Monday, September 26, 2011

campak kain baju ko dah pakai atas bumbung kalau nak eLak hujan turun...waaahhh...hebat ar kooooo...!!!









campak kain baju atas bumbung rumah pon dah boLeh tahan hujan...!!!
kire hebat ar tu kan... kan... kan....


tak dapat nak dibayangkan kuasa baju tido ko pakai semaLam tu betape hebatnyer...[huhu]


mengarut...!!!


cube ko yang cerdik pandai ni cerite sikit kat aku yang miingkin miskin petua ni...
ape kaitan kain baju yang ko dah pakai semalaman tu... 
ngan Kuasa Allah menurunkan hujan ikut kehendah Dia tak kire ko baLing satu almari baju pon atas bumbung tu....???


cer citer cer citer....


teringat maLam sebeLum majLis perkahwinan aku...
huJan turun ngan Lebat...
selebat2 nye... ngan angin kuat dan petir...
menakutkan....
tetibe dapat mssg dari sorang kakak jiran rumah yang perihatin...
yang berpelajaran tinggi...
dan berjawatan jugak tinggi...


"Ty.. ko tak baling kain baju tido yang ko pakai semalam atas bumbung rumah ker...?? ko gi baLing sekarang... kang esok hujan turun tak berenti.."


aku tak reply pon...
sebab sibuk pikir bende lain....


betul.. kaLau waktu nak adakan majLis...
lelagi majlis yang besar macam majLis perkahwinan...
biLer hujan lebat turun.. hati memang akan risau...
memikirkan... khemah..
n kawasan rumah akan basah n becak ngan air hujan yang turun...
bawah khemah.. air tak dapat disejat..
jadi lambat kering...
risau jugak pikir waktu hujan..
tetamu susah nak datang....
majLis akan jadi tak meriah....
makanan akan terbiar..membazir tak habes dimakan....


malam tu jugak...
seorang sahabat telipon...
sahabat yang aku kira tinggi ilmu agamanye...
yang masih lagi sedang belajar mencarik ilmu hukum hakam agama di tempat yang di kagumi...
yang mampu memberi didikan pada anak bangsanye jugak...
sahabat yang perihatin...
bertanyekan perihal majlis esok nya...
sempat aku mengadu...
" z.... kat sini hujan ribu petir lebat..."


si Z :: "ko tak baLing baju ker atas bumbung umah ko"




againnnnn...??!!!




mungkin aku bukan lar orang yang layak berbicare tentang akidah islam...
jugak tentang petua tok nek moyang kite....
tapi sedar tak korang2 semua...
daLam kite tak sengaja...
hanyer perkare yang kite rase suka2 mencuba...
atau hanye terdetik dalam hati... dan kite buat....
boLeh menjatuhkan akidah islam kita...??!!
nauzubillah....


pada sahabat Z aku sempat bertanye padanye...


"ade kajian saintifik ker yang mengatekan kalau ko letak baju atas bumbung dengan automatik kain baju ko tu dapat menyejat hujan dan membuatkan hujan berhenti..ko rase logik tak baju ko sehelai secoet tu mampu buat hujan yang satu kampung tu berhenti turun..??? "




Si Z :: " tu kan petua dolu2... cube jer lar.. bukan rugi ape2 pon.."




"cube ko cerite sikit ngan aku.. hebat sangat ker kuasa baju ko tu sampai boLeh mengaLahkan Kuasa Allah menurunkan hujan..??... ko rase biler ko campak baju ko atas bumbung... nak bagi sape nampak...?? dengan harapan Allah tu akan pikir..oowwhh..budak ni letak baju atas bumbung die..jadi die nak hujan tu berhenti....ko tak takut jatuh akidah ker kaLau kite terlalu percaye bende2 yang langsung tak ade kaitan  agama macam tu..??"




aku pasti sahabat aku Z lebih tau....
dan aku jugak pasti.. korang2 jugak lebih tau....
mungkin agak keras kenyataan...
menoLak petua tok nenek moyang yang jadi amalan...
tapi aku tak nak akidah kite dan orang2 yang kite sayang tanpa sedar akan terpesong...
aku hargai niat jiran dan sahabat aku....
tapi.. kalau aku rase ade bende yang tak kena...
ape saLah nye aku menegur..
lelebih2 untuk sahabat aku....




senjata orang beriman adalah doa...
jadi jangan dibuat perkara2 yang bukan2 tak mendatangkan faedah pada kita...
merugikan lagi ade laaaaaa....
mungkin ko tak sayang baju2 ko...
atau baju yang ko pakai sehari sebelum kawen hanye baju2 buruk...
jadi tak kisah nak baling atas  bumbung...
tapi untuk aku...
sayang wooooo.......
biLer aku cakap pada makcik2...
"sayang ar nak baling pijama tido aku....."
makcik2 :: "baling jer kain lame2 buruk2....tapi kurang lar berkesan..."
eerrkkk...macam tu puLak...??!!! bertambah mengarut]
ko kate kene pakai baju yang dah pakai malam semalam tu..lagi afdal...
ni boLeh pulak tukar2 kain baju lain....
ade pulak bekesan ngan tak nyer...[tepuk dahi]




yer... maLam tu aku serah kan segala2 nye pada Allah...
bagi aku... setiap ape yang berlaku...
adalah bahagian dan rezki masing2....
dah kaLau Allah kate.. majlis aku hanye akan setakat itu...
aku harus redho... dan terima 'rezki' dari Nya...
alhamduliLLah...
walaupon hujan turun ngan lebat macam tak nak berhenti...
sampai pukul 4-5 pagi...
tapi... tanpa kain baju dibaLing atas bumbung pon...
hujan berhenti biLer sampai waktu nya...
dan keadaan rumah aku n tempat majLis...
sangat2 baik dan kering....
alhamdulillah... majlis berjalan lancar...


sempat Kakak jiran aku bertanye... "Ty.. ko baling kain baju ek atas bumbung umah ko semalam..??"


" tak Lar.. alhamdulillah.... kuasa Allah yang berhentikan hujan ni.." 
sahabat aku Z ade bersama mase tu....




benar... tu adalah urusan kite dengan Allah...
berusaha..biar betul dengan caranya....
percaye lah... Allah tu lebih tau ape yang patut diberi untuk setiap hambanya...
jangan kerana terlalu mengikut petua kite tak sengaja telah menjatuhkan akidah kita...
same2 kite renungkan....


bayang kan kalau benar ko baLing baju atas bumbung dan tuhan mahu menguji hambanya..
tetibe hujan berenti turun...
ko rase tu kuasa siape..??
kuasa baju atau kuasa Allah..???
[istighfar banyak2 kaLau terdetik dihati ko tu adalah kuasa baju yang buat hujan tu berhenti]
syirik keciL namenyer tu...






tak semua petua kite boLeh ikut bulat2.. dan tak semua jugak kite boLeh toLak mentah2... ade yang mendatang kan kebaikan dan jugak ade yang tak related ngan hukum agama dan berkaitan dengan iman kite... jadi tapis2 lar sesuai ngan tahap ilmu hukum agama yang meluas kite ley pelajari dan dapat di zaman sekarang...




p/s :: haaaa...rumah sekarang tinggi2... ape puLak kisah petua tok nenek moyang kite nak baLing kain baju kalau duduk apartment atau kondo tu... tinggi tu ko nak baling...!!!! tak relevan langsung....


tak pernah puLak aku pernah terbaca.. atau dengar...
Rasullullah dan para sahabat menoLak hujan ngan membaLing jubah atas bumbung rumah...
jika mahu menurun kan hujan...
atau memberhentikan hujan di waktu peperangan...
para sahabat hanye meminta Rasulullah berdoa pada Allah..
para jahiliyah sahaje yang buat begitu..dengan care berbeza tapi niat tetap sama..
jadi mahu diikut sunnah nabi atau petua nenek moyang kite..??
aku hanye menyampaikan ape yang dipelajari... 
terpulang pada akal dan ilmu untuk menerima...