Showing posts with label - Spring Cleaning. Show all posts
Showing posts with label - Spring Cleaning. Show all posts

Thursday, December 28, 2017

#RumahAtyFared : pengalaman buat PEST CONTROL dengan harga yang murah untuk basmi lipas dan semut !


masalah lipas kat rumah aku tak selesai2... ritu aku sharing pasal aku guna satu racun serangga ni sembur satu rumah

baca entry ni : racun serangga yang berkesan sangat nak bunuh lipas kat rumah untuk jangkamasa panjang.

memang lah berkesan..untuk satu2 tempoh masa.. tapi aku pikir2 balik.. sampai bila hari2 aku nak mengutip lipas mati secara berjemaah kat rumah aku ni kan..aku kan dah sembur kat tempat2 tertentu.. so bila lipas lalu.. dia akan mati.. memang lah helok.. tapi bayangkan.hari2 yer.. sebab lipas2 tu keluar dari lubang loji tu dan lalu ikut ruang dobi kiterang.. masalah tu timbul lepas kiterang renovate rumah ni dalam 2-3 tahun lepas.. dan tak de penyelesaian jangkamasa panjang.

baca entry ni nak tau punca nya :  DOBI AREA :: Cerita Encik Lipas

sebab lubang pipe tu laluan derang lipas2 tu semua..dan masalah nya lubang tu tak boleh ditutup sebab tu laluan buang air mesen..kalau tutup..tersumbat or banjir lah ruang dobi aku tuh..so apa kiterang boleh buat..just boleh sembur kat luar jer.. bertahan lah 4-5 bulan sekali sembur..tapi tu yang jadinya..lipas2 tu mati kat luar.. kire kat kawasan dalam rumah aku ni ha.. kat dapur.. geli hokeh... i olls is benci gileerr...

tu aku terpikir.. sampai bila ..?? sekarang masih boleh di kawal.. kalau makin teruk acaner nanti.. bersarang2 kat stor ker kan.. adooyy.. aku tak boleh pikir dah ni.. boleh kemurungan aku hokeh..

so kiterang decided panggil PEST CONTROL pulak.. tengok acaner.. orang kata nak selesaikan masalah2 ni.. kite setel dari akar umbi nya dulu.. kire carik dan buat dari punca utama.. 

lepas tu..mula lah aku survey2 company yang buat pest control ni.. kebanyakan syarikat2 ni caj tuk satu rumah macam rumah aku.. 2 tingkat teres.. dalam Rm 1 ribu keatas.. aku tak pernah amik perkhidmatan pest control.. jadi aku tak tau price range nya macamana.. aku hengat kan ok dah tu harga rm 1k tu.. 

sampai lah ada aku terjumpa orang persendirian  nama nya EN FAIZAL yang boleh buat Pest control dengan HARGA HANYA RM 150 UNTUK SATU RUMAH termasuk transport ke Rawang ni !! giler muraaaahhh..!!!  harus lah aku nak cuba yang murah2 dulu kan.. hahaha.. kite try dulu sekali tengok acaner.. since lepas aku tanya2 en faizal ni memang ada pengalaman bertahun buat pest control ni dan ada lesen tuk beli racun2 berkaitan [nak beli racun kene ada lesen gak yer]..cuma derang buat kecik2 dan sendiri2 jer.. tu caj lebih murah..  

so terus deal.. en faizal datang dengan wife dia tuk buat kerje hujung minggu lepas ritu.. time abah sado ada rumah.. lepas bincang2 apa yang patut..en faizal suh kemas2 lipat carpet.. tutup simpan makanan semua..and terus buat kerje jer..



buat dari belakang rumah dulu.. tepi2 luar tu semua die sembur.. 



ni penutup lubang loji kumbahan.. yang sebelum ni letak nya kat luar belakang rumah..tapi bila dah renovate dapur habes guna tanah.. penutup nya jadi lah kat sini.. sayang masa ni tak ley bukak penutup ni.. berat giler hokeh..abah sado dah usahakan dah nak angkat..tapi tak boleh.. bukan tile semata.. bawah tile tu ada simen konkrit tebal giler.. lepas tu ada lagi satu lapisan penutup.. nak angkat penutup ni ada besi nya..dan bukan mudah gitu2 jer..lagi pulak sejak bertahun lepas buat tu tak pernah bukak langsung so macam melekat terus.. kalau tak dapat terus sembur direct lubang dalam tu.. lagi helok..

kiterang ni pulak sebab tak tau proses pest control ni macamana..baru fes time nak buat ni.. takde lah prepare awal2 pikir acaner nak bukak penutup ni kan.. huhu.. takper lah next time insyaa Allah..




jadi dapat sembut tepi2 tu jer.. yang jadi sarang semut.. and tak sangka jugak lah malam lepas sembur racun tu.. anak2 lipas kecik2 keluar dari situ dan mati.. sarang derang rupernya terselit2 bawah tu kot ada ruang kan.. haaiihh.. memang elok lah buat pest control ni.. 





ni lah punca utama makhluk2 tu kuar masuk.. kat ruang dobi.. nampak tak gambar atas tu.. getah air tu direct masuk ke lubang.. kalau tak buat macam tu..nanti air bertakung.. kalau buat macam tu pulak..tu yang jadi laluan lipas dan tikus kuar masuk tu.. lubang ni pulak direct ngan lubang utama loji kumbahan tu yer.. so dapat bayangkan tak.. 

pernah letak jaring dalam tu..so tak boleh lah lipas or tikus lalu.. tapi.. lama2 tersumbat terus.. sebab jaring tu perangkap kotoran dari basuhan mesen baju.. 

complicated kan..huhu..harapnya.. buat pest control ni dapat lah membantu kiterang atasi masalah ni..

bila sembur racun ni.. dapat lah menghalang makhluk2 tu lalu ikut situ dah.. or kalau lalu..'terpijak' akan mati sebab kene racun.. sembur banyak kat sini.. sebab nanti racun ni akan mengalir masuk ke kumbahan tu.. tapi tuk seketika..sehari dua.. aku tak boleh basuh baju takut air mengalir nanti cepat jer hilang nya kang.. sayang lah...





sembur kat semua lubang2 yang ada.. lubang ni pon direct gak ngan lubang kumbahan tu..  lubang ni asalnya kat luar rumah.. atas tu ada pipe.. tapi pipe nya dah di alihkan ke dobi.. lubang nya saja aku biarkan sebab pikir kalau basuh dapur ke hapa kan.. senang lah air kuar kat sini.. tapi nyesal lak tak terus tutup jer dulu.. sebab..sudah nya sekang.. lipas kecik2 semut semua boleh lalu situ..


ni pulak kat dining area.. lubang dari dapur asal memang tak renovate nak tutup melainkan kalau aku nak tukar tile or laminate jer terus.. sembur jer semua sekali... 



dalam bilik air 



nampak tak macam pecah2 bawah tu.. ni kan asalnya dapur.. ada tile sampai atas separuh dinding.. masa renovate aku soh pecah kan habis tile atas tu.. tapi effect nya yang bawah2 semua rosak jugak sebab buat tak hati2..[salahkan kontraktor] lepas tu.. jadi ada lubang2 tak rapat jadi sarang semut.. aku kalau vacum pagi.. petang tu dah menimbun balik pasir sarang die kat tepi2 tu..bukan sikit2 yer.. penat dah aku 'pujuk' doa cakap soh derang pergi dari rumah aku.. tapi tak mau nye mereka..dah selesa gamaknya... dah lah kat dapur-dining area.. banyak makanan.. so memang aku kene buat pest control macam ni tuk 'halau' derang semua...haaa..cakap aku tak nak dengar kaaaann... 




bilik tetamu






memang details lah die ni buat keje.. tepi2 semua dia sembur kecuali yang ada kayu wainscoting jer tak boleh sembur.. sebab bende ni asid racun.. boleh kasi kesan kat kayu tu takut kembang.. tapi kalau lantai kayu laminate or vinyl tu ker..boleh jer yer.. sebab yang tu memang jenis tahan lasak.. kayu wainscoting jer tak boleh sebab kayu nipis..seb bek satu wall jer pakai.. dan bahagian tu langsung tak de masalah semut ke hapa.. cuma kalau dapat sembur tu lagi elok tuk atasi masalah cicak pulak..yeerr.. PEST CONTROL NI BUKAN SETAKAT TUK MASALAH LIPAS, SEMUT DAN TIKUS.. TAPI UNTUK CICAK DAN ANAI2 SEKALI.

ni die buat sekali tingkat atas semua bilik air sembur.. walaupon tingkat atas takde masalah sangat.. tapi dah alang2 kan.. atasi jer dari awal.. 



ni sarang semut kat luar dinding rumah..banyak lah tepi2 tu..


dan sembur sampai lah ke luar kawasan rumah..kat tempat tong sampah semua sekali lah..seb bek lah lori sampah dah hangkut sampah masa ni.. huhu... 


ni yang kat dalam rumah dah siap sembur.. memang meleleh2 nanti die kering.. di galakkan jangan mop sehari-2.. kalau nak sampai seminggu pon lagi elok.. betul2 meresap kata nya.. tapi tu lah.. bau nya boleh tahan gak.. bau racun.. tak elok lah tuk anak2 aku kalau nak biarkan terlalu lama tak di mop.. lagi pulak tak boleh kene kulit.. aku just biarkan 2 hari jer.. yang mana tempat terbuka aku mop... yang celah2 almari..celah2 sofa.. aku biarkan jer agak lama.. lagi2 kat tempat peberet semut bersarang.. 



overall..aku puas hati sangat ngan kerje en faizal ni.. memang sangat details dan tak lah kedekut sembur sikit2 jer or buat tergesa2 walaupon bayaran murah.. 


aku share sekali COST PEST CONTROL dengan En Faizal ni.. kot2 korang nak buat.. 

:: untuk sekitar LEMBAH KLANG - satu rumah teres 2 tingkat atas bawah setiap ruang bilik semua dia buat HANYA RM 150 sahaja sekali termasuk transport dari cheras-rawang.

murah giler kan...serious... 

kalau nak lagi murah.. boleh terus amik pakej setahun terus.. which is 6 kali sembur setiap 2 bulan..macam yang di galakkan tuk maintainkan semua2 ni..

:: 6 KALI [2 bulan sekali] selama setahun : RM 750 SAHAJA
JIMAT RM 150

ibarat buat 5 kali free sekali giteeewww... hahaha..pandai2 jer ko kan.. 

tapi bagi aku..memang murah dan berbaloi..dah lah buat kerje bagus.. tak berkira lak tu.. puas hati sangat ngan kerja en faizal ni..aku rekomen 100% kat korang semua..




en faizal ni jugak buat servis hapuskan anai2 jugak tau.. ni en faizal tu share gambar rumah2 yang ada anai2 tapi kebanyakan orang tak perasan pon.. tu bawah parquet kayu tu tempat peberet anai2 buat sarang lah tu.. sebenarnya dah teruk dah tu.. dalam gambar tak nampak sangat.. orang tak tau.. bila cek tengok dah membiak2.. habes lah perabot kayu semua..

aku sembang2 gak lah pasal anai2 ni amik tau.. risau gak lah kalau umah kiterang ni ada anai2 kan.. since tanah bekas tapak kelapa sawit kan..berisiko orang kata..tapi so far en faizal kata ok..takde anai2.. cuma aku tanya macamana cara dia atasi masalah anai2 kat rumah tu.. en faizal tunjuk aku bekas bawah ni ha... 'rumah anai2'..



ni bekas dan racun anai2 yang derang gunakan tuk hapuskan anai2 kat rumah.. pasang kat sarang tu.. tengok gambar 1-2 dan 3..yang putih tu serbuk 'makanan' anai2.. racun sebenarnya tu tuk perangkap anai2..

yang gambar 4 tu pulak hasil lepas 3 minggu derang datang balik cek dan tukar powder racun tu.. tengok anai2 terperangkap dan mati dalam box tu.. ngeri gak lah..




kalau korang rasa ada tanda anai2 dan tak tau nak buat apa..atau rasa caj Pest control ni mahal.. aku rekomen kan korang panggil en faizal cek dan rawat kan sekali..jangan pulak korang biar2 kan melarat.. 

caj nya bergantung gak lah pada keadaan teruk atau tak anai2 tu bersarang kan..memula dia akan pasang box untuk anai2 tu dulu.. dan akan datang checking semula..

caj encik Faizal ni pon tak mahal mana.. yang aku tau.. TAK AKAN LEBIH dari rm 2 ribu pon yer.. maksud nya tuk caj keseluruhan tau.. bukan setiap kali datang cek caj..yang mahal nyae tu pon sebab powder racun anai2 tu kata nya.. nak beli tu pulak bukan sebarang.. kene ada lesen.. jadi kos upah die tak lah tinggi mana pon.. 
alaaaa...kire murah dah lah tu korang nak merungut.. kalau nak banding harga biasa rm 3 hingga 5 ribu..walaupon caj murah..darikan korang biar kan rumah korang habes semua perabot baju semua di makan anai2 kan.. 
dan jangan lah risau caj murah tu sebab en faizal ni buat sendiri jer semua.. takde nak bayar pekerje ke hapa..  en faizal ni berpengalaman sebab bekerje lama ngan syarikat pest control.. aku tengok sendiri die buat kerje ritu..

paling penting servis nya tu sendiri pon terbaik..die akan pastikan sampai anai2 tu clear semua..biasanya lepas pasang box tu.. en faizal akan datang check setiap 3 minggu sekali.. dan akan pastikan anai2 tu clear /mati sepenuh nya.. bayangkan mana kau nak dapat servis macam tu bawah harga Rm 2 ribu.. kalau tak teruk.. lagi murah.. even paling teruk pon.. caj nya tak kan lebih rm 2k pon... dah lah pastikan sampai clear.. sampai anai2 tu takde.. lepas tu dapat lagi semburan free spray macam yang aku buat atas tu 2 kali satu rumah !! memang berbaloi lah aku rasa.. 



sebab kan suka dan puas hati.. aku rekomen direct jer kat korang.. contact terus tuk bincang2 ..

EN FAIZAL : 014-6144 149

rumah yang ada banyak lipas.. semut..tikus cicah dan anai2.. sangat2 lah di galakkan tuk buat PEST CONTROL nih yer.. 


alhamdulillah.. dah hampir 2 minggu ni.. nampak kesan nya baik.. mula2 sehari lepas sembur tu jer nampak banyak lipas2 kecik besar semua kuar dan mati.. sebab en faizal tu kata derang 'kepanasan' lepas kene racun tu.. lepas2 dari tu.. takde dah aku tengok lipas bergelimpangan.. malam2 aku turun gelap2 nak minum air pon.. dah takde nampak lipas lalu lalang.. semut pon sama... dah tak nampak dah sarang2 semut kat tempat2 peberet derang sebelum tu.. 

eaahh.. ok lah.. aku puas hati.. dan legaaaaaaa sangat dah tak yah kebumikan lipas beramai2 setiap hari.. harap2 cicak pon terus lupus dari rumah aku ni terus.. penat la mak nak lap taik cicak kat tepi2 dinding tu ha..pheeww..kalau ada cara senang macam ni.. baik aku pakai cara senang jer kan..huhu..se-elok nya aku diberitahu kene maintainkan buat pest control dan sembur tu dalam 2 bulan sekali.. tuk pastikan terus tak datang2 terus dah binatang2 tu semua.. so maybe...kiterang akan buat lagi.. insyaa Allah...em 150 jer chuolls... bebaloi giler !!! korang pon cer lah jugak guna perkhidmatan En faizal ni...isnyaa Allah puas hati..

















Monday, August 07, 2017

CLEARANCE STOK : BAJU BUDAK SERENDAH RM 10 !!





BAJU MELAYU SAMPIN [1 PC] HIJAU
[baju dan sampin di jahit sekali]
material tshirt

SIZE : 9-12 bulan

HARGA RM 10 [tidak termasuk postage]



BABY ROMPER SKIRT LADYBUGS
ada butang romper kat dalam skirt
material tshirt cotton

SIZE : 3-6 MONTH

HARGA : RM 10 [tidak termasuk postage]



BABY ROMPER SKIRT KOTAK2
ada butang romper kat dalam skirt
material tshirt cotton

SIZE : 6-9 MONTH

HARGA : RM 10 [tidak termasuk postage]








BAJU BELUM PERNAH DI CUCI/DI PAKAI [NEW ITEMS]
TANPA SEBARANG KEROSAKAN LANGSUNG [selain berkedut]
HANYA SEHELAI SAHAJA UNTUK SETIAP GAMBAR/SIZE

SIZE DINYATAKAN ADALAH STANDARD SIZE.. *ukuran boleh dipertimbangkan melalui wassap

NO REFUNDABLE 
NO FUSSY BUYER
NO BOOKING.. LEPAS ORDER TERUS BAYAR

JANGAN TANYA KALAU AKAN RESTOCK LAGI..SEBAB NI NAK CLEARKAN SEMUA BARANG

WHATS APP 019-2085089 
UNTUK PEMBELIAN SAHAJA







Tuesday, May 09, 2017

SUSUN ATUR :: Mengemas Almari pakaian anak2 [SEBELUM]


Biler kali terakhir korang tengok aku buat entry susun atur..??

setahun lepas kot kan...
pon pasal mengemas almari anak.. 
rasa nak ketuk diri sendiri
sebab terpaksa mengaku yang tu jugak lah kali terakhir aku mengemas almari baju anak2 aku sendiri..

pheeewww....

lepas tu.. maintain beberapa bulan..
tapi biasa lah.. bende2 macam ni..
spring cleaning..
kene buat at least 4 bulan sekali..
atau paling lama 6 bulan sekali..
tapi biler dah nak setahun tak buat..
haaa.. memang serabut..
sampai qaleef yang tegur hokeh...ppffttt....

tak sampai setahun pon kot sebenarnya..
tapi yang aku ingat.. tahun lepas sebelum puasa aku buat..
ni pon... sebelum puasa..
kalau dalam bulan islam tu dah setahun lah gamak nya ni ha.. ahaakkss..

so.. niat nya..
tuk sambut ramadhan yang tinggal beberapa minggu jer lagi ni
kiteorang.. aku lah terutamanya..
niat nak buat spring cleaning satu rumah...untuk sambut kedatangan ramadhan..
waaaaahh ko aty.. berangan satu rumah siap cakap..!! 
nak kemas almari ni pon amik masa 2 hari siap..huhu

takper2.. buat pelan2...
sabtu ahad ritu.. kiteorang kemas bilik tetamu bawah..
tu pon sebab ayah aku nak datang.. huhu..
dah tau kalau die datang.. mesti nak tido baring rehat kat bilik tu..
so dalam terpaksa kemas.. tetibe semangat pulak..
terus nak buat satu rumah..
tu yang aku mula kan ngan mengemas almari anak2..
sebab..memang dah lama nak mengemas tu..
tapi bertangguh2..!! nanti lah.. nanti lah...
jadi lah dari hari ke sehari makan ke bulan terus..
dan sampai lah nak ke setahun.. uhuukksss...
lagi2 pulak dalam masa tu kiteorang ada gi bercuti beberapa kali
so baju2 bertambah.. hanger tak cukup..!! 
baju2 lama masih tak di keluarkan..buat almari jadi padat dan penuh..

mey lah aku share gambar yang agak horror...jangan kecam sis yer.. hahaha
aku buat part by part.. sebelum dan sesudah..
seabb saja nak tunjuk gambar lebih sikit..ngeee..
asyik2 baca entry sabah yang tak berkesudahan..
mey lah tengok entry susun atur pulak sesekali..



ngeri kan tengok..!!!
selama ni aku pon tak perasan sangat..
biler tengok gambar ni baru rasa.. Ya Ampun aty oii.. ape teruk nau perangai kau sekarang ni
sanggup tengok n biar kan almari anak2 jadi macam ni..!! huwaarrrgghh
rasa insap seketika..

biasa.. almari laci bawah tu jer aku maintainkan..
tu pon sebab baju lipat..baju basahan pakai hari2..
so.. lipat elok2 terus susun..senang sikit nak maintain..

tapi yang bahagian atas ni..
pakaian jalan anak2.. aku gantung kan jer..
serabut giler kan..
sampai bergantung2.. sebab dah takde hanger dah...





bahagian dak shaquille..
tengok 2-2 bahagian.. hanger pon tak seragam dah bercampur adik dengan abang nya
sebelum ni.. aku pakai semua color biru..
tapi ada tone biru..tuk bezakan baju abang dan baju adik..
tapi.. lama2.. biler dah tak cukup hanger..
beli kaler biru walau kat kedai yang sama..tapi tak dapat color yang sama..
tu kau tengok biru ada macam2 tone jadi tu..
ada purple siap hijau bagai.. sebab dah tak jumpa biru..aku terpaksa beli apa yang ada jual..
serabut jadi nya..


pastu bahagian atas dan bawah para tu.. main sumbat2 jer..
tu kasut2 anak tak muat pakai..
tilam anak tak guna pon aku letak jer..
tak berbungkus..
box biru tu ada stoking shaquille yang dah kecik2..pon aku tak sorting tuk simpan or buang kalau dah buruk..bib baby di pon ada lagi..!!
biasa aku letak dalam kotak kotak2 hijau tu..
tapi kotak tu pon dah penuh..
dan tak terkemas.. 


tilam baby anak2 pon dah tak guna..
dah siap2 basuh tapi tak di bungkus pon... 
nak beli bag kedap tu pon asyik lupa.. 
letak jer dalam tu macam tu..hurrrmm...

yang kotak hijau tu aku simpan barang2 lama anak..
macam barut baby bagai tu..tuk kegunaan akan datang kot lah kan..[insyaa Allah]


ni bahagian almari qaleef..
nampak tak atas tu kosong..
sepatut nya ada lagi satu para sama macam almari adik nya..
tu letak barang2 lama.. macam bag sekolah baju sekolah lama simpan kenangan..
tapi.. para nya tak terbeli2..!! kat IKEA..
aku pon lama tak gi IKEA tu..
ada pergi sebelum ni pon asyik lupa jer..


ilek jer ko kan aty simpan ubat2 anak.. kat situ..huhu..tampau sikit perangai tu..
kalau anak2 main.. nak salah kan sapa ni ha...


so..!! nampak tak teruk nya keadaan dalam almari yang berbulan2 hampir setahun tak berkemas..
dasat kan.. aku pon tak tau lah macamane boleh bertahan..
since aku jenis perangai tak boleh tengok bende2 serabut macam ni..

macam rak buku anak..selalu di kemas..
may be sebab rak terbukak..
so aku rasa sebab almari ni tertutup dan jarang bukak [selalu bukak laci jer tuk amik pakaian harian]
tu yang macam tak perasan sangat.. hahahaha..alasan orang malas sangat kan..



jadi.. bende pertama aku buat adalah beli hanger baju..
hanger2 tuk anak2 bersaiz kecik.. 
aku beli kaler hijau tuk bahagian shaquille sebab kaler biru takde..
dan lagi satu aku pikir..
lebih senang nak bahagikan biler color contra
so yang kaler2 pepel bagai tu keluarkan boleh pakai kat hanger luar [baju basuhan]
dan yang biru boleh pakai tuk bahagian qaleef jer..

beli banyak sekali.. sebab takut lain kali dah tak jumpa dah kaler hijau ni..
tu semua jadi punca masalah aku nanti..
satu ikat tu 12pcs aku beli 5 ikat sebab memang banyak tu jer tinggal masa beli tu
tapi tak lah sebanyak tu baju anak aku...
saja simpan buat spare..

banyak ni hanger aku beli Rm 18 after member discount



so memula.. aku kemas bahagian baju shaquille dulu..
sebab nak kene tukar hanger biru ke hijau..
ada sebahagian baju2 shaquille dari baju2 abang dia..menurun..
tu jadi macam bertambah banyak..
dah tu yang sedia ada..dan yang beli baru setiap kali pon..
aku sorting jugak baju2 lama yang dah tak muat pakai
atau buruk tak sampai hati nak pakai kan dah..
so.. lepas sorting.. baju jadi kurang dah..
ada ruang lagi..



baju qaleef tak berapa banyak nak banding ngan adik nya..
so senang sikit nak kemas..
just yang dah kembang2 leher tu atau tak ley pakai dah aku asingkan..



semalam dah setel kemas tuk hanger dan pengantungan baju
sorting sekali stokin2 lama..
cuma aku fokus kat bahagian atas jer lah..
bahagian laci aku tak usik langsung pon..
sebab atas ni yang kene bagi perhatian lebih

petang semalam..gigih kiteorang ke IKEA semata2 nak beli satu para tuk almari qaleef tu..huhu
aku serious.. aku datang beli para tu jer..[dan ais krim dan karipap IKEA]
aku kalau ngah semangat buat kerja2 macam ni.. jangan lah kau tahan2..
tu sanggup jer gi beli walau tuk satu bende jer..huhu
dah naik harga hokeh..!! 
dulu aku tau harga nya Rm 20 jer..
aku ingat lah sebab dah beberapa kali aku beli..
tapi semalam dah naik jadi Rm 30..!! ingat customer tak perasan agak nya..huh..
redho jer lah beli..seb bek lah sekeping jer pon nak guna..

lepas tu dah balik.. hari ni sambung kemas..
baru sedar aku perlukan bekas [yang sama ngan qaleef] 
untuk almari dak shaquille pulak.. hahahaha..
tah apa2 jer perangai..
perabeh kan minyak kereta jer..
tapi tak per.. sebab masih ok..so nanti2 lah gi beli..

ok lah..
nanti aku sambung entry 'selepas' pulak yer..
tak lah berubah hapa pon..just lebih kemas jer..
sedap sikit mata memandang..





Tuesday, March 15, 2016

borak kosong :: korang pakai pewangi rumah jenis macamane..dan apa..??

saja nak borak2 petang ngan korang..


dulu...duluuuuuuu la..sebelum kawen..dan sebelum ada anak2..
aku suka nau bakar lilin wangi..
atau pon.. bakar pewangi jenis cecair tu...
wangi lah satu rumah..romantik..
siap jadi pembeli setia kat teddy lace tu..ada satu pewangi bau bunga aku suka..
tak ingat nama sebab dah lama tak beli..

yeerr..dah lama tak beli jenis2 bakar2 ni..
sejak ada anak2...aku tak nak dah la pasang bende2 bahaya macam tu..
takut tak ley control..
kang..bukan bau wangi.. bay hangus satu rumah.. nayaaaaa....huhu
lilin wangi masih beli lagi..tapi sebagai perhiasan jewwww...
tak nak lah aaaiihh aku bakar.. sayang.. hahaha...

pastu pakai pewangi biasa jer..
yang belambak ada kat kedai tu.. ambi pur bagai tu..
tapi biler habes.. lamaaaaa sangat nak membeli baru...
terlupa.. eerrr..satu masa..tak kisah..
tu yang kuar iklan "hidung anda bau ini..tapi..tetamu anda bau INI..!! " 
tetibe jamban besar...eeeuuuwww...
betul lah tu... sebab hidung kite dah serasi..
sedangkan..hakikat nya bau hapak astaghfirullahalazim ko...

ada masa renovated dapur umah aku ni..
lamaaaaa sangat kiteorang tak shopping barang dapur [sebab tak masak]
tak shopping barang2 rumah jugak..
beli pon sikit2 bende penting jer..
selalu kalau gi shopping tu..barang umah..mesti dok kaut sekali pewangi2 rumah..
dah biler lama tak membeli.. rumah bau hapa pon tak peduli..
masa tu sibuk kan renovate tu jer...

sekali dak qaleef sound...
biler tak nak mandi kat bilik air die..
"nak mandi kat bilik air mama..tak busuk.." ulang2 banyak kali setiap kali nak mandi..
die tak nak mandi kat bilik air die..
sebab bilik air die tak wangi..
sebenarnya die nak cakap.. bilik air die busuk..!!
aku dah lama tak letak pewangi..
pulak tu bau pampers adik die..walaupon dalam tong sampah tertutup..
tapi.. kekadang sampai ke petang tak di buang..
[buang dalam tong sampah kecil tertutup dulu sebelum di buang ke tong sampah besar tuk di kutip majlis]
mula bau semacam..
tak de pulak wangian nak sedut bau2 busuk tu kaaaannn...
tu yang pandaaaaaaiii jer nak complain..pffttt.....

terus esok nya...aku pergi carik pewangi tuk satu rumah terus..




ni aku beli kat NSK
yang Air Wick tu... dah ada rumah die dah.. setiap ruang..atas bawah bilik semua ada..
tapi dah habes..aku pon tak beli refill nya..
aku dah pakai Air Wick ni.. dari bujang kot..
dari dok umah family aku lagi..
nak 10 tahun dah.. dan aku hanya pakai bau tu jer..
sebab aku suka bau satu tu jer.. 
umah mak aku pon aku dok pasang depan belakang air wick bau ni jer..
tapi mak aku kekadang tukar die beli yang lemon punya..
so far.. aku ok pakai sampai sekarang..aku suka..tahan lama..
dan semburan nya memang wangi menyeluruh satu ruang..

yang AMBI PUR tu pulak.. kesukaan abah sado..
tahan lama gak..wangi pon boleh tahan..
cuma aku tak suka sebab letak atas meja...
tapi aku beli ni.. tuk letak dalam bilik air umah ni..
yang roses tu bilik air kiteorang..
yang kuning tu qaleef pilih sendiri..die yang bau dan nak yang tu..
letak kat bilik air die.. bau lemon.. wangi giler..
yang lavender pepel tu.. abah sado suka bau die..letak kat bilik kiteorag atas meja..
walaupon dah ada semburan Air wick tu..
double wangi nya...



kemarin gi Jusco.. aku pi carik benda ni..pewangi khas tuk toilet..
kat NSK ritu tak de bende ni pulak..
yang ni.. aku  tak pernah pakai sebelum ni..
ni yang kat iklan tu nih.. huhu... kot sopa ko bau stoking besar boleh pakai ni.. hahaha..
so saja nak try.. beli satu dulu.. 
tapi.. wangi giler yang ni.. siyes...
aku lebih suka yang ni dari AMBI PUR atas tu...
aku letak kat bilik air bawah..sebab bau hapa tah bilik air bawah tu..
ramai nau indon guna..[kontraktor] 
terus rasa nak beli lagi letak satu rumah..
nanti gi jusco nak beli lagi..




lagi satu..selain pewangi umah.. aku suka beli pencuci tangan..
kebetulan semua dah nak habes..
aku beli lah dettol ni..
ada harga pakej sekali 3 tu aku beli jer sama bau..
dettol ni tak wangi pon.. bau ubat..
tapi elok..lagi2 ada anak2 kecik ni kan..
aku pon setiap kali cuci montot anak2..mesti nak kene cuci tangan ni ha..
so prefer guna handwash macam ni jer..lagi konpiden aku rasa..huhu


korang pakai pewangi apa kat umah eh..
cer cadangkan sikit kat aku ni ha...
kot2 ada lagi wangi aku boleh cuba kat umah..
suka wangi2 ni..rasa segar jer rumah..
takde lah bau pampers besar selambak..lagi2 dalam bilik kiteorang..
ngan susu dak qaleef nya lagi..aaiihh..