Friday, August 30, 2019

DEKORASI BILIK TIDUR BIRU



aku tak ingat sangat sebenar nya aku ada tak update pasal bilik tidur rumah ni yang latest..
rasa macam last time cerite pasal cat jer..
malas lak nak gi tengok last post.. huhu..
tengok.. aku sendiri pon lupa yer..
kalau kot dah pernah share..
kire bonus lah ni.. ahahha..

poyo..



recap balik sikit..
awal tahun kot rasa aku tukar car bilik.. untuk kesekian kali nya..
kali ke-6.. maybe....tak ingat..
so far warna ni dah pakai hampir setahun..
n aku ok.. sangat..since aku sekarang more into kelabu theme..
so takde rasa macam nak tukar dalam masa setahun akan datang..
tak tau lah kot lain kali kan..ahahahah..

nak CODE CAT.. pls refer entry sebelum2 ni.. yang ni aku ingat.. aku memang share..
sebab tau korang akan nak tau-tanya...




carpet color biru jugak..
beli kat carpet prima nilai 3.. harga tak ingat.. 
sebab dah lama beli..


 

meja laci make-up.. puas hati dapat pakai meja banyak storage besar2 macam ni
atas meja memang kosong... sebab sis tak suka n rimah ada barang atas meja..
ada hiasan sikit tu jer lah..
bekas letak keronsang.. n duit syiling..


dulu.. meja ni aku letak kat sebelah pintu masuk.. ada aku share kat satu post lain ritu..pasal meja ni
tapi sekejap jer kat situ lepas tu kami alih..
sebab nya.. cermin berhadapan ngan tingkap dan cahaya !
bila siang2 aku nak tengok tengok cermin.. cahaya terang pantul dari tingkap tu
dan aku mebelakangkan cahaya.. jadi tak nampak lah muka tu kan.. huhu..
so sebab tu la aku alih.. walaupon ikut kan dah sedang elok lawa jer dok kat situ..
n lepas tu aku alih ke sebelah pintu toilet ni.. ok lah jugak sebenarnya
cuma aku kene alih wing chair kat tempat lain.. itu jer lah..

pintu toilet tu.. nanti kalau ghajin aku nak cat warna kelabu gak.. 
takde lah obvious sangat kan..



my peberet corner..!! selain jadi tempat mengaji..membaca..
aku selalu lepak2 duduk2 layan hp.. or movie dari laptop..or saja2 duduk2 rehatkan badan 
jangan kata aku.. anak2 aku pon sama..
qaleef sebelum tido dia nak mengaji sikit.. dia duduk lah situ jugak..
alhamdulillah.. bermanfaat..



aku nak share sikit pendapat pasal pemilihan warna ni..

kalau kite kata kite minat atau nak buat satu2 kaler ni..
tak semestinya kau pakai warna tu tuk seluruh ruang.. atau kau kene cat satu bilik ngan warna kau suka tu..
boleh jer combine kan calor berat dan ringan..
kaler natural based ngan calor kegemaran..
color basic tuk wall dan color kau suka tuk bende lain..

dan lagi satu.. PIMILIHAN TONE WARNA..
bila kau cakap kau suka hijau..
tak semestinya kau pilih hijau daun terang tu..
atau contoh lain merah..
kau punya pekat betul2 merah kau cat ruang kau tu..

warna ni ada banyak tone.. jangan guna tone yang terlampau panas.. (melain kan memang ada tema tertentu)
contoh kau suka merah..
kau boleh pakai warna marron tuk ruang tu..
atau kau suka hijau.. selain hijau lembut.. yang biasa orang pilih..
kau boleh guna warna hijau macam hijau army tu jer.. dark green ker..
tak semestinya hijau daun pisang yang teghang nau tu..

atau.. pendapat lebih khusus.. tak semestinya kau perlu pakai warna kegemaran pon..

terus terang aku cakap.. aku bukan peminat biru..
tapi.. aku flexible ngan warna.. 
aku pilih tone warna yang sesuai supaya aku ok nak guna warna biru tuk bilik kami..
kene pandai suai padan..kene pandai pilih tone yang sesuai ngan kita sendiri..
aku suka putih.. tapi aku tak guna tuk rumah aku...
kenapa? sebab.. suka tak semesti nya sesuai tuk semua keadaan.. kan...

in fact.. bila aku buat ID tuk orang lain...
aku tak pakai warna kesukaan aku..
aku suka buat rumah aku warna gelap..
tapi aku jarang bagi warna gelap pada client..
macam aku cakap.. aku flexible.. so aku buat ikut kesesuaian ruang.. tema pilihan..
dan amik kire pendapat serta kesukaan tuan rumah..

tapi percaya lah cakap aku.. 
selain pencahayaan.. pemilihan warna tuk satu2 ruang tu.. sangat lah penting...


lain lah kau buat tema retro.. atau tema blocking color.. 
well.. kalau teror mix n match.. pandai nak guna warna.. 
tetap nampak cantik..