan aku.. (dia terus balik cuma amik masa sejam gak lah nak sampai umah)
dia kata jangan pump.. boleh pulak soh aku amik dari dalam jamban tu.. adoooyy...

aku ok sikit.. sakit perut dah hampir takde.. 
cuma kepala dah start berpusing macam nak pitam.. mayb sebab darah banyak kuar..
tapi memang ada plastik (untuk tong sampah) dalam almari tu..
so aku buat jer lah.. korek tengok memang banyak lah ketul2 macam daging ke hapa tak tau lah aku..
aku pon tak sempat nak belek bagai. tak pikir dah pon..
nak cepat setel jer.. masuk plastik ikat letak tepi terus.. biar lah abah sado yang uruskan lak lepas tu..

aku terus baring.. 
macam letih giler...
aku cuma rasa tak ley banyak gerak..
bila aku bergerak jer.. even bangun katil jer.. 
darah memang keluar macam air terjun.. ahahaha..
tapi serious ni tau.. 
aku tukar pad setiap minit.. sampai licin pad aku..
n habes kebocoran kat comforter bagai.. 

kau sorang2.. bayangkan lah..

kejut kan dak shaquille mintak tolong dia amikkan air kat bawah..
seb bek lah boleh harap..selalu kejut2 gitu memang die akan meragam..
tapi aku bagitau.. aku sakit time tu.. aku perlukan pertolongan dia..
dan dia ok.. 
kalau tak mati kering agak nya sebelum abah sado amik..
makan sekali ubat tahan sakit.. (memang selalu ada tuk migrain aku dalam laci bilik)

wassap kawan aku bagitau.. (since dia tau keadaan aku dari awal)
dia tak kasi tido.. sebab takut aku terus tak sedar diri nanti..
soh aku bertahan.. walaupon mata dah berpinar..
yer lah darah habes banyak dah masa tu..
memang betul.. rasa bahaya lah bila keadaan ni berlaku..

aku kol hospital besar.. tanya apa boleh dia bantu..
dia soh aku datang spital.. ke emergency terus..
nanti dieorang akan bagi rawatan..
aku cakap darah banyak.. dia cakap nanti ada ubat tuk bentikan.. 
dalam masa yang sama kene masuk air.. kalau aku pucat ke hapa ker kan..
sempat lah pulak die explain sikit2 rawatan..
ada injection bagai... tak ingat dah apa bende nya tah..
aku cakap lah.. giler ker hapa nak aku drive dalam keadaan macam tu ke spital..
eeeahh.. tak.. yang 'giler' tu aku cakap dalam hati jer...
tapi betul la.. tak kan aku nak drive pulak..
kang matik sebab eksiden tak pasal jer..
dah kau pitam kan..
ngan dak shaquille lagi..

so pihak spital nak arrange ambulans tuk amik aku..
bagi aku no tipon direct ke ambulans.. 
yang penting.. wajib datang ke spital waktu tu.. 
aku cakap.. OK..... jer.. 
tapi aku tak kol pon..

aku pikir.. kalau aku kol ambulans.. ngan abah sado ko takde..
anak aku macamana pulak..
haa mak-mak.. macam tu la.. macamana pon anak jugak dipikirkan dulu yer..
sebab anak tak boleh ikut masuk emergency nanti.. sapa pulak nak jaga... bahaya pulak..

takper.. aku ok jer lagi tuk bertahan.. masa tu dah rasa tak lama dah abah sado nak balik..
aku pon dah minum air banyak.. makan ubat tahan sakit.. rasa ok sikit dah.. 

dalam 40 minit macam tu... pelan2 sakit perut tu hilang sepenuh nya.. 
sakit pinggang belakang pon hilang..
tak tau lah kesan makan ubat tahan sakit kot tu..
darah still banyak.. cuma tak sebanyak masa awal 20 minit pertama tu..
n rasa aku ok sikit dah..
cuma tak ley bangun jer la..
bangun jer..melimpah ruah..huhu..
bangun jugak sekejap2.. tuk gi toilet tukar pad pentot n seluar..
setiap kali pon memang akan tembus habes terus..

sampai lah abah sado sampai.. dan uruskan semua tuk aku..


gituh kisah aku gugur sendiri.. 
nak cerite.. sakit nya tu memang beza sangat masa gugur DNC tu dulu.. lain rasa..

kalau cakap.. gugur sendiri ni memang sakit nya sikit lagi nak sama ngan sakit nak beranak..
kire half sakit macam tu..
sebab rasa sakit belakang.. rasa kontraksi.. rasa cramp perut.. rasa nak muntah.. nak pitam semua ada lah..
yang dasat nya sebab berlaku masa aku sendirian.. 
which is.. kalau apa2 jadi lebih teruk time tu..
berisiko tuk keadaan aku sendiri.. 
(walaupon ni bukan kali pertama.. tapi yang fes time tu.. aku terus bleeding sikit dan pergi klinik-dapat ubat..serta rawatan susulan.. dan masa tu kandungan pon awal sangat lagi..nak banding ngan yang ni dah hampir 3 bulan)

aku just sharing..
lain orang..lain keadaan nya yer..
macam aku cakap.. ni bukan kali pertama gugur secara sendiri.. 
cuma bezanya tu lah.. masa memula tu proses nya agak mudah..
yang 2nd time ni yang sakit lain macam..
aku pernah tengok arwah mak ijan kau dulu gugur lagi teruk..
sampai berguling2... menanges2 sakit.. 
kire aku macam kategori ok lagi.. boleh bertahan.. takde lah rasa nak nanges pon..
(nanges sebelum tu cuma sebab sedih kehilangan)

aku macam mak aku.. tak nak gi spital kalau boleh.. ahahaha..
sebab tak suka proses tu..
walaupon sebenarnya.. proses tu tak lah menyakitkan..
cuma yang malas tu.. proses sebelum tu jer.. huhu..

orang selalu risau DNC tu... bila cakap jer.. semua seriau.. sakit bagai..
tapi tak pon sebenar nya.. risiko sangat kurang.. sakit langsung tak ada..
dan aku rasa dari sudut perubatan.. proses tu lebih baik...lebih selamat..
keadaan kau di pantau.. kalau apa2.. hilang darah ker.. pengsan ker hapa..

berbanding macam apa aku lalui ni..
yang fes tu aku bertuah lah.. ok lagi boleh drive..
tapi yang 2nd time ni.. nak gerak pon tak ley.. bayangkan kalau abah sado ko out station..
lagi jauh nak balik.. mati kering dah kot aku time tu.. huhu..
tak kelakar hokeh.. 
sangat berisiko pada aku.. 
(tapi kalau keadaan memerlukan.. ada jer kawan2 jiran2 dekat2 sini insyaa Allah aku boleh harapkan)

cuma satu perkara.. satu sudut yang aku rasa aku ok...

aku terlepas proses hospital yang sangat panjang tu.. (bende yang aku tak suka-tapi terpaksa hadap)
aku tak perlu nak tunggu pendaftaran.. nak tunggu katil.. nak tunggu cek..nak tunggu buat tu lagi..
nak tunggu itu.. dan ini.. proses yang kekadang amik masa 2-3 hari or lebih ikut pengalaman sendiri..
yerp.. aku tak perlu lalui semua tu.. (tanpa sengaja)

macam keadaan aku ni.. kau dah gugur kan.. penting amik gambar darah2 tu.. bawak bukti..
dieorang lebih tau bende2 tu semua..
kau gi cek.. dia scan2 tengok ko ok ke tak....
tengok mata kau..lidah kau.. muka kau ok tak pucat bagai.. 
kalau tak perlu masuk air..then tak perlu tahan ward.. 
amik ubat boleh terus balik.. cuma kene repeat cek jer lah lepas tu tuk pastikan betul2 bersih perut kau tu..

so far tu jer lah pengalaman aku..
macam aku cakap..
jangan sama kan.. n jangan takut tuk lalui kalau dah takdirnya takde rezki.. 
sakit nya berbeza..
ada orang sakit nya sikit.. ada orang sakit nya banyak..
even proses kat spital nanti pon berbeza2..
mengikut pengalaman aku sendiri lah.. 

takde gambar nak share.. tak tergamak nak share gambar pon.. ahahahaha...