Tuesday, September 03, 2019

projek rumah yang ngah planning dan yang dah siap...



mornig.. dan salam maal hijrah.....

sebelum mula kerja (dah mula dah kerja tadi tapi more to buat payment)
sembang sikit ngan korang..

pasal target -berkaitan rumah- tuk tahun ni..
start awal tahun ritu aku ada letak target supaya fokus..
supaya takde lah kejap buat bahagian tu.. tak siap dah buat bahagian lain pulak..
macam sebelum2 ni..sudah nya.. semua bahagian tak siap2...
sebab bajet letak sana sikit.. letak sini sikit..

kalau ikut kan memang banyak sangat lah bende nak buat..
walaupon dah duduk umah ni hampir 8 tahun..
tapi memang ada jer lah bende tak siap nya..
lagi pulak ubah sana.. tukar sini..
so macam tu lah jadi nya kan..

tahun ni aku nak kurankan fokus kat ruang tamu..
kire siap dah lah tu..
awal tahun ritu aku tukar cat..
beli perabot n dekor items sikit.. tukar carpet..
eeahh.. banyak ghuper nya.. ahahah.. ingatkan tak nak fokus kat situ..

so aku cakap kat abah sado.. tak nak beli apa2 dah tuk ruang tamu..
walaupon ada seketul lagi bende aku nak beli sangat..
tapi ku tahan diri jebat...
sebab nak letak bajer tu kat bahagian lain..

which is..

1) bahagian dapur
nak siap kan wet kitchen (DONE)
nak siap kan dry kitchen
nak pasang vinyl satu dapur (DONE)
nak buat PANTRY (DONE)

nampak macam banyak dah siap..alhamdulillah..
amik 3 bulan gak lah nak setelkan yang 3 -DONE- tu..
masa tu satu hal..
maklum laaaa.. kami semua buat sendiri jer..
buat sendiri ni yang lambat.. sebab nak gi beli lagi.. buat lagi..
kene carik masa...
lagi kalau kau harapkan abah sado ko kan.. huhu..

so antara 3 tu mana nak cerite dulu?





WET KITCHEN ?



 VINYL ?



PANTRY ?



mesti semua kan...
tapi bukan hari ni lah.. kendian2 hari.. ahaha..
tak ley... sis ada kerje chuolls..

ok.. yang dapur tu.. bahagian dry kitchen jer tinggal..
insyaa Allah akan diusahakan sebelum akhir tahun..

eaahh.. kan baru jer masauk tahun baru kan... tahun baru islam..gitueeewww.. ahaakss..


2nd thing yang aku nak buat tuk tahun ni is : RUANG KERJA kat bilik tidur utama



dah siap pon..!!! 
yang ni tetibe jer.. sepatut nya buat lepas setel kat dapur..
tapi sebab bajet tak banyak kat sini.. around... hurrmm less than 2K jer.. 
so aku proceed la buat.. rimas laaaaaaa takde ruang kerja.. serious..


ni complicated sikit nak cerite..
dulu ruang kerja.. dah buat kat bilik ni..
pastu bile barang niaga online banyak sangat..
aku alihkan buat bilik kerja khas kat bilik ke 3 tingkat atas ni..
since bilik tu pon tak guna..
dari kan ruang kecik.. jadi besar..
pastu bila kerja aku bertukar..
aku kecik kan balik..
tapi bila aku tukar meja kecik..
semak lak rasa tak cukup ruang..
dalam pada masa tak berapa guna ruang kerja sekarang..
tapi end up still rasa penting dan aku perlu kan..
lagi pulak sekarang aku dah buat kerje design.. so kena ada ruang yang 'tenang'
then decided tuk buat ruang kerja baru yang lebih proper kat bilik tido

kenapa letak kat bilik tdur lak tak pasal..
sebab bilik tu ada plan lain..
tu pon masuk dalam projek jugak..
cuma bukan projek tahun ni la..
maybe projek-bajet tahun depan..
sebab lepas ni nak saving tuk gi bercuti ngan adik badik ipar lak..


PLAN YANG KE 3 nak buat lepas dapur tu nanti..
ada banyak..
aku ngah pertimbangkan tuk buat mana satu dulu..

samaada ;
- BILIK TETAMU (tingkat bawah)
- BILIK AIR (tingkat bawah)
- CAR PORCH
- TV ROOM tingkat atas

adududu.. banyak lagi nak buat ni...
well.. kalau lah duit berkepuk2.. ahahaha.. (amiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnn)

ok lah.. sambung kerje sebelum anak balik..
nanti aku cerite pasal daput atas tu yer..
satu2.....insyaa Allah...