Showing posts with label ISU sensitif. Show all posts
Showing posts with label ISU sensitif. Show all posts

Tuesday, December 13, 2016

boleh tak jangan salahkan orang perempuan jer..


baru2 ni.. kawan yang aku kenal sejak sekian lama..
update status kat Fb.. sedang mengandung..
dari hasil perkahwinan die kali ke dua..
walaupon tak lah rapat sangat..
tapi.. tau jugak lah cerita dia..
perkahwinan yang pertama dulu..lepas bercinta bertahun2..
dah kawen 5 tahun..tapi masih takde rezki anak..
dia kata dia ok..
tapi.. biler setiap kali di tuduh mandul dari keluarga belah bekas suami nya..
die tak boleh bertahan..
lagi2 pulak.. suami tak mempertahan kan..
dia kate..die hanya akan ok kalau suami [bekas] ada sama2 dengan dia..
tapi kecewa bila bekas asben die pon macam hanya salah kan dia sebab masih tak mengandung..
last2.. suami nya cakap nak kawen lain..
dengan alasan..nak anak...

tak tau apa2 pon..pasal cerai tu..
aku hanya tau cerite..biler tengok tetibe ada gambar nikah dia tapi dengan lelaki lain..
bukan bizi body..[uhuukksss] tapi curious lah kan..
dia bukan wanita sebarang..
belajar dan bekerjaya tinggi..datang dari family 'ada2'..
orang nya modern dan agak out spoken..
tapi..satu bab tu.. die kate..dia kalah ngan bekas suami dan bekas keluarga mertua..
setiap kali kene perli dan di persalah kan sebab tak ley mengandung..
die kate..die nak melawan..tapi rasa macam 'kerdil' 
die kate.. sebagai wanita.. biler direndahkan macam tu sekali..
die rasa macam..die takde apa2 dah...[tu yang dia pikir] 

cuma biler laki die curang..alasan konon2 cari perempuan lain tuk dapatkan zuriat..
die tak boleh tahan..die mengamuk dan akhirnya bercerai..
sebab die kata.. dia hanya boleh harungi semua tu..biler suami die ada ngan dia..
dia cakap.. die ok jer kalau takde zuriat lagi..
sebab die rasa gembira bercinta dengan suami dia..
tapi biler tetibe suami die berubah.. dengan alasan malu sebab masih takde anak..
so dia kate..thats it.. takde apa lagi die nak pertahan kan..
kalau orang lain..keluarga..kawan2..atau sapa2 pon..
nak cakap apa2 pasal bende tu..die tak kisah..die tak peduli..
tapi biler asben die pon cakap macam dia mandul..
die rasa marah..

dan laki die kawen tak sampai sebulan pon lepas bercerai tu..
die cakap.. die ok jer lepas tu..

alhamdulillah.. lepas 2 tahun..die jumpa jodoh lain..
die sebaya aku..aku kire... muda lagi..dan die deserved tuk rasa bahagia..
dan biler dia update status pasal pregnancy die yang dah masuk trimester ke-dua..
[lepas beberapa bulan kawen]
aku pulak yang lebih2 rasa macam nak nanges..!! huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

maknanya..dah terbukti kawan aku tu boleh mengandung..
ironi nya.. bekas suami die yang lama berkawen..masih belum lagi mendapat zuriat

wallahualam..semua tu urusan Allah..

mungkin ujian tuk bekas suami die pulak..dan isteri nya..

terus teringat kisah yang sama..
jadi kat kawan bekas sepejabat sebelum aku kawen dulu2..
kire kawan lama lah ni..
still keep in touch..sampai skrg..eerr...melalui FB..
tapi ada gak lah sesekali wassap2..
masih muda lagi..[lebih muda dari aku]
die dulu berkahwin sebelum aku-setahun sebelum kot kalau aku tak silap
aku pergi sikit punya jauh wedding derang..sebab rapat..
perkahwinan pertama pon agak lama jugak aku rasa..
tapi tak dikurnikan zuriat..sampai lah bercerai..
tapi yang ni aku tak tau lah punca nyer..
cuma aku tau..die cerite sebab laki die ada perempuan lain..
lepas bercerai..laki tu kawen ngan perempuan tu..
dan.. kawan aku ni pon bertemu jodoh dan berkawen kali kedua..
alhamdulillah..dah 4 tahun pon usia perkahwinan..
dan dah ada 2 orang anak lelaki sekarang..!!! hebat..!!
aku pulak rasa bangga dengan die..heheh..tak pasal2..

kawan beranak secare czer rapat2..selang setahun jer..
tapi.. who cares..!! bagi aku..lepas apa yang die lalui..
dan aku tau kisah2 lama die..
bagi aku..tu hadiah terbaik tuk dia..
semua tu kan urusan Allah..
sebelum ni kawen lama..takde anak..suami curang..meluka kan hati..
dan sekarang..Allah bagi dia hadiah yang lebih baik..
masa memula die mengandung kali kedua [hanya beza beberapa bulan dari yang sulung]
ada gak die mengadu kat aku sebab risaukan bekas bersalin czer yang belum baik sebelum tu..
tapi bagi aku.. dah Allah bagi..DIA kan lebih tau.. terima jer..just jaga diri dan kandungan baik2..
dan dapatkan nasihat dokter atau orang lebih pengalaman..
setiap orang tu berbeza penerimaan badan nya kan..
alhamdulillah..dia dah pon selamat bersalin..anak die ke dua pon dah 3 bulan lebih..
n aku tumpang happy tuk dia..
sebab apa..
sebab.. macam aku cakap atas tadi lah..
kalau orang tak tau apa die lalui..orang mungkin akan cakap macam2 biler die mengandung rapat2 macam tu..
tapi tuk orang yang tau..macam aku ni salah sorang nya..
die berhak tuk dapat semua tu..
dan tu urusan Allah.. biar lah kan... Allah nak bagi die sekali 2 ker 3 ker macam tu..
tak yah nak cakap lebih2 sangat kalau tak tau apa2..

baru ni..saja wassap die tanya kabar..[lepas baca status pregnancy kawan aku yang kat atas tu teringat lak kat die]
bizi body nak tau bekas suami die dah ada anak ke belum.. bahahahaha...
teruk nau kan perangai...
since aku kenal derang [dan bekas suami die dari sebelum kawen kan]
tapi.. kawan aku ni cakap.."masih tak ada..kot"..
sebab die tak contact dah..last berhubung pon dah lama sebab ada urusan..
tu pon bini nya marah..
eaah eaahh ko.. tau pulak ko marah bekas bini contact..
ko tu jadi punca rumah tangga orang tu bercerai berai..tak nak pulak pikir time tu orang marah ke tak kan..huhu
tapi alhamdulillah.. kawan aku ni pon dah move on..
die yang aku kenal..orang nya lembut hati..

ironi sangat kan....

macam kes kawan aku yang atas memula tu..
aku selalu terpikir..kenapa orang lain..suka salahkan pihak perempuan jer kalau tak boleh mengandung beranak..??
lagi satu.. pernah baca kat Fb..dan beberapa kali dengar..
pasal jantina anak..
kalau suami tak dapat jantina seperti yang die mahukan..
pon si isteri jugak di persalahkan..
kalau rumahtangga sampai bercerai berai..pon orang perempuan yang kene dan cakap tak pandai jaga laki..
jadi janda..perempuan jugak di pandang rendah..

kenapa eh...kenapa..?? aku macam tak boleh hadam ngan semua ni..
apa lelaki semua nya sempurna ker....
sehingga semua apa sahaja berkait dalam rumah tangga
hanya pihak perempuan akan pikul beban kekurangan..??

kesian...tuk kite para wanita ni..
macam kes kawan2 aku tu.. tu yang dekat jadi..
yang baca dalam majalah atau akhbar..mengenai isu ni..belambak..

teringat sorang retis..Raja Farah..kenal tak..??
kan sekarang die dah ada anak sorang..
tu pon dari perkahwinan kedua dengan lelaki lain...
alhamdulillah die mengandung hanya beberapa bulan lepas berkahwin..
ada aku baca kat blog gosip..die cerite.. orang lain pernah tuduh dia mandul sebab tak boleh mengandung masa perkahwinan die yang sebelum tu..[baca cerita tu kat SINI]

sigh....

aku tak dapat bayangkan wanita2 yang terpaksa lalui semua tu..
dipersalah kan..di tuduh mandul oleh orang lain..kene perli dengan mertua..
sedangkan.. bukan orang perempuan boleh mengandung gitu2 jer..
ko paham tak maksud aku..
bende ni hal suami isteri..
tak semestinya..hanya wanita jer boleh dipersalahkan..kan..?

dan lagi..
bende ni semua pon..urusan Allah..
mungkin bukan salah sesiapa pon..
Allah nak bagi ujian tu dalam rumahtangga..dalam berbagai bentuk..
dan anak ni lah salah satu ujian nya jugak..
dan lagi.. Allah pon tak janji orang yang berkahwin tu mesti ada anak..
ada orang..tak ada anak pon tetap bahagia jugak..
yang penting..hubungan suami isteri tu sendiri.. kan..??
kebahagian tu kite bina sendiri..
anak2 pon bukan satu perjanjian tuk dapat kebahagian dalam rumah tangga tu..

kekadang jugak..hal2 macam atas tu terjadi sebab diri sendiri pon tak tahan dengan ujian..
contoh pasangan tu sendiri..
yang menganggap..biler kawen..isteri mesti bagi suami anak..
tu syarat untuk bahagia katenya..
kire dah jatuh hukum wajib pulak kat semua orang..
kawen jer..kene ada anak..
kalau tak ley mengandung..isteri jugak lah dipersalahkan..ppffttt....

paling teruk sebenarnya..campur tangan orang luar atau keluarga sendiri..
plsssss... kekadang bende2 ni lah yang aku rasa lebih menjengkelkan..

dalam family aku sendiri..
abang dan kak ipar aku dah berkahwin hampir 10 tahun..
pon takde lagi rezki..dan kiteorang ok jer..
aku tengok..derang sendiri pon ok...tak pernah jadikan semua tu sebagai isu
walaupon masing2 jenis suka budak [tengok saje cara derang layan anak2 buah]
abang aku..adik beradik 7 orang..
kak ipar aku..adik beradik 11 orang [kalau tak silap]
orang kate..keturunan subur..huhu
tapi..kite ni..langsung tak boleh nak kaitkan pon...
Allah tak kasi lagi pada mereka.. pasti ada sebab nya..
bak mak aku cakap..sapa lah kite [sebagai orang tua atau adik beradik] nak mintak2 derang bagi cucu atau anak buah..
asalkan abang aku tu dapat isteri yang baik2 dan solehah..
boleh bawak suami ke syurga..dah mencukupi..
apetah lagi orang luar yang menyibuk2 tanya biler orang tu nak mengandung bagai..
kalau tanya baik2 dengan maksud baik2..tak apa lah jugak..
tapi.. jangan lah sampai menyinggung hati orang...
kekadang..sebab pertanyaan2 macam tu lah..boleh buat hubungan suami isteri bergaduh
dek kerana orang lain sibuk push biler bini kau nak beranak..[kat suami]
orang lain yang sibuk jadi batu api..
sedangkan sebelum tu..mereka bahagia jer dengan cara mereka sendiri
[macam kes kawan aku yang fes tu]

aku bukan nak bizi body sangat akan hal2 ni..
cuma ai is cannot hokeh ..aku perempuan..
aku cuba bayangkan kalau terjadi pada keluarga rapat..anak aku kot contoh nya..
atau adik badik aku ker..[kalau ada]

jadi.. dari sekarang..aku..ko...yang ada anak2 tu..
kite sama2 muhasabah diri..
saat ni...kite mungkin pandang orang lain dengan pandangan macam tu..
[biler mereka dah berkahwin dan belum di kurniakan anak]
kite tak tau nasib keluarga kite pulak nanti..

macam aku cakap tadi lah kan..
semua ni kan urusan Allah..
tak yah nak salah kan sesapa tanpa bukti..
korang kalau ada kak ipar yang mungkin belum mengandung tu..
senyap2 jer..tak yah nak pikir tu salah sapa
mungkin tu salah abang kite sendiri kan..
in fact..sebenarnya..bende2 ni bukan lah satu kesalahan pon..
bukan satu kesilapan..takde orang mahukan bende2 macam tu...
bende ni semua melibatkan rezki..dan urusan Allah jugak..

nanti kalau kite jadi mertua..ingatan tuk diri aku sendiri
ada anak menantu yang mungkin lalui macam ni..
kite tak yah sibuk2 salahkan menantu atau soh anak menantu mengandung beranak cepat2..
dok sibuk nak push2 anak orang..
kene kat anak sendiri baru ko tau rasa nya kan...
dan jangan pulak nak batu api kat anak2 kite [kot anak kite lelaki] mengata bini nya sampai mencabar ego dia..
lebih teruk..tak yah nak suruh2 anak kite tu kawin lain semata2 kite sibuk nak kan cucu..
tak puas2 lagi ker jaga/didik anak2 sendiri..??
lagi2 kalau isteri/menantu tu orang nya baik..rajin..dan menyejukkan hati kan..
[bende ni terjadi dalam keluarga [jauh] aku dolu2..biler teringat balik..rasa kesian sangat]

kekadang kite tak sedar..sesetengah ujian pada anak2 ni adalah dari dosa makpak nya jugak [pernah tak dengar akan hal ni..?? aku dengar dari satu ceramah sikit masa dulu]
mungkin kite pernah termengata anak orang lain kan..
So Allah bagi rasa pada anak2 kite pulak..
tu seelok nya.. kite jangan campur urusan rumah tangga orang..
melainkan..ko memang bekerja dalam bidang tersebut macam contoh ko memang peguam hal nikah kawen cerai ker..
atau ko memang ahli psikologi yang memang bekemahiran kat situ..huhu
so memang lah kene campur tangan biler di perlukan..
selebih nya.. kalau tak..kite diam2 jer sudeeeyy...
doakan jer yang baik2.. tu lebih penting..


aku percaya jer..masing2 pon mahukan zuriat mereka sendiri..
selepas berkahwin..
dan pasti mereka juga berusaha ke arah tu..tak kan semua bende nak cerite kat orang lain..
yang orang lain dok sibuk tanya.."ko tak usaha ker hapa..??"
kekadang kite ni tak sedar..
pertanyaan2 kite tu menyinggung hati orang tu..
atau paling teruk macam mencabar hubungan mereka..
ko paham tak...
boleh bergaduh laki bini ko tau tak..
kalau bercerai berai..ko pon sebenarnya salah seorang punca...huuuuu

aku dulu pon..lambat gak dapat si qaleef tu..
lepas gugur fes time..
orang tak tau aku memang betul2 'berpantang' 6 bulan sebelum mengandung balik..
kire tambah tolak dari awal kawen [tahun 2010].. lepas sebulan mengandung sampai 3 bulan..tapi takde rezki..gugur..dan pantang 6 bulan....
dan mengandung balik..dan beranak kan qaleef tahun 2012
makan tahun gak lah...nampak lah jarak nya tu macam lama..
tapi..sampai sekarang pon..
orang2 yang tau aku lambat mengandung kali kedua] dak qaleef tu..
dok cakap kat aku.. "ko jenis susah mengadung..lambat lekat.."
terus2 orang cakap aku tak subur ko...sentap tak..??!! hahahaha...
sikit lah..tapi since aku jer tau situasi sebenar..
so..aku tak simpan dalam hati pon..dan aku maafkan..
"heeeelllllooooo.... lepas kawen..aku terus mengandung hokeh" wahahaha..
tapi tak penting pon kat orang lain tuk di buktikan apa2..
bersyukur dah ada 2 orang anak saat ni..[alhamdulillah]
anak ni salah satu nikmat..tapi anak ni ujian jugak...
yang penting..macamane kite jalankan amanah di berinya..
jika tidak.. ujian datang dalam berbagai bentuk lagi dalam rumahtangga kite..



#sajamembebel


notatanganAty :: paling tak boleh blah.. ada orang..kawen tak sampai setahun..masih tak mengandung..dah nak cakap orang tu mandul..lempang nak tak...??



Monday, September 15, 2014

sikit lagi aku dan qaleef nak di serang..



kawasan umah aku ni terutamanya deret umah aku ni..
hampir 99 peratus melayu..
aku rasa dalam 2-3 puluh bijik umah deret ni..
ada 2 atau 3 bijik jer kaum bangsa lain..
nak banding ngan lorong belakang..
lagi ramai campur melayu india cina..

bukan aku nak cerite tak suka ke hapa..
kalau ok.. ko bangsa apa pon tak jadi masalah..
tapi kalau dah teruk..sama2 kaum melayu pon boleh jadi..
yang penting.. macamana adab kite hidup berjiran...

dekat2 ngan umah aku..
majority melayu..
tapi ada lah selang 4 bijik umah yang berhadapan ngan umah aku..
india..
okeh.. bukan nak cerite pasal kaum ke hapa..
kalau ikutkan..tak pernah jadi masalah pon selama berjiran ni..

TAPI.. jadi isu bila die bela anjing..!!

ni bukan anjing comel cute2 bunyik suara comel2 tu jer tau..
ni anjing liar besar bapak garang die bela dari kecik..
masa memula pindah bulan 3 tahun lepas..
tak de lagi..tak de pon die bela anjing..
aku rasa dalam 2-3 bulan selepas tu..
nampak die bela anak anjing...
masa memula tu kecik jer lagi..
tapi masa tu dah risau gak lah..
sebab dapat bayangkan bila die besar nanti ruper anjing tu macamane....

nah... ni dah setahun....
anjing dah bujang..
garang nya kemahen ko..
sapa lalu dpan umah semua die sergah..
budak2 kat taman ni kemahen takut..
kalau tengahari tu aku selalu dengar derang cakap lari2...
kekadang saja nakal2 nyakat pon yer gak..
saja2 lalu dekat2 ngan depan umah anjing tu..
dalam pagar berani lah ko..
aaaiihh..seriau aku...kot pagar tu tak kunci ke hapa kan..
kot boleh tolak gitu2 jer..

dari masa anjing tu kecik pon..
die memang bising sangat..
menyalak..mengongong..
pantang orang lalu..kereta motor lalu..
semua nak di salak nya..
tak kire waktu..
memang sangat bising...
ni sampai ke besar ni ha..
bising tak pernah habes..
memang terganggu..
sampai satu masa aku dah lali dah bunyik die...

masa awal2 dulu..
ada dah yang report kat majlis pasal anjing ni 
menurut jiran aku lah -salah sorang yang report-
tapi tak de tindakan apa2..takde pon orang datang cek ke hapa kan..
so lama2.. biarkan..
selama ni die kurung dalam pagar depan umah..
kekadang die lepas kan kasi main tapi ngan anak2 die lah..
aku masa lepas tu.. seriau lah gak nak saja2 keluar depan umah...

walaupon aku memang tak suka nak mampss..
dan pernah soh fared gi report gak..
tapi.. sebab selama setahun lebih ni..
die tak pernah ganggu aku..
maksudnya..mengancam keselamatan aku...
atau orang lain..
jadi.. aku pasrah jer lah..
nak buat acaner lagi kan..
kang bising2 kang..boleh bergaduh ngan jiran lak kang...

gamak nya nak tunggu ada kes baru majlis nak amik tindakan...puuffttt...

pernah gak lah sekali dulu..
die dok nyalak depan pagar aku..
seb baik pagar bertutup berkunci..
anjing tu ngah bebas masa tu ternampak aku ngan qaleef kat luar [dalam pagar]
terus datang dan nyalak depan umah aku...dah kenapa ko..
naik hangin gak lah aku masa tu..
tapi berani lagi sebab aku dalam pagar umah kan..
qaleef lintang pukang masuk dalam umah dah...

tu aku boleh sabar lagi..
walaupon geram ya hamat masa tu ko memekak depan umah aku...

tapi insiden baru2 ni..
buat aku betul2 marah dan bengang..
sebab sikit lagi aku dan qaleef nak kene serang depan rumah...!!
luar pagar..


kisah nya...
pagi jumaat minggu lepas...
aku ada hal nak keluar...
dalam kol 9 pagi lebih kurang..
dah siap2..keluar umah..
masa tu aku pakai kereta laki aku yang memang letak kat luar pagar..
tak perasan langsung anjing jiran tu..
masa aku letak barang dalam kereta
sekali anjing tu datang betul2 dekat ngan aku..
masa tu qaleef pon ada kat situ..!!!

dapat bayangkan tak keadaan aku masa tu..
qaleef dah panik..
terkejut..
terus melalak..tapi tak gerak2 nak lari...
aku sendiri takut nak bergerak..
sebab takut anjing tu terkam aku..
aku cuma capai tangan qaleef pegang kuat2..
sambil jerit kuat2 jugak..
dengan harapan anjing tu pergi..

anjing tu memang sangat2 dekat..
selangkah die kedepan dah boleh terkam aku dan qaleef..

dan masa tu jugak..tuan anjing tu..[laki die] ada depan umah..
laki die mungkin nak gi keje masa tu..
tu bukak pagar lepas kan anjing die..
terus laki die jerit kuat2 halau anjing die -tah apa nama tah anjing die-
lepas tu anjing die pergi...

aku terus laju2 masuk pagar..
tapi sempat aku marah tuan anjing tu..
soh jaga anjing die...:pls take care ur dog...!! " -aku cakap...
tapi masa tu.. nada marah aku boleh dikawal lagi...
laki india tu pon mintak maaf..ulang2 kali sori2 ngan aku..

tak habes kat situ...
lepas aku masuk pagar umah...
belum sempat aku tutup pagar..anjing die patah balik depan umah aku..
menyalak2 nak serang aku lagi...

yang sakit hati nya..
tuan die setakat halau dari jauh..
tak de pon nak dapatkan anjing die tu..

aku dah jerit sekuat hati aku dah kat situ..
jantung aku berdebar laju...
qaleef dah menanges..terkejut..
aku pon panik...takut...
dalam masa sama..marah sangat2..
waktu tu memang tak de orang..
rasa semua dah pergi kerje..
kawasan sunyi...
aku tak dapat bayangkan apa akan jadi masa tu kalau tuan die masa tu tak de..

dengan anjing yang sebesar aku..
aku risau kan qaleef..
bagi aku...ni dah melampau sangat..!!
sebab dah mengancam keselamatan aku dan anak...!!

dah macam tu... jiran india aku tu gi kejar anjing die..
anjing die aku nampak lari jauh kat hujung...
aku terus keluar masa tu laju2 masuk kereta..
tapi sempat aku marah gila2 kat tuan anjing tu yang ngah lalu depan umah aku..
sekali ngan wife die masa tu nak kejar anjing derang..
siyes.. aku betul2 marah...
aku menjerit rasa satu taman tu kot boleh dengar...
tak lah maki2 ke hapa..
aku just cakap soh die jaga anjing die jangan lepas kan...
tapi cakap ngan nada betul2 marah..
bentak2 aku tutup pagar kecik [laluan jalan kaki] umah kuat2..
tutup pintu kereta kuat2 jugak..
tunjuk protes...

giler ko kalau aku masih tak marah...
tu tangungjawap tuan die kan..
anjing die..nak bela...jaga ah elok2..
tak kan lah aku ni anak beranak mati kene gigit masuk spital baru ko nak kurung ke jaga kan..
ko dah tau anjing ko jenis liar..
jenis garang..
jenis memang tak ley nampak orang..
ko nak sukahati ko bebas kan lagi anjing ko dah kenapa..

aku masa tu..
menggigil satu badan..
takut satu hal.. menahan marah pon sama gak...

memang betul2 bengang..
aku tipon laki aku masa tu..tapi tak berjawap sebab ngah meeting..
terus tipon tina ngadu...

anak aku pon lama die diam dalam kereta tu..
macam masih terkejut..

aku betul2 tak dapat bayangkan apa yang akan jadi kalau masa tu anjing durjana tu serang aku ngan qaleef..
tak de sapa nak tolong..
aku serahkan jer pada Allah tuk jaga aku ngan qaleef..

ni masa aku buat entry ni pon..
masih bersisa sakit hati dan marah aku pada insiden jumaat ritu..

kalau lah pagi tu sempat..
memang aku nak jer singgah majlis perbandaran...
buat report terus...
tapi sebab aku mengejar masa hari tu..
tu aku tak dapat gi..

tapi ni.. sejak sabtu kemarin..
aku perasan..anjing jiran tu dah tak de..
aku tak lah perasan nampak ke tak..
tapi aku perasan bila tak de bunyik anjing tu dah..
selalu memang boleh dengar jelas dari dalam umah aku ni..
tapi ni..dah takde..

lalu depan umah pon..tak nampak bayang..
kot lah simpan dalam umah kan..
bajet memang aku nak report..
tapi memang aku plan nak report pon..
sebab dah menyentuh isu keselamatan jiran..
mana boleh biar2 kan..
tapi kang aku report..anjing nya dah takde..

tunggu lah ni aku perati kan jer..
once aku nampak bayang..siap la ko...
laki aku pon cukup marah..
mau dirembat nya anjing tu gamak nya kalau nampak..
anjing tu memang takut ngan laki aku..
tak tau lah napa...
tu lah ko tengok muka lake garden kan..
tapi dalam hati ada kapak tak hagak...agagaga...
berani tu kate nak gi jumpa tuan anjing tu...

aku syak tuan die sorok anjing die..

nak bela anjing macam tu kene ada lesen kan...
ker tak yah..ker ada anjing2 tertentu...aku tak tau...

tapi anjing tu memang macam anjing liar tu..
macam anjing polis...
ganas lagi merbahaya..
harap2.. anjing tu tak balik lah lagi..
takut sangat bende2 buruk jadi..
hari tu mungkin selamat..
hari lain..belum tentu..
kalau tak kene kat aku..tah kene kat orang lain...
aku pon..dah lah selalu keluar siang2 tengahari2 time takde orang..
nak pos barang bagai..urusan kerje..
takut lah kan... jadi trauma pulak...

hurrrmm.. moga Allah melindungi kami anak beranak...amin...









Sunday, March 09, 2014

PRAY FOR MH370 :: reaksi pertama aku biler dengar pesawat 'HILANG' adalah......



masa fes time dengar berita pagi2 subuh semalam..

aku was like - hah...hilang..?? macamana kapal terbang besar macam tu boleh hilang..??

abadi nya lah bangan aku ni..
rasa macam lagi bangan dari si HS tu..eeaahh...??


langsung tak terpikir yang mungkin bencana berlaku..

sebab...pagi2 bangun..bluurrrr...
dengar berita...hanya di maklumkan 'hilang'..

giler aku memang clueless...
tak tau ape cerite sebenar...

aku ingat sekadar hilang kat airport...
kepala hotak yang super lembs pikir..

sapa pulak lah yang nak curik kapal terbang besar2 alam tu...


aku betul2 pikir hilang tu adalah kapal terbang hanya HILANG...

sekali laki cakap...
terhempas kot...-pelahan suara laki aku...


si bini dengar...

tumpas...??

ada lanun kat langit...??
macamane bende tu yang aku boleh pikir...??!!! -marah dengan diri sendiri-

tapi logik kan...
aku tak tau pernah berlaku atau tak..
tapi... kalau lah benar...peluang tuk mereka2 tu selamat adalah lebih besar..!!


berprasangka baik mungkin...

sekurang nya..aku tak terpikir bende yang melibatkan ratusan nyawa terkorban dengan begitu cepat..



tapi...lepas bukak jer Fb...

terus aku terkaku....

istighfar...


mengucap panjang membaca kisah apa sebanar2 yang terjadi..
termasuk semua spekulasi...

bermacam2 bende yang bermain kat hati..kat fikiran..
benar kah..benar kaaaaaahh..

susah nak terima...
lagi2 segala yang mungkin kite boleh anggap sebagai spekulasi..

Ya Allah..selamat kan mereka semua..
selamat kan lah...selamat kan mereka....

semoga Allah menunjukkan ke ajaiban Nya...

tapi..kite hanya sebagai hamba..
hanya punye pengharapan..
dan doa...serta keajaiban..

semoga apa yang dibaca pada awal pagi semalam..
hanya khabar angin...
hanya mimpi..!!!

iyeerrr....aku cakap FB dulu tadi..
berite kat tivi 'macam rilek' tak cakap apa2...
masih lagi kata..mencari..mencari dan mencari...


tapi..kat FB... lagi pantas tuk dapat cerite terkini...

ada orang begitu mudah meng-perkotak katikkan cerite..
buat bahan cerite serta jenaka...
melibatkan politik atau apa saja..
langsung tak sensitif pada keadaan semasa..


kun fayakun..

segalanya adalah keja Allah..
dan bila DIA mengkehendaki sesuatu berlaku..
perkara kite anggap mustahil pon akan tetap berlaku...


aku tak pernah begini series mengambil tau tentang hal2 macam ni..
yer lah..ni bukan lah kali pertama berlaku..
tapi...kali ni..aku betul2 terkesan..
tak tau kenapa..

mungkin sebab berite sekarang di laman media sosial sangat pantas..
dan sangat banyak...!!!
macam2 info yang tak tau betul nya tersebar..
buat kite sama2 terdetik..terpikir..
betul ker..??

seperti nak menafikan..
tapi...jauh dalam sudut hati terasa apa di baca ada kebenaran nya..

arrgggghhh...!!
satu perasaan yang terasa macam berat jer aku nak terima...


rasa sangat berat dalam hati biler teringat atau memikir kan nya..

dan makin banyak pulak kisah2 lama..-yang mungkin kite anggap..seronok tuk di baca-
cerite2 tragedi pernah berlaku dulu2 di bukak balik..
di paparkan semula..
mungkin dulu2..orang mengharapkan berita hanya dari tivi..
perkembangan nya lambat..
tapi sekarang..
perkembangan sangat pantas...!!
orang kata belum sah..
tetibe ada update status kata..dah buat pengecaman mayat..


Ya Allah....

benar atau tidak..wallahualam..

kalau benar...tak kan mereka2...negara2 yang terlibat..
begitu perihatin menghantar bantuan..
segala jenis kapal yang ada..
segala yang terbaik cuba diberikan -hanya untuk mencarik ??!!-
kalau benar dah jumpa..
kenapa tiada langsung bukti di tunjuk kan..??

tapi kenapa berita dari pelbagai media luar dah terus mengkabar kan apa yang sebenar2 terjadi..
dan negara sendiri belum..??

aku...mereka..dan kita semua masih meletak kan harapan yang tinggi..
iyeerr..harapan..
harapan tuk semua..
pada kaum keluarga tang terlibat juga..

jadi..jangan terlalu mudah membuat sebarang spekulasi dari apa yang kite pikirkan..
sama seperti aku..
bila membaca-membaca dan membaca setiap perkembangan..
pasti dada berombak..
dan setiap satu tersebut..akan sentiasa mengubah pemikiran aku sendiri..

harapan sentiasa ada...insyaa Allah...

ada perkara yang mungkin kite tak mampu nak pikir...

iaitu KUASA ALLAH...
jadi..serah kan sahaja pada NYA...

yang penting.. aku..atau ko..
atau sesapa sahaja..
hapdet sesuatu yang dipastikan kebenaran nya..
bukan sekadar spekulasi pemikiran sendiri...

bagaimana perasaan nya...

kalau aku...yang mungkin 'sangat jauh' tuk melibatkan diri secara langsung..
tak mampu nak cakap apa2..selain mengucap dan berdoa...
terkesima..
masih terkejut dengan segala perkabaran...
bagai mana pula ngan orang2 yang terlibat..??



langsung tak pikir kah akan perasaan orang2 melalui nya..
atau yang mungkin hanya dapat baca atau berite tentang kehilangan sanak saudara mereka dari jauh...

iyeerrr..ada makcik...hanya tau kehilangan menantu selepas sehari..
tu pon sebab ada orang telifon bagitau..



atau..mereka yang kisah2 lama tetibe di ungkit..diingatkan kembali....
mungkin ada ahli keluarga yang terlibat yang pernah melalui saat2 sukar tuk melupakan...

sama2 kite renung kan..

kite..memang mendambakan berite yang cepat...
nak amik tau segalanya..
tak kisah dari mana datang..
atau kebenaran nya...


tengok berite slow hapdet..
rasa macam...kenapa berite kat tv lagi slow dari berita kat laman sosial..??


atau memang media atau pihak2 tertentu memang perlu 'melambatkan' perkhabaran..??
untuk apa...??
aku pasti segala nya ada sebab2 tertentu..
perkara ni bukan kecik..
melibatkan banyak nyawa..
banyak negara...
melibatkan sesuatu yang....

hanya Allah tau apa yang sebenar2 tau buat masa ni...



tapi aku tau..segala yang ingin dipaparkan..
bertapis..pasti nya bersebab..
lagi2 berite melibat kan hal2 sebegini..
tak begitu mudah tuk meng-kabarkan pada semua..
kalau tanpa tapisan akan kebenaran nya...


pelik....

mana orang2 tu [dalam laman sosial] dapat berita begitu pantas..??

seperti yang aku baca...yeaahh..baca...
baca dalam Facebook jer...

memang susah nak halang diri kite tuk amik tau semua cerite sekarang ni..
keyboard worrier memang ramai..
tetibe begitu ramai naik pangkat jadi pakai penerbangan tak bertauliah..
atau tetibe jadi wartawan berite hanya dari rumah..


sekelip mata begitu banyak berite dari macam2 page yang baru di bukak..
bagus jika memang sebenar2 boleh bawak manfaat dengan berita2 terkini..
atau dengan harapan lebih banyak doa tuk mereka2 yang telibat..
sebagai tanda sokongan...atau tanda kesedihan bagi pihak mereka..
tapi.. jangan sampai memburukkan keadaan..
dengan sesuatu yang belum pasti..

kite..atau..aku secare tepatnya..
memang dahagakan cerite2 pantas -walaupon tak tau kebenaran nya-
hanya mampu sendu kat hati...
istighfar...dan mengucapkan Innalillah terlebih dahulu...

Allah sebenar2 nya yang lebih mengetahui...


apa pon yang berlaku..
yang terjadi... sebagai orang islam..
banyakkan istighfar di hati..
banyak kan doa tuk mereka dan jugak semua..
bagi lah sebanyak mana alfatihah yang kite mampu bukan jer tuk kehilangan [mungkin]
tapi jugak demi keselamatan mereka [insyaa Allah]


semoga doa2 kite semua akan sentiasa bersama mereka yang terlibat....amiiinnn
doa yang sebenar2 doa..
jangan hanya berkata2 atau jadi keyboard worrier sajer...
doa..sebenar2 doa....
semoga sampai pada mereka2 semua...insyaa Allah.....




notatanganAty :: HS dan Mr R senang hati biler cerite mereka dah jadi cerite basi..... 







Friday, November 30, 2012

positif atau negative..??





"sayang..2nd anak kite ni pompuan...kite buat 3rd bedroom kat atas tu blik die ek..??"

suker nak buat bilik die gurlish2 pink2 pepel2....

kalau baby boy boleh share jr ngan abang qaleef..eceeeahh...abang dah...


"sayang...nanti umah baru tuk 2nd baby kite beli baby cot ek......"

dan..

"sayang...pantang kali ni kan..sayang nak pantang kat umah sendiri jer kan..tak yah mak or mil jage hek..orang nak carik Confinement Lady..kali ni nak pantang betul2......"


dah ko kenape pulak..............
tetibe dah plan macam2...
betul ker ko dah pegnan ni hoiiiii.....



"na..ko balik keje nanti singgah beli donat yang aku suker kat depan 7e opis ko tu hek.."

tina :: sah...ko pegnan..

"eerrrkkk...apehaaaalll..??"

tina :: ko kan suker makan bende2 manis time ngandung..mase ko pegnan qaleef ritu..ko asyik nak makan donat orang tu jer....

eeeerrr.........pandai2 jer ko kannnnnnnn.........



tapi memang betul pon...mase pegnankan qaleef ritu..
aku suker nau makan donat orang tuh...-mungkin sebab mase tu aku suker makan manis-


"sayang...nak minum air sarsi [gas] dlm esbok tu ley takk..macam sedap jer nengoknyer...."

laki aku :: mane ade sedap..

hek eleeeyy...punyer ar tak kasi aku minum kan...macam ar aku tak pernah rase langsung kan...
[ko jangan tanyer kenape fared tak kasi..laki aku tu kan over protectiveeeee..!!!]
tapi siyes...aku memang tetibe nak makan minum bende2 manis..


sejak biler pulak ko suker bende2 manis stock potong kaki macam ni...??!!! dah berbulan kot air tu kat situ...baru ni ko nak teringin...??


adakah ko................??
jeng jeng jeng..........panik..

aku ni tak suker minum air manis...
sorang member ingat aku main2 biler aku soh die orderkan air masak kosong tu jer biler die kate nak orderkan tuk aku dulu sebelum aku sampai...-macam pelik hek..
tapi...mase pegnan kan qaleef ritu...
semua makanan2 manis..aku sebat...
tah kenape tekak tetibe berubah...
[hamek ko si qaleef kemain hyper active terlebih gule dalam badah gamaknyer]

tu pasal...biler sekarang..saat ni...aku tetibe rase nak makan minum bende2 manis..
aku sendiri panik...!! -terus terpikir yang aku mengandung balik..!!-

jam2 tu jugak...tetibe rase dalam pewot ada bende gerak2....haaaiihh.....



"sayang...orang rase ade bende gerak2 ar dalam perut orang "

laki aku - angin tuuuuuuu........

"tapi rase kat area tempat jahit tu...kat rahim ar...kat tempat letak anak tu.."


laki aku - ...............................................perasaan sayang jer tu.........



..............kenape jawapan tak memberansangkan...??!!!!



betul ker tu hanyer perasaan aku jer.....??


aku yakin aku tak mengandung lagi...[saat tu]
aku yang saiko kan diri sendiri.....giler...


terus kol tina soh beli kan upt-kit tu balik dari opis nanti..
sampai 2 die bagi aku....hamboi ko na.......ko perli ker hape...


biler cek pestime...sah...tak de...satu line jer.....

jadi terus pergi amik pil force piyed kat klinik...-jumpe dokter-
buat lagi pregnancy test tu..-tak ade..
dokter tu yang soh amik ubat tu sebab lepas piyed baru die akan bagi aku injection sebagai perancang kehamilan..
dapat ubat -makan- tapi tetap tak piyed..

biler tak piyed tu ar...aku mule panik balik..

kenape panik..?? -aku muler ar pikir bende2 yang extra ordinary...


ape yang ko takut sangat aty hooii....
mengandung jer ponnn...bukan soh ko bunuh diri...astagfirullah...


fes aku panik..teringat mase pegnan kan qaleef ritu...festime cek kat upt test tu..
ade satu jer line nyer...[kire negative]
tapi sebenarnyer aku dah pegnan ponnnnn...
haaa...acane tuh...??

2nd panik sebab takut...kalau ar aku pegnan...makan ubat kasi piyed tu.. -ibarat cube menggugurkan kandungan..
kalau kandungan tak gugur..janin akan terus hidup..
tapi takut janin rosak dan boleh menyebabkan kecacatan pada bayi nanti...!!!
nauzubillah...!!! 
[sebab ikut pengalaman aku keguguran kali pertama dulu...biler dah sah janin tak berdenyut lagi..dokter kasi makan ubat tuk gugurkan janin tu secare natural...tapi tak boleh..3 kali amik ubat sepanjang 3 hari..tak berkesan langsung kat aku..sampai akhirnyer rahim terpakse di cuci [DnC]

pitam pikirkan....

sebab sampai tak boleh tidor malam pikirkan...
dan terus2 tanye kat tina ngan laki aku "kalau pegnan macamane" -dok ulang2 hari2...

baik lah aku gi cek jer ngan dokter..kasi senang hati..

kalau betul pegnan...sekurang2 nyer aku tahu cepat dan awal..
jadi aku pasti akan extra care..
jage macamane aku jage 'qaleef dalam kandungan' ritu...
jage makan..jage kesihatan..jage diri...
[dan berharap agar ubat pakse piyed yang aku dah makan ritu tak akan bagi kesan pada janin]


kalau tak pegnan pulak...tak payah dah aku susah2 hati pikir lagi kan...
dan...pasti akan lebih berhati2 lepas tu....hurrrmmmm....

so...aku amik keputusan untuk cek kat dokter kali kedua...-dokter yang sama-
biler cakap jer tak kuar piyed walau dah makan ubat..
terus dokter tu cakap.." tak de lah tu..tak ngandung..jangan risau"
konpiden jer ko kan dokter....
"awak susukan anak...secare menerus dan kerap...dah makan ubat..tapi tak kuar ape2..maknenyer..telur masih belum ade yang boleh buat awak mengandung"
-ko paham tak..?? alaaa...telur yang akan disenyawakan ngan sperma tuk membolehkan kite ni ngandung tuh....kalau telur tu tak de..sperma yang terlepas masuk tu..tak jumpe ar geng kan...kan dah belajar dolu2..-
kekdah nyer....aku tak reti sangat...ngeh ngeh ngeh...
telur yang sepatut nyer jadi piyed kalau tak jadi janin tu gi mane kalau aku susukan anak..?? jadi susu..?? betul..?? -nanti aku tanyer dokter-

so betul tak pegnan..???

tak percaye gak..-buat scan...

kasi puas hati...



ini bukan lah hasil scan...ngeh ngeh ngeh..
tetibe rase muker qaleef mase ni macam budak pompuan lak..apekaaahh.....haaaiihhh







aku tak tau aku patut gembire atau lega..atau ape...
macam kufur nikmat pulak bunyik nyer..astagfirullah....
biler dokter dah sahkan...-AKU TAK MENGANDUNG
iyeeerr....kompem nih..[buat mase nih] aku tak pegnan...
dalam rahim kosong...
tak de sebarang kantung..-yang aku risaukan sangat-
dan tak de jugak tande2 aku akan piyed dalam mase terdekat nih...
jadi tak de ape yang perlu dirisaukan..........






ko mesti pelik kan kenape aku dok risau tak tentu hala..

orang lain berlumbe2 nak pegnan balik...
tapi aku sebalik nyer...

aku teruk..???
jangan berani nak judge mental orang lain...
setiap ape yang dipikirkan... ade alasan nyer...
dan pikiran kite tak mungkin akan sentiasa sama.....



aku ada alasan sendiri..
tak kire ar ape pon alasan ko........
tapi..alasan2 aku ni cukup kuat tuk aku tuk pastikan aku tak pegnan sekurang2 nyer dalam mase terdekat nih...

satu hal...seriau kene belah perot tak hilang lagi weeiiyyhh...!!! siyes aku tak tipu nih...

aku risaukan kesihatan dalaman aku.....
sayang diri kate ko.......
aku tau..yang luke dalam tu belum betul2 baik...
aku masih ley rase denyut2 kekadang...
dokter sendiri dah nasihatkan supaye jage sekurang2 nyer 2 tahun...
[aku anggap dokter lebih arif dalam hal2 macam ni..dan pasti ada alasan sendiri]

aku takut memikirkan..rahim aku pecah..luker perut terbukak biler kandungan makin besar...takut rase sakit macam kawan aku pernah cerite...risau tu..takut ni...macam2 ar yang aku pikirkan...


dan lagi...terus terang aku cakap....aku tak ready lagi..
walau ape pon yang ko kate...
aku memang tak bersedia lagi...
aku rase sebab utama adalah qaleef eeman sendiri...
tak daye aku ngan qaleef yang melasak.....[lasak giler]
bukan sebab nak manjekan die sangat sampai tak nak kasi adik kat dia..
tapi...ade keadaan aku kene pikirkan tuk kebaikan bersama...
kebaikan aku dan jugak tuk qaleef...

kemampuan tu bukan hanyer kate dari segi material...
tapi kemampuan dari diri kite sendiri -tu jugak penting..
aku tak nak pentingkan diri..
hanyer kerana nak mengejar 'masa emas 10 tahun yang tinggal tuk 4 orang anak...' [insyaallah...]
aku risau aku tak mampu bagi didikan dan kasih sayang yang sempurna pada anak2 yang ada...
macam sekarang ni...aku takut aku akan abaikan qaleef...
orang lain mungkin boleh..anak 2-3 dalam mase yang dekat...
tapi aku takut aku tak mampu nak buat semua tu...

lagipon...aku seboleh2 nak bagi susu badan secare ekslusif sampai 2 tahun...
atau selame boleh..[insyaallah]


tapi...


susah nak kate banyak kan...
semua tu urusan Allah..
macam ko semua cakap ar..-Allah nak beri rezki..sape lah kite nak menolak nyer...- memang kene terime...

pandai2 lah ko..

tak ley nak merungut....
tu kan Allah yang bagi...




.......................ayat mati kate..........






dan lagi...kalau lah aku pegnan tanpa perancangan...
tanpe aku harapkan..................
tapi aku dah janji pada diri sendiri...aku akan pastikan yang 2nd baby ni akan dapat ape yang qaleef pernah dapat...iaitu...-perasaan teruja menunggu kehadiran dia-

teringat anis nyer comment..
yang sedih bila bc kisah org peknen 2nd baby mcm x esaited....
yeahh..betul anis cakap tu...kesian kat anak ke-2 tu... 

hurrrmm...yer ar..sayu lak tetibe...
jadinye...terus set dalam mind...-ape pon terjadi..biler2 mase pon ianya akan berlaku...aku pasti akan terime ngan hati yang sangat2 terbuka..
anak keberapa sekali pon...sangat2 kami alu2 kan.......


eeeeaarr....harap2 baby gurl....[tetibe]




ko tau tak...setahun pertama lepas kelahiran anak..wanita tu subur..??
jadi pade yang kate merancang tuh...kene lebih berhati2...


tapi dalam mase yang sama..aku pon takut jugak..kang aku rancang2 macam ni..tetibe..biler sampai mase yang aku nak..Allah tak bagi rezki tu...nyesal tak sudah ar ko.....[Ya Allah...jangan kau tarik nikmat rezki yang satu tu...]
semoga Allah permudahkan segala...aminnnn....




p/s :: dalam 67 comment kat n3 ritu tu....
ade dalam 2 orang jer yang betul2 kate -aku tak pegnan-
yang lain siap dah ucap tahniah in advance dah...kemain lagi ko kannnnnn....